INFO BOX
- DEVELOPER: Ubisoft Montreal
- PUBLISHER: Ubisoft
- PLATFORME: PS3, Xbox360, PC, Wii U, PS4, Xbox One
- ŽANR: Akcijska avantura
- DATUM IZLASKA: 29. listopada 2013
- PLATFORMA NA KOJOJ JE IGRA TESTIRANA: PS3
Još jedna godina bliži se svome kraju, a Ubisoft nam sada već tradicionalno donosi još jednu igru iz sjajnog i veoma uspješnog Assassin’s Creed serijala.
Svake godine, gotovo u isto vrijeme, Ubisoft nas nemilosrdno bombardira barem jednim novim naslovom iz jednog od najpopularnijih current-gen gaming serijala. Jedan dio igrača jedva čeka izlazak svakog novog AC ostvarenja, željno iščekujući novi povijesni period u koji će ih Ubisoft baciti, razmišljajući pri tome i o novom junaku, u čiju kožu će ih priča ovoga puta smjestiti. S druge strane, pojedini igrači su se prilično zasitili ovog serijala te im je vječna borba assassina i templara postala pomalo zamorna. Takvo što je i logično jer, manje-više, svake godine dobivali smo igre iste koncepcije, tek s nekolicinom značajnih izmjena, koje su donijeli nastavci sa službenim brojevima II (ekonomski sustav) i III (pomorske bitke). Serijalu je očajnički bila potrebna svježina, kako ne se ne bi udavio u moru prosječnosti i generičnosti, stoga je Ubisoft odlučio okrenuti list i konačno nam isporučiti nešto drukčiju Assassin’s Creed igru, koja bi trebala probuditi veliki broj usnulih fanova, ali u isto vrijeme i ostati vjerna autentičnosti serijala. Krajnje je vrijeme bilo za neke drastičnije promjene…
WE AAAAR THE PIRATES OF THE CARIBBEAN!
Volite li igrati piratske igre? Ne, ne mislimo na one igre koje rado igrate zahvaljujući “rodbini s interneta i prijateljima iz zemlje torrenata”, nego na prave piratske igre – igre koje će vas nemilosrdno baciti na pučinu nemirnog mora okupiranog bijesnim ajkulama i raznoraznim morskim nemanima, zavezati vam maramu oko glave i dati mač i pištolj u ruke te vas provozati najegzotičnijim lokacijama na zemlji, u potrazi za blagom, guvernerovim kćerkama i ukletim brodovima. Takvih igara je, moramo priznati, nažalost jako malo, a onih vrijednih igranja još je manje. Na prste jedne šake možemo nabrojati dobre piratske igre izašle tijekom proteklih dvadesetak godina, zar ne? A gotovo da nema igrača koji ne bi želio zaigrati kvalitetnu piratsku avanturu…
Pomorski segment igre Assassin’s Creed III je bio sjajan te se dopao igračima i više nego što je Ubisoft to očekivao. S obzirom da je serijalu očajnički bilo potrebno osvježenje, Ubisoft i Ubisoft Montreal odlučili su upravo taj segment iskoristiti kao glavni motiv nove AC igre. Odlučili su nas baciti u zlatni period gusarstva i stvoriti igru koja je na tragu legendarnih Sid Meierovih Piratesa!
