INFO BOX
- DEVELOPER: Eidos Montreal
- PUBLISHER: Square Enix
- PLATFORME: Playstation 4, Xbox One, PC (Steam/Windows)
- ŽANR: FPS/RPG
- DATUM IZLASKA: 23. kolovoza 2016.
- PLATFORMA NA KOJOJ JE IGRA TESTIRANA: Xbox One, Playstation 4, PC.
Deus Ex, epitom kvalitetnog sci-fi thriller RPG epa prije par godina doživio je revival u obliku Human Revolutiona (op.a dalje u tekstu HR) koji je poslužio kao prequel originalu. Prijem i rezultati HR-a su bili izvanredni, kako od publike tako i od kritike. Ono što je Deus Ex činilo vrhunskom igrom jeste razina interakcije sa svim živim (i neživim) unutar same igre, HR je nastavio tu mantru te se nadogradio s vjerojatno uvjerljivijom pričom od samog originala. Dobro, dobro…tu su mišljenja donekle podijeljena, ali ajmo se svi složiti da je bila dovoljno kvalitetna da bi bila na razini originala. OK? Sjajno, super, ajmo dalje.
Nasilni uvod u ponešto nasilniji nastavak koji nosi Mankind Divided je sasvim zaslužena. Iako na prvu ruku se čini sjajnim kao nastavak sjajnog HR-a, Mankind Divided je nešto lošiji od originala. Pri tome ne mislimo po pitanju priče ili samog gameplaya, već naših nerealnih očekivanja da će evoluirati više nego što uistinu jest. Da skratimo priču prije nego uronite unutra, Mankind Divided je jedna od boljih igara ove godine i definitivno zaslužuje vašu pozornost. A za one koji pročitaju recu, imaju priliku dobiti i jedan primjerak za PS4 (nagradna igra slijedi sutra).
Pametno dalje…
Da, Square Enix Montreal je definitivno mudro postupio s nastavkom u pogledu fokusa na priču još jednom iz perspektive Adama Jensena (originalni protagonist HR-a). Sve zajedno ima puno više smisla s nastavkom Aug Incidenta (direktno se nastavlja sve na HR kraj) iz perspektive originalnog protagonista te kao takvo daje više karaktera glavnom liku. Uvodna sekvenca, koju svakako preporučujem da pogledate, daje dosta detaljan uvid u Aug Incident i sva događanja iz HR-a, što će vas pripremiti da bolje i lakše provarite sve zavjere, spletke i zakulisne igre u Mankind Dividedu (a njih ima više nego dovoljno za ispratiti).
Kao i u “originalu” te njegovom prequelu, novi Deus Ex se bavi temama podjela u društvu, autoritarnom vlašću, klasnim/rasnim/društvenim predrasudama i općenito ksenofobijom prema “drugačijima” te u današnje vrijeme ekstremno raširene ksenofobije u društvu (mržnja i netoleranicija prema izbjeglicama i migrantima) daje jednu potpuno novu dimenziju doživljavanja priče. Kao i SF serijali poput Star Treka, Deus Ex puno lakše barata s ovim temama jer se radi o “budućnosti” te je mlađim naraštajima puno lakše prenijeti neke poruke nego recimo što ih dobiju putem dnevnih vijesti po portalima ili televizijskim emisijama. Općenito smatram da će Deus Ex kao društveno politička poruka doprijeti do više mladih “mozgova” nego većina mainstream medija. Developeri su kroz priču jasno dali do znanja na koju stranu medalje današnje društveno političke situacije se svrstavaju, a na nama je da to procijenimo i donesemo zaključke sami. To je u biti i najjača strana Deus Ex serijala uvijek bila, a Mankind Divided to dodatno potencira. Iako dosta mekši od svojih prethodnika, sociopolitička poruka je i dalje jaka u novom Deus Exu.
Vratite se odkuda ste i došli!
Je u principu tema današnjeg društva u kojem živimo, pa je tako i zvijezda vodilja unutar samog Mankind Divideda. Augmentirani su “oni koji nisu poželjni” i od strane developera su prikazani s velikom simpatijom, iako je tu više slojeva nego što se na prvi pogled čini. Naravno, i developeri su svjesni da u svakom žitu ima kukolja, pa tako imamo “augove” s diskutabilnim motivima i idejama. Policija je univerzalno prikazana kao “militantna”, što je u neku ruku i razumljivo obzirom na katastrofalne događaje iz prethodnog (pred)nastavka. Rasne/sociološke podijele su jake i vidljive, te ih kroz oči augmentiranog protagonista možemo doživjeti puno intimnije nego u bilo kojoj igri do sada, što je definitivno pohvalno za jedan interaktivni medij poput video igara.
Mankind Divided se odvija 2029.godine, znači pune dvije godine nakon Aug Incidenta. Za razliku od prethodnika, radnja se događa skoro pa u potpunosti u jednom gradu (Prag), koji je podijeljen na više svojevrsnih hubova. Main storyline je sadržajan, no najveće zadovoljstvo pružaju side questovi koji imaju širok raspon tematika (lov na serijskog ubojicu osobno najdraži). Preporuka je da svakako istražite svaki main i side quest u igri, jer zaista daju potpuniju sliku i najbolje iskustvo s novim Deus Exom. Kako ste primjetili, uporno izbjegavam pričati o priči u igri jer smatram da ju trebate doživjeti bez ijednog spojlera. Sam trailer za igru otkriva više nego je dovoljno da se “zakačite” za istu, i svako daljnje trkeljanje o samoj radnji bi bio spojler na spojler.
