INFO BOX
- DEVELOPER: EA Canada
- PUBLISHER: EA / EA Sports
- PLATFORME: PS3, Xbox 360, PC, iOS
- ŽANR: Nogometna simulacija
- DATUM IZLASKA: 28. rujna 2012.
- PLATFORMA NA KOJOJ JE IGRA TESTIRANA: PS3
Brand…
Nakon ogromnog uspjeha prošlogodišnjeg nastavka FIFA-e, developeri EA Canada nisu imali lak zadatak za početak nove sezone. FIFA 12 podigla je razinu očekivanja igrača u borbi za ovosezonsku naj-nogometnu simulaciju. Ova igra unazad nekoliko godina postala je istinski brand i očekivali smo puno…
Na samom početku ćemo odmah napomenuti kako hrvatske reprezentacije u FIFA-i 13 zaista nema i ne postoji nikava peticija koja ju je mogla vratiti (barem) ove godine, a možda čak neće ni u budućnosti. Sada svi uzmimo koji trenutak i zahvalimo našem najvećem brandu u državi (a vjerojatno i šire..), Davoru Šukeru. Ovo je vijest koja je podigla najviše prašine kod nas u kontekstu novog (sad već 20-og) nastavka FIFA-e. Nije to neka stavka, naravno. Osobno sam igrao FIFA-u 12 tokom zadnjih godinu dana, a nisam siguran jesam li uzeo hrvatsku repku više od 3, 4 puta. To nije bit! Bit je da kockica u FIFA-i ove godine nema. Bit je da se FIFA 13 u prvih 5 dana od izlaska prodala u 4.5 milijuna primjeraka. Bit je da je The Brand Šuker odbio 100.000 dolara za izdavanje licence. Ne treba našoj reprezentaciji i igračima promocija na globalnoj razini. Ne treba HNS-u 100.000 dolara… No, ništa zato jer je HNS ubrzo istrčao s izjavom za medije u kojem se navodi kako svi „pravi“ gameri ionako igraju PES 2013, a ne tamo neku FIFA-u. Oličenje inteligencije, zaista… Sigurni smo da su Srebrić i Vrbanović valjda ti „pravi“ gameri na čijim se insiderskim informacijama temelji ovo priopćenje.
Usput, Davor The Brand Šuker je dosada potrošio tisuće i tisuće kuna na izradu i tiskanje dresova s njegovim imenom koje dijeli svima okolo, pa i babama na placu. Možda je odbio izdati licencu jer ga EA nije uvrstio u svoju classic all-star momčad…
Prezentacija
Gdje smo ono stali prije ovog izljeva osjećaja?… Aha, da, FIFA 13, recenzija i to…
Kao što svi znamo, na coveru PES-a 2013 je jedan jedinstveni CR – opet sam sretan u Madridu – 7, pa tako na coveru FIFA-e 13 ponosno stoji Lionel Messi. Sasvim očekivano, iako sam se nadao da će tu ipak biti Alen Halilović koji je već sad puno bolji igrač od tog Messija. No, kako smo saznali iz povjerljivih izvora, EA se odlučio za Messija, kako kažu prvenstveno zbog problema s licenciranjem hrvatske reprezentacije. Tako dva (po)najbolja nogometaša svijeta iz dva (po)najbolja kluba na svijetu predstavljaju dvije (zapravo jedine) nogometne simulacije na svijetu. Simbolično, zar ne?…
Kako je FIFA 12 bila svojevrsna revolucija, EA ove godine nije imao baš previše prostora za manevar, te su se odlučili prvenstveno pozabaviti prigovorima vjernih fanova i poliranju nekih otprije poznatih inovacija. Nisu ove godine mogli ponovno otkriti kotač, pa je tako FIFA ostala poprilično slična svojoj prošlogodišnjoj verziji, što na kraju nije nužno loša stvar.
Ukratko, što se tiče samog gameplaya, jedina prava inovacija (koja to zapravo i nije jer je ovaj segment bio prisutan i prije, ali u zanemarivoj količini) je „First touch control“. Radi se o tome da, ovisno o njegovim tehničkim mogućnostima, načinu i jačini dodavanja, pritisku suparničkih igrača itd., svaki igrač ponekad ima problema s primanjem i kontrolom lopte. Naprimjer, puno puta će vam se kontra izjaloviti jer vam igrač nije uspio primiriti brzu loptu, defanzivni vezni igrači znaju imati dosta problema s kontrolom jačih dodavanja, ukoliko s obrambenim igračima pokušate driblati lopta će im često bježati… Ipak, većina stopera ne može ono što Joe Šimunić može. I dok će vas ova inovacija dosta puta naživcirati, ona podiže dozu realnosti na novi nivo, pošto igrači više nisu roboti koji svaku loptu primaju savršeno, bez obzira bili oni u sprintu, bila visoka, niska ili brza lopta. Kapa dolje EA Sportsu za ovo, iako se ponekad zna dogoditi da vam naprimjer C. Ronaldo najobičnije sporo dodavanje ne može uspješno primiriti, te se bori s loptom. Svakako očekujemo dodatno poliranje ovog segmenta u idućim nastavcima FIFA serijala.
