INFO BOX
- DEVELOPER: Shiro Games
- PUBLISHER: Shiro Games
- PLATFORME: PC
- ŽANR: Indie RPG
- DATUM IZLASKA: 4. travanj 2013.
- PLATFORMA NA KOJOJ JE IGRA TESTIRANA: PC
Evolucija je zanimljiva stvar. Na ovoj planeti tijekom svoga postojanja sve se mijenja i prilagođava. Kako godine prolaze tako sve evoluira u neki novi oblik. Mi ljudi smo se tijekom stotina tisuća godina neprestano razvijali i danas smo najuzvišenija bića koja kroče Zemljom. Jedini dio svoje osobnosti koji nismo uspjeli razviti je duhovna razina, ali unatoč tome nedostatku zahvaljujući tehnologiji postali smo nadmoćni. Unatoč svemu materijalnome što nas okružuje, ponekad znamo biti prilično nezadovoljni te volimo bježati u imaginarna prostranstva. Bijeg, bilo u svijet mašte, bilo u nove virtualne svjetove, služi nam kao način punjenje baterija i odmor od svega stresnoga što nas okružuje. Pojava video igara omogućila nam je jednostavni odlazak u udaljene fantasy svjetove prepune zanimljivih priča. Iako je naša mašta prilično jaka te, ako želimo, u glavi možemo živjeti u bilo kojem paralelnome svemiru, videoigre su ipak medij koji nam omogućuje jednostavnije proživljavanje brojnih pustolovina. Mnoštvo ljudi diljem svijeta vide odmor i opuštanje u igranju bezbrojnih različitih RPG naslova. Lijepo je ponekad zaboraviti sve brige i probleme te tamo negdje daleko biti heroj kojem je jedini cilj u životu spasiti kraljevstvo i usput oženiti lijepu princezu.
RPG igre u suštini postoje već 30-tak godina i stekli su mnoštvo poklonika diljem svijeta. Njihov razvojni put je prilično napredovao od doba kada su likovi bili samo sitne točkice na crno – bijelom ili zelenome ekranu do današnjeg vremena kada je sve u prekrasnome HD okruženju. Prva asocijacija kada se spomene RPG najčešće su Final Fantasy i Legend of Zelda serijali. No, zanimljivo je što JRPG-i svoje postojanje duguju CRPG-ima poput Ultime i Wizardryja. Mnoštvo neupućenih gamera to nažalost ne zna te misli kako su japanski RPG-i unikatan proizvod. Uvijek se postavlja pitanje što je bilo prije – kokoš ili jaje? U ovome slučaju CRPG-i su prvi izašli, a Japanci su nekoliko godina poslije odlučili slijediti trend te su kopirali popularne (čudne) zapadne igre.
Nakon kratke poduke iz povijesti gaminga, možemo zaključiti da je evolucija RPG-a prilično čudesna. Prilično je teško nabrojati sve važnije (značajnije) naslove, a još teže je odigrati sva ta silna čudesa iz dalekoga nam Japana. Većina igrača je sigurno odigrala ili isprobala značajnije stvari, a ostatak je očigledno opskuran i nezanimljiv Average Joeu.
Sve što smo ikada odigrali pohranjeno je u našim sjećanjima. Teško je uopće nabrojati koliko puta smo imali divne snove koji su uključivali muziku i flashbackove na razne RPG naslove. Prošlost se, nažalost, ne može vratiti, a mnoštvo igara nikada nismo igrali u trenutku izlaska. Srećom, Evoland je tu da nadoknadi propušteno! Prvi trailer je prilično impresivno urađen. Mnoštvo poznatih gameplay elemenata i grafičkih stilova je primjetno u njemu. Mnogi gameri koji su igrali SNES RPG-e primijetit će dosta poznatih stvari. Kako trailer odmiče kraju tako grafika postaje sve ljepša i ljepša. Polako se približavamo PlayStation One eri koja je vjerujemo najpoznatija većini naših čitatelja. Na trenutke su čak i suze krenule.
Koncept igre je zapravo jednostavan – Evoland je RPG naslov koji je zapravo hommage brojnim popularnim JRPG naslovima te na najbolji način predočuje turbulentnu evoluciju žanra. Originalna ideja odnosno proto-verzija nastala je u samo 30 sati u sklopu Ludum Dare natjecanja. Žiriju se igra prilično svidjela, osvojeno je prvo mjesto te u sljedećih nekoliko mjeseci više od 300 000 igrača je isprobalo 15-minutnu verziju. Uspjeh je prilično iznenadio originalnoga kreatora Nicolasa Cannassea te je on s ostatkom Shiro Games tima krenuo s razvojem veće i bolje verzije. Uz izašlu PC, odnosno, Mac verziju, Evoland će se pojaviti na iOS i Android platformama. Stvarno je lijepo vidjeti ovako zanimljive i inovativne neovisne projekte.
