INFO BOX
- DEVELOPER: Koei Tecmo
- PUBLISHER: Koei Tecmo
- PLATFORME: PS4, PS5, PC, Switch
- ŽANR: RPG
- DATUM IZLASKA: 24. ožujka 2023.
- PLATFORMA NA KOJOJ JE IGRA TESTIRANA: PC
Koei Tecmo je konačno izbacio zadnju avanturu iz Atelier Ryza serijala. Priča sa ovom igrom završava, a samim time Koei Tecmo dobiva mogućnost da se može fokusirati na druge igre. Prva igra izašla je 2019. godine, a dvije godine kasnije vidjeli smo drugi dio, da bi opet nakon dvije godine izašao i ovaj treći dio. Nadam se da ste spremni vidjeti što je ovoga put Koei Tecmo zakuhao, a bome količina sadržaja u ovoj igri je ogromna. Ne samo da je igra grafički poboljšana, nego nam donosi punih 60 sati gameplaya. Možemo se složiti da su anime igre vruća tema za raspravu, neki ih jednostavno igraju zbog „zanimljivih“ likova, a neki zbog količine sadržaja. Međutim, te igre su skupe i koštaju više nego što nude, jer kako je moguće da jedna, ne toliko zahtjevna igra, košta isto kao, recimo, Hogwarts Legacy? Tu se, naravno, dovode pitanja oko licence i animacije svega, ali nećemo ulaziti toliko u detalje. Iako nisam igrao prijašnje verzije, mogu slobodno reći da treći dio izgleda jako dobro i jednostavno se igra, a vidjet ćete kasnije zašto.
Vrijeme je da vas upoznam sa svijetom u Atelier Ryze 3. Priča se nastavlja dalje, počinjemo tamo gdje smo stali iz drugog dijela, samo likovi u ovom novom nastavku izgledaju starije, ljepše i „veće“. Naši protagonisti krenuli su živjeti normalnim miroljubivim životom na otoku Kukren. Međutim, situacija se promijeni kada se uokolo u tom svijetu krenu pojavljivati misteriozni otoci. Naši protagonisti krenuli su istraživati te otoke kako bi saznali što se tu zapravo događa, ali Ryza u međuvremenu dobije viziju i s njom počne pričati duh koji joj počne otkrivati tajne alkemije zvanih „Code of the Universe“. Tipična priča za jednu anime adaptaciju, samo u ovom slučaju govorimo o videoigri. Priča se proteže kroz cijelu igru, navodi nas koje glavne questove moramo rješavati kako bismo napredovali dalje i upoznali se sa cijelim svijetom.
Idemo vidjeti što je sve novo u trećem nastavku. Kao prvo, igra sadrži 11 glavnih likova koji ćemo upoznati tijekom priče, a koji se mogu pridružiti vašoj avanturi, a u pitanju su: Ryza, Klaudia, Lent, Tao, Bos, Patricia, Empel, Lila, Federica, Dian i Kala. Cijela priča vrti se oko jedne protagonistice, a to je naša Ryza – alkemičarka, strastvena ratnica i avanturistica. Svaki od likova ima posebne vještine i oružje koje mogu nositi sa sobom, a o tome ćemo nešto kasnije. Kao drugo, Atelier Ryza 3 nudi veći broj regija za istraživanje, točnije njih četiri. Svaku regiju možete zasebno istraživati, a svaka od njih donosi sa sobom različite neprijatelje, lokacije i questove. Kao treće, tu je i taj novi Key System po kojem je igra dobila ime. Ključevi vam omogućuju da istražujete nove elemente, poput raznih zaključanih prostora unutar regija, a služe i za rješavanje posebnih questova. Osim toga, svaki od njih sadrži posebne značajke i ne mogu se svi iskoristiti za iste stvari. Ključevi dobivate tijekom bitaka i prilikom istraživanja svijeta, a pomažu vam u pravljenju novih predmeta, oružja i materijala u sustavu koji se zove Synthesis. Kao četvrto, spavanje i odmaranje imaju veliki utjecaj na igranje. Omogućuju vam da prespavate noć i tako do kraja napunite health svojih likova, kako kojim slučajem ne bi izgubili borbe tijekom avanture. U svim regijama su raspršene logorske vatre koje vam omogućuju da kuhate hranu ili date bonuse svojoj družini. Kao peto, od sada u svakoj regiji možete sagraditi svoj atelje, kućicu u kojoj možete raditi razne stvari, kraftati nova oružja, predmete i materijale, sačuvati svoju igru, poboljšati već napravljene stvari i prespavati. Osim toga, ispred svakog ateljea pojavit će se i trgovac kod kojeg možete kupovati razne stvari.
