Mnoge velike ‘natjecateljske’ igre, kao što čuvena latinska izreka (Per aspera ad astra op.a.) kaže, prolaze trnovit put do zvijezda. Potrebno je puno napora za dobru igru učiniti odličnom, pa zatim ciljano uvjetovati da ista ta igra postane mega popularna na natjecateljskoj sceni. Takva igra mora ispunjavati mnogo dobrih odlika kako bi dobila poštovanje iznimno velike mase igrača, ali i samih gledatelja ili amatera koji prate upravo takva natjecanja. U posljednje vrijeme svjedoci smo prelaska gaming industrije u vode velikih natjecanja, koja su što je još začuđujuće popraćena enormno velikim brojem ljudi koji prate svoje omiljene timove, pa možemo reći da gaming lagano postaje svojevrstan sport koji nerijetko ima i višemilijunske fondove za nagrade. Ovo spominjem upravo zato što je Hearthstone, kratko i jasno, casual igra koja se u rekordnom roku lansirala među najveća imena competitive scene.
Vratimo se samo malo unatrag. Hearthstone je najavljen na Penny Arcade Expou u trećem mjesecu prošle godine, a nakon samo pola godine tiho je dobio funkcionalnu i igrivu alpha verziju. U siječnju ove godine na velika vrata se pojavila i open beta, da bi na posljetku u trećem mjesecu, nakon samo godine dana od predstavljanja Hearthstone bio službeno ‘vani’. Ovo je klasičan primjer onog što u gaming industriji zovemo ‘soft-launch’ ili po domaćem: Zašto da objavim igru pa dobijem salve bijesa radi bugova i svakoraznih čuda, kad je mogu podmetnuti igračima u obliku ‘testne verzije’ pa usput popravljati? Još uvijek mi u ušima odzvanja žamor, gnjev i bijes igrača koje sam mogao čuti pri izlascima neke Blizzardove igre ili nakon objavljivanja većeg patcha (Sjeća se tko Diabla? World of Warcrafta? Padanja servera? Zamrzavanja igre? Bugova?). No ovoga puta veliki Blizzard je soft-launchom tako elegantno odradio izdavanje igre da bi ga mogli usporediti sa najsavršenijom piruetom klizačice Katarine Witt.
Zanemarimo sada tehničku stranu, Hearthstone je očaravajuće jednostavna i brza igra koja svojim pristupom i kombiniranjem karata može ući u brutalno kompleksne i filozofske rasprave. Kao što vjerojatno već znate, Hearthstone je isključivo 1vs1 igra u kojoj dvojica igrača na virtualnoj ploči odmjeravaju snage deckovima složenim od ni više ni manje nego 30 karata. Devet je različitih ‘klasa’ deckova, odnosno heroja koji su vam dani na izbor. Druid, Hunter, Mage, Paladin, Priest, Rogue, Shaman, Warlock i Warrior su devet heroja/klasa koji se razlikuju po svojim class kartama i hero power funkciji, no ja ne želim ulaziti u objašnjavanje razlika među klasama jer to nije ni cilj ovog teksta, stoga ću navesti samo ono bitno, a to je da bez obzira koju klasu preferirali radi svog načina igre, fantastična je činjenica da su sve klase jednako dobre i svaka može pobijediti svaku. Upravo na taj jednostavan pristup, balans ove igre je doveden gotovo do savršenstva i mirne savjesti mogu reći da bi trebao služiti kao primjer mnogim drugim igrama, pogotovo ovim razvikanim na kompetitivnoj sceni.