Evolucija
Pokretanje igre mi je bio prilično zanimljiv doživljaj. Prikazani trailer me prilično razveselio, s nestrpljenjem sam iščekivao nove informacije. Noćima sam čak sanjao kako guštam u svijetu Evolanda…
Napokon, nakon nekoliko tjedana, 4.travnja, nakon male odgode, igra je službeno izašla. Radosno sam pohitao downloadat Evoland sa Steama. Priznajem, pomalo me je bilo strah hoće li mi se igra svidjeti?
Odmah na početku iznenadio me intro koji je neskladan s onime što igra propagira. Main screen djeluje kao da je pristigao iz igre namijenjene prijateljici Amigi. Hm, pomislio sam, vjerojatno su namjerno odabrali takav uvodni ekran. Presretno sam krenuo na New Game opciju, a nekoliko sekundi kasnije uslijedilo je novo iznenađenje.
Početak je zapravo proširena originalna verzija igre! Odmah u startu bačeni smo u ralje Game Boy monokromatske zeldolike avanture. Prilično loš potez. Zar je moguće da akcijski RPG-i postoje tek od pojave originalnoga GB-a?
I tako je počela jedna kratka, zaboravna avantura… Glavni lik (nazovimo ga mpx) na početku je prilično limitiran. Poanta je u otvaranju škrinjica koje donose razna poboljšanja (zvuk, bolju grafiku, gameplay elemente itd.). Kasnije u igri evolucija dolazi u obliku 3D grafike s HD teksturama. Mnoštvo stvari koje se pojavljuju u ovoj ranoj fazi igre su prilično poznate brojnim igračima JRPG-ova. Iako na prvi pogled se ovo čini zanimljivo, nažalost primjetna je linearnost koja ubija osjećaj zadovoljstva prilikom igranja. Sve je kao na nekoj traci, točno određenim redom moramo otvarati škrinjice. Hm, zanimljivo što od svih mogućih poboljšanja developeri nekim čudom nisu ubacili mogućnost šprintanja.
Gameplay je podijeljen na dva dijela – akcijski RPG dio urađen u stilu Legend of Zelda serijala i turn based tradicionalni RPG dio u stilu Final Fantasy serijala. Naravno za razliku od svojih uzora, ovdje nijedan dio nije napravljen kvalitetno. Lutanje malobrojnim lokacijama je solidno, ali jednostavno onaj osjećaj sreće i zadovoljstva prilikom istraživanja nije prisutan. Kao i u svakoj avanturi, tako ćemo i ovdje naletjeti na mnoštvo NPC-ova koji tu i tamo prozbore nešto pametno.
Borbe s brojnim neprijateljima i šefovima su standardne, prevelikih iznenađenja nema, a i ne treba previše se brinuti o upotrebi taktike. Random encounteri su itekako prisutni, svakih nekoliko koraka eto nove borbe, a s druge strane akcijski dio gameplaya u jednome dungeonu postaje čisti hack and slash.
Dungeoni su bogati zagonetkama za čije rješavanje nije potrebno previše mozgati. Sustav kontrola je prilično jednostavan, sve se vrši putem tipkovnice a od nedavno, zahvaljujući patchu, omogućeno je korištenje joypada.
Cijelo vrijeme prilikom igranja razmišljao sam koliko je ovo mogla biti bolja igra. Nažalost, puni potencijal definitivno nije iskorišten. Ipak, unatoč tome, nekoliko stvari u Evolandu mi se svidjelo. Zagonetke su zanimljive, za njihovo rješavanje potrebno se vraćati između 3D i 2D svijeta. Sličan koncept iskorišten u Oracle of Ages / Seasons igrama. Nažalost, njihov broj je mali, a ostatak gameplaya sastoji se samo od lutanja i borbe.
Mini-igre su, na moju veliku žalost, gotovo nepostojeće. Ipak nije sve tako crno, jedna mini igra je ubačena. Radi se varijanti dobro poznate Tetra Master / Triple Triad kartaške igre. Lijepo je vidjeti njeno uvrštavanje. I to je sve što ćemo vidjeti od dodatnoga sadržaja, ostalih mini-igara nema, developerima očito glavni prioritet nije bilo uvrštavanja zabavnih i kratkih igrica.
