The Sunday Times je objavio svoj godišnji popis najbogatijih osoba u Velikoj Britaniji, a mnoge gaming medije je zanimalo kako na toj listi stoje osobe koje su povezane sa gaming industrijom. Oni koji najbolje stoje na popisu povukli su sa sobom i zaključak koji stoji u naslovu ovoga članka. U glavnom fokusu su osnivači Kinga te Sam i Dan Houser iz Rockstara koji stoje iza Grand Theft Auto serijala. Unatoč uspješnim naslovima zadnjih godina ( GTA V, Red Dead Redemption, Max Payne) dvojac iz Rockstara nije ni blizu uspjehu ekipe koja je radila na Candy Crush Sagi i drugima koji imaju veliki udio dionica u Kingu, developerima mobilnih i browser igara. Houseri su kombiniranom zaradom došli na 947.mjesto na listi sa zarađenih 90 milijuna funti, dok su suosnivači Kinga ”teški” 354 milijuna funti (Riccardo Zacconi) te 200 milijuna funti (Sebastian Knutsson). Direktor Kinga Stephane Kurgan je zaradio 85 milijuna funti, a Mel Morris koji ima veliki udio dionica u Kingu u novčaniku ima 430 milijuna funti (njegova ukupna zarada se ne sastoji samo od dionica u Kingu, no svakako vrijedan detalj za nadodati što se tiče Kingova financijskog uspjeha i vrijednosti).
Druga velika imena povezana sa gaming industrijom su osnivač stranice GAME (220 milijuna funti) te Andrew i Paul Gower iz jagexa (koji su napravili igre Runescape i Transformers Universe) sa 102 milijuna funti. Iako postoje razlike u navedenim proizvodima što se tiče troškova, načina poslovanja i marketinga, opet je dosta indikativno to da je najveća zarada i najveći uspjeh (barem što se ovog primjera tiče) u zabavnim i manje obveznim mobilnim i Facebook igrama koje su praktički besplatne, no koje zarađuju mikrotransakcijama i oglasima zahvaljujući njihovoj velikoj igrivosti.
Dok se svi svađaju oko Sonyeve, Microsoftove i Nintendove zarade, developerske tvrtke kao što su King uzimaju pozamašan dio kolača iz područja koje još uvijek mnogi članovi i članice gaming zajednice uporno ignoriraju.
S obzirom na navedene informacije, sve jasnija je podjela dva poslovna modela u svijetu video-igara (da, i GTA i Candy Crush Saga su igre. Različite igre, ali svejedno igre, tako da argumenti da jedno nije igra, a drugo jest ”ne drži vodu”). S jedne strane imamo Rockstar koji je napravio GTA V, konvencionalniju igru koja je zaradila preko 1.8 milijardi dolara no koja ima puno veće troškove. Produkcija je veća i skuplja, troši se na marketing, daje se udio trgovcima i slično. S druge strane imamo King i njihove hitove među kojima je najpoznatija i najuspješnija Candy Crush Saga. Besplatna je i dostupna je na raznim uređajima što njezin domet prema potencijalnim kupcima čini puno većim nego što GTA ikako može imati.
Candy Crush lako kroz društvene mreže i zaluđenost određenog broja ljudi u prvim mjesecima može doći do broja od 500 milijuna downloada nakon godinu i pol dana. Ukoliko u prosjeku svaki igrač uplati kroz svoje igranje 6 dolara (govorimo o prosjeku, unutar kojeg mnogi nikad ništa ne plate dok onda drugi uplate i puno više od 6 dolara kako bi bili bolji u igri) dolazi se do brojke od 3 milijarde dolara gdje jako malo otpada na Apple/Google/Facebook kao ”platforme” za igranje i download (30%) a produkcija same igre i troškovi za reklame su dosta manje od konvencionalnih, ”pravih” igara.
S poslovne strane, poprilično je jasno kojim se modelom treba služiti i čemu se treba približavati. No, mora se uzeti i obzir potencijalni uspjeh igre takvog tipa koji nikad nije previše jasan. Splet okolnosti, trenutne zaluđenosti ili ingenioznosti developera u određenom trenutku generiraju velike developerske divove u području mobilnih igara, kao što su Rovio ili King. Puno je onih koji ne upale i čije igre zarade puno manje ili ništa, tako da trenutačno gledano nema straha od daljnjeg razvoja ni jednog ni drugog tipa igara. Electronic Arts još uvijek pokušava s Tetrisom na mobilnim aparatima, zarada je vjerojatno zadovoljavajuća, dok drugi i dalje ignoriraju ovo područje. Budući da ne živimo u zabludama da se igre prvenstveno danas rade iz ljubavi, nego prije iz novca, bilo bi zanimljivo s tom premisom čuti i vaše mišljenje. Mislite li da je ova razlika u zaradi pretjerana? Igrate li mobilne igre i što mislite o ovim trendovima i razlikama u poslovanju? Imate li još zanimljivih primjera uspjeha u gaming svijetu? Ili se veliki naslovi slabije prodaju jer su lošiji nego prije? Ili je problem u novim konzolama i nemogućnosti kupovine istih dok su mobilne igre besplatne i zabavne?
Ostavite svoje komentare!
Leave a Comment