POČECI ASSASSINSKO-TEMPLARSKE LOZE KENWAYA
Iako slovi za službeni nastavak serijala, Assassin’s Creed IV: Black Flag, povijesno gledano, ne odstupa drastično od prošlogodišnjeg nastavka, smještenog u vrijeme američkog građanskog rata. Desmondova priča jeste završila s Assassin’s Creedom III, ali američki povijesni period očito nije bio dovoljno eksploatiran. Shodno tome, Ubisoft je američki povijesni film odlučio vratiti unatrag za nekih šeszdesetak godina te nas upoznati s događajima koji su prethodili Connorovoj avanturi. Naime, radnja Assassin’s Creed IV: Black Flaga smještena je u 1715. godinu, u vrijeme zlatnog perioda gusarstva te nas je upoznaje s novim glavnim protagonistom, Edwardom Kenwayem, Haythamovim ocem, odnosno Connorovim djedom. Velšanin porijeklom iz Swanseaja, kojem je dosta siromaštva i anonimnosti, odlučuje napustiti rodno mjesto i svoju ljubav kako bi se upustio u potragu za bogatstvom i slavom, a ta potraga će ga odvesti mnogo dalje nego što je on očekivao. Napustivši Swansea, Edward se priključuje gusarima, s kojima povremeno pljačka engleske i španjolske brodove i konvoje, međutim jedna sudbonosna oluja i susret s nepoznatim brodom i njegovom posadom na čelu s misterioznim čovjekom s kapuljačom u glavi, načinit će pravi zaokret u Edwardovom životu. Naime, velika oluja zahvata oba broda i uništava ih, a Edward i misteriozni putnik s drugog broda uspjevaju preživjeti. Nemirno more ih izbacuje na maleno ostrvo, a probudivši se, misteriozni assassin otkriva Edwardu da mora stići do Havane i predati važnu pošiljku pripadnicima templarskog, a potom ga pokušava ubiti, međutim Edward ubija njega, uzima mu odjeću, preuzima njegov identitet i kreće prema Havani, kako bi prodao informacije i dio misterioznog drevnog artefakta poznatog pod imenom Observatory. Ubrzo po dolasku u Havanu, Edward se susreće s nekolicinom templarskih vrhovnika i otkriva da je Observatory predmet pomoću kojeg je moguće špijunirati svakoga te ga templari namjeravaju iskoristiti u svome sukobu s redom assassina. Međutim, nedugo po njegovom dolasku u Havanu, Edwardov pravi identitet biva razotkriven od strane templara. Edward uspijeva pobjeći od templara, pri čemu krade i veliki brod u poprilično ruiniranom stanju, kojem poslije daje ime Jackdaw. Nakon bijega, Edward će se uplesti u dugogodišnji sukob templara i assassina te će se naći između dvije vatre, s jednim jedinim ciljem – iskoristiti njihov sukob što je moguće kvalitetnije i obogatiti se na njihov račun. Ploveći Karibima, Edward postepeno počinje graditi pravu posadu i započinje potragu za bogatsvom, bježeći pri tome od budnih očiju templara i britanske i španjolske garde. U njegovoj avanturi, Edward će naići na brojne poznate ličnosti toga doba, pri čemu će mu nekolicina njih, poput Charlesa Vanea ili Edwarda “Blackbearda” Teacha (poznatog Crnobradog, čija teatralnost na momente graniči s onom najpoznatijeg modernog pirata, Jacka Sparrowa), i pomoći.
Svaka Assassin’s Creed igra sastojala se od dva velika segmenta – onog u prošlosti i onog u sadašnjosti. Dosta toga smo otkrili o povijesnom segmentu, tako da je sada vrijeme da kažemo par riječi i o ovom modernom. Naime, svi koji su završili Assassin’s Creed III znaju da je Desmondova avantura konačno završena (ako vas zanima kako i na koji način, svakako odigrajte igru i zaokružite jednu sjajnu cjelinu). Desmonda više nema, ali zato ste vi tu – neimenovani uposlenik Abstergo Entertainmenta, istraživač koji će Animus stroj koristiti u svrhu istraživanja i prikupljanja informacija za gusarski film. Ovim potezom, Ubisoft se na neki način ogradio od ograničenosti scenarija za buduće Assassin’s Creed igre, tako da će na ovaj način uvijek biti moguće nastaviti serijal, ne povezujući se s njezinom glavnim likom, kao što je ranije bio slučaj s Desmondom.
NAPOKON NEŠTO NOVO U SVIJETU ASSASSINA I TEMPLARA
Za razliku od dosadašnjih AC izdanja, koja igračima već godinama unatrag isporučuju identičan tradicionalni gameplay, koncepcija Assassin’s Creed IV: Black Flaga sastoji se od dva velika segmenta (klasičnog kopnenog i revolucionarnog pomorskog) te jednog manjeg, koji se odvija u sadašnjosti. Zbog masivosti igre i njezine djelomično promijenjene koncepcije, borba s templarima i vječita jurnjava za pojedinim artefaktima, bačene su u potpuno drugi plan. Takvo što neće se svidjeti mnogim “klasičarima”, no serijalu su pod hitno bile potrebne promjene, a svježina i noviteti koje ova igra donosi, predstavljaju pun pogodak.