Free-2-play
Neki ga slave, neki ga mrze. Otkada se F2P model pojavio, izazvao je brojne polemike u svijetu gaminga, od običnih gamera pa do čelnih ljudi u korporativnim gaming sferama. Gaming je ipak biznis koji kako sada već znamo, svake godine okreće gadljivo velike cifre para te se po svojoj vrijednosti dobrano izjednačio sa filmskom industrijom. Dali je F2P model budućnosti vrijeme će pokazati, no ova trenutna faza kojoj možemo sami svjedočiti obznanila je brojne pozitivne i negativne činjenice u obostranu korist. Pa tako tu imamo primjere izdavača koji to rade na totalno krivi način. Vjerojatno ne moram posebno isticati F2P model kakvog ‘prodaje’ EA sa svojim Star Wars The Old Republic. Obe strane, pretplatnici i f2p igrači se slažu oko jedne stvari, a to je da EA s ovakvim modelom jedino pokušava navući što više igrača da zapravo kupuju punu pretplatu. Brojne restrikcije, koje čak i ako postanete preferred igrač (barem jedan mjesec budete pretplatnik), koje možete skidati bjesomučnim farmanjem in-game valute i kupovanjem ‘propusnica’ idu tome u prilog. Na kraju stvarno skužite da je jednostavnije kupiti pretplatu i uživati u igri. U ovom slučaju radi se o igri koja nije od početka osmišljena kao F2P, no da ne bi bilo zabune, s druge strane imamo savršen primjer igre koja je nakon nekoliko godina od izlaska prešla na F2P model – RIFT. Trion Worlds je vjerojatno tek nakon revitalizacije igre i prelaska na ‘čisti’ F2P model postao jednim od najvećih MMO izdavača. Činjenica je da su uspjeh pa i financijski rast ostvarili upravo nakon odbacivanja pretplate. Rift je danas iznimno popularna igra sa velikom bazom igrača koja vas na nikakav način ne tjera da u njoj trošite novac. Naravno da postoji mogućnost kupovanja stvari u igri sa pravim novcima, no ‘best in slot’ iteme te apsolutno sav sadržaj u igri možete komotno iskusiti bez da potrošite i jednu kunu. Istina, potrošit ćete više vremena, ali igru ste dobili besplatno, cijelu.
Al’ vratimo se mi na Hearthstone, našu novu uzdanicu u svijetlu budućnost free-2-playa. Hearthstone je potpuno besplatna igra koju možete preuzeti na svoj battle.net račun jednostavnim odlaskom na njihove stranice. Nakon registracije i uvodnih početnih borbi gdje vas igra upoznaje sa svojom mehanikom potpuno vam je otvoren virtualni svijet gdje možete svoje deckove isprobavati protiv svih. Nakon što odigrate i otključate sve heroje/klase u svojoj kolekciji ćete imati sve basic karte od pojedinih klasa kako i generalne basic karte koje se mogu koristiti u svim klasama. Nakon toga nove karte skupljate isključivo otvaranjem card packova koje u igri kupujete za 100 golda ili 1,5$. Skratit ću priču, s obzirom da gold svojom igrom generirate zapravo jako brzo, plaćanje card packova pravim novcima je u ovoj igri zapravo besmisleno. Da potkrijepim svoju ideju, navest ću i činjenicu da je Blizzard odradio odličnu stvar time što je dao random card drop u packovima tako da bez obzira kupili card pack za in-game valutu ili za stvarne novce, jednaka je šansa da ćete iz istog tog packa dobiti jednako dobru ili lošu kartu. Ako pogledate malo po internetu, vidjet ćete mnogo primjera di su neki igrači trošili više stotina dolara na card packove a da iz njih nisu dobili apsolutno ništa što su htjeli, dok s druge strane ima onih koji su na prvom card packu zarađenom u igri odmah dobili jednu od najvrjednijih legendary karti u igri. Sve je random, sve je sreća ili nesreća, ovisno kako gledali.
Pošto je sve oko dobivanja karata random, prema tome u nekom ludom slučaju postoji vjerojatnost da nikada nećete dobiti kartu koju želite. Zbog toga je Blizzard naravno omogućio i sistem craftanja karata, tako da svima osigura mogućnost da dođe do bilo koje karte u igri i to sve jednostavnim igranjem igre. Karte koje ne koristite ili imate viška (dvije po decku su limit) možete uništiti i tako dobiti magični prah (dust) s kojim nadalje možete kreirati koju god kartu želite. Naravno, neke koštaju više, neke manje i za neke legendarye se morate poprilično naigrati kako bi skupili dovoljno dusta da ih craftate, al’ hej, sve vam je dostupno. Stoga odgovorno tvrdim da je Hearthstone čisti bastion F2P igre, a ovo nisu jedine stvari koje tome idu u prilog.
