Kada je Microsoft 2005. godine krenuo u prodaju sa svojom novom Xbox360 konzolom, ni sami nisu mogli očekivati kolike će promjene donijeti u načinu na koji igrači igraju igre, kako će na igrače utjecati mali dodatak zvan Achievement. Sve do tada, igrači su bili navikli da igru igraju samo od početka do kraja, bez nekih većih varijacija. Samo neke su igre nudile “nagrađivanje” putem otključanih dodataka za igru, ako napravite nešto drukčije unutar same igre. No čak i u takvim situacijama, mnogi igrači nisu bili svjesni takvih unlockablesa. Niti je igra davala neke naznake, niti su igrači znali sto tražiti.
Igre smo igrali i završavali iznova samo za prestiž ili za lov na neki high score.
Uz Achievemente, došlo je i njihovo bodovanje. Tako je svaka retail igra smjela imati 1000 GameScorea, a svaka arkadna 200 GameScorea. Dodatno se to moglo povećavati s DLC-ima, do maksimalnih 1750 G (retail igre) ili 250 G (arcade naslovi). U početku, kao i mnogi drugi, pomislio sam da se ti bodovi mogu koristiti za kupnju online sadrzaja, da su povezani s Microsoft Pointsima (valuta plaćanja na Xbox Liveu, od nedavno zamjena pravom valutom), ali to nije bio slučaj. Tek od nedavno, ovisno o količini GS-a koju imate, možete neke pogodnosti dobiti putem Xbox Live Rewards web sitea.
Unatoč tome, gameri diljem svijeta su prigrlili ovakav način bodovanja i označavanja napretka kroz igru.
Kod prvih igara koje su izdane za Xbox360, developeri nisu shvatili mogućnost i potencijal Achievementsa. Jos uvijek se sjećamo neinventivnih achievementa u sportskim 2K6 igrama, kao što su “zabij 30 koševa, daj 3 gola” itd. Pa sve do zloglasnog Avatara, koji je jos u tutorial dijelu nudio mogućnost da dobijete maksimalnih 1000 G-a, jednostavnim pritiskanjem B tipke 35 puta za redom (jedan od razloga zašto ova stara igra i dan danas drži visoku cijenu).
S vremenom, i sami developeri su uočili potencijal koji se skriva iza Achievementsa. Nastala je nova vrsta gamera, okrenutih prema dobivanju sto je moguće više bodova i osvajanju što je moguće više Achievementsa.
Developeri su mogli Achievementima diktirati način na koji se igra igra te samim time izmjenjivati način na koji se percipira njihova igra. Počeli su stavljati achievemente koji “tjeraju” igrače da završe igru bez i jednog ubojstva, koristeći samo jedno oružje, koristeći samo određeni combo i slično. Na taj način osim sto bi pokazivali druge načine igranja igre, produžavali su vijek trajanja dotične, dajući gamerima osjećaj da dobivaju više za istu cijenu. Mnogi gameri su toliko prihvatili i zagrizli takav načn igranja, da su mnoge druge kompanije štogod uspješno, štogod neuspješno počele kopirati princip Achievementsa – Sony sa svojim Trophiesima, Ubisoft sa svojim Uplay achievementima, Blizzard sa achievementima dodanima unutar svojih igara (WoW, SC2…)…
Achievementi su postali dio gaminga koji danas uzimamo dosta zdravo za gotovo. Skoro da je teško sjetiti se vremena, kada niste nakon odigrane igre išli pogledati što još bi mogli u njoj napraviti.
Kao koncept, achievementi su postigli i više nego što su si primarno zadali. Počevši kao jedna od usputnih novotarija, Achievementi su prerasli do nečega što izaziva pravu ovisnost. Postali su popularni do te mjere, da su predstavljali jednu od najvažnijih točaka na predstavljanju Xbox Onea (čelnici Microsoftove Xbox divizije morali su objasiti što će se dogoditi sa sadašnjim stanjem achievementa). I taj segment je odrađen odlično (za razliku od ostalog PR fijaska koje je MS imao u prezentiranju svoje nove konzole):
- Achievementi i GameScore, koje ste imali na Xbox360 konzoli, automatski se prebacuju i na Xbox One te normalno nastavljate dalje
- GameScore možete dobiti samo kroz video igre (multimedija ne nosi bodove)
- Uz Achievemente, dodaju se i Challengesi, koji će se odražavati samo kao badgevi
- Challengesi mogu biti vremenski određeni, mogu se odnositi na nekoliko igara, ne donose GameScore
- Postojati će određeni broj achievementa koje će developeri moći izmjenjivati i prilagođavati
- Putem achievementa i challengesa moći ćete otključavati dodatni sadržaj, kako u igrama, tako i u aplikacijama, muzici i videu
- Collectible achievementi ce imati svoje progress barove
- Postojat će feed na dashboardu na kojem će se prikazivati najnoviji achievementi ostvareni od strane vaših prijatelja.
Takvom objavom, svi strahovi achievement ovisnika su nestali.
U današnje vrijeme, developeri sa dobrim smislom za humor će itekako iskoristiti achievemente i opise koji dolaze uz njih.
Samo par primjera:
The Simpsons Game
Press START to play: Easiest Achievement… ever (5 points)
Superman Returns
Not That Super: Entered a cheat code in a desperate plea for help (0 points)
Penny Arcade: Episode 2
Pervert: Inspect a pair of withered bionceros testicles with genuine enthusiasm (15 points)
Isto tako, mnogi su developeri achievemente iskoristili i za jako često lako preskočiv segment, u kojem bi ipak trebali odati poštovanje za njihov trud i rad – Credits:
Space Chimps
Where Credits Due: Watch the credits all the way through (20 points)
Mnogi protivnici GameScore bodovanja govore da se ne mogu jednako ocjenjivati achievementi različitih težina. Tako na primjer u Halo 4 imamo achievement koji vrijedi 20 G za završiti solo Spartan Ops chapter na Legendary, dok sa druge strane imamo igru tipa Kane & Lynch gdje za istih 20 G trebate na jednom levelu ne raditi apsolutno ništa, dok vaš AI ne riješi neprijatelje. Drugi su napravili alternativni način bodovanja, TrueAchievement score, koji formulom koliko ljudi ima igru naspram koliko ljudi je osvojilo dotični achievement, dodijeljuje pravilnije bodovanje. Varijacija na temu ima mnogo, i svatko se u njima može naći.
Najljepša stvar kod Achievementa je to da ih možete i ne morate ganjati. Ako želite igrati igru bez da vam smetaju, isključite ih, nemojte se uopće obazirati na njih. Ako im ipak date šansu, uvidjet će te da mnoge igre skrivaju u sebi puno vise od samo slijepog prelaženja od točke A do točke B. Da ćete se dobro osjećati uz taj mali dodatni osjećaj nekog dostignuća…
Isto kao što vam se može i desiti, da kao i potpisnik ovog teksta, postanete ovisnik o “Bleep-bloop” zvuku iskakanja achievementa na vašem ekranu.
Ipak, najbitnije od svega je da uživate u igrama koje igrate, sam taj užitak je najveći achievement koji možete dobiti.
*Osim ako ste u nekom achievement natjecanju ili totalno zabrazdili u ovisnosti o bodovima… Onda ignorirajte zadnju izjavu i skupite te bodove sa Terminatorima, Avatarima i Hannah Montanom…
Leave a Comment