Prvo ćemo se pozabaviti onim, do sada poznatim, dijelom igre, koji se, naravno, odvija na kopnu. Gameplay mehanika “kopnenog” dijela igre nije se pretjerano promijenila u odnosu na prethodne AC igre. Dakle, ponovo ćete biti u prilici penjati se na visoke viewpointe, istraživati brojne lokacije i obavljati raznorazne assassinske “poslove”, poput šuljanja, špijuniranja i, naravno, lišavanja života svojih meta. Popularne “assassination” misije, koje oduvijek čine jezgru ovog serijala i dalje su tu, međutim prilično ih je manje u odnosu na prethodne igre. Iste su tijekom igre gotovo neprimjetne, a glavni razlog tome jeste upravo širina igre i nebrojene mogućnosti koje ona nudi. Zahvaljujući brojnim sidequestovima, prilično je lako odlutati od glavne priče i njezinih misija. Ponovo ćete moći sudjelovati u raznoraznim sporednim aktivnostima, poput skupljanja dobro poznatih animus fragmenata i škrinja koje sadrže novac i raznorazne korisne predmete, pronalaženja misterioznih poruka u boci i majanskih kipova, templarskih ključeva i zagonetnih mapa s blagom koje baš i nije lako “pročitati”. Također, često ćete se zateći u jurnjavi za lebdećim pjesmama koje će, nakon što ih uspijete sustići i zgrabiti, postati neizostavan repertoar vašeg zabavljačkog dijela posade za vrijeme plovidbe. Na kopnu ćete se također ponovo baviti ekonomskim segmentima igre, no ne u onoj mjeri kao što je to bio slučaj s prethodnim igrama. Tu su ponovo krčme, u kojima ćete moći zaigrati neku mini-igru, potući se se ljubomornim pijancima te za napojnicu od barmena doznati poneku korisnu informaciju. Tu su i uobičajene trgovine i brojne druge zanatske trgovine, čiju će gradnju ponekad biti potrebno financirati po uzoru na prethodne igre, no takvih trgovina znatno je manje nego ranije i nemaju preveliki utjecaj na ekonomski segment igre, kao što je to bio slučaj s nekim od prethodnih igara.
Za razliku od dosadašnjih AC igara, koje su nam ponudile igranje u velikim povijesnim gradovima, kao što su Jeruzalem, Rim, Venecija ili npr. Boston, Assassin’s Creed IV: Black Flag nam donosi mapu cijelih Kariba (mapa se prostire od Floride do Jamajke, odnosno od Jukatana do Tortuge) s tri sjajno dizajnirana grada (Havana, Nassau i Kingston) i preko 50 manjih lokacija koje će biti moguće istražiti. Assassin’s Creed IV: Black Flag je dosta otvorenija igra u odnosu na svoje prethodnike i cijela mapa dostupna je od samog početka igre. To znači da satima možete lutati u svim pravcima, uopće ne dotičući se glavne priče igre.
Tu dolazimo do drugog velikog, možda i najvažnijeg, segmenta igre – onog pomorskog. Nakon što se Edward dočepa Jakdawa, koncepcija igre poprima znatno drukčiji ton. Igra prerasta u open world akcijsku avanturu na moru, koje će poslužiti kao ogromni hub u kojem ćete se sukobljavati s protivničkim brodovima (engleskim i španjolskim, ali i s nekolicinom “legendarnih” koji predstavljaju prilično tvrd orah), istraživati napuštene i one manje napuštene otoke, morske dubine, džungle i brojne ruševine koje kriju nejvjerojatnu količinu tajni. Edward će postupno prikupljati posadu za svoj brod, a to će moći činiti na više načina – regrutiranjem u krčmama na gotovo svakoj većoj civiliziranoj lokaciji, njihovim spašavanjem iz britanskog ili španjolskog ropstva ili nailazeći na brodolomnike…Tijekom uzbudljivog krstarenja karipskim otočjem niti jednog trenutka neće vam biti dosadno. Uvijek su tu protivnički brodovi, veći i manji, koje svojevoljno možete napasti ili ih izbjegavati ukoliko ste traženi od strane vlasti (a s obzirom na dinamiku igre, svakako ćete biti). Pomorske bitke sjajno su dočarane i nevjerojatno uzbudljive. Nakon što na zaista veliki broj načina (topovi, zapaljena eksplozivna burad, olovne kugle za rušenje jarbola..) onesposobite protivnički brod, dobit ćete priliku i ukrcati se na isti te “dovršiti” posao. Zadaci prilikom opsade broda ili protivničkih utvrda sastoje se u ubijanju određenog broja protivnika i njihovog kapetana, eliminacije izvidnice i skidanja zastave, a nakon što zauzmete protivnički brod ili utvrdu, dobit ćete priliku popravke pretrpljene štete na vašem brodu, smanjenja “wanted” levela ili priključivanja broda i posade vašoj floti, koju je moguće koristiti u online mini-igri Kenway’s Fleet. Naravno, ako ne želite, ne morate se ukrcavati na baš svaki brod s kojim se ukrstite koplja (ili jedra) – slobodno ga možete dokrajčiti prije ukrcavanja, ali na taj način dobit ćete samo 50% loota. Sve je, naravno, stvar osobnog izbora.
