INFO BOX
- DEVELOPER: Blizzard Entertainment
- PUBLISHER: Blizzard Entertainment
- PLATFORME: PC
- ŽANR: Akcijski RPG, Hack ‘n’ Slash, Dungeon Crawler
- DATUM IZLASKA: 15. svibnja 2012.
- PLATFORMA NA KOJOJ JE IGRA TESTIRANA: PC
Nakon punih dvanaest godina Diablo nam opet kuca na vrata. Ovoga puta je došao uz jako puno prašine, te uz mnogobrojne pozitivne i negativne komentare koje smo prethodnih mjeseci imali prilike pročitati na internetu. Ultimativno zlo nam se vratilo, a nas zanima jel’ igra dobra. Jest, odlična je, a ako vas zaista zanima zašto, pročitajte dalje.
POLEMIKA
Ovo je jedna od onih igara o kojima je poznato puno pojedinosti prije njenog izlaska. Kao što znate, a o tome pjevaju i vrapci na granama, novi Diablo ima svojih problema i mušica, no s druge strane on ima i puno više dobrih stvari, no o njima se ne govori. Prvih nekoliko dana nakon izlaska igre bili su zbilja horor za neke igrače i mlade heroje. Problem sa spajanjem na server je bio uobičajena pojava za neke, koji su se uz tešku muku spajali nakon podosta vremena (zaista neočekivana stvar, s obzirom da su imali jednake probleme 2004. sa pokretanjem World of Warcrafta, a da ne govorimo da su proveli i stress test). Problem na globalnoj razini, jer diljem svijeta nekome je radilo nekome ne (za divno čudo, nama u GG-u ni jednom nije iskočio problem s konekcijom). Forumi i portali su odmah bili prepravljeni negativnim komentarima nezadovoljnih igrača, što je razumljivo kada igru čekate godinama, skupo ju platite, a s druge strane ne možete je igrati offline. Još jedan od problema (iako se ne može točno nazvati problemom) je taj što uvijek morate biti povezani s internetom iako želite igrati solo. Zbilja šteta za igrače koji si možda ne mogu priuštiti dobar Internet ili igru, no s druge strane gotovo izvrstan način za zaštitu igre od piratluka. No što je tu je, reklo bi se, na nama je da odlučimo uzeti to što nam se nudi ili ne. Nakon ovih porođajnih muka, vrijeme je da zagrebemo malo i u samu igru.
PREZENTACIJA
Priča u igri počinje naglo. Vi ste heroj koji se nalazi pred ulazom u Tristram, a na put vas je naveo misteriozni meteor koji se srušio u blizini. Kasnije otkrivate da to zapravo nije meteor, nego arhanđel Tyrael. Diablo 2 je završio uništavanjem Worldstonea, moćnog artefakta koji je povezivao svemir. Sanctuary je očekivao invaziju koja se međutim nikad nije dogodila. I sada, dvadeset godina poslije, vi započinjete svoj put u priči. Pri tome će vam pri objašnjenu priče pomoći i istraživanje Deckarda Caina, kojeg ćete se također prisjetiti iz drugog nastavka. Ne želimo vam previše otkrivati i spoilat radnju, pa ćemo samo reći da je priča zaista na mjestu. Naravno, ne očekujte ep, priča je dovoljno zanimljiva i napravljena dinamičnije, što znači da je vrlo zabavna i zanimljiva za pratiti u toku igranja, a na pojedinim dijelovima ima i zanimljivih prevrata.
Druga stvar koja izvrsno nadopunjuje priču su CGI animacije koje gledamo na prijelazima među glavnim questovima i actovima, a one su u standardnom Blizzardovom stilu i vjerojatno vrh ponude među animacijama u igrama.
Spomenimo malo i grafičku stranu igre. Prije izlaska igre bilo je mnogo skeptičnih komentara u vezi grafike koja se igračima učinila previše šarena za igru čiji je setting gotički tamni stil. Moramo priznati da su definitivno bili u krivu. Grafika je na razini zadatka, količina jarkih i šarenih boja je taman kakva bi trebala biti i ne pretjeruje. Sam ugođaj igre i settinga je tako ostao kakav bi i trebao biti, te je pravi gušt igrati Diablo. Dizajn igre na nekim mjestima je naprosto zadivljujući i nerijetko ćete se zateći da gledate na okoliš po kojem se krećete koji je zapanjujuće prepun svakakvih sitnica i detalja. No to nije sve. U igru je dodan i impresivan fizički engine, zaslužan za još bolji cjelokupni dojam. Dok siječete glave i vadite utrobu hordama zla, cijeli okoliš oko vas odgovara na udarce vašeg heroja. U neredu koji se zatekne na ekranu nastaje opći kaos kada se i statične stvari oko vas, koje služe primarno za ukras, počnu raspadati, cijepati i „razletavati“ na sve strane. Fizika zbilja stvara dojam kako je cijeli svijet oko vas stvaran i živ i interaktivan. Moramo spomenuti i ragdoll sustav koji je ugrađen u protivnike u igri. Nema više dosadnih animacija umiranja protivnika kao u proteklim naslovima, kad je pojedina vrsta protivnika uvijek umirala uz istu animaciju. Ragdoll ovdje pomaže da svaki avet iz pakla kojeg zakoljete umre na različit način ili odleti u nasumičnom smjeru. Igra izgleda živo i zabavno ju je igrati. Još jedna stvar koja igri diže njenu repetitivnost jest i sami random, nasumični sustav generiranja levela. Nikada se nećete zateći na istom levelu dvaput. Svaki put kada budete ponovno igrali pojedini quest level će random promijeniti raspored i okoliš stvari koje su bitne za napredak, a samim time neće vam biti dosadno igru prelaziti iznova i iznova i iznova. Garantirana avantura i istraživanje.
