INFO BOX
- DEVELOPER: Codemasters Birmingham
- PUBLISHER: Codemasters
- PLATFORME: PS3, Xbox 360, PC
- ŽANR: Simulacija Formule 1
- DATUM IZLASKA: 21. rujna 2012.
- PLATFORMA NA KOJOJ JE IGRA TESTIRANA: PC
Start. Odmah beskrupulozno ubrzavam koristeći KERS, pretičući Lotusov bolid ispred mene s desne strane. Oštro ulazim u prvi zavoj pri čemu sam imao blagi kontakt s Maldonadom koji mi je okrznuo lijevu gumu čime gubim grip, ali se brzo vraćam u trku… Svaki ljubitelj Formule 1 zna koliko adrenalina sa sobom donosi ovaj sport kada u utrci imate sveukupno 17760 konjskih snaga koje puna dva sata paraju stazom. Codemasters je počeo svoju priču uz Formulu 1 ne tako davne 2009. Godine kada je izdat F1 2009, i to na Wii i PSP platformama, zbog čega ovu igru mnogi igrači i ne računaju u njihov opus kada su F1 igre u pitanju, bez obzira na to što je to bila prva igra s Formula 1 tematikom od Electronic Artsove F1 Challenge ’99-’02. Prva njihova „prava“ Formula 1 igra je bila F1 2010, koja i nije polučila prevelik uspjeh, kao i njegov nasljednik F1 2011, bez obira na činjenicu da su to bile jedne dosta kvalitetne igre. No, sada je Codemastersovoj ekipi iz Birminghama pomalo dosadio ovaj manjak publiciteta među racing fanovima, pa su odlučno željeli stati tome u kraj. Jesu li u svom naumu uspjeli, saznat ćemo veoma skoro.
MODOVI IGRE
Odličan uvod u igru nam predstavlja mod koji se zove Young Driver Test. Ovdje preuzimate ulogu mladog, testnog vozača koji se uči osnovama oktanskog sporta. Kreatori igre su se itekako potrudili da naprave koncept ovog moda tako da nije dosadan „iskusnjarama“ u ovoj vrsti igara, ali i da bude dovoljno zabavan i edukativan za one koji prvi put sjedaju u virtualni bolid. Kroz nekih četrdesetak minuta do sat vremena gameplaya, upoznati ćemo se s osnovnim kontrolama igre, da bismo kasnije došli i do DRS-a, KERS-a i korištenja istih. Bez obzira na to što su ove dvije funkcije bolida već neko vrijeme tu, nije na odmet utvrditi gradivo i upoznati čitatelje koji se prvi put susreću s tim pojmovima, što ćemo navesti u posebnom okviru nešto niže od ovog odlomka. Nakon upoznavanja s DRS-om i KERS-om, počinje tutorial preticanja jednog bolida, kao i bolida u nizu, čime, nakon odrađenog punog testnog kruga u Yas Marina Circuitu u Abu Dhabiju, završava Young Driver Test, odnosno igrin tutorial. Nakon toga, imamo Season Challenge i pravi Career mod. Season Challenge pruža svojevrsni casual doživljaj Formula 1 utrkivanja. Već na početku možete odabrati veoma atraktivne timove poput Red Bull Racinga ili Vodafone Mclaren Mercedesa, gdje se vozite isključivo jednim kvalifikacijskim krugom, kao i s pet krugova same trke. Naravno, s obzirom na „casual“ uvjete vožnje, održavanje vaših guma će vam biti posljednja briga na pameti, kao i odlaženje u boxove. Glavni oslonac ovog moda je biranje vašeg rivala, kojeg kada dobijete u 2 od 3 utrke, imate pravo zamijeniti u njegovu timu, jer istog trena nakon utrke dobivate ponudu od tima iz kojega je vaš odabrani rival. S obzirom na zahtjevnost ovog moda, veoma će vam brzo dosaditi i htjeti ćete se okušati u pravoj zabavi, odnosno Career modu.