Curse of Naxxramas
Curse of Naxxramas je prva ‘ekspanzija’ karata u svijetu Hearthstonea. Izvedena je na način avanture. Rješavanjem različitih zadataka protiv kompjuterski vođenih heroja otključavali ste nove generalne i class-specific karte. Ukupno 30 novih karata je unešeno u postojeću igru. Blizzard je uvidio prednosti svoje igre, zapravo činjenicu da je igra gotovo perfektna za competitive vode, pa tek sada nakon što je završio Curse of Naxxramas event možemo vidjeti da nas je Blizzard preduhitrio i ciljano napravio ovaj set karata kako bi još više potjerao ili pak povezao igrače na ranked play i competitive scenu. Danas gotovo nijedan legendary set karata koje koriste pro igrači ne može proći bez poneke Naxxramas karte. Dok s druge strane, igrači početnici mogu u kratkom roku bez ikakvog craftanja doći do Naxxramas karata s kojima mogu složiti odlične deckove koji, vjerovali ili ne, mogu parirati ili čak devastirati legendary deckove. Kao što sam rekao, igra je balansirana!
Jedini nedostatak, zapravo lošija strana izvedbe Curse of Naxxramasa je način na koji je Blizzard postepeno uveo nove karte u igru. Svaki tjedan bi se otvarao novi ‘wing’ u kojem ste mogli otključati nove generalne te neke class-specific karte, tako da je recimo primjera radi Paladin klasa koja je zadnja dobila svoju novu kartu, tek u zadnjem ‘wingu’ Naxxramasa. Neki su to shvatili kao problem jer je navodno Paladin bio najslabija klasa upravo zbog tog što je zadnji dobio novu kartu, no zaista se radi o minornom problemu, jer ponavljam po stoti put, i bez novih karti igra je gadljivo balansirana.
Kako bilo, Blizzard je to i sam primijetio, a kako zbilja slušaju community što se tiče Hearthstonea, sam je najavio kako će sljedeće proširenje karata biti izvedeno na trenutnu ekspanziju, kao i to da će sadržavati daleko više, prema nekim navodima iz medija, preko 100 novih karata. No to još ništa nije službeno. S nestrpljenjem očekujem Blizzcon koji je tu iza ugla, nakon kojeg ćemo vjerojatno znati mnogo više novosti i detalja oko smjera u kojem će se Hearthstone razvijati. Svakako nas i dalje pratite, imat ćemo temeljito izvještavanje sa dvodnevne Blizzardove manisfestacije.
Pivo, tučnjava i Hearthstone
Natjecateljski duh Hearthstonea započeo je s prvom odigranom partijom u alphi. Ranked sistem je izveden na način da jedna globalna natjecateljska sezona traje tek mjesec dana. U toj sezoni, apsolutno svaki igrač je u ‘istom loncu’ sa najboljim svjetskim igračima. Nakon početka sezone, svi na ljestvici ponovno startaju od početka i pobjedama grade svoj put prema vrhu. Naravno, ako ste u prošloj sezoni imali odličan rezultat i dogurali do recimo legendary ranka, na početku nove sezone krećete od otprilike sredine pre-legendarya, no to je samo onaj početni stadij sezone. Oni koji prvi put sudjeluju u sezoni, kreću od ranka 25 pa nakon dvije pobjede silaze na rank 24 i tako do ranka 1. Nakon što nastave pobjeđivati ulaze u legendary rank koji dalje brojeve gradi prema plusu.
