Jako se malo stvari sjećam kada sam bio mlad, no ono čega se sjećam kristalno čisto jest ljeto 1985. kada sam se prvi puta susreo s tada već globalnim fenomenom pod imenom Star Wars. Trenutak kada sam ugledao uvodnu scenu epizode IV. sve ostalo što je mozak memorirao do tada je izbrisano. Kako sam već naveo, ne sjećam se puno toga kada sam imao četiri godine, ali prvog susreta s Darth Vaderom se sjećam kao da je bio jučer, i sam astmatičar odmah sam stekao simpatije prema napaćenom liku ispod crne kacige. Obzirom da je Zlatko već napravio jedan Star Wars specijal koji mi je kao fanu svega povezanog sa Star Warsima ugrijao srce, nisam mogao odoljeti i ne napraviti jedan “malko” opširniji kako o igrama tako i usput o ostalim Star Wars điđa miđama.
Nekada balonja koji si jedva znao šmrljke obrisati, a danas tata predivnoj curici od dva mjeseca osjećam se dužnim mlađim naraštajima predstaviti ogromnu ponudu onoga što je Star Wars licenca pružila svima nama kao gamerima i ljubiteljima SF-a. Iako je u ovih 36 godina bilo od fenomenalnih do katastrofalno loših Star Wars igara u ovom serijalu tekstova ćemo se baviti s kompletno svim igrama, od daleke 1977. pa sve do 2013. u kojoj očekujemo potvrdu par naslova koji su trenutno na ledu unutar Lucas Artsa/Disneya (tijekom pisanja ovog teksta su otkazani i Lucas Arts je ugašen). Biti će tu doslovno svega, od animiranih filmova, knjiga koje prate Star Wars timeline, filmova, fan-filmova, igara, fan-modifikacija drugih popularnih igara u Star Wars svijet.
VANITY, WHAT IS THY NAME?
George Lucas, neosporni genij i jedan od vjerojatno najutjecajnih ljudi koji su ikada šetali proplancima Hollywooda definitivno nije osoba bez mana. Davne 1971 godine, George Lucas kao mladi perpektivni filmaš kojeg je kritika “ljubila” zbog njegovog društveno kritičkog SF prvijenca THX 1138 potpisao je ugovor o snimanju dva filma s Universal Studiosom. Jedan od njih je bio Američki Grafiti koji je Lucasa dodatno potvrdio kao sjajnog mladog redatelja i scenarista dok je drugi bio neimenovani SF. Iako su Američki Grafiti postigli veliki uspjeh, Universal je odustao od snimanja drugog filma što je Lucas smatrao iznimno nepoštenim i čak išao toliko daleko da je direktore navedene produkcijske kuće nazvao imbecilima koji nisu u stanju shvatiti scenarij koji je bio zamišljen.
Lucas je izvorno napisao kratku priču nazvanu The Journal of the Whills, čija je radnja pratila mladog “Jedi-Bendu” apprenticea imenom C.J. Thorpe kojeg je podučavao legendarni Mace Windu. Obzirom da kratka priča nije bila dovoljno jasna navedenim “imbecilima” kako ih je George blago nazivao, odlučio je dodatno doraditi priču u koju je vjerovao svim srcem. C.J. je tako postao Anikin Starkiller, u priču je uveden Sith red i Death Star. No, kako to obično biva u Hollywoodu niti to nije bilo dovoljno pa je Lucas odlučio dodatno proširiti sve tako došao do imena Star Wars, glavni lik priče je postao Luke Starkiller a mentor mu je trebao biti otac Anikin i zajedno su se trebali boriti protiv zlog imperija. Kako je vrijeme išlo tako je i naš Đorđe dolazio do novih ideja, Anikin je tako postao Anakin odnosno Darth Vader i jedan od glavnih negativaca dok je za mentora postavljen misteriozni Ben Kenobi.