Glazbu ne treba previše spominjati, ona je na razini, a fine orkestralne melodije vrlo brzo će vam ući u uho. Zvukovi oružja, magija i protivnika vrlo brzo postanu ponavljajući, no to je manji problem na koji ionako ne obraćate puno pozornosti dok na ekranu imate hrpu posla sa samim klanjem hordi zla.
MEHANIKA
Slijedi dio koji nas sve sigurno najviše zanima, a to je sama mehanika i sustav igre. Napomenimo odmah, Diablo je oduvijek bio i bit će akcijski RPG, točnije hack’n’slash. Kreatori igre su u ovom trećem nastavku sistem igre i napredovanja odlučili pojednostaviti do krajnjih granica. Da li je ovo loše ili ne, teško je objektivno odrediti, ali ako ćemo se zadržati u granicama žanra, tada možemo reći da je kreatorima uspjelo. Više ne možete sami određivati grane razvoja lika i raspodjelu experiencea kao u prijašnjim nastavcima. Vaš put je striktno određen jednom od klasa koje su vam ponuđene na početku, a to su redom: Barbarian, Demon Hunter, Monk, Witch Doctor i Wizard. Igra automatski svakim levelom sama raspodjeljuje količinu bodova na glavne atribute strenght, dexterity, intelligence i vitality. S druge strane jedino što vama ostaje za samostalan odabir su aktivni i pasivni skilovi. Aktivnih skilova ima 25, a pasivnih 15, a u istom trenutku možete koristiti do 6 aktivna i 3 pasivna skila. Skilovi su zbilja raznovrsni i pravilnim odabirom ofenzivnih i defenzivnih kombinacija u detalje ćete si podesiti klasu kako vam najviše odgovara. Više ne morate kao u prethodnom nastavku unaprijed računati i misliti se kojim putem razvijati vašeg heroja, a svako mijenjanje tog puta je bilo mukotrpno i uglavnom bi se svelo na kreiranje novog heroja. U Diablu 3 toga problema više nema, jer u svakom trenutku možete mijenjati odabrane aktivne i pasivne skilove, čime se i sam način igranja drastično mijenja. Uzmimo za primjer dva Wizarda, jedan sa namještenim ofenzivnim settingom, a drugi sa defenzivnim, u suštini je ista klasa no u praksi su nebo i zemlja po načinu igranja. Ako izračunamo kombinacije od 25 aktivnih i 15 pasivnih skilova, dobit ćemo impozantne raznolikosti unutar same klase. Pridodamo li tome i random generirane mini bossove koji će svaki put biti drugačiji sa nasumičnim mogućnostima tada igra od vas zahtjeva mijenjanje i prilagodbu.
Napredovanje vašeg heroja je dopušteno do 60. levela, a prirodni razvoj će trajati tijekom svih težina igre, kojih ima 4: normal, nightmare, hell i inferno. U inferno se ulazi sa već razvijenim herojem na 60. levelu i zapravo tu pravi izazov i počinje. Za hardcore igrače koji žele veliki izazov postoji i istoimeni hardcore mode, kojeg možete uključiti prilikom kreiranja heroja, a radi se o tome da kad jednom poginete u igri tu je ujedno i kraj, nakon toga se lik briše skupa sa svim napretkom. Ulaskom u inferno težinu, razvoj lika ćete morati nastaviti prikupljajući sve bolju i bolju opremu i setove kojih ni u ovom nastavku ne nedostaje, a dosta vremena ćete provoditi namještajući i odabirući ispravnu opremu. Pri pravom odabiru će vam puno pomoći i mogućnost samostalnog craftanja opreme i gemova koje prikupite tijekom igre. To obavljate kod dva trgovca, kovača i draguljara. Svakog od njih sami trenirate kako bi vam mogli stvarati što bolju i kvalitetniju opremu i setove. Kad smo već kod opreme, valja napomenuti da je sada dobro razmisliti što sa opremom koju ne trebate, jer je u igru ugrađena aukcijska kuća u kojoj možete prodavati i natjecati se za opremu sa svim igračima širom svijeta, no o tome malo više kasnije.
Kad se sve zbroji i oduzme, Diablo III postaje zanimljiv i raznovrstan naslov sa vrlo visokim stupnjem repetitivnosti.