Blizzard vjerojatno dok je razvijao igru nije računao na to da će igra razviti svoju prirodnu tendenciju prema competitive sceni, pa su developeri i sami ostali zatečeni naglim rastom popularnosti igre te sve većim brojem ljudi koji se žele natjecati. Danas je Hearthstone još uvijek relativno mali po pitanju fondova nagrada, ali toliko brzo napreduje da očekujem da će u rekordno kratkom roku sjesti na sam vrh competitive scene.
Sve je započelo još u pre-alphi kada je Blizzard organizirao nekoliko Invitational turnira u koje je zvao popularne svjetske pro igrače i streamere. Nakon toga, u beti je postalo jasno kako Hearthstone ima svijetlu budućnost zbog svoje sve veće baze igrača, pa je tako zapeo za oko i e-sport udrugama kao što su MLG i ESL koji su počeli masovno organizirati globalne turnire. U trećem mjesecu kada je igra službeno izašla, Hearthstone competitive scena je bila toliko velika kao u nijednoj competitive igri do sada. Stvar je zapravo vrlo jednostavna, Hearthstone je napravljen na vrlo jednostavnom sistemu gdje svatko ima mogućnost u gotovo mjesec dana ući među najbolje svjetske igrače. Blizzard, te razne druge e-sport udruge sada na redovnoj bazi organiziraju turnire, sve veće po broju igrača i po veličini fondova nagrada, a vi sami vjerovali ili ne možete biti bio toga. Smatram da upravo u tome leži najveća kvaliteta i pokretačka snaga Hearthstonea. Prije nekoliko dana objavljene su gotovo nevjerojatne brojke, Blizzard je objavio da ima preko 20 milijuna registriranih igrača! Naravno, ne igraju je redovno svi sa te brojke, ali da malo usporedimo, Dota 2 i League of Legends, najveće dvije ‘mašinerije’ e-sport competitive scene skupa nemaju toliki broj igrača. Prisjetimo se, Hearthstone je izašao prije manje od godinu dana, siguran sam da je ovim brojkama oborio bar nekoliko svjetskih rekorda u gamingu.
Dovoljno je otići na Twitch i malo pogledati popularne streamere ili neki turnir da bi shvatili koliko je igra popularna, dobra i prožeta akcijom. Da je prava birtijska igra, svjedoči i činjenica da se sada za ljeto na DreamHacku u Švedskoj dogodio i pravi incident u finalnom meču za 25.000 $ kada je Dima ‘RDU’ Radu igrajući protiv Jason ‘Amaz’ Chana dobio in-game poruku od nekog s friendliste i bio upozoren koje karte Amaz trenutno ima u ruci. Nakon incidenta, oba igrača su morala pobrisati svoju battle.net friendlistu nakon čega su nastavili partiju koju je Amaz na kraju dobio. Cijela competitive scena se slaže da je ovo jednostavna greška organizatora koje će se u budućnosti izgladiti.
Sjedi pet!
Akcije dakle ne nedostaje, Hearthstone je vanredno dobra igra, balansirana do zla boga, besplatna za igranje, sve što prava igra treba imati. Ukoliko je još niste probali, nema razloga da je ne zaigrate. Tko zna, možda otkrijete skrivenog taktičara i pro igrača u sebi, pa za dva mjeseca i vi budete u kakvom svjetskom prvenstvu ili turniru. S druge strane, ako i ne pucate visoko, Hearthstone nudi odličan casual play s kojim možete svakodnevno ‘ubiti’ 15ak minuta vremena na jednu partiju i pri tom se dobro zabaviti, čime ovaj Blizzardov izlet i ispitivanje F2P modela proglašavam kao jednim od najboljih ostvarenja u svijetu gaminga, bilo po pitanju ‘besplatnog’ aspekta, competitive scene ili fantastično dobro odrađene mehanike i balansa igre. A sve je još u povojima i tek preostaje za vidjeti što nam ovaj dragulj gaminga još ima za ponuditi. Sada odoh na WC sa svojim iPadom da odigram partiju Hearthstonea! Zdravo!
Leave a Comment