Nakon dovršenog scenarija Universal je bio zainteresiran, no Lucas više nije bio za suradnju s “imbecilima”, pa tu uljeće 20th Century Fox koji je Lucasu prethodno nudio ugovor i za Američke Grafite. George je išao toliko daleko sa svojom idejom da je uvjetovao Foxu da ugovorno sva intelektualna prava ostaju u njegovom vlasništvu i svaki razvoj dodatnog sadržaja on mora odobriti što se kasnije pokazalo dobitnom kombinacijom za Lucasa. Fox je pristao na “deal” no na taj način je budget postao “problem” kojeg je Lucas razriješio dignuvši kredite u raznim bankama kao i založivši sav svoj imetak (eh kako je divno biti lud, odlučan i uvjeren u svoje snove). Lucas je riskirao sve što je imao, a ostatak je povijest. Prvi (tj. drugi) dio trilogije je požnjeo ekstreman uspjeh i svaki pojedinično se nalazi na većini listi najboljih filmova svih vremena. Iako se dosta fanova neće složiti s Lucasom u pogledu druge (tj.prve) trilogije, treba skinuti kapu čovjeku koji je bio ustrajan u onome što je htio napraviti ma koliko to nekima od nas išlo na živce. Taština i bahatost je nešto što “krasi” Lucasa. No, isto tako, takav pristup i ponašanje su mu donijeli višestruke uspjehe, a Box Office je rekao svoje i nove nastavke svrstao među filmove s najvećom zaradom.
ATARI 2600, A NEW HOPE
U ranim 70-ima, kada su video igre tek sramežljivo ulazile u naše domove (i televizore), sada već prapovjesne 1971. rodila se tvrtka pomalo blesavog imena Syzygy Engineering koju danas poznajemo kao Atari, Inc. koja je svoj život započela proizvodnjom standalone arkadnih mašina za video igre koje su gutale naše i vaše kovanice. Iako je ex-yu uvijek kasnio s ovakvim tipom zabave, pa smo prve igre igrali sa zaostatkom od cca 10 godina, sredinom 80-ih smo znali sresti po arkadnim salonima i neke od prvih Atarijevih mašina. No, zašto je to sve bitno za ovaj specijal?
Teško je početi pisati o Star Wars igrama bez spominjanja Atarija čija je platforma (2600) bila zaslužna za prvu licenciranu Star Wars video igru (Empire Strikes Back) koju je razvila tvrtka “Parker Brothers” i dovela nam Lucasov svijet na naše televizore. Sad kad smo odradili ono što nam je dužnost nalagala, vrijeme je da se u prvom dijelu ovog specijala posvetimo opisima igara (negdje kraćim, a negdje dužim), baziranim na originalnoj trilogiji.
STAR WARS VIDEO IGRE [New Hope – Empire Strikes Back – Return of the Jedi]
1. Star Wars: The Empire Strikes Back | Platforma: Atari 2600 | Godina 1982. |
U biti ništa drugo nego sidescroll shooter u kojem imamo jedan jedini level koji nas stavlja u sjedalo A-Winga i čizme Luke Skywalkera u obrani pobunjeničke baze na Hothu od imperijske invazije. Level koji nam je dan za igranje je bio ogroman i igra se svodi na borbu protiv AT-AT mašinerije koja je naumila uništiti shield reaktor koji štiti pobunjenike dok organiziraju evakuaciju.
Igra je s vremenom pojačavala težinu i na taj način uvijek pružala nove izazove. Iako po današnjim standardima “smješna” igra, u svoje vrijeme iznimno zabavna. Iznimna prodaja ovog naslova je potvrdila potencijal Star Wars franšize kao platforme za video igre.
2. Star Wars: Arcade | Platforma: Arcade | Godina 1983. |
Uvidjevši potencijal i dobru prodaju koju je Parker Brothers ostvario s Empire Strikes Back naslovom, Atari je odlučio kreirati ono što je u to vrijeme radio najbolje (barem što se zapadnog tržitšta tiče). Tako se rodio Star Wars: Arcade. Za razvoj igre bila je zadužena jedna jedina osoba (Mike Howie) dok se za hardverski dio pobrinuo Atari te svojevremeno sjajnu 3D vektorsku grafiku prebacio na ekrane arkadnih mašina. Igra je isto kao i Empires Strikes Back za kućne konzole bila bazirana oko samo jednog levela koji se vrtio u “krug” i samo pojačavao svoju težinu, no u ovom slučaju je to bio legendarni napad na Death Star iz New Hopea.