Po pitanju priče o kojoj ne pričamo, neke od spomenutih tema su mogle biti bolje/detaljnije obrađene, no hrabrost uopće ići hrvati se s njima u ovakvom tipu medija zaslužuje pohvalu. Osobno mislim da će svatko moći pronaći nešto za sebe u ovom nastavku. Onaj tko voli nabrijanu akciju s koherentnom i dobrom pričom će se svakako zabaviti. No, ako tražite od igre više od samog napucavanja, Mankind Divided definitivno neće razočarati, čak štoviše, mogao bi vas oduševiti.
Krvolok ili pacifist?
To na kraju ovisi isključivo o vama. Rambo style gameplay, check. Thief style gameplay, check. Rambo style gameplay bez mrtvih, check. Thief style gameplay s brojem žrtava holokausta, check. Opisano, ovisi samo o vašim preferencijama za augmentacije i načinu korištenja. U tom pogledu Mandkind Divided nije pretjerano evoluirao od HR-, no definitivno je ispolirao pojedine gameplay mehanike (hacking poglavito). Dakle, očekuje nas manje više slično iskustvo u pogledu modifikacije našeg lika i pristupu gameplayu, što definitivno pozdravljamo jer tu nije ni bilo potrebe za nekim modifikacijama. Tako imamo PRAXIS kitove koji služe nadogradnji naših augmentacija i do njih dolazimo s XP-om ili kopanjem rare itema unutar igre.
Hrpa novih aug tehnologija je praktično dostupna odmah u startu te je na vama (opet) da odlučite kojim putem krenuti. Neke od augmentacija će zahtjevati privremeno “gašenje” nekih drugih, kako nam se naš Adam ne bi “pregrijavao”. Zašto privremeno, pa zato jer kasnije kako budemo napredovali, budemo se “nadogradili” s kvalitetnijim stvarčicama te će pregrijavanje postati nebitna stvar za brigu. Naravno, sve ovo pada u vodu ako se odlučite samo “voziti” jednim tipom igranja (stealth ili kickass), te vas pregrijavanje najčešće neće niti mučiti. No, ako se odlučite kombinirati stilove igre, onda pripazite na temperaturu. Sve u svemu, Mankind Divided je prepoznatljiv po pitanju gameplaya i ne predstavlja neku muku za navikavanje bilo kome tko se družio s prethodnikom ili bilo kojom RPG igrom modernijeg doba.
Prag, po danu!
Je svakako ljepši nego Hong Kong po mraku, ali s novom paletom boja se malko gubi onaj “zlatno – crni štih” prethodnika. Nemojte krivo shvatiti, igra je divna za gledanje (i igranje), arhitektura u igri je uvjerljiva i predstavlja pravi gušt bauljati po njoj. Ovo je prvi Deus Ex koji se odvija po dnevnom svijetlu i to odrađuje na sjajan način da sam se puno puta uhvatio kako se šetam besciljno ili gledam u detalje koji nemaju veze s questom na kojem se nalazim. U velikoj većini open world igra, Mankind Divided i dalje njeguje onu Deus Ex mantru vođenja za rukicom kroz sve misije. To u većini slučajeva nije loša stvar, no voljeli bismo vidjeti više “idi, pa vidi” pristupa u novim igrama. Što se tiče glatkoće izvođenja, u samom releaseu igre bilo je poteškoća (poglavito na konzolama) i padanja ispod 30FPS-a mantre, ali s par patcheva igra je dovedena u red i manje više se radi o stabilnom framerateu. PC verzija je dakako najbolja i vizualno najraskošnija, što se podrazumijeva. No, verzija za konzole (nebitno koja) izgleda i (sada) radi fantastično.
Audio segment je kao i kod prethodnika, jako (jako) dobar. Detalji pojedinih augmentacija daju osjećaj realnosti i uvjerljivosti. Zvuk oružja ima težinu i isto je tako uvjerljiv. Soundtrack je priča za sebe i predstavlja pravi gušt. Kao i kod prethodnika, soundtrack bih izdvojio kao jednu od najboljih stvari u ovoj igri, kojem se ćemo se vraćati iz godine u godinu. Zaključak je da je s tehničke strane Mankind Divided i više nego (nakon peglanja) zadovoljavajući.
Shut up, and take my money!
Iako sam bio skeptičan na početku kampanje za Mankind Divided, drago mi je da sam bio u krivu. Developeri su se vrlo lako mogli zaplesti u mreži prevelikih očekivanja od strane fanova, no hrabro su ustrajali u svojoj viziji i jednostavnosti pristupu razvoja nastavka. Veoma je moguće da će ova igra potpuno kliknuti samo kod onih igrača koji obožavaju Deus Ex serijal, no uvjeren sam da ima i onih koji su do sada izbjegavali dotični (iz tko zna kojih razloga) a da bi u potpunosti mogli uživati. Dobar uvod u svu radnju prethodnika osigurava nesmetani i savršeno jasan početak igre te sam siguran dovoljno objašnjava prethodne događaje da biste mogli uletiti u Mankind Divided (naravno, najbolje je odigrati sve igre za potpuno ufuravanje).
Usputno, igra je puna glupavih mikrotransakcija koje možete slobodno ignorirati – da njih nema dobila bi pola poena više u recenziji. Mankind Divided, iako manje više ista ili jako slična igra kao Human Revolution, donosi dovoljno noviteta u serijal i nastavlja već od prije sjajan storytelling i svijet zavjera da bi opravdao utrošen novac na nju. Rijetke su igre ove godine koje su prošle ispod radara i bez nekog pretjeranog hypea kao što je novi Deus Ex, no to ne znači da je loš…već upravo suprotno.
Leave a Comment