Izvršna direktorica Tiny Meow studija Rea Budić otkrila nam je više o sebi i o svojoj nadolazećoj RPG avanturi Bura: The Way The Wind Blows.
Za početak, htjeli bismo se zahvaliti Rei Budić što je izdvojila svoje vrijeme kako bi nam omogućila ovaj intervju i što je nama ljubiteljima igara otkrila više informacija koje se tiču njezine igre Bura: The Way The Wind Blows.
Tiny Meow Studio je razvojni tim iz Novske koji trenutno broji samo jednog člana, a to je Rea. Sa svojim kolegom Renatom Lovrekovićem, osnivačem Raven Insightsa, prošle godine je započela razvoj igre Bura: The Way The Wind Blows, a društvo im također čini mačka Micko. Rea se bavi grafičkim dizajnom, dok je Renato zadužen za razvoj igre. Sama igra temelji se na staro-dalmatinskim legendama i inspiraciju povlači iz dalmatinske prirode i kulture. Ova vrlo simpatična RPG avantura vjerojatno će u svakome probuditi želju da isproba igru koja je smještena u Hrvatsku, a izgleda vrlo impresivno osobito ako uzmemo u obzir činjenicu da samo dvoje ljudi radi na njoj.
Igra je bila nominirana za nagradu Colors of Indie 2022 koju provodi Mooneye Studios, a također je bila prikazana tijekom Reboot Online Games Weeka ovog ljeta.
Ono što trebamo istaknuti je to da su Rea i Renato sudjelovali u inkubatoru PISMO. To je poduzetnički inkubator gaming industrije u Novskoj koji nudi različite edukacije za grafičku izradu igara i programiranje. U gaming inkubatoru pruža se edukacija i potpora brojnim mladim ljudima zainteresiranim za rad u sektoru industrije razvoja video igara koja je najbrže rastuća industrija i bilježi veliku potrebu za novom radnom snagom.
Također preporučamo da zapratite službeni Twitter profil igre, a igru će biti preuzeti putem Steama kada službeno bude dostupna. Uskoro će se startati i Kickstarter kampanja kako bi se dobila određena novčana podrška za nastavak razvoja igre.
Tiny Meow studio ste otvorili prije godinu i pol. Što Vas je potaknulo da otvorite svoj vlastiti studio? Otkud želja da uđete u profesionalni game development?
Dizajnom se bavim već skoro 10 godina, a posljednjih 6 se bavim 3D dizajnom. Kako i sama igram video igre, kroz godine sam razvijala ideje i mehanike za vlastite video igre. Tijekom edukacije u PISMO-u, upoznala sam ljude koji imaju jednaku ljubav prema videoigrama, a drugačija znanja. Zajedno smo napravili par manjih naslova poput The Panda Predicament, Euclidean Escape, Just Photo Cat i Crane VR. Kroz cijeli taj proces sam naučila puno više o game developmentu te sam odlučila otvoriti vlastitu tvrtku. Puno birokracije, nešto sreće i dolutali mačak – tako je nastao Tiny Meow studio.
Što je za Vas značilo sudjelovanje u edukaciji koju nudi poduzetnički inkubator gaming industrije PISMO?
Iako sam već znala dosta o 3D dizajnu, edukacija u PISMO-u mi je pomogla proširiti to znanje, pogotovo u procesu izrade video igara. Način izrade 3D asseta i likova za game industriju se poprilično razlikuju od filmske industrije ili arhitekture. Također je dobro upoznati razne ljude iz cijele Hrvatske koji žele raditi na videoigrama te u suradnji s programerima pretvoriti ideje u video igre.
Nedavno smo saznali za Vašu igru Bura: The Way The Wind Blows, vjerujemo da mnogi ne znaju za nju. Po čemu je posebna? Što biste istaknuli vezano za igru?
Bura: The Way the Wind Blows je avantura s fokusom na istraživanje dalmatinske okoline u kojoj igrač susreće razne duhove prirode iz starohrvatskih legendi.
Igrač će se naći u ulozi Rine, te će proći kroz njezin život od djetinjstva do starosti. Ono što je vodi kroz život su razni duhovi prirode Jadranskoga panteona – predkršćanske pravjere starih Hrvata. To je priča o odrastanju te se osvrće na pitanja o tome što je vrijeme i jesmo li svjesni prolaznosti života. Dok se ljudi pokušavaju nositi s užurbanim načinom života, svijet oko njih prolazi. Duhovi prirode još uvijek održavaju „pomalo“ način života i izvorni identitet dalmatinske zajednice te ukazuju igraču na ljepote življenja.
Bura: The Way the Wind Blows je spoj ugodnog iskustva igranja bez combata i vizualnog stila Studio Ghibli filmova.
U timu vas je trenutno dvoje, Vi ste zaduženi za 3D modeliranje likova, oblikovanje, teksturiranje i animaciju, dok je Renato Lovreković, osnivač Raven Insightsa, zadužen za razvoj igre. Kako je došlo do ove suradnje?
Renato i ja smo se upoznali na edukaciji u Novskoj te smo oboje, iako volimo različite video igre, imali sličnu viziju kakve video igre želimo stvarati. Nakon sudjelovanja na par Game Jamova (izrada video igre u 24 – 72 sata), shvatili smo da jako dobro funkcioniramo kao kolege, te smo se odlučili na kolaboraciju.
Vjerujemo da nije lagan posao razvijati igru kada samo dvoje ljudi radi na njoj. Mislite li proširiti svoj studio kada za to dođe pravo vrijeme?