Vrlo važna značajka u ovoj igri je već spomenuti Synthesis sistem, kojem ćete se stalno vraćati. To je zapravo vrlo kompleksan sistem kraftanja, pošto je naša Ryza vrsna alkemičarka tako joj nije problem napraviti bilo što. Postoje tri vrste predmeta koje možete praviti, a to su nova oružja, potrošni materijali, odnosno stvari koje možete iskoristiti tijekom igranja te nove materijale, točnije predmete koje možete zatim iskoristi kako biste dodatno napravili materijale za naprednije predmete unutar Synthesisa. Kako ovo sve zapravo funkcionira? Pa vrlo jednostavno. Morate samo imati određen materijal koji se od vas traži i možete se baciti na eksperimentiranje. Međutim, to nije sve. Svaki predmet ima kvalitetu i posebne elemente. Brojke koje pišu pored materijala pokazuju koliko puta taj element možete nadograditi. Nadalje, svaki materijal i predmet imaju i posebnu vještinu, neke od njih su vrlo rijetke, a neke možete pronaći često. Primjerice, ako piše da predmet sadrži Raptor Slayer, to znači da ćete jače udarati sve Raptore ili ako piše da sadrži Burn Cure, to znači da vas može izliječiti od vatre. Osim toga što je sama kvaliteta predmeta ili materijala veća, to je i sam predmet, odnosno materijal bolji. U svijetu kojeg istražujete postoji veliki broj materijala, neke ćete vrlo brzo naći, a neke vrlo teško. To sve ovisi u kojoj se regiji nalazite. Igra također nudi automatsko kraftanje, tako da ne morate razmišljati što staviti unutra, a što ne. Quanitity (količina) označava koliko puta možete staviti neki materijal, a on se povećava što veći level bivate. Kada se završi kraftanje, dobiju se takozvani SP bodovi koji se zatim koriste za otključavanje različitih vještina, recepta i bonusa u Skill Treeju. Još da ne zaboravimo, posebne rijetke vještine inače su označene zlatnom bojom i na njima piše Super Trait ili Special Trait. Primjerice, Treasure Hunter vam omogućuje da te bonuse iskoristite tijekom svoje avanture, pa ako imate tu vještinu, dobit ćete bolje predmete, materijale i novce kada pronađete škrinje s blagom koje se nalaze po cijelom svijetu. Te vještine su stavljene na predmete ili oružje koje napravite tijekom kraftanja, da ne bi bilo zabune.