Kako se vaša avantura ne bi svela samo na plovidbu otvorenim morem, tu su i podvodne misije istraživanja olupina nekada davno potonulih brodova, koje kriju razne tajne i korisne predmete u vidu planova nadogradnje Jackdawa (nešto više o tome u nastavku teksta). U više navrata, uz pomoć velikog zvona za ronjenje (Diving Bell) uronit ćete u potopljene i koraljima zatrpane olupine te pri tome izbjegavati nasrtaje krvoločnih ajkula, koje samo čekaju da vas gricnu. Upravo ovaj dio igre jedan je od najuzbudljivijih i najdinamičnijih jer, pored konstatnog bijega i skrivanja od ajkula, morate paziti i na preostalu količinu zraka, koju ćete nadopunjavat pomoću zračnih džepova u zvonu i nekolicine drugih izvora, raspoređenih oko olupina. Kada već govorimo o morskoj flori i fauni, možda bismo kao malu zamjerku mogli navesti nemogućnost stalnog ronjenja i istraživanja podvodnog svijeta, poput onog u GTA V, no s obzirom na masivnost mape i mora, takvo što je jednostavno još uvijek neostvarivo.
JACKDAW, MOJ NAJBOLJI PRIJATELJ
Edwardov brod Jackdaw mogli bismo okarakterizirati kao drugog glavnog protagonista igre. Nema sumnje da ćete više vremena provesti za njegovim kormilom nego na kopnu i da ćete se, nakon kopnenih avantura, užurbano vraćati na morske valove. Jackdaw je, baš kao i Edward, podložan promjenama i raznoraznim customizacijama, koje je moguće izvršiti kod Harbourmastera ili u samim odajama broda. Prilikom nadogradnje Jackdawa imate hrpu izbora i mogućnosti – u cjelosti je na vama hoćete li se fokusirati na naoružanje, brzinu, oklop i otporost broda ili na neku kombinaciju svega navedenoga, no to će svakako ovisiti od vaše taktičnosti prilikom pomorskih borbi. Kako napredujete kroz igru, tako ćete od početne izbušene i polupotopljene kante do kraja igre dobiti super moćni razarač, spreman da se sukobi i s cijelim flotama i legendarnim brodovima.
ASSASSIN’S “FAR CRY” CREED
Igrajući Assassin’s Creed IV: Black Flag ne mogu se oteti dojmu da je Ubisoft dosta novih elemenata posudio od druge svoje igre, također smještene na egzotične otočne lokacije. Naravno radi se o Far Cryju 3, s kojim ova igra ima nekoliko prilično interesantnih dodatnih točaka. Naime, mehanika sporednih zadataka gotovo da je prekopirana iz Jason Brodyjeve smrtonosne avanture. Kao prvo, tu su lov i ribolov. Svaki otok nastanjen je pojedinim životinjskim vrstama, koje ćete moći loviti. Također, tu je i ritualni krvavi lov na velike morske nemani, poput ajkula i kitova, što se definitivno neće svidjeti pripadnicima Greenpeacea. Baš kao i u Far Cryju 3, i ovdje ćete potamaniti nevjerojatan broj životinja, kako kopnenih tako i onih morskih, a to ćete činiti iz više razloga – zbog novca, ali i zbog craftinga, koji je još jedna dodirna točka s upravo spomenutom igrom. Crafting sustav funkcionira identično onome iz Far Cryja 3 – dakle, kako biste unaprijedili svoju opremu, bit će vam potrebni određeni životinjski resursi, a što će biti sasvim dovoljno da vas podstakne na totalni genocid nad karipskom faunom.
