INFO BOX
- DEVELOPER: Double Fine Productions
- PUBLISHER: Double Fine Productions
- PLATFORME: Android, iOS, Linux, PC, Ouya
- ŽANR: Point & Click Avantura
- DATUM IZLASKA: 14. siječnja 2014.
- PLATFORMA NA KOJOJ JE IGRA TESTIRANA: PC
Melankolija, nejasna budućnost, depresija, pretjerana očekivanja obitelji, društva, prijatelja, nelogični postupci i odluke mase koja bi trebala biti racionalnija…teme i stanja koja su bliska i postaju sve bliža svakome tko živi na ovim područjima (no vjerojatno i u ostatku svijeta). Bilo da se radi o Hrvatskoj, svemirskom brodu, izmišljenom gradu, tinejdžerima ili odraslima određeni motivi i teme kao što su izolacija, dvosmjerno nerazumijevanje okoline, neizvjesnost i melankolija uvijek nanovo isplivaju na površinu. Tim Schafer je iskoristio to stanje i stvorio još jednu zanimljivu igru. Tvorac, scenarist i dizajner Grim Fandanga, jedne od najpoznatijih i najlegendarnijih point ‘n’ click avantura vratio se žanru koji ga je željno isčekivao 16 godina. Vrijeme je išlo, a želje za nastavkom slavnog Grim Fandaga su ostajale. Do toga nije došlo, no veljača 2012. godine za sobom je donijela Schaferovu prvu igru tog žanra i jednu od prvih igara na Kickstarteru koja je svojim pojavljivanjem stvarala povijest. 3.45 milijuna dolara skupljenih od strane donacija fanova i entuzijasta omogućilo je stvaranje još veće igre nego što je u početku bilo planirano. Nakon izlaska prve od dvije najavljene epizode, postavlja se pitanje da li se povjerenje fanova isplatilo i da li je bilo opravdano.
Act 1
Trend izdavanja avantura po epizodama je, na žalost mnogih, postao činjenično stanje i neizbježan dio ovoga žanra. Tako je i sa Broken Ageom koji je lagano probijao sve obećane rokove, a nije donio konačni proizvod koji se toliko dugo čekao. Tako velike igre, koje na prvi pogled ostavljaju dojam da ne zahtijevaju previše vremena i truda, zapravo zahtijevaju sve to na puno naprednijoj razini nego prije, pa je jedino logično rješenje bilo izdavanje dvije epizode. Ako i nekog to živcira brzo će zaboraviti jer igra neodoljivo uvuče u svijet koji vam je ponudila. Točnije, radi se, o naočigled, dva zasebna svijeta i dvije zasebne priče koje su na određeni način povezane.
Broken Age vas vodi kroz dvije priče, jedna je o tinejdžeru Shayu koji živi u svemirskom brodu kao jedini preživjeli sa svog planeta, a brod koji ga čuva i zabavlja svakoga dana se ponaša previše zaštitnički prema njemu ne dopuštajući mu prave svemirske avanture niti ikakvu dinamiku i istraživanje po brodu. Žrtva situacije u kojoj se našao, Shay provodi dane pravilno se hraneći i obavljajući izmišljene i bezopasne misije koje mu sama majka (svemirski brod) konstruira. Ako dopustite to igri, vjerno će vam se u početku dočarati ta depresija i beznađe, beskonačno ponavljajući dane i obavljajući apsurdne misije spašavanja. Sve do trenutka kada Shayu i vama ne ”pukne film” i krenete se suprotstavljati predviđenom režimu i planovima koji su drugi ljudi učinili za vas.