Što se tiče gameplay novosti to je otprilike to. Precision dribbling je ponovno ovdje, osim što se sada zove Complete dribbling. Malo fluidniji, malo ljepši i malo korisniji. Sada je ipak lakše proći one (naj)bolje stopere korištenjem ovog driblinga bez da baš svaki put ostanete bez lopte i dostojanstva.
Tactical defending također možemo ponovno naći u FIFA-i i taj segment je ostao gotovo nepromijenjen. Ništa čudno, pošto je takav način igranja obrane zapravo i sam temelj gameplaya koji je FIFA predstavila prošle godine, a i PES tako fino implementirao (da ne kažemo ukrao) ove godine.
Zadnja veća stavka kojom je EA pokupio sve nagrade prošle sezone je Player Impact Engine. Za 2013. godinu kažu kako su ga još doradili i podigli na novu razinu, te da predstavlja sam vrh realnosti kod svih vrsta sudara igrača. I dok je ova izjava donekle točna, a lijepo je vidjeti i kako se igrači ponašaju u duelima, remplanjima i sudarima, ponekad se događaju presmiješne situacije. Često se nakon kolizije igrači savijaju po terenu kao da su od gume ili (još gore) se „sumnjivo“ ponašaju…:)
Neke druge suptilne, ali iznimno dobro implementirane novine nalazimo u samoj prezentaciji igre i ponekim igraćim modovima. Skill games mode je vrlo zanimljiva stvarčica koju je EA ubacio ove godine. Radi se zapravo o tutorialu putem kojeg dodatno oštrite svoju igru kroz široku paletu situacija i elemenata, od driblinga, dodavanja do pucanja penala ili slobodnih udaraca. Zarazno, frustrirajuće i zabavno u isto vrijeme, ove mini igre sada nalazimo i prije svake utakmice za vrijeme loading screena (nema više onih 1 na 1 s golmanom). Često mi se dogodilo da sam po nekoliko minuta pokušavao izvesti nešto u tom skill modu, zaboravljajući da sam zapravo krenuo igrati utakmicu…
EA Sports Football Club Match Day još je jedna zanimljivost koju donosi FIFA 13. Ideja je spajanje aktualne situacije u vašem klubu (dakle, pravi svijet i prava natjecanja) sa situacijom u virtualnom klubu. Ovo se manifestira kroz pozitivne ili negativne serije rezultata kluba u pravom svijetu, ozljedama ili suspenzijama. Po uzoru na Madden i NBA 2K, sada i FIFA na ovaj način pokušava donijeti još jednu razinu realnosti u vaše domove. Komentatori u igri su vrlo svjesni ovih stvari, te će vas upozoravati na to kroz komentare na utakmici i izvještaje između utakmica. A komentatori u FIFA-i 13 su ponovno na vrlo visokoj razini. Količina informacija kojima barataju je jednostavno nevjerojatna. Po ovom pitanju FIFA 13 je svjetlosnim godinama ispred PES-a i tek kada čujete komentare u ovoj igri shvaćate zapravo kako je to u PES-u loše izvedeno.
Kad smo već kod audio segmenta igre, treba reći da je cijeli audio segment izveden odlično. Od već navedenih komentatora preko zvukova u utakmici, huku navijača i poslovično dobrog soundtracka koji je uostalom zaštitni znak ove franšize od njenih samih početaka. Grafički dio igre također ne ukazuje na nikakve nedostatke. Grafika je i više nego dobra, sve je izvedeno prilično dobro, uz jedinu napomenu da lica nekih boljih igrača (barem po meni) nisu odrađena u skladu s ostalom grafikom. Svi igraći modovi koji vam trebaju (a i neki koji vam ne trebaju) su ponovno ovdje i, kao i u novom PES-u, ovdje nije bilo previše promjena. Treba reći da je Career mode poboljšan, pa sada možete biti ili igrač ili trener (ne oboje), a i sama uzlazna putanja vaše karijere je prilično sporija i teža. Više nije baš moguće da klinac od 18, 19 godina iz ekipe izgura nekog vrhunskog napadača. Dakle, ako volite ovaj mod pripremite se na mnoštvo posudbi, čeličenja i dokazivanja…
Situacija s licencama je također poslovično dobra. Izuzev Hrvatske sve bitne reprezentacije su u igri, s napomenom na povratak Češke i Paragvaja. Sve lige iz FIFA-e 12 su opet uključene uz dodatak Saudijske Arabije. Gdje ima nafte ima i nogometa, valjda… U ovom segmentu ništa manje nismo ni očekivali od EA-a, pa su tako i gotovo svi transferi napravljeni te su igrači u svojim pravim klubovima. Primjetio sam jedino kako Hulk i Witsel nisu u Zenitu, ali ovo možemo razumjeti pošto su ti transferi odrađeni u posljednjim trenucima prijelaznog roka.