Što je još slično s Far Cryjem 3? Hm, možda uvođenje Spyglassa koji funkcionira na identičan način kao što je to činio dalekozor u Jasonovim rukama. Pomoću Spyglassa moguće je skenirati okolinu, živa bića i druge brodove te na taj način doznati nešto više o njima. Spyglass na moru i Eagle vision na kopnu funkcioniraju identično, no ovoga puta moguće je i markirati brodove i druga lica te ih na taj način lakše pratiti. Uvođenje Spyglassa pokazalo se kao pravi potez, osobito prilikom morskih segmenata, jer zahvaljujući Spyglassu, moguće je vidjeti koliko je pojedini brod “opasan” i koju robu prevozi, a takvo što uštedjet će vam dosta vremena i živaca (samo pomislite koliko puta biste se nasukali napadnuvši brod mnogo jači od vas). Još jedna sličnost s FC3 jeste onesposobljavanje alarma u protivničkim logorima, što funkcionira na identičan način kao u spomenutom FPS-u. Cijela ova “krađa” od Far Cryja 3 sjajno je ukomponirana u Assassin’s Creed IV: Black Flag i predstavlja zaista zgodan dodatak ionako bogatoj i dinamičnoj igri.
A MULTIPLAYER?
Jedini dio Assassin’s Creed IV: Black Flaga, koji nije pretpio neke ozbiljnije izmjene jeste Multiplayer. Ovdje je Ubisoft igrao na sigurno te nam je ponovo ponudio identične modove. Većina igrača se neće pretjerano zadržati na Wolfpack modu i klasičnoj jurnjavi “mačke i miša” po velikim mapama s preko 20 živopisnih likova, no nakon više od 50 sati single playera i plovidbe morem, multiplayer svakako predstavlja mali odmor, koji bi trebalo isprobati. Kratko, ali sasvim dovoljno igranje istog moglo bi zabaviti veliki broj igrača. Da je Ubisoft Montreal u multiplayer nekako uspio ubaciti pomorsku komponentu, vjerujemo da bi i multiplayer duže zadržao igrače pred ekranima, no sami su autori izjavili da je takvo što zaista bilo nemoguće ostvariti na hardveru trenutne generacije i, iako je igra izašla i na next-gen strojevima, ideja o pomorskim bitkama za više igrača za sada je odbačena. Tko zna, možda nam iduća AC igra donese i takvo što…
KARIPSKI RAJ I NA CURRENT-GENU
Assassin’s Creed IV: Black Flag je prekrasna igra i izgleda sjajno na apsolutno svim platformama. Dizajn lokacija je standardno odličan. S obzirom da više nema ogromnih gradova, dizajnu svakog od gradića pristupilo se iznimnom dozom pozornosti i to je vidljivo na svakom koraku, a količina detalja zaista je impresivna. A ono što najviše fascinira jeste da u igri gotovo nema učitavanja. Svaki prelazak s kopna na more i obratno odvija se u stvarnom vremenu, bez učitavanja, a upravo zbog toga, developeri zaslužuju velike komplimente. Modeli likova su veoma dobri, iako se ponekad pojavi neka “crna ovca” koja izgleda mnogo ružnije nego što bi trebala. Efekti vode, svjetla i vremenskih uvjeta odlično su dočarani, čak i na hardveru starom sedam godina, no za pravi vizualni užitak, preporučljive su Xbox One i PlayStation 4 inačice igre. Borbeni sustav, animacije likova i kretnje su dorađene, tako da više nećete gubiti živce zbog pogrešnih automatskih skokova i slično. Kontrolama i kameri nema se što prigovoriti, baš kao ni fantastičnoj zvučnoj komponenti koja je, baš kao i uvijek, odlična.
Shodno svemu navedenom, slobodno možemo zaključiti da je Assassin’s Creed IV: Black Flag jedno od tehnički najsavršenijih ostvarenja na tržištu. Igra je ispolirana do najsitnijih detalja i gotovo da joj je nemoguće pronaći neku ozbiljniju tehničku manu. Ubisoft je još jednom pokazao da se još uvijek može izvući poneki atom snage iz napaćenog hardvera current-gen konzola. Respect za takvo što!
BOLJE OD PIRATA S KARIBA
Assassin’s Creed IV: Black Flag možda nije napravio revoluciju u serijalu, no evoluciju svakako jeste. Unaprijedivši gotovo sve segmente dosadašnjih igara iz serijale te pri tome dodavši nekoliko sjajnih noviteta, Ubisoft je ponovo uspio unijeti dovoljno svježine u ovaj uspavani serijal. Iako još uvijek pomalo kaska za nezaboravnim Assassin’s Creedom II, Assassin’s Creed IV: Black Flag je odlično ostvarenje koje nitko ne bi trebao propustiti. Ukoliko ste se zaželjeli prave gusarske avanture, nemojte tražiti dalje! Zaigrajte Assassin’s Creed IV: Black Flag – bolju i zabavniju gusarsku igru nećete pronaći još od prapovijesnih Sid Meierovih Piratesa!
Leave a Comment