Rad u dvoje apsolutno nije jednostavan, pogotovo kad se uzme u obzir sav posao koji je potrebno odraditi uz samu izradu igre, poput marketinga i vođenja tvrtke. Surađujući, oboje smo proširili znanja o game developmentu te smo preuzeli mnogo dodatnih uloga na sebe. Želja nam je pronaći ljude sa sličnom vizijom i nadamo se uskoro proširiti tim.
Znamo da se Vaša igra temelji na staro-dalmatinskim legendama i inspiraciju povlači iz dalmatinske prirode i kulture. Kako ste došli do ideje da krenete raditi na ovakvom projektu? Je li Vas inspirirala neka druga igra?
Oboje volimo Studio Ghibli filmove te je poznato kako njihovi filmovi vuku inspiraciju s Jadrana, no ima vrlo malo videoigara koje su smještene na našem području. Iz tog smo razloga željeli prikazati našu prekrasnu prirodu i bogatu kulturu. Ideja je kroz ugodnu i wholesome priču provući teške teme s poukom, baš u stilu Studio Ghibli filmova. Mehanike videoigre su inspirirane raznim naslovima poput Zelda: Breath of the Wild i Sable, kroz istraživanje unutar video igara, kao i nekih malo manje poznatih naslova poput Kena: Bridge of Spirits i Eastshade.
Već neko vrijeme razvijate ovu igru, zanima nas kako teče razvoj? Možete li nam otkriti nešto novo vezano za igru, a da još ne znamo?
Trenutno je u fazi izrada demo verzije koja je planirana za prvu polovicu iduće godine. Na Reboot Games Weekendu koji se održava 12. i 13. studenog će biti prikazan novi trailer kojim ćemo predstaviti igru široj publici. Neke mehanike su se promijenile u odnosu na prvotnu ideju te u fokusu neće biti dijalog, nego istraživanje okoline kroz različite načine – jahanje magaraca, letenje na vjetru i slično. Istaknula bih mehaniku starenja – prolazeći kroz igru, igrač će igrati kroz perspektivu djevojčice, tinejdžerice, odrasle osobe, sredovječne osobe te starice. Kraj ipak još nećemo odati.
Koji su vaši planovi za budućnost? Kada možemo očekivati izlazak igre Bura: The Way The Wind Blows?
Plan nam je objaviti Buru do ljeta 2024. godine za PC, a do kraja 2024-te i za Nintendo Switch. Bura: The Way the Wind Blows je početak antologije wholesome igara smještenih na dalmatinskom području s motivima folklora. Svaka će igra sadržavati poruku o životu te je već u planu sljedeća video igra u istom vizualnom stilu. U cilju nam je stvoriti Tiny Meow brend igara, koji predstavlja određene vrijednosti bez obzira na promjenu tematike, na isti način kao i Studio Ghibli u svojim filmovima.
Slažete li se da se u Hrvatskoj vrlo teško može probiti na gaming scenu? Da je vrlo teško doći do ciljane publike i zainteresirani javnost za svoje projekte? Možete li nam otkriti što je najveći izazov pri izradi same igre i plasiranju na tržište?
Iako je naša gaming scena u porastu, smatram da se još uvijek teško probiti, pogotovo za manje studije poput naših. Nije dovoljno imati ideju i vremena za rad, potrebno je znati ponešto i o poslovanju i prodaji, što mi još uvijek učimo. Najveći izazov je prikupljanje sredstava za razvoj – naša je industrija specifična jer se video igra razvija između 1 i 5 godina, i za cijeli taj period je potrebno osigurati sredstva za zaposlenike, produkciju, tehničku opremu i slično. Postoje određeni izvori financiranja u Hrvatskoj te im broj raste iz godine u godinu, no rekla bih da je to još uvijek nedovoljno u odnosu na broj kvalitetnih indie projekata u državi. Moram napomenuti da u Hrvatskoj jedino HAVC ima javni poziv namijenjen razvoju i produkciji videoigara. Započeo je 2021. godine te su bila dostupna sredstva u iznosu od 595,000 kuna. Najviše se vidi veličina ove industrije kroz budžet svih prijavljenih projekata u 2021. godini, koji iznosi nešto više od 7 milijuna kuna. Ove godine su sredstva 1.500,000 kuna, što je znatno više, no vjerujem da će i dalje rasti. (Izvor)
S kakvim poteškoćama se trenutno suočavate kao mali studio u Hrvatskoj?
Kao što sam već navela, najveći je problem osigurati sredstva, a u sklopu toga i manjak ljudi u timu. Voljeli bismo proširiti tvrtke i otvoriti nova radna mjesta, čime možemo stvarati bolje video igre. Za sad nam je bitno da idemo u dobrom smjeru i da se igra razvija, a nadamo se u skoroj budućnosti proširiti tim.
Mislite li da razvoj igara u Hrvatskoj raste iz godine u godinu, odnosno da kao industrija ima budućnost?
Apsolutno raste i to mi je drago vidjeti. Naše velike tvrtke su već zauzele položaj na svjetskoj gaming sceni sa svojim igrama, a manji indie developeri se razvijaju i izrađuju odlične video igre – što se može vidjeti i u novim naslovima, primjerice Go Home Annie, Misfit Villagea, čiji je demo doživio ogroman uspjeh, Nonogram iz davnine, Mirinda Gamesa, mobilnoj igri koja se također dotiče naše kulture, te mnogih drugih.
Smatram da će industrija rasti i dalje s obzirom na broj ljudi koji imaju odlične ideje i želje za razvijanjem industrije. Svi smo tu jer volimo to što radimo koliko god da zna biti teško, stoga se nadam da će i šira javnost prepoznati pozitivan utjecaj koji može imati ovako velika i raznolika zajednica.