U ovo vrijeme prije 39 godina izašla je jedna od igara koja će unijeti mnoga revolucionarna rješenja. Doba ranih početaka izrade video igara, podsjeća me na vrijeme druge industrijske revolucije, a ljude koji su tada radili na počecima industrije, poput Tesle ili Edisona. Sklapali su u svojim malim garažama ili radionama nešto što će promijeniti svijet i postati posao vrijedan milijarde dolara. Jedan od takvih ljudi je i Tomohiro Nishikado.
Tomohiro je inženjer iz grada Osake u Japanu i već od davne 1969. godine bavi proizvodnjom igara. Do ’72 radi za Taito na mehaničkim igrama, a od tada i na prvim arkadnim igrama.
Za one malo mlađe, da pobliže objasnimo što su to arkadne igre. To su igre koje su svoje zlatne godine imale tokom ’70 i početkom ’80 godina prošlog stoljeća. Bile su to masivni električni strojevi u koje biste ubacivali žetone ili kovanice i obično su se nalazile velikim igraonicama. I danas se mogu u Hrvatskoj naći takva mjesta, ali najčešće ih srećemo na malim ekranima koji prikazuju te godine.
Kao najava velikog talenta Tomohiro razvija Elepong (slično kao popularni Pong). Do izlaska naslova koji će napraviti pravu malu revoluciju, a danas izaći iz okvira game kulture, Tomohiro radi na nekoliko manjih naslova i nekoliko različitih vrsta igara od utrka do first person shootera.
1978.godine Taito izbacuje arkadu Space Invaders, prvu iz shoot ’em up žanra. Bila je to 2D pucačka igra u kojem je igrač kontrolirao „brod“ s laserskim topom koji se borio protiv izvanzemaljaca. Cilj igre je bio ne dopustiti izvanzemaljcima da stignu do dna ekrana gdje se nalazio sam brod koji se mogao kretati samo horizontalno. Obično je bilo pet redova po jedanaest neprijatelja koji su se kretali gore dolje ekranom. Osim što nisu smjeli stići do dna, neprijatelji su pucali na „brod“ koji je pak bio zaštićen bunkerima. Što ste se bolje rješavali neprijatelja, to su oni i muzika bili sve brži. Osim samih neprijatelja tu je bio i mystery ship kao neka vrsta glavnog negativca i za koji ste dobivali dodatne bodove. Kraj igre je bio na 9990 bodova.
Iako je igru izdao Taito, za koji je Tomohiro radio, igra je bila u potpunosti njegov samostalni projekt. On sam kaže da je za inspiraciju i okvir koristio Atarijevu arkadu Breakout, no s kompleksnijom grafikom i mehanikom igre. Inspiraciju da koristi izvanzemaljce za neprijatelje su mu bili filmovi Star Wars i War of the worlds, a modeli hobotnice, lignje i rakovi. Osim samog softwarea, Tomohiro je morao sam sagraditi i potpuno novi hardware za igru jer postojeći modeli nisu bili u mogućnosti pokretati samu igru.
Kada je igra izašla uvela je mnogobrojna revolucionarna rješenja. Bila je to prva igra koja dala igraču veću interaktivnost, te neprijatelje koji reagiraju na akciju igrača. Prvi puta je tu bila i horda neprijatelja, mogućnost skrivanja od neprijateljskih projektila, i to iza barijere koja je bila i sama uništiva kako od igrača tako i od neprijatelja. Osim toga prva je uvela spremanje svog rezultata, te pojam high score. Osim u mehanici i grafici igara, igra je unijela za ono doba revolucionarna rješenja u zvuku igara. Do tada se muzika koristila samo na početku i kraju igara, dok u Space invaders muzika i zvuk reflektiraju ono što se dešava na ekranu, od brzine muzike do zvukova.
Igra je bila toliko revolucionarna i popularna da su je kasnije prozvali početkom zlatnog doba arkada. Do 1982. godine, igra je imala zaradu od 2 milijarde dolara i 450 miliona dolara profita što ju je stavilo na prvo mjesto najprofitabilnijih igra tog vremena – za usporedbu, najpopularniji film tog doba, Star Wars, je zaradio 4 puta manje. Osim što je bila važna u povijesti arkada, iznimno mjesto imala je kao jedna od vodećih igra konzole ATARI 2600, pomoću koje se Atari etablirao kao vodeći proizvođač konzola tog vremena.
Osim što su Space Invaders i njen stvaratelj Tomohiro Nishikado zauvijek zapisani u povijesti gaming kulture, sama igra i njeni pikselizirani izvanzemaljci odavno su prešli u svijet popularne kulture. Sama grafika je naišla na razne primjene unutar same industrije video igara, ali i izvan nje, toliko da se nemojte čuditi ako u dućanu poput H&M nađete majicu sa poznatim simbolima iz igre.
Nakon uspjeha Space Invadersa Tomohiro Nishikado radi za Taito, i to naslove uglavnom za japanske konzole i PC. Kasnije osnuje i svoj studio Dreams koji radi na naslovima kao i Taito, u koji se vraća 2013. godine. I dan danas je involviran u proizvodnju video igara kao savjetnik.
Sljedeće godina nas čeka 40. obljetnica ove igre i probajte do tada u čast ovog velikana barem jednom odigrati neku od simulacija koje se mogu pronaći na internetu, a ja ću u riječkom Peek & pokeu odigrat partiju na konzoli tog vremena, Atariju 2600.
Leave a Comment