Već tjednima slušamo o otkazima unutar PlayStation Studiosa. Naravno, nije niti prva niti zadnja tech kompanija koja je ove godine podijelila hrpu otkaza. Počevši od Microsofta, Googlea, Amazona, u biti svih velikih igrača na ovom polju, val otkaza u tech industriji je apsolutno obilježio ovu godinu. Samo je Microsoft podijelio više od deset tisuća otkaza po svojim odjelima. Naravno, među njima se našao i Xbox, pa u sklopu otkaza podnio žrtve od par tisuća developera preko svih studija. Tako da, očito je globalni trend došao i do Sonya.
Kad se pogleda Sony i njihov val otkaza. Neke stvari strše kao mali prst kad ga zakucamo u ćošak kreveta ili stola. Sve ukazuje da su razlozi otkaza i restrukturiranje unutar primarno PlayStation Studiosa vezani uz GaaS (Games as a Service) planove koje su dosta ambiciozni (da budemo pristojni) bili. No, bez obzira na to, Sonyev originalni plan da do 2026. godine na tržište plasira ni manje ni više nego deset GaaS (Games as a Service) igara po svemu sudeći neće biti ostvaren. Da stvar bude gora, tvrtka za koju je Sony platio nešto više od tri i pol milijarde dolara (Bungie) interno ima hrpetinu problema i jedina igra koju imaju nalazi se na aparatima za održavanje na životu. Čini se da odluka da Bungie odlučuje o kvaliteti GaaS naslova i nije bila najmudrija odluka od strane Sonya.
Sve je nekako krenulo s odgodama za Naughty Dogov The Last of Us Factions multiplayer orijentiran naslov, koji je trebao biti prva punokrvna GaaS igra iz redova PlayStation Studiosa. Sjetimo se, The Last of Us Factions je trebao biti PlayStation 4 naslov, ali se razvoj vukao iz odgode u odgodu i po glasinama iz redizajna u redizajn. Zadnje glasine koje stižu iz istih izvora čije su se slutnje o otkazima “izrodile” u istinu (poput Jasona Schrier i Destina Legarie), tvrde da PlayStationa Studios unutar svojih hodnika važe odluku o potencijalnom otkazivanju The Last of Us Factions. Jedan od navodnih razloga za problematiku oko ovog jako iščekivanog naslova leži upravo u Bungieu, koji je kao stručan studio za GaaS igre bio zadužen o procjeni jel neka igra dobra ili ne. Nije samo Naughty Dog bio “pogođen” s procjenama od strane Bungiea tu se našao i još jedan od omiljenih studija Media Molecule. Oba navedena studija su ovih dana doživjela val otkaza.
So Bungie leaders missed revenue targets by a staggering 45%. In May they also looked at Naughty Dog’s Last of Us Factions and based on their assessment it got it put on ice. Not a good look.
I find that incredibly concerning given the fact that this report happened… https://t.co/9DJ8fLSiw8
— Destin (@DestinLegarie) October 31, 2023
E sad, otkazi sami po sebi nisu neka vijest, ono što je odjeknulo kao svojevrsni šok jes “detalj” u kojem počnete davati otkaze ljudima koji čine jezgru studija i sam DNA igara. Tako je Bungie ovih dana objavio veliki broj (više od stotinu) otkaza koji uključuje osobu koja je činila dušu svih Bungie igara, a to je uručivanje otkaza Michaelu Salvatoriu što ukazuje da dublje probleme od samog rezanja viškova. Sam Salvatori je u svom odgovoru novinaru Forbesa Paulu Tassiju naveo da se nada da će vodstvo Bungie uspjeti ispraviti putanju brodu koji trenutno očigledno trenutno ne plovi kako bi zacrtanom smjeru. Zanimljivo je istaknuti da se Sony ogradio od svih odluka o otkazima unutar Bungiea i izjavio da oni nisu imali prste u tome te da je odluka o otkazima isključivo potez Bungiea.
This is a kind note from Michael Salvatori, who responded after I reached out to him: pic.twitter.com/aCfIVLSFZK
— Paul Tassi (@PaulTassi) October 31, 2023
Dati otkaz osobi koja je od 1997. godine sklada glazbu i aktivno sudjeluje u razvoju svih Bungie igara ukazuje na dublje probleme. Na Twitteru kruže informacije (od sada bivših zaposlenika) da je Bungie nedavno svojim djelatnicima otkrio iznimno niske brojke Destiny 2 igrača i rekao da je naredno razdoblje pred njima ključno za održivost tolikog broja zaposlenih. Gdje je Bungie krivo procjenio u cijelom procesu, vjerojatno neće nikada biti objavljeno. Kada se sjetimo razloga razlaza suradnje s Activisionom, nekako stvari sjedaju u perspektivu.