Neću ići toliko u detalje u same materijale, jer ih ima jako puno. Nemoguće ih je sve spomenuti, ali ono što je bitno za reći jeste da se ti materijali vrlo lako mogu pokupiti tijekom avanture. Neke od njih možete pokupiti rukom, dok za neke trebate određeno oruđe poput sjekire ili srpa kako bi ih pokupili. Sve u igri je interaktivno, pa tako možete udarati kamenje ili sjeći drva. Osim toga, u igri imate košaricu koja je limitirana, odnosno ne možete nositi beskonačni broj materijala ili predmeta nego ih morate uskladištiti, potrošiti što prije kako biste napravili mjesta za druge prikupljene stvari, a možete ih i brisati, odnosno izbaciti iz košarice. Nažalost, u igri ne postoji automatski sistem koji briše predmete i materijale koje vi ne želite, nego morate sve ručno odraditi. Nadalje, nisu sve prikupljene stvari korisne, uglavnom treba izbjegavati one predmete i materijale koji nude nula elemenata tijekom kraftanja i one koji imaju slabu kvalitetu, jer kao što sam već rekao, što je kvaliteta veća, to je i sam produkt bolji. Svi materijali i predmeti u igri izgledaju drugačije, pa tako neke možete pronaći u spiljama, neke na moru, neke u džungli itd. Obično oni rijetki materijali će biti označeni zlatnom bojom u svijetu tako da možete razlikovati koji su bolji, a koji lošiji. Svi materijali u igri imaju različitu boju, izgled, neki daju više elemenata poput zelenih i crvenih, a neki samo jedan. Uglavnom ćete težiti k tome da prikupljate materijale koje daju više elemenata odjednom, a sve materijale možete pronaći kod raznih trgovaca koji se uglavnom nalaze u velikim gradovima. Novac u igri se dobiva rješavanjem različitih questova, glavnih i sporednih. Rješavanjem questova, dobijete novce, odnosno srebrne novčiće i zlatna „jaja“ koja su malo teža za pronaći, a također služe za kupnju različitih stvari. Postoje i Character questovi koje prolazite kroz priču vaših protagonista i kada ih riješite, dobit ćete određene bonuse za vaše likove.
Krenimo sada malo na svijet u kojem se nalazite tijekom igranja. Kao prvo, svaka regija sadrži orijentir, točnije znamenitost koju otkrijete kada joj se približite i koja služi kako biste brzo putovali s jednog mjesta na drugi. Igra također sadrži, kako sam već spomenuo, četiri regije koje se otključaju kada napredujete u glavnim questovima. Neke regije su veće, a neke manje. Svaka regija je posebna po sebi i u njoj vas čekaju malo drugačiji neprijatelji. Kako vas zapravo napadaju životinje i neprijatelji? To ćete znati ako se na njihovim glavama pojavi crveni uskličnik koji vam daje do znanja da su vas vidjeli i da će trčati za vama. Da, dobro ste pročitali, neprijatelji će trčati za vama, samo što nisu toliko brzi i možete im lako pobjeći ako ne želite da se boritte protiv njih. Osim toga, bilo kada u igri možete otvoriti Photo Mode koji vam služi da namjestite kameru, odnosno točku gledišta kako vama paše, možete uključiti ili isključiti NPC-jeve (ponekad stvarno znaju ići na živce) i promijeniti doba dana. U igri također možete razgovarati sa svima koji se nalaze u svijetu, sa psima, mačkama, drugim ljudima kako biste pobliže upoznali regiju u kojoj se nalazite te doznali nešto više o samim ljudima u tom nekom mjestu. Minijaturna mapa vam pokazuje apsolutno sve, gdje su neprijatelji, gdje možete pecati, gdje je vaš atelje itd. Iznad vaše glave nalazi se i kompas koji vam pokazuje koliko je neko mjesto udaljeno i u kojem smjeru se nešto nalazi, što je veliki plus. Kada otvorite mapu, točno ćete znati koliko neka regija ili mjesto sadrži škrinja s blagom, znamenitosti, koji se točno materijali nalaze u tim mjestima te kako izgledaju i koliko neprijatelja ima. Ništa nije otkriveno isprve, nego sami morate otključavati dio po dio, a od vas se očekuje da zapravo putujete svijetom.
