INFO BOX
- DEVELOPER: Absolutely Games
- PUBLISHER: Team17
- PLATFORME: PS5, Xbox Series X/S, PC
- ŽANR: Turn-based strategija
- DATUM IZLASKA: 5. ožujka 2024.
- PLATFORMA NA KOJOJ JE IGRA TESTIRANA: PC
Classified: France ‘44 je taktička strategija na poteze, slična X-COM-u, koja se odvija tijekom Drugog svjetskog rata. Zapovijedat ćete elitnim timom savezničkih specijalnih operatera, točnije Francuskim pokretom otpora ili kako kažu francuzi Résistance, a cilj je oslabiti i ometati Nijemce prije Dana D. Imate 60 dana da zauzmete određene provincije, regrutirate razne likove, trenirate ih i upustite se u pedesetak različitih misija, a svaka sa sobom donosi posebne izazove.
Kampanja je dobro oblikovana, ali ostavlja prostora za napredak
Možda će većinu igrača privući taj povijesni aspekt, a osnovna ideja igre autentično predočava kako je izgledalo vatreno oružje, oprema i odjeća Amerikanaca, Francuza, Britanaca i Nijemaca u toj povijesnoj epohi. Također, imate mogućnost putem RPG elemenata samostalno oblikovati sve te likove, osim Nijemaca protiv kojih se borite. Upravljat ćete muškim i ženskim likovima, a impresivno je što gotovo svi likovi posjeduju vlastite glasove i specifične naglaske karakteristične za svaku naciju. Radnja cijele igre fokusirana je na kartu Francuske, na kojoj birate različite misije. Ponekad ćete biti suočeni s izborom između dvije misije, od kojih svaka ima svoju priču i stavlja vas u drugačije okruženje. Na vama je da sami izaberete na što ćete se prvo fokusirati i važno je napomenuti da određene misije jednostavno nestanu kada odaberete drugu.
Vrijeme u igri napreduje kroz dane, pri čemu svaki potez oduzima dva ili kroz posebne događaje i više. Iako igra kontinuirano nudi specifične događaje koji mogu utjecati na razvoj “priče” i vaše resurse, njihov broj je ograničen i nedostaje dubine samom sadržaju, jer nema nekog kritičnog utjecaja na vaše odluke. Hoćete li istrošiti nekoliko kutija, odnosno resursa kako bi pomogli stanovništvu ili se možda opredijeliti za jednu frakciju i tako izgubiti utjecajne bodove druge, sasvim je svejedno jer to sve opet možete vratiti nazad.
Isječci raznih istinitih povijenih događaja, primjerice, kakve se pripreme događaju prije Dana D, obogaćuju igru i dodaju zanimljivost suhoparnim aspektima događaja. Umjesto klasičnih cut-scena, igra koristi format stripova ili crteže kako bi objasnila značaj svake misije ili kako bi bliže predstavila likove s kojima igrate. Vrlo je zgodno sve to napravljeno i nemam ništa protiv da nam se ovakvim pristupom dočaraju određeni dijelovi.
Tijekom igranja kampanje, suočit ćete se s neprijateljskim jedinicama poput Gestapa ili raznim generalima na karti, koji će nastojati spriječiti vaše osvajanje provincija, odnosno kretat će se s jedne provincije na drugu. Naime, svaka provincija donosi određeni broj bodova, neke su kritične za uspjeh, neke manje, ali svaka donosi posebne bonuse. Ti bonusi uključuju dobivanje dodatnih resursa tijekom izvođenja misija ili mogu utjecati na izvođenje Dana D. Igra vam omogućuje da nadoknadite neuspjehe putem obavljanja različitih sporednih misija sa svojim likovima. Na primjer, možete regrutirati specijalne agente koji će zaustaviti aktivnosti neprijateljskih jedinica, poboljšati odnose s frakcijama ili jednostavno trenirati svoje likove. Sve te misije zahtijevaju resurse, koje dobivate uspješnim završavanjem zadataka. Misije imaju ocjene i glavne i sporedne zadatke, a što ste uspješniji, to ćete više nagrada dobiti.
Mehanike igre su dobre, no primjećuju se iste greške koje se ponavljaju kao i kod sličnih igara
Razumijem da je izazovno stvoriti savršenu igru, pogotovo kada je riječ o sustavu ciljanja koji bi odgovarao svima. Prije nego što se dotaknemo toga, važno je naglasiti da možete sastaviti svoju vojsku od bilo koje četiri trupe prema vlastitim preferencijama, prilagođavajući je potrebama svake misije. Bilo da odlučite voditi generala, liječnika ili snajperista, svaki od njih ima ključne uloge te posjeduje posebne vještine koje možete iskoristiti tijekom igranja. Svaki dostupni lik opremljen je primarnim oružjem, bočnim oružjem, granatama i noževima, što pridonosi elementima prikradanja.