Sličnu stvar proživljava Vella, iako u sasvim drugom okolišu i koju muče sasvim drugi, netko bi se usudio reći i puno opasniji problemi od puke melankolije i depresije. Vella je, naime, djevojka, koja je odabrana od strane svog malog gradića, kao jedna od djeva koja će biti ponuđena za žrtvovanje ogromnom čudovištu Mog Chothri. Stanovnici tog i mnogih drugih obližnjih gradova su davno uspostavili taj dogovor s Mog Chotrom koji nalaže izbjegavanje rata i uništenja svih gradova ukoliko se svake godine na Maiden’s Feastu u svakom gradu žrtvuje određeni broj djeva koje će Mog Chotra pojesti. Prva osoba u povijesti grada koja razmišlja na drugi način je upravo Vella, koja ne želi postati žrtva za dobrobit grada, budući da vidi kao mnogo pametnije i dugoročnije bolje riješenje borbu sa i u konačnici ubijanje Mog Chotre. Budući da je nikome u gradu uopće blisko propitivanje ikakve situacije u kojoj se nalaze, a još manje da je podržaju u tome, Vella bježi od svoje sigurne smrti i pokušava pronaći način kako da ubije Mog Chotru. Avantura oba lika praktički počinje u trenutku kada se krenu suprotstavljati svojoj sudbini koju su im predodredili drugi, a tada i počinje glavni dio igre, pun zanimljivih dijaloga, situacija, te iznimno maštovitih zagonetki koje rangiraju od lakih do težih.
Jedna od glavnih karakteristika igre zbog kojih odskače od ustaljene konkurencije je simultano igranje sa oba lika. Točnije, u bilo kojem trenutki dok igrate sa, npr. Vellom i negdje zapnete možete se prebaciti na Shaya i njegovu avanturu. Ovakva fleksibilnost će vas pratiti kroz cijelo igranje, te je svakako dobar način da se malo ”odmorite” od jedne sredine i određene zagonetke te pređete na drugu.
Iako, iskreno govoreći, ono što mene oduševljava najviše u ovoj igri jest priča, povremeno melankolična atmosfera te predivni vizuali. Od samih likova, preko okoliša, Broken Age izgleda apsolutno prekrasno i taman dovoljno čudno da vas zapanjuje sa svakim novim settingom i kojem se budete našli. Shayev zatvor…tj. svemirski brod je pun detalja, atmosferičan i zabavan pa se nerijetko možete pogubiti po njemu istraživajući stvari koje nisu vezane za glavni cilj koji vam je zadan. Naravno, sve to ne bi bilo toliko dobro da nema zabavnih dijaloga, fascinantnih likova koje Vella i Shay upoznaju i s kojima pričaju. Glasovna gluma je isto na impozantnoj razini, što nije čudno budući da je među postavom Masasa Moyo (Vella), Elijah Wood (Shay), Jack Black i drugi. Iako možda prema mojem pisanju zaključite da Vella i Shay imaju previše sličnosti, zapravo su kroz igru dosta različite osobe – od oblika humora, načina snalaženja u situacijama, ukratko, kompletna osobnost je na nekim razinama totalno drugačija zbog čega ih samo dodatno zavolite. Kod Velle ćete svakako više uživati u ”raznolikijim” lokacijama koje su (moram se ponoviti) prekrasne, ali i pune raznovrsnijih likova s kojima ćete imati jako zanimljive razgovore i avanture. Budući da je Vella u uvjetno rečeno, bijegu, prolaziti će kroz više lokacija koje se međusobno razlikuju te jednu živopisnost i privlačnost brzo zamijenite sa drugom u igri. Jednostavno rečeno, nijedan dio, nijedna lokacija ne razočarava igrača, niti je preslična prošloj lokaciji.