Igru je krasio poseban kontroler s kojim ste upravljali vašim X-Wingom u pohodu na mega postaju Imperija. Sjajni originalni zvukovi i soundtrack motivi iz filma su samo poboljšavali ionako izvanredan gameplay koji su krasili “Arcade”. Osobno sam tek 2008. godine u Londonu, u jednom opskurnom gaming salonu, uspio odigrati “Arcade” u njegovom originalnom izdanju, a do tada sam se morao zadovoljiti verzijama preko emulatora. Zgodno je spomenuti da je 2005. godine postavljen rekord u igranju “Arcade” u trajanju od 54 sata sa samo jednim žetonom (novćićem) od strane izvjesnog Brandon Ericksona. Igra je kasnije portana (Parker Brothers) i u naše domove za Atari 2600 konzolu ali u nešto “siromašnijem” izdanju obzirom na mogućnosti hardvera. 1993. godine Sega je napravila grafički poboljšani port za Genesis koji je radio isključivo s 32x dodatkom.
3. Star Wars: Jedi Arena | Platforma: Atari 2600. | Godina 1983. |
Napokon igra koja nam je omogućila da baratamo sa Lightsabreom i pokažemo svima tko je najbolji Jedi u galaksiji. U biti jedan od prvih fighting naslova ikada, Jedi Arena je sučelila 2 igrača da odbijaju zrake od seeker bota u smjeru jedan prema drugom te na taj način oduzimaju energiju.
Igralo se do 3 nakon čega je proglašen pobjednik. Dodatne opcije su mogle povećati brzinu seekera ili ga čak učiniti nevidljivim po uzoru na Lukeov prvi trening na Millenium Falconu.
4. Star Wars: Return of the Jedi Death Star Battle | Platforma: Atari 2600 | Godina 1983. |
Još jedan naslov napravljen da se brže bolje zgrne lova na uspjehu prvog Atari 2600 Star Wars naslova. Igra je u biti ništa nego dorađeni Space Invaders klon u kojem smo se mogli kretati po cijeloj “mapi” po uzoru na Asteroidse i na taj način pokušati što prije uništiti Death Star.
Vjerojatno prva igra sa Star Wars licencom koja je loše prošla i kod igrača i kritike.
5. Star Wars: Return of the Jedi Arcade | Platforma: Arcade | Godina 1984. |
Ovdje dolazimo do žanra top-down shootera poput 1942 a sve smješteno u radnju oko posljednjeg filma trilogije Return of the Jedi. Na raspolaganju smo imali 4 levela potpuno bazirana oko ključnog događaja u filmu a to je uništenje nedovršenog Death Stara.
Grafički pristojan naslov za svoje doba nije požnjeo uspjeh kakav je imao prvi Atarije Star Wars arkadni stroj. Igru je krasila bjesomučna brzina i šarena grafika no u usporedbi sa prethodnom Arcade igrom bila je neusporedivo lošija. Ključna stvar je bila memoriranje layouta pojedinih levela jer je igra ponekad jednostavno bilo prebrza.
6. Ewok Adventure |Platofma: Atari 2600 | Godina: N/A |
Misterija oko nikada službeno izašle Ewok Adventure igre nikada nije razriješena. Parker Brothers, tvrtka koja je zaslužna za prvu Star Wars video igru, imala je ideju za igru koja bi bila bazirana isključivo na dragim nam i čupavim Ewoksima.
Igra iz već spomenutih misterioznih i nikada objavljenih razloga nikada nije vidjela svijetlo dana, no zahvaljujući osobi koja je na tavanu prekopavala stvari svog dede, koji je svojevremeno razvijao igre za Parker Brothers, i ovu igru smo mogli zaigrati putem emulatora. ROM je moguće pronaći ako ste uporni, ali moja preporuka je da pustite igru na miru. 🙂
7. Empire Strikes Back Arcade | Platforma: Arcade | Godina: 1985. |
Ovo u biti nije bila nova igra/mašina već totalna konverzija ilitiga ekspanzija za postojeće Star Wars Arcade arkadne mašine. “Ekspanzija” nam je donijela bitku na Hothu kao i bijeg Millenium Falcona kroz polje asteroida u kojem je puno hrabrih pilota Imperija izgubilo život.