Misije u igri odvijaju se na poteze igrača i neprijatelja. Svaki lik možete premjestiti unutar određenog radijusa, ali na početku morate biti oprezni kako vas neprijatelji ne bi primijetili, što ćemo detaljnije razmotriti kasnije. Zaštita je ključna u igri, jer bez nje možete primiti jako puno štete, što svakako ne želite. Igra jasno označava sigurna mjesta, poput zidova ili vrata. Također, svako pucanje nosi određeni postotak uspjeha ovisno o dometu i liniji pogleda igrača. Unatoč detaljnim objašnjenjima igre o postocima, mogli bi diskutirati o realnosti situacija, gdje često postoji šansa da promašite, čak i kad je neprijatelj blizu ili ga direktno gledate, a na to sve još dodatno utječe i napadanje s boka.
Na primjer, moguće je promašiti čak i kada postoji 100% šanse za pogodak, budući da preciznost ciljanja ovisi o vještinama koje posjeduju likovi ili neprijatelji. S druge strane, snajperisti su gotovo uvijek precizni. Igra detaljno objašnjava faktore koji utječu na preciznost, uključujući zaklon, udaljenost i vrstu oružja, ali ne i vremenske uvjete. Općenito igri nedostaju vremenski uvjeti koji bi utjecali na samo igranje. Neprijatelji variraju od snažnih generala koje trebate ubiti dva puta do onih koji koriste granate i drugih vještina. Sve to utječe na vaš pristup tijekom misije. Morate paziti na zadatke, ali i igrati pametno.
Nakon eliminacije prvog vala neprijatelja, pojačanja će uvijek stizati s precizno određenih lokacija. Možete koristiti Overwatch alat koji omogućuje pucanje na prvu metu koja uđe u vaš nišan, ili jednostavno baciti granate kako biste zahvatili veći broj neprijatelja. Osim toga, možete pucati na eksplodirajuće bačve i automobile koji, kada se unište, daju određenu štetu. Pojačanja koja se pojave ne napadaju odmah, već tek nakon drugog poteza. Svako kretanje, napad, punjenje oružja i korištenje vještina troši određeni broj akcijskih bodova, što naglašava određena ograničenja koja zahtijevaju oprezno planiranje unaprijed.
Igra uvodi vrlo inovativan pristup putem sustava morala. Ovo bi se moglo prije nazvati sustavom straha, gdje vaši vojnici, ali i neprijateljski, mogu izgubiti cijeli potez ako ih se dovoljno “zaplaši”. Kada moral padne na 50% ili ispod, pogođeni lik bit će potisnut, što rezultira smanjenjem njegove učinkovitosti i također utječe na preciznost. Ako moral padne na nulu, vojnik mora preskočiti sljedeći krug, no ovu situaciju možete izbjeći korištenjem posebnih vještina. Na moral najviše utječu meci, odnosno ako vašeg vojnika pogodi metak, ako prođu pored njega ili ako ih neprijatelj ubode nožem. Ova značajka značajno utječe na sam tok igre, a način na koji je implementirana pruža izuzetno zanimljivo iskustvo.
Govoreći o tome, važno je istaknuti da neki drugi elementi igre često djeluju besmisleno. Primjerice, ponekad granata neće automatski eliminirati neprijatelje zbog preciznih brojeva koji određuju štetu oružja kroz RPG elemente unutar igre. Također, ako ste vrlo blizu neprijatelja, postoji šansa da ga nećete uspjeti ubiti, a napadi nožem su korisni samo ako želite smanjiti moral neprijatelja, inače nemaju praktičnu svrhu. Sekundarno oružje poput pištolja koristi se u vrlo ograničenim situacijama i često je neprecizno. Obično ste ograničeni na jedno pucanje po potezu, osim ako posjedujete određene vještine. Ponekad se može dobiti dojam da zakloni nemaju stvarnu korist, a isto vrijedi i za određene pozicije. Možete stati iza najdebljeg zida, ali i dalje ćete primati štetu kao da se niste sklonili iza ničega. Dapače, meci prolaze kroz zidove, ali igra ne uspijeva vjerno dočarati tu dinamiku.
Stealth elementi mogli su biti bolji
Veći dio vašeg igranja fokusirat će se na to da prevarite neprijatelje, prikradate se iza njih i potiho ih eliminirate. Ovakav pristup zapravo je bio zabavno, ali postoje određeni elementi koji izazivaju frustraciju. Na početku svake misije, imate ograničen broj puta koliko možete eliminirati neprijatelje u sjeni prije nego što igra odluči prisiliti vas na napad iz zasjede, pri čemu se svi vaši potrošeni akcijski bodovi resetiraju, a vi ponovno krećete na svoj potez. Iako su neke misije zahtijevale stopostotno eliminiranje iz sjene, većina to nije zahtijevala. Osobno mi ovakav pristup nije smetao, ali izuzetno je frustrirajuće što nije moguće eliminirati sve neprijatelje iz sjene, uključujući generale i teško pješaštvo.