Razlog zbog koje je Activision bio iznimno ljut na Bungie jest nikakva kontrola nad razvojem, troškovima i na kraju dana financijska neisplativost Destinya, odnosno rezultati su bili ispod očekivanja. Obzirom da su procjene da je razvoj originalnog Destinya koštao više od 500 milijuna dolara, stvari nekako sjedaju na svoje mjesto.
Svi, pa i ptice na grani znaju da je Destiny 2 generalno bio redizajnirani Destiny, koristi iste lokacije, resurse, zvukove i slično. Unatoč tome, razvoj nastavka je koštao više od 200 milijuna dolara. Moramo priznati, kad se sve sagleda iz daljine, čini se kao jedan veliki napuhani balon. Za igru koja je od svog začetka koštala više od 700 milijuna dolara, očekivanja bi trebala biti ne samo visoka, već astronomska. Activision je odlučio povući ručnu kočnicu na partnerstvo s Bungiem 2019. godine, punih pet godina nakon izlaska “prvog” Destinya i dvije godine nakon nastavka. Znači, pet godina Bungie nije uspio opravdati financijsko ulaganje u svoj novi IP nakon Halo franšize (koju su ostavili Microsoftu nakon odlaska od njih). Čim se “oslobodio” Activisiona s kičme, Bungie je Destiny 2 gurnuo u free-2-play model s ekspanzijama koje morate kupovati.
Prelazak u f2p model je incijalno imao zaista dobar efekt i broj igrača se osjetno pobošljao. No, brojka od 40 tisuća igrača u 24h sigurno nije dovoljna da bi “ispratili” tako visoka ulaganja. Svaka izdana ekspanzija se proda vjerojatno dobro ako sudimo po Steam brojkama od 250 tisuća igrača na dan izlaska. Problem je što brojka aktivnih igrača vrlo brzo padne nakon samog izlaska igre. Ono što jednu GaaS igru čini isplativom jest visok broj igrača u odnosu na ulaganja, a 40 tisuća igrača možemo sigurno reći, nisu brojke koje bi trebale biti za Destiny.
Naravno, ništa od gore napisanog ne znači da su Destiny igre loše. Upravo suprotno, u globalu radi se o zaista zabavnom “svemiru” sa sjajnim gameplayem i u velikoj većini zanimljivim loreom koji ga okružuje. Ono što “ubija” jesu cifre koje su ulupane u razvoj i očigledni nesrazmjer uloženog-dobivenog. Na koji način je Bungie uspio uvjeriti Sony da vrijede više od tri i pol milijarde dolara ostaje jedan od većih misterija. Bungie kao tvrtka nije dioničarsko društvo, tako da je procjena vrijednosti morala doći od nekog eksperta po svemu sudeći upitnih kompetencija. Neće nas začuditi ako ova transakcija i njen epilog budu uskoro dio nekakve studije nekog od velebnih ekonomskih sveučilišta diljem globusa. Bungiev CEO, Pete Parsons je na Twitteru stavio kratki post u kojem je jako tužan zbog otkaza koje je uručio kolegama i da se radi o iznimnim pojedincima koji su napravili veliki doprinos Bungie kulturi i da će njihovo nasljeđe biti dio Bungie dugo u budućnost. Ne znamo kako vi doživljavate ovaj posto, ali nama je prilično ciničan.Hoće li Sony povući ručnu kočnicu i razmotriti svoju ideju da Bungie bude zaslužen za kontrolu kvalitete GaaS igara unutar PlayStation Studiosa, vjerujemo da će naredni period pokazati. Kakve će potencijalne posljedice po Bungie biti u budućnosti. Na kraju dana, pitamo se jedno sasvim logično pitanje. Može li Bungie biti zaista (po glasinama) mjerodavan čimbenik da unutar PlayStation Studiosa stvori nepovjerenje (u odluke) prema jednom uporištu kvalitete i uspjeha kao što je Naughty Dog? To je definitivno jedno od onih pitanja čiji nas odgovor jako zanima. Živi bili, pa…