Dakle, prokušana formula i sjajna vektorska grafika i zabava je bila zagarantirana. Na novu Star Wars igru se čekalo pune 2 godine.
8. Star Wars | Platforma: NES | Godina 1987. |
Eh, nakon dvije godine suše po pitanju igara potpomognute “silom”, gameri su bili spremni za prvu pravu NES sidescroll avanturu, no ono što je Namco napravio graniči sa skečevima iz Monty Pythona. Luke Skywalker ima crnu kosu koja mu u cutscenama misteriozno poplavi dok se Darth Vader pretvara u škorpiona. Već spomenuti junak Luke se tako bori protiv egipćanskih mumija, zmija i čovjek stekne dojam da je ekipa iz Namcoa lizala lude žabe dok je radila na ovoj igri.
U suštini dobra igra koja ima malo kakve veze sa Star Wars svijetom (osim pokoje force sposobnosti) no u maniri sjajnih sidescroll igara 80-ih bila je prepuna dobrog gameplaya kao i luđački teških boss fajtova. U igri postoje i space fight scene, no one nisu na razini kvalitete ostatka igre. Na sreću (ili žalost tamošnjih gamera) igra je bila dostupna samo u Japanu. Probajte ako volite sidescroll igre, ali ako očekujete Star Wars, onda se bacite na igru koja slijedi.
10. Star Wars | Platforma: NES/Gameboy/GameGear/Master System/| Godina 1991. |
Prva prava Star Wars Episode IV igra koja je pratila radnju od početka do kraja i vjerojatno jedna od najboljih SW igara s početka 90-ih. Imali smo na izbor igrati kao Leia, Han i naravno Luke.
Igru je krasio predivan 8-bitni soundtrack a gameplay je bio prezentiran u najboljoj maniri sidescroll hit igara. Sitni dodaci u radnji ne mjenjaju ništa ključnog u Star Wars kanonu pa nisu vrijedni spomena. Mnoge će začuditi činjenica da je za razvoj zaslužan JVC Musical Industries, Inc. i stoga ako volite ovaj žanr, preporuke.
11. Star Wars: The Empire Strikes Back | Platforma: NEs/Gameboy | Godina 1992. |
Opet JVC – opet dobra igra. No, u ovom slučaju kreativne slobode su si uzele maha, ništa strašno, ali opet nije 100% kanon. Igra je većinom pratila priču epizode V no developeri su odlučili to malo začiniti, pa izdvojimo dio gdje Luke ubija Boba Fetta i s time poništi prvu polovicu epizode VI.
Kao što sam već naveo, igra većinom prati priču pa će tu biti jurcanja Cloud Cityem, rušenja AT-AT-ova vezivanjem njihovih nogu kao i korištenja raznih force sposobnosti koje je Luke otkrivao prelazeći pojedine nivoe. Isto kao i prethodnik, i ova igra zaslužuje preporuku.
12. Super Star Wars | Platforma SNES/Wii | Godina 1993. |
I dok su svi očekivali da JVC zaokruži Star Wars serijal s Return of the Jedi igrom, desilo se nešto neočekivano. A to je bila nova verzija prvog dijela trilogije koja je dobila prefiks “Super”. Super Star Wars je prvi dio najboljeg sidescrolling serijala koji s punim pravom i ponosom nosi ime Star Wars. Prelazak na SNES je donio predivnu 16-bitnu grafiku, autentične zvukove i soundtrack. Igra nam je dala na izbor da igramo s Hanom, Lukeom i po prvi puta u Star Wars igrama mogli smo igrati s Chewbaccom.
Naravno i u ovoj verziji JVC si je uzeo određene kreativne slobode (opet škorpioni, valjda je netko iz Namcoa prešao u JVC), tu su bili i pojedini nivoi gdje smo upravljali s vozilima, a za to je bio zaslužan Mode-7 engine poznat iz Nintendovog F-Zero serijala. Iako je većina do sada navedenih igara dobila preporuku, ako već dvojite koju biste od sidescroll igara trebali zaigrati, ovo je definitivno izbor #1, a to vrijedi za kompletan serijal.