Ubijanje stvara zvukove koji mogu alarmirati neprijatelje i potaknuti ih da provjere situaciju. Isto vrijedi i za razbijanje prozora i rezanje žica, ali ne i za otvaranje vrata. Ono što može biti najčudnije je da kada eliminirate neprijatelje, oni jednostavno nestaju, tijelo više nije prisutno, a umjetna inteligencija nije zainteresirana za nestanak svog suboraca. Ukratko, stealth elementi djeluju, ali su površni. Situacije u kojima ćete alarmirati neprijatelje vrlo su rijetke, jer postoji određeno vidno polje koje precizno označava gdje mogu vidjeti. To, s jedne strane, olakšava pristup i planiranje, ali je neobično zbog načina na koji je vidno polje prikazano. Neki kutovi, čini se, ostaju nevidljivi za neprijatelje, čak i kad praktički gledaju u tom smjeru.
Animacije u ovoj igri prilično su upitne. Ponekad izgleda kao da vaš lik puca u zid umjesto u neprijatelje, čak i kad se naginje ili ne pomiče kako bi dobio bolju poziciju. Ponekad će meci neobjašnjivo letjeti prema nebu, dok drugi trenuci pokazuju precizno ciljanje bez ikakve dinamike. Iako je lijepo vidjeti da se likovi saginju kada su iza zaštite, čudno je pratiti put metaka prema njima i način na koji ih oni pogode.
Također, važno je napomenuti da igri nedostaje veća interakcija s okolinom. Osim što možete pokupiti medicinski pribor ili ključ za misiju, bilo bi zanimljivije da igrači imaju mogućnost koristiti tenkove ili sudjelovati u zračnim udarima. Neprijatelji imaju tu mogućnost, ali tenkovi su samo statični i ne mogu se kretati i vrlo rijetko ćete naići na njih.
RPG elementi utječu na igranje, ali i vještine likova
Konačno dolazimo do vještina, gdje likove unutar igre možete smatrati klasama. Prilikom detaljnog pregleda likova, možete prilagoditi sve od oružja do odjeće. Postoje četiri stabla vještina, s maksimalnim dostižnim levelom od 25. Svako stablo donosi specifične bonuse, kao što su poboljšano ciljanje, više akcijskih bodova ili morala, te otključava posebne vještine. Na primjer, liječnik može izliječiti bilo kojeg lika na mapi ili oživjeti pale suborce. Također postoje izuzetno snažne vještine, poput one koja omogućuje generalu da pruži svom vojniku dodatnih 6 akcijskih bodova, s time da se ta prednost zatim oduzme generalu, omogućavajući mu da opet puca u istom potezu. Osim toga, general također može sam pucati u istom potezu.
Vještine su također dostupne neprijateljima, kako sam već spomenuo kroz njihove klase. Općenito, generali podižu moral, teško pješaštvo smanjuje moral, bacači granata koriste granate i imaju visoku razinu zdravlja, i tako dalje. Možda najzanimljiviji aspekt je utjecaj frakcija na sve ovo. Što su odnosi s frakcijama bolji, to ćete imati pristup jačem oružju. Oružje i odjeća se kupuju resursima, a svaki je označen različitim bojama, od obične sive do epske ljubičaste. Svaka nacija ima svoje specifične vrste oružja i odjeće koje može koristiti, stoga nije sve univerzalno za sve, što vrijedi i za likove ženskog spola.
Vještine imaju izuzetan utjecaj na tijek igre, iznimno su važne i podložne određenom vremenskom odmaku nakon uporabe. Mogu značajno utjecati na ishod cijele misije, stoga je uvijek razumno prvo njih koristiti prije ostalih opcija. Evo jednog primjera: ako se troje vaših likova nalazi ispod 50% zdravlja, liječnik može okupiti likove oko sebe i primijeniti vještinu koja će izliječiti sve likove unutar određenog radijusa. Zapovjednik je ključna figura u igri jer je jedini sposoban obnoviti moral, što ga čini neizostavnim za održavanje uspješnosti tima.
Završne misli
Classified: France ‘44 zaista je kvalitetan debitantski naslov Absolutely Gamesa koji se može pohvaliti obiljem sadržaja. Nakon što dovršite kampanju koja pruža između 20 i 30 sati uživanja, tu su i posebne misije koje možete istraživati. Dodatno, igra nudi mogućnost kreiranja vlastitih razina od strane igrača, pa ćete joj se uvijek moći vratiti. Iako bi neki elementi mogli biti poboljšani, poput stealtha ili dodatne dubine u kampanji, sama igra pruža zabavan gameplay i impresivan sustav morala. U usporedbi s drugim naslovima u sličnom žanru, rijetko se susrećemo s tematikom Drugog svjetskog rata, što dodatno obogaćuje igru zajedno s kvalitetnim RPG elementima.
Vjerujem da će ovaj naslov posebno privući entuzijaste turn-based igara. Unosi svježinu u žanr, nije previše zahtjevan ili dosadan, zahtijeva određenu razinu predviđanja, a isprobavanje različitih težina igranja pružit će vam dostojan izazov i uživanje. Unatoč nekim tehničkim poteškoćama i greškama koje bi mogle utjecati na igranje, te priznanju da grafika, dizajn likova i detalji o okolišu nisu vrhunski, cjelokupno iskustvo bilo je iznenađujuće ugodno.