U DVOJE JE LJEPŠE
Iako je već spomenuta stalna Internet konekcija mnogima zadala glavobolje, otvorila je vrata izvrsnim mogućnostima koje je Blizzard odlično ugradio u samu igru. Povezivanje i komunikacija sa prijateljima i igračima diljem svijeta je jednostavnije no ikad. Kad se spojite na server igra vam nudi da igrate solo ili da pretražite public igre. Solo igranje i co-op je povezan odlično, ako želite sami igrati i pređete do određenog questa igru, nemojte se ustručavati i bojati prekinuti igru i zabaviti se malo s frendovima na co-op. U bilo kojem trenutku kad odlučite vratiti se natrag u solo gdje ste stali možete to učiniti preko odlično riješenog menija za biranje questova, koji igru razbija na gotovo svaki mini quest koji postoji u igri, a vi slobodno odaberete od kojeg dijela želite nastaviti igranje. Ista je situacija i sa co-op u public igri, slobodno se krećete po actovima i igrate od dijela kojeg želite. Naravno, računajući pritom da su vam u ponudi samo oni questovi koje ste već prešli, tako da ne možete sa herojem lvl 33 skočiti u inferno težinu, što ionako ne bi imalo nikakvog smisla. Spajanje ili pozivanje nekoga u igru je riješeno sa jednim klikom, takozvani one-click-invite radi odlično i pokazuje vam se kraj svakog igrača u friend listi. Težina igre se dinamično povećava ili smanjuje sa svakim ulaskom ili izlaskom igrača u trenutnu igru. Na takav način se održava kontinuitet, a vi ne morate prekidati trenutnu igru ukoliko jedan ili više prijatelja ode iz igre. Komuniciranje u igri je također odlično riješeno, u svakom trenutku možete u donjem desnom kutu otvoriti chat sa nekom osobom iz friends liste, ali i komunicirati u glavnom prozoru servera, gdje već sada gomila igrača traži pomoć oko prelaska nekog težeg dijela, a dosta ih već nudi razne rare i legendary iteme za prodaju.
Kad smo se već dotakli prodaje, došlo je vrijeme da spomenemo i kontroverznu aukcijsku kuću. Trenutno je u igri samo gold aukcijska kuća u kojoj se itemi plaćaju sa in-game zlatom. No uskoro će biti otvorena i aukcijska kuća u kojoj ćete moći plaćati pravim novcem ili s druge zaradit kakav iznos ukoliko pronađete dobar item za koji ćete se odlučit da ga prodate. Trenutno u aukcijskoj kući možete pronaći odlične opreme za svog heroja i to po smiješno niskim količinama zlata, dok s druge strane postoji i dosta aukcija koje imaju nerealno visoku cijenu. Zašto ovo spominjemo, pa iz razloga što je očito da igra još nema razvijenu mikroekonomiju, koja će se sigurno razviti jednom kada dođe pravi novac u cijelu priču, no što će proizaći iz toga ostaje nam da vidimo. Nažalost na to ćemo morati pričekati još neko vrijeme pa ćemo o tome dodatno pisati. Činjenica ostaje da je trenutno moguće pronaći dobru opremu vrlo jeftino, a praksa pokazuje da sve više ljudi napušta samostalno craftanje opreme i gemova, te se okreće aukcijskoj kući. Vrlo je jeftinije od trošenja hrpe zlata na treniranje i izradu opreme kod kovača, a jače gemove možete jeftinije kupiti nego što bi potrošili na izradu kod draguljara.
PRESUDA
Ostaje nam donijeti i konačnu presudu o samoj igri. U obzir moramo uzeti sve činjenice koje smo naveli, ali i one koje nismo previše spominjali. Blizzard je nakon 12 godina donio novi nastavak jedne od najpopularnijih igara svih vremena, igre koja se i dan danas igra (i to oba prošla naslova). Nakon što jedan takav naslov dosegne toliku popularnost i stekne kultni status vrlo je teško zadržati kvalitetu svog prethodnika i napraviti odličan naslov. Tvorci igre su se s ovim nastavkom odlučili na uvođenje drastičnih stvari koje su se u početku činile sulude, no svakako odvažne. Osim stalne Internet konekcije, te uvođenja stvarnog novca u igru, dirali su i u samu mehaniku žanra, i to provjerenu, koja je izvrsno radila u prethodnim nastavcima. Odlučili su se sistem ogoliti do kosti, no kao što vidimo uspjeli su održati povezanost u granicama žanra. Diablo III je interesantan naslov, nudi sate i sate raznovrsne zabave i rijetko će vam biti dosadno vraćati mu se. S vremenom kad se otklone porođajne muke sa serverima i nekim balansima u igri sve će sjesti na svoje mjesto, a vi sami ćete morati odlučiti koji vam je od tri naslova najdraži. Ovaj naslov je unikat u žanru. Dostojan je nasljednik svojih kultnih prethodnika.
Leave a Comment