Što se tiče borbi unutar igre, one izgledaju kompleksno, ali zapravo nisu. Imate likove koji su prednjem redu i one koji su u pozadini. Likovi u prednjem redu su oni koji se bore, uvijek je troje protagonista protiv troje neprijatelja, osim ako neprijatelj nije neki boss ili jače čudovište, onda idu troje na jednog. Vi ste ti koji upravljate jednim likom, a uvijek tijekom borbe možete promijeniti lika s kojim igrate tako što ćete pozvati lika iz pozadine da se pridruži borbi, što znači da će onaj iz prednjeg reda otići u pozadinu. Svaki lik ima svoje posebne vještine koje također koristite, znači ništa nije napravljeno automatski nego imate osjećaj da se vi zapravo tamo borite. Postoje četiri vještine koje možete iskoristiti tijekom borbe, a one se otključavaju i mogu se uvijek mijenjati što ste veći level. Uglavnom ćete prvo napasti dva do tri puta normalnim udarcima i zatim u obliku kombiniranih napada, točnije vještina još dodatno napasti neprijatelje. Kada dođete do određenog multiplikatora, onda će svi vaši protagonisti u partiju napasti jednog neprijatelja. Kada vam se do kraja napuni AP (Action Points) znat ćete da možete napasti, no prije toga morate pričekati da se on napuni. U međuvremenu se možete braniti od neprijatelja, koji uglavnom napadaju slabije likove. Kada se uspješno obranite, AP vam opet resetira i morat ćete čekati. Svaki neprijatelj u igri ima napade na koje je slab, kao i one na koje je jači, tako da pažljivo pogledajte što vam piše tijekom napadanja, jer će uvijek pisati koje su njegove slabosti, a koje jakosti, tako da imate priliku maknuti lika koji je slab protiv određenih neprijatelja kako ga ne biste izgubili. Ne brinite se, jer kada vam svi likovi umru, samo se vratite nazad u glavni atelje, ali izgubite određeni broj predmeta koje ste pokupili. Uvijek možete mijenjati kojeg neprijatelja napadate, a na umu trebate imati i SP (Skill Points) koji se pune kada napadate s vještinama, a što je veći level, to znači da će vaše vještine jače udarati. Možda će na početku to sve biti malo zbunjujuće, ali vjerujte da nije kada se upraksate. Osim svega toga, spomenuo sam već da postoje predmeti koje možete iskoristiti tijekom borbe, to su oni predmeti koje napravite u Synthesisu. To mogu biti razne bombe, napici, bobice za liječenje, a u inventaru ih možete nositi maksimalno četiri i neće ih istrošiti ako ih iskoristite tijekom bitke.
Svaki lik u igri može nositi određeno oružje. Primjerice, Bos možete nositi posebni mač i oklop, dok ono što on nosi, drugi ne mogu nositi. Svi mogu nositi bombe, točnije predmete koje mogu iskoristiti. Sve detalje o likovima i na koje su elemente otporni možete pronaći u Battle Preparation ili u Party opcijama. Još samo malo da se dotaknem oružja. Kako ih budete nadograđivali, morate vrlo dobro paziti što stavljate na njih, jer neki bonusi neće biti korisni. Svako oružje daje drugačije efekte, a što je i sama kvaliteta oružja bolja, davat će vam i bolje bonuse. Neki neprijatelji tijekom igranja bit će vrlo jaki, a bossevi su itekako teški za pobijediti. Stoga će biti vrlo važno da svoja oružja stalno nadograđujete i da koristite sve što vam je pri ruci kako ne biste izgubili.
Što se tiče animacija u igri, one su jako dobro napravljene, bilo da se radi o skakanju, plivanju. S druge strane, animacije tijekom borbe izgledaju pretrpane detaljima tako da nekad ne znate što se točno događa. Postoje i animirane scene u igri, one su dapače vrlo dobro napravljene, ali jednostavno se ne mogu usporediti s onima u pravim anime serijalima. Sve nekako kasni kao da se radilo sličicu po sličicu te nekad izgleda da likovi malo kasne s reakcijama. S druge strane, likovi u igri izgledaju svi previše animirano i nikako se ne uklapaju u sam svijet. Jednostavno imamo osjećaj da oni uopće tu ne pripadaju. Nadalje, cut scene uvijek možete preskočiti ili ubrzati, ali prema mom skromnom mišljenu one traju predugo. Nakon 20 sati igranja, izgubite volju slušajući priču i sve preskačete jer polako prestaje biti zanimljivo.