Career mod je rezerviran za pravu Formula 1 zabavu, odnosno za one koji su željni nešto autentičnije iskustvo. Počinjemo kao član jednog od timova koji su na dnu Formula 1 tablele, poput Marussie, HRT-a (Hispania Racing Team, ne Hrvatska Radio Televizija J) ili Caterhama. Svaka od utrka traje znatno duže, kao i kvalifikacije. Kao i u pravim utrkama, morati ćemo se brinuti za svoje setove guma koje ćemo morati itekako racionalno koristiti, tako da se utrka može dobiti već iz boxa, odnosno pravilnim setupom motora i guma na startu utrke. Osim ovih, glavnih game modova, tu su i Time trial, Time attack i Champions Mode modovi. Time trial i Time attack su poprilično slični modovi, koji se baziraju na postavljanju što bržeg kruga na nekoj od staza, dok je Champions Mode nešto drugačiji. On se sastoji od sedam zadataka koje morate izvršiti dok ste u dvoboju s jednim od prvaka koji se trenutno natjeću na stazi: Kimijem Raikonenom, Lewisom Hamiltonom, Jensonom Buttonom, Sebastianom Vettelom, Fernandom Alonsom i Michaelom Schumaherom, dok se posljednji izazov sastoji od preticanja sve šestorice na utrci u Austinu u Texasu. Osim ovoga, imamo i multiplayer modove gdje se možemo utrkivati s prijateljem u split screenu, ili online protiv ostalih virtualnih vozača. Većina od predstavljenih modova se više baziraju na casual publiku, dok će se hardcore igrači pronaći većinom u Career modu. No to ne znači da oni nisu prikladni i za njih, s obzirom da mogu poslužiti kao zagrijavanje za ozbiljnije utrke koje našeg virtualnog vozača očekuju.
KERS i DRS
Kao što sam već ranije obećao, slijedi kratko upoznavanje sa sustavima bolida. KERS (Kinetic Energy Recovery System) je sustav koji kinetičku energiju nastalu kočenjem pretvara u električnu energiju koja je spremljena u 60-kilovatni kapacitor koji daje motoru dodatnih 80 konjskih snaga na raspolaganju tijekom 6.67 sekundi u svakom krugu, s naznakom da ga vozač može koristiti u bilo koje vrijeme. DRS (Drag Reduction System) je sustav koji spuštanjem krilaca na stražnjem kraju bolida povećava ukupnu aerodinamičnost i dodaje nekih 10 do 12 kilometara na sat sveukupne brzine bolida. No, za njegovo korištenje postoje dosta strože regulacije. Tek od trećeg kruga (i to samo po suhom vremenu) se DRS smije koristiti, i to u određenoj zoni staze koja je za njega određena. Također, DRS smije koristiti samo bolid koji se nalazi unutar 1 sekunde zakašnjenja za bolidom ispred sebe, dok onaj bolid ispred ga ne smije koristiti kako bi se obranio od napada.
GAMEPLAY
F1 2012 želi rekreirati autentično vozačko iskustvo Formule 1, u čemu u većem dijelu i uspijeva. Način vožnje je dosta prilagođen i za vožnju s gamepadom, ali na takav način da ne dobijemo onaj „arkadični“ učinak koji ponekad i možemo dobiti igrajući neke druge igre. Također, vremenski uvijeti, kao i vaše ponašanje na stazi ima učinka na vaše performanse tijekom same utrke. S kišom, bez wet ili eventualno intermediate guma, vaš bolid gubi grip na stazi te mnogo lakše proklizava, ali je i sporiji. Isto tako, ne možete tek tako izaći bez prime/option guma na suho tlo Bahreina. Vremenski uvijeti na stazi postaju sve veći faktor u igri, s obzirom da se na nekim stazama mogu dogoditi kiše koje padaju na samo određenom dijelu staze, dok je drugi suh kao pustinja. Također, pogledi na nebo nam često mogu ukazati na nadolazeće kišne oblake, koji vam često znaju biti znak za promjenu taktike. Pri upravljanju bolidom, treba smanjivati kočenja, kako se gume ne bi prebrzo istrošile, i odlaske na travu