Da se vratimo na samu igru i njenu mehaniku. EA se navelike hvalio s poboljšanim AI-em igrača i nisu bili u krivu. Tokom utakmica sam nebrojeno puta bio ugodno iznenađen kako se dobro otkrivaju moji igrači u fazi napada, razvlače suparničku obranu, dodaju se iz drugog plana i jednostavno su – inteligentni. Obrambeni igrači također pokušavaju pratiti ovaj trend pa je i kod njih vidljiva veća doza pameti kod faze obrane i postavljanja. Golmani su manje više sigurni i pravovremeni te nisam doživio neke veće kikseve i oponašanje Kelave ili Valdesa. Sa strane sudačke inteligencije također nema zamjerki. Znaju pustiti prednost, ne sude gluposti, a opet kažnjavaju svaki grublji prekršaj.
Mora se spomenuti jedino ogroman broj ozljeda na utakmicama. Nerijetko se znalo događati da mi se na jednoj utakmici ozlijede dva ili tri igrača. Komentatori to sve lijepo isprate, pa čak i dijagnosticiraju ozljede i prije nego sudac prekine igru, ali prečesto je količina ozlijeđenih igrača jednostavno nerealna i jednolična, pošto gotovo svi ozlijede koljeno ili istegnu mišić.
Kontekst
Da se pozabavimo malo i lošim stranama ove igre. Zaista ih nema puno i teško ih je i naći, ali jedna stvar koja mi je odmah upala u oko je brzina same igre. Ovo spada već i u ukus, a o tome se ne raspravlja, ali dojma sam da je FIFA 13 brža od prošlogodišnje verzije, a i ona je bila na granici. Čak i smanjivanje brzine na slow (što nikada niti u jednom nogometu nisam napravio) nije pomoglo. Igra niti u jednom trenu nije samo bezumno jurcanje lijevo – desno, no svejedno se javlja osjećaj kako su igrači često previše brzi, okretni i agilni. Ipak nije sve u brzini (pogledajte samo našu reprezentaciju…). Također, FIFA se sve više približava Maddenu ili NBA-u. Na koji način? Pa teško je to objasniti i ne mislim spominjati sad neku amerikanizaciju, ali upravo tako nešto izvire iz FIFA-e. Tko god je igrao neku igru američkog nogometa ili NBA će shvatiti. Čak i ako niste igrali te igre, dovoljno da ste gledali koju utakmicu na TV-u. Brže, više, jače, nabrijanije. Iako FIFA nudi mnoštvo taktičkih mogućnosti koje uvelike određuju način igre iz utakmice u utakmicu, princip brže, više, jače, nabrijanije ne predstavlja nogomet u suštini.
FIFA 13 svakako je najbolja FIFA ikad, no ako se ne stavi u kontekst usporedbe s PES-om 2013, ne možemo shvatiti pravu vrijednost ove igre. Dok je novi PES potpuno podbacio (očekivano) u prezentaciji igre, FIFA u tom segmentu briljira. FIFA je cjelokupno gledano kvalitetniji proizvod, kvalitetnija igra s puno više elemenata koji teže realnosti (neki više, neki manje uspješno). Player impact engine i First touch control su segmenti koji uvelike pridonose tome da ovu igru zovemo istinskom simulacijom, a PES takva poboljšanja nema. Općenito gledano, inovacija (barem onih koje nisu „posudili“ od EA) PES niti ove godine nema. No, postoji nešto što PES ima, a to je ona čista mehanika igre koju FIFA nikad nije uspjela dostići. Navedeno ubrzavanje igre FIFA-i 13 svakako po tom pitanju nije pomoglo. Nemojte krivo shvatiti, FIFA 13 ima odličnu mehaniku igre, daleko od toga, nema tu puno zamjerki, ali ako već uspoređujemo, a cijeli svijet ionako uspoređuje ove dvije igre, moram reći da gledano samo to, samo onu osnovnu, sirovu mehaniku, PES 2013 je za nijansu ispred. Možda pozadina mog mišljenja leži i u tome što sam ipak odrastao na ISS-u i kasnije PES-u, ali svakako se smatram objektivnim i realnim. Uostalom, prošlogodišnji PES je po meni bio možda i jedno od najvećih razočaranja tog serijala, a FIFA je tada suvereno preuzela primat najbolje nogometne simulacije, što ste mogli pročitati i ovdje na našem portalu.
FIFA 13 vrlo je slična svojoj prošlogodišnjoj verziji jer kao što je već navedeno, nije bilo puno prostora za napredak. EA je napravio točno ono što su mogli. Svoj proizvod su uredili, „skockali“, unaprijedili koliko su mogli, ubacili pokoju inovaciju i povećali užitak igračima. No, kako su Konami i PES 2013 pokazali ogroman napredak od prošle godine, tako su i otkrili određene nedostatke, kako vlastite, tako i nedostatke u FIFA serijalu.
Kao što sam već napisao FIFA 13 je, ako gledamo kompletan proizvod, kvalitetniji naslov s mnoštvom onih sitnica koje vas oduševljavaju i vesele, ali s obzirom na razinu koju je dostigao PES 2013 (prvenstveno mehanika) ne mogu reći da je FIFA najbolja simulacija koja trenutno postoji.
Leave a Comment