U sunčanoj i toploj Rijeci, u prostorima Exportdrva 6. i 7. travnja, održan je prvi gaming događaj Expo GameRi. Obilovao je različitim zanimljivim panelima, radionicama, nagradnim igrama, kvizovima, cosplay događajima, esport natjecanjima, a mogli ste upoznati i Helenu Mankowsku, glumicu koja je dala glas Lady Dimitrescu u igri Resident Evil Village. Ovaj prvi riječki gaming expo organizirali su Udruga 3. zmaj i marketinška agencija Rivira.
Svečano otvaranje ovog događaja predvodili su domaćin Nenad Antolović, direktor Riječke razvojne agencije Porin, pročelnica Upravnog odjela za gospodarstvo, razvoj, ekologiju i europske projekte Jana Sertić, predsjednica Udruge 3. zmaj Marta Glažar, direktorica agencije Rivira Valentina Mišković Yoe i ravnatelj Razvojne agencije Prigoda primorsko-goranske županije Vedran Kružić.
„Ovaj prvi gaming expo u Rijeci nama predstavlja podlogu za funkcioniranje budućeg inkubatora Sinergana; to je inkubator za kreativne tehnologije i IT industriju. Gaming Expo je također bitan za činjenje ovog grada boljim našim građanima i turistima zbog razvitka selektivnih vrsta turizma. Exportdrvo će također kroz sljedećih nekoliko godina dobiti multifunkcionalni prostor na 7000 kvadrata kako bi se u novom ruhu opet mogao održati događaj kao što je ovaj“, rekla je pročelnica Sertić.
Nakon svečanog otvorenja, održana je panel rasprava pod nazivom „Jačanje domaće industrije videoigara“. Panelisti su bili Benjamin Noah Maričak, koji je zadužen za videoigre i nove tehnologije u Uredu ravnatelja Hrvatskog audiovizualnog centra; načelnica Sektora za audiovizualne djelatnosti i poticanje poduzetništva u kulturnim i kreativnim industrijama Ministarstva kulture i medija RH Vjera Matković; Aleksandar Gavrilović, glavni tajnik Klastera hrvatskih proizvođača videoigara (CGDA), te projekt menadžer u Exeviou Dorjan Cindrić.
Panelisti su se dotakli ključnih pitanja i problema te ponudili konkretne prijedloge za daljnji razvoj domaće gaming industrije. Složili su se da treba intenzivirati networking, dijeljenje znanja i ideja, suradnju te stvaranje sustava koji će koristiti svima. Istaknuli su važnost proširivanja gaming industrije izvan granica Zagreba i Novske te podržali pokretanje studija u drugim područjima diljem Hrvatske.
„Posljednjih pet godina svjedočimo impresivnom rastu gaming industrije u Hrvatskoj. To se očituje kroz izlazak novih igara na tržište svake godine te kroz prodaju naših studija stranim tvrtkama. Ministarstvo kulture i medija te Hrvatski audiovizualni centar podržavaju razvoj i proizvodnju igara od 2018., s više od 40 projekata koji su dobili potporu. Grad Rijeka je prvi uveo proizvodnju igara u svoje javne pozive. Također vidimo uspješan rad Inkubatora u Novskoj, koji ima 50-tak startupova i koji će imati kampus vrijedan 60 milijuna eura financiran europskim sredstvima“, zaključio je Maričak.
Glavni tajnik CGDA Aleksandar Gavrilović komentirao je ključne pokazatelje analize gaming industrije koje je proveo spomenuti klaster za 2022. godinu i dao prognoze za 2023. i 2024. godinu:
Trenutno u Hrvatskoj ima 500 zaposlenih u gaming industriji na puno radno vrijeme, ali taj broj brzo raste. Zahvaljujući petogodišnjoj državnoj potpori, razvoj videoigara postaje neovisan o vanjskim izdavačima. Ipak, tržišne promjene su značajne; prošle godine globalno financiranje videoigara malo je opalo zbog makroekonomskih uvjeta, što je smanjilo interes ulaganja u nove igre. Vidimo da studiji s već etabliranim igrama ostvaruju bolje rezultate, dok oni koji još nisu pronašli svoj hit imaju određenih izazova. U gaming industriji, struktura zaposlenih često se uspoređuje s IT sektorom, ali zapravo, samo četvrtina čine programeri, dok su tri četvrtine ostali, poput crtača, pisaca, analitičara i glazbenika.
Na kraju je Maričak, koji je zadužen za videoigre i nove tehnologije u HAVC-u, spomenuo da će uskoro, krajem ovog mjeseca, predstaviti potpuno novi brend koji će ujediniti hrvatsku gaming industriju na prepoznatljiv i upečatljiv način. Cilj ovog brenda je privući interes stranih ulagača te potaknuti suradnju među domaćim programerima.
„Moramo ulagati u promociju naših videoigara. S obzirom na to da smo malo tržište, suočavamo se s konkurencijom na globalnoj razini na platformi kao što je Steam. Bitno je privući strane izdavače i proizvođače igara. Nažalost, Hrvatska nema značajnu prisutnost stranih tvrtki, osim jedne podružnice Raw Furyja iz Švedske, dok za razliku od susjednih zemalja poput Srbije, koja ima Ubisoft i Epic Games, već sada zapošljava 2500 ljudi puno radno vrijeme. Kako bismo privukli taj strani kapital, važno je intenzivno raditi na promociji, a nadamo se da će novi brend koji ćemo predstaviti pomoći u tom procesu“, rekao je Maričak.