Ono što u igri najviše nedostaje jeste mogućnost da možete na brzi način izbaciti predmete iz iventara. Također, bilo bi vrlo lijepo da postoji nekakva enciklopedija koja vam pokazuje točno gdje se neki resurs ili materijal nalazi, a ne da vi sami tražite uokolo u svijetu. Volio bi da su nekako regije više uključene u samu priču, jer pola toga ćete samo preskočiti jer nema potrebe da se zadržite toliko dugo na jednom mjestu. Neki neprijatelji su također vrlo iritantni jer ih je ili vrlo teško pobijediti ili ih je previše na jednom mjestu. Osim toga, pola regija je zapravo beskorisno, ne postoji brzi način gradnje ateljea nego morate sami pronaći slobodno mjestu o toj regiji na kojoj možete napraviti novi atelje. Pola puta ćete samo hodati, skakati ili trčati uokolo samo kako biste došli s jednog kraja do drugog, jer se znamenitosti ne otključavaju kada uđete u regiju, nego ih sami morate aktivirati, što oduzima dosta vremena. Također, sustav ključeva u igri je pomalo glup. Napravili su limit koliko ključeva možete imati u inventaru, a ponekad ćete uvijek dobiti iste ključeve koje možete odbaciti, ali čemu onda to sve kada vam samo znamenitosti daju posebne ključeve. Nadalje, kako biste nadogradili ključeve, morate ih iskoristiti tijekom borbe. To možete učiniti najviše tri puta, nakon čega postaju beskorisni jer ih ne možete dalje koristiti osim tijekom kraftanja. Osim toga, vrlo je teško pronaći pravi ključ koji će vam otključati zaključani prostor u nekoj regiji, a samim time ima previše toga za istražiti, tako da svaka čast onima koji žele potrošiti više od 60 sati kako bi sve pronašli. Vrlo brzo prestaje zabava u igri, jer su borbe repetitivne, dok se neki questovi neki ponavljaju. Određene bosseve je teško pobijediti, a cijeli level sistem je pomalo čudan jer nikad ne znate koji je level je vaš neprijatelj i možete li ga pobijediti. Sami odlučujete želite li potrošiti vrijeme kako biste prikupljali sve uokolo ili samo rješavali questove. Preporučam da se s vremena na vrijeme borite samo protiv neprijatelja kako bi postali jači. Također, cilj je da prikupite što više rijetkih materijala kako bi vam život bio lakši. Ovo su samo neki od problema koje ova igra ima. Jednostavno ima previše sadržaja, tako da se ponekad izgubite u svemu tome.
Kao zaključak, ovu igru ne bih preporučio svakome. Kao prvo, preskupa je za jednu avanturu, iako ima veliku količinu sadržaja. Kao drugo, izgubit ćete sigurno volju za igranjem nakon pola riješenih glavnih questova, jer u tom trenutku sve postane isto. Ne postoji multiplayer, što bi ovoj igri svakako pomoglo da, primjerice možete trgovati s drugim igračima ili pomagati jednim drugima u questovima. Kao treće, postoji i Battlepass kojeg ćete morati dodatno platiti kako biste dobili sve DLC-jeve i kozmetiku. Ovu igru bih samo preporučio onima koji su zagriženi fanovi ovog žanra, koji obožavaju anime igre i animacije, jer njima će sve ono što ova igra nudi biti zabavno. Iako će možda moja konačna ocjena biti visoka, nemojte se zavariti s činjenicom da kvantiteta ne mora biti iznad kvalitete.