SNALAŽENJE U PROSTORU I VREMENU
Još jedna stvar koja je veliki plus u igri je njena jednostavnost. Broken Ange je point’n’ click avantura u pravom smislu, kontrole su izrazito jednostavne i odnose se samo na kretanje i klikanje miša, a izbornik se nalazi na dnu ekrana i aktivira samo kad dotaknete lijevi donji kut. Također, kursor vam daje jasne signale i mijenja se kada naletite na određeni predmet ili osobu na ekranu s kojom možete interaktirati. Nije velika stvar, no zna uštedjeti bjesomučno klikanje po ekranu. Izvedeno je jako lijepo, nenametljivo, a opet užasno pomaže. Oni željni hardcore zagonetki, točnije kombiniranja predmeta koji vaš lik ima možda budu malo razočarani s obzirom da se mogu kombinirati skupa samo dvije stvari, ako i to, no s obzirom na intrigantnost zagonetki i zabavu koju pružaju, ta karakteristika se jako brzo zaboravi. Zabavnih izjava vaših protagonista kada pokušate neke sulude predmete kombinirati s određenim drugim stvarima ne nedostaje, a kod većine istih uvijek postoji zanimljiva pozadinska priča. Ukratko, sve što treba imati jedna ovakva igra, Broken Age ima. Ako ne i više. Jer uz pojednostavljanje klikanje po ekranu i eliminiranje bespotrebnih zavrzlama sa kontrolama, lakše se bilo prepustiti pustolovini i atmosferi koju igra nudi – a samim time je i one najteže zagonetke bilo ugodnije rješavati. Napominjem još jednom, kada zapnete negdje i pomalo se izfrustrirate, prelazak na drugog lika i rješavanje njegovog dijela dobro dođe kao smirivanje skupljenoga bijesa i eliminiranja osjećaja blokade.
Jedino razočaranje dolazi kada priča prve epizode doživi svoj vrhunac, oduševljeni rasplet/zaplet koji vas ostavi da tražite još, a tada shvatite da je prvom dijelu kraj. Na veliku žalost, najveća stvar u priči koja će vas oduševiti i dodatno zagrijati za igru je ujedno i početak iduće epizode koja nam dolazi..pa, iskreno ne znam kada. Koliko god kopao po internetu i Kickstarteru točne informacije nema, pa čak ni okvirnog mjeseca. Jedino što se zna da izlazi ove godine i mnogi se nadaju da će završetak i ostatak igre biti dostupan do proljeća. Ako ne tada, onda sigurno na ljeto. U najgorem slučaju na jes..ma, shvatili ste.
Na kraju će oni brzopleti i iskusniji neočekivano završiti igru za otprilike 4 sata, iako se može, uz dodatno istraživanje nekih lokacija koje su mudro vizualno sakrivene (nikad ne biste pomislili da možete skrenuti lijevo i pronaći opasnu zmiju no stvarno možete) i prelazak svih razgovora doći do 6 sati igranja (pogotovo ako zapnete na određenim zagonetkama malo duže). Kratko ili prosječno trajanje? To ostavljam na vama za procjenu jer se i igrači (point ‘n’ click) avantura razlikuju i očekuju razne vremenske duljine ovakvih igara. Za mene se čini da je ipak malo kraća nego što bi mogla biti. Iako, čeka nas jednako duga (ako ne i duža) druga epizoda. A i ako želite dodatno ponoviti gradivo nakon što saznate neke stvari na kraju, ima i određeni replay value. Samo je šteta, ponavljam, što obje ne možemo igrati u komadu. No, taj trend očigledno ne jenjava, i dok su ga neki prihvatili zdravo za gotovo, kao Mog Chothru ostali se ne mogu pomiriti s time. Zato je i ocjena za 0.4 manja nego što zaslužuje.
Drugi dio Broken Agea bi trebao dovesti ovu igru i Schaferovu viziju do vrhunca. Vjerujem da se iza cijelog ovog settinga i priče koju nam je pripremio u prvoj epizodi krije još nešto veće, bolje i spektakularnije. Od samog gameplaya (koji je u trenutke dosta inovativan za žanr sa predinamičnim scenama) do priče kao jednog predivnog dijela koje samo treba dovesti do središta pozornice. Taj dio ostavljamo ipak za drugu epizodu i konačnu recenziju. Tko zna, kako je krenulo, možda igru pri kompletiranju zaigraju i gameri/ice na svojim konzolama.
Leave a Comment