INFO BOX
- DEVELOPER: Doug Smith Hudson Soft
- PUBLISHER: Brøderbund, Ariolasoft
- PLATFORME: Famicom/NES, naknadno Xbox Live Arcade
- ŽANR: puzzle platformer
- DATUM IZLASKA: rujan 1987. godine
Ranih devedesetih, kao dio ilegalne kopije Nintendove NES konzole, nalazile su se razne igre koje su razveseljavale moje susjedstvo. Jedna od njih, možda i najčudnija gledavši iz današnje perspektive, bila je igra kolokvijalno nazvana ”žito”. Barem u našem susjedstvu. Iako sa žitom nije imala apsolutno nikakve veze.
Službenog naziva Lode Runner, ovaj platformer izdan je davne 1983. godine, pod okriljem developerske tvrtke Broderbund Software koja se kasnije još više proslavila sa prvom Prince of Persia igrom. Lode Runner donosio je donekle standardno gibanje lijevo desno po samim platformama, u stilu Donkey Konga, gdje ste upravljali likom koji je skupljao zlato (a ne žito) po raznim katovima, bježao od neprijatelja i sa svojim oružjem razbijao dijelove poda (napravljenih od, pretpostavljam, cigli) i tako eliminirao dio opasnih neprijatelja. Kako se ne bi zapetljali u opisu samoga gameplaya, većinu toga možete vidjeti i u videu ispod, i na taj način dobiti nabolji dojam o kakvoj se točno igri radilo. I to na primjeru jedne od najranijih i najpopularnijih verzija Lode Runnera:
Verzija prikazana u videu iznad, ujedno i verzija koja se igrala na Famicom konzolama, je bila Championship Lode Runner, dostupna izvan Japana nakon 1985. godine. Za nas sredinom 90ih, donosila je snažnu dozu akcije, izazova, svojevrsnoga ”labirintskoga” osjećaja i zamamnih vizuala koji su mnogima od nas bili dovoljni da gubimo sate i sate na njoj. Ono što je dodatno vrijedno i zanimljivo je level editor koji je igra imala. Znači, postavljanje zlata, ljestvi, protivnika, i samoga glavnog lika bilo je na vama i mogli ste po (možda i prvi put) sami kreirati svoje izazove i svoju igru, ili pripremiti idealan izazov, ponekad i