pored staze, jer nakupljanjem trave na gumama (osim vizualnog) ima i efekt na gameplay, pa tako vaš bolid postaje nešto sporiji i lakše proklizava. Iako po svim ovim elementima možemo F1 2012 nazvati čistokrvnom simulacijom utrkivanja, tu je i jedna stvar koja isuviše olakšava posao, a to je Replay mod. Ulaskom u ovaj mod, nakon što napravimo grešku na stazi, možemo se vratiti nekoliko sekundi prije izazivanja iste i jednostavno ponoviti isti dio staze bez ikakvih posljedica. Ovo je itekako korisno pri duljim eventima, ali jednostavno ubija pravi užitak vožnje koji dobivate pri vožnji virtualnog F1 bolida, s obzirom da imate dojam da koristite neki „god mode cheat“. Naravno, kome smeta ova opcija, može ju jednostavno izbjegnuti i to je to. Također, bitno je napomenuti kako imamo ograničen broj flashbackova koje možemo učiniti u jednoj utrci, ali je on više-manje dovoljan za bezbolno olakšano prolaženje kroz utrku. Jedna od stvari koje su developeri uprskali je sustav kažnjavanja. Uglavnom, kazne se dobijaju za „rezanje“ kroz zavoje ili za uzrokovanje nesreće, ali je način dobivanja pomalo nejasan i prepovršno odrađen. Tako ćete npr. za neke zavoje koje duboko presječete u jednom trenutku dobiti samo upozorenje, dok ćete za manji „rez“ u idućoj utrci (koji bi inače u stvarnoj utrci prošao nekažnjeno) dobijete punih 10 sekundi kazne. Također, način ocjenjivanja kada naš igrač napravi nesreću je pomalo apsurdan. Više puta mi se događalo kako, dok pravocrtno pretičem drugog vozača pored sebe, on promijeni smjer prema meni i zavrti se uslijed sudara, čime meni uredno stigne kazna za izazivanje kolizije na utrci koja također iznosi 10 sekundi dodatka na vaše sveukupno vrijeme.
PREZENTACIJA
Iako su prošle F1 igre od Codemastersa bile poprilično impresivne što se grafičkog dijela tiče, ovaj F1 sve to dovodi na još jednu višu razinu. Izgled vozača je mnogo bolji, kao i samih bolida u odnosu na F1 2011. Također, publika je (iako je i sada generična, što nije smetnja), također bolje odrađena u odnosu na prijašnji naslov. Ono što je po meni najimpresivnije kod ove igre nije samo odlično iskorištene licence za sve Formula 1 timove, već i dodavanje nekih poznatih lica iz sporta koji nisu vozači. Tako ćemo npr. vidjeti poznatog Red Bullovca Christiana Hornera, a komentiranje utrke će preuzeti na sebe komentator i (manje poznati Hondin i Super Aguriin) bivši F1 vozač Anthony Davidson. Staze su jednako dobro kreirane, a one koje su dostupne i za Gran Turismo 5 sam uspoređivao s navedenom igrom te se čine podjednako dobro vizualno odrađene. Također, ono što veseli je to što je dostupna i nova staza u Austinu, koja će tek poslije imati svoj premijerni nastup u Formula 1 svijetu, tako da već sada možete vidjeti u kakvim će se uvjetima naći vaši omiljeni vozači ove godine.
BACK TO THE PIT…
I na kraju, stiže neminovni zaključak. F1 2012 je veoma kvalitetna igra, ali ne i vrhunska. Iako pored nezamijetno malog broja bugova i problema s virtualnim sucima utrke nema drugih propusta kreatora igre, ipak ne vjerujem kako će ova igra dobiti veći broj svojih poklonika, osobito zato što se ipak radi o jednom europskom sportu (dok u SAD-u, koji je država s najvećim brojem gamera, mnogo popularniji NASCAR) te činjenici da je ovo igra koja izlazi svake godine, baš kao i renomirani serijali poput FIFA-e ili NBA 2K-a, koji će definitivno imati prednost kod velikog broja prosječnih gamera. Ipak, za ljubitelje oktanskog sporta mogu reći da neće nikako pogriješiti kupnjom ovog naslova.
Leave a Comment