13. Super Star Wars: The Empire Strikes Back | Platforma SNES/Wii | Godina 1993. |
Nastavak Super serijala je donio isti vizualni identitet uz lokacije epizode V. Tako smo mogli bauljati po smrznutom Hothu, skakutati po džunglama Dagobaha tražeći Yodu i naravno Cloud Cityu na kojem smo imali priliku boriti se protiv Dart Vadera. Kao i u prethodniku, nije sve baš po “špagi” s epizodom V pa su tako određene lokacije proširene, dodani su neki bossevi i borbe kojih u filmu nije bilo.
No, i dalje je bilo moguće birati tri lika kao i u prethodniku a to su Luke, Han i Chewie. Razlika od prethodnika je bila ta da je svaki lik ima svoje specifične sposobnosti. Tako je Chewbacca imao spin move u smjeru protivnika, Han je bacao granate i mogao uklizavati u potkoljenice, dok je Luke imao svoj lightsaber s kojim je odbijao lasersku paljbu koja je išla prema njemu. Po pitanju gameplaya je sve manje više ostalo isto – Mode-7 engine se brinuo za sve “vozne” levele, a u suštini JVC nije “izmišljao toplu vodu”. Ono što treba naglasiti jest da je ova igra bila neusporedivo teža od prethodnika i slovi kao najteža u Super Star Wars serijalu.
14. Super Star Wars: Return of the Jedi | Platforme Gameboy/Gamegear/SNES | Godina 1994. |
Iako je JVC u jednoj godini izbacio dve Super Star Wars igre i samo za SNES, sa zadnjim nastavkom su odlučili napraviti i portove za Gameboy kao i Segin Gamegear. Pomaci u odnosu na prethodnike su bili očiti (osobito grafički napredak), a Laeia je dodana u likove s kojima je moguće igrati. Kvaliteta gameplaya je ostala na visokoj razini kao i kod prethodnika uz naravno “proširenost” na događaje koji nisu bili u filmu. Sve što je krasilo Super Star Wars je vizualno unaprijeđeno s ovim nastavkom i dobro zaokružilo ovaj sjajni (fenomenalni) sidescroll serijal. Iako je Super serijal u nekim segmentima odstupao od filmova te uveo neke nove lokacije i događaje, u suštini je pratio kompletnu trilogiju i sve njene ključne događaje.
15. Star Wars Arcade | Platforme: Arcade/Sega 32x | Godina 1994. |
Devet godina je trebalo proći da se netko opet usudi napraviti Star Wars arcade stroj što je u neku ruku začuđujuće obzirom na uspjeh (i lovu) koji su Atarijevi strojevi pokupili. Sega je 1994. godine odlučila ispraviti nepravdu i kreirati još jedan naslov jednostavno nazvan Star Wars Arcade. Prvi “pravi” 3D naslov je dolazio s posebnim kontrolerom i time činio Segu kao jedinog proizvođača kompletnog proizvoda.
U igri smo mogli kontrolirati X-Wing i Y-Wing letjelice a ponuđene su nam bile misije u asteroidnim poljima, bombardiranje Star Destroyera kao i legendarni napad na Death Star. Par mjeseci kasnije Sega je portala arkadnu uspješnicu na svoju kućnu konzolu no u ovom slučaju samo za Mega Drive i to uz Sega 32x dodatak. Sjajna igra, ali samo u arcade verziji. Nažalost video ispod je iz 32x verzije obzirom da Arcade verziju nitko nije uspio “uhvatiti”.
16. Star Wars Trilogy Arcade | Platforme: Arcade | Godina 1998. |
Što da napišem o igri (tj. mašini) koju sam sanjao i živcirao se jer ju nikada nisam mogao zaigrati u Hrvatskoj. Bio sam uporan i nisam pokleknuo iskušenju igranja putem emulatora nego sam strpljivo čekao i gledao razne youtube video zapise gameplaya sve do dana dok me poslovna sreća nije nanijela u London (2007) i nisam imao prilike zaigrati ovo remek djelo i vjerojatno najbolju arkadnu igru (uz Cabal).