Nepisano je pravilo kako svaki JRPG mora imati transportno sredstvo, a tu ni Evoland nije iznimka. Od svih mogućih izbora, ono se pojavljuje u obliku svima dobro poznatoga airshipa. Eh, još kada bi bilo dodatnog sadržaja da opravdava lutanje – igra nema replay value, jednom kada dođemo do kraja (vještom igraču će trebati nekoliko sati za prelazak) – to je to. Moguće se vratiti na stare lokacije i istražiti skrivena područja, ali osim skupljanja svih karata i zvjezdica (30 zvijezda je sakriveno diljem igre) ništa novoga nije dodano. New game + očajnički nedostaje ovoj igri.
Nedostaci
Najveći nedostatak koji sam zamijetio jeste pretjerano fokusiranje na SNES i PlayStation eru. Developeri su odlučili zanemariti razdoblje od 1975. do 1983. godine, a također nedostaje razdoblje od 2000. godine do danas. Ovo je po mome mišljenju prilično velik minus za igru kojoj je glavni cilj prikazati evoluciju ovog velikog žanra. Ljudi zaduženi za razvoj su odlučili uzeti svoje osobne favorite te na njihovim najboljim elementima bazirati cjelokupno gameplay iskustvo.
Priča je slaba točka. Praktički je nepostojeća, pomalo dosadna, a u suštini je jako generična. Prilično je nevjerojatno kako se developeri nisu mogli barem malo više potruditi. Makar im je je ovo moglo poslužiti kao inspiracija.
Glavni lik je bezimeni junak kojemu je jedini cilj spasiti svijet od velikog zla. Mnogo puta smo sličnu premisu vidjeli u brojnim videoigrama te se je ona jednostavno izlizala. Trebalo se (a i moglo se) krenuti na sljedeći level.
Mnoštvo elemenata iz LOZ i FF serijala je smiksano, ali problem je u tome što je to iskustvo ubačeno u malim količinama u odnosu na ono što smo inače navikli. Praktički u Evolandu imamo miš-maš svega i svačega, a zapravo nijedan element se ne izdvaja posebno. Uopće se nisam zabavio prilikom igranja. U trenucima mi je čak bilo zamorno. Mnoštvo referenci na poznatije igre je doslovce urađeno na razini kopiranja. Zar ne bi bio bolje da je sve napravljeno na temelju inspiracije?
Cjelokupna izvedba nažalost nije odrađena na onome nivou kvalitete kojemu sam se nadao. Priznajem, razočaran sam – iskreno očekivao sam bolju igru. Ipak nije sve tako crno, vjerujem kako će mnoštvo igrača uspjeti prepoznati kvalitetu i potencijal koji je isporučen. Ako vam se unatoč kritici svidjela igra, razveseliti će vas informacija da je Evoland moguće kupiti na GOG-u po cijeni od samo 9.99 dolara (cca. 60 kuna).
Konačan dojam
I tako priveli smo recenziju kraju. Ono što je trebalo biti najbolja ideja u proteklih nekoliko godina pretvorilo se u pravo razočaranje. Prilikom igranja stekao sam prilično mlak dojam, većina referenci koje se pojavljuju ubačene su reda radi te je sve nekako isforsirano. Čini se kako su developeri slučajnim odabirom birali što će uvrstiti, sve je nekako predvidljivo. Ono što kronično nedostaje Evolandu je faktor zabave, jednostavno prilikom igranja nisam se uspio zabaviti. Gameplay, iako na prvi pogled zanimljiv, kada se malo bolje pogleda, zapravo je sterilan. Predvidljivost se itekako osjeti, a uz to u prvome dijelu igre linearnost posebno upada u oči. U drugoj polovici igre stvari se malo počinju poboljšavati, ali i dalje to nije na zadovoljavajućoj razini.
Developeri su ovoga puta pogriješili. Umjesto razrade ove ideje, mogli su se fokusirati na stvaranje zanimljivog retro RPG naslova. Ideja kao ideja nije loša, ali… Ostvarenje nažalost nije dobro ispalo. Ne kaže se uzalud da je put u pakao popločen s dobrim namjerama. Iskreno, igra je imala potencijala, tehnički je dobro napravljena, ali nešto joj nedostaje. Primjetan je nedostatak šarma, jednostavno teško se uvući u taj imaginarni svijet. Evoland je naslov namijenjen početnicima u RPG žanru naviklima na igranje mainstream naslova, a svi ostali koji su igrali mnoštvo JRPG-ova jednostavno prilikom prelaska će se dosađivati.
Konačna ocjena je itekako opravdana. Puno potencijala je bilo pred Evolandom, ali nažalost to je sve ostalo neiskorišteno. Nadamo se kako će više sreće biti drugi put. Tko zna, možda u bliskoj budućnosti vidimo izlazak proširene i poboljšane Evoland 2.0 igre?
Zahvaljujemo se Shiro Gamesu na ustupljenoj igri.
Leave a Comment