Kvaliteta izrade, grafika, zvukovi, gameplay sve je to vrlo visokoj razini a obzirom da sam ga tek zaigrao 2008 g. kada su sva čudesa novih konzola bila u punom jeku Star Wars Trilogy Arcade nije razočarao. Igra je nudila tri levela, svaki od njih je bio iz jedne epizode “originalne” trilogije pa smo tako imali ponovno napad na Death Star, obranu Hoth baze kao i juriš na planeti Endor i napad na nedovršeni Death Star. Ako vam se ikada pruži prilika da zaigrate ovu igru u originalnom izdanju nemojte ju propustiti!
17. Star Wars: Flight of the Falcon | Platforme: Gameboy Advance | Godina 2003. |
Nema mi druge nego odmah reći, ova igra je odurna i treba ju izbjegavati pod svaku cijenu. Kada je bila najavljena, izgledala (putem slika) je obećavajuće, kako vizualno tako i gameplayem, no ono što se nije znalo jest da je igra u “pokretu” apsolutno smeće. Puno puta sam se opekao slineći nad screenshotima neke igre pa onda dobijemo i grafički i igrački poluproizvod, ali ono što je Flight of the Falcon prouzročio u mom mozgu je apsolutno nevjerojatno.
U kratkim crtama (jer ova igra ne zaslužuje više), igra je pratila Han Soloa i njegovog co-pilota Chewbaccu u legendarnim bitkama tijekom originalne trilogije i to je manje više to. Ostalo zaključite iz videa koji je napravljen uz pomoć emulatora na kojem igra izgleda još bolje nego u originalu. Ovo je vrlo vjerojatno jedna od najgorih GBA igara ikada.
18. Star Wars: Apprentice of the Force | Platforme: Gameboy Advance | Godina 2004. |
Još jedna GBA igra, ali za razliku od Falkonovog leta ova nije smeće. Kako samo ime igre kaže, tu nas očekuje bauljanje kroz sva tri dijela ali isključivo u ulozi Luke Skywalkera. Igra je za svoje vrijeme (i platformu) imala poprilično impresivnu grafiku za GBA standarde. Pa smo tako imali 3D modele likova i klasičan soundtrack Johna Williamsa.
Za razvoj igre zaslužan je Ubisoft, što je očigledno iz samog gameplaya koji je preslika GBA verzije Prince of Persia: The Sands of Time te koristi isti engine kao i SOT. U svakom slučaju dosta dobra igra za GBA i ako se volite igrate preko emulatora ili kojim slučajem još uvijek imate svoj GBA svakako joj pružite priliku.
You don’t know the power of the dark side!
Iako je ovaj tekst trebao završiti na totalno drugačiji način i s totalno drugačijim tonom, Disneyevim gašenjem Lucas Artsa odlučio sam se ipak za drugi smjer. Kako da izrazim svoju tugu i žaljenje za izdavačem, developerom, pionirom i revolucionarom PC gaminga čije sam igre živio i sanjao kao klinac. Na početku ovog teksta sam izrazio dio zabrinutosti oko Disneyevog držanja na ledu tada još nepotvrđenih igara baziranim na popularnoj licenci no obistinili su se najgori strahovi a to je odluka Disneya da otkaže sve naslove pa i iznimno obećavajući 1313.
Ostaje mi samo da kažem da se nadam da će “genij” iz Disneya koji je odlučio da je vrijeme da Lucas Arts ode u povijest i sam vrlo brzo završiti na ulici bez posla. Držim fige da J.J. Abrams čiji sam fan napravi nešto dobro od nove trilogije pod Disneyevom direktivom što bi samim time moglo rezultirati i nekim dobrim igrama.
Iz viđenog do sada da se zaključiti da je većina igara bazirana na originalnoj trilogiji bila u prosjeku dobra iako je tu bilo i onih čiji je razvoj trebalo prekinuti u startu. U nadi da ste preživjeli ovaj “uvod” u Star Wars igre moram najaviti ono što nas čeka idući put, a to je pregled svih igara koje je inspirirala prequel trilogija koja nam je još uvijek relativno svježa u mozgu.
Do sljedećeg puta “The Force will be with you, always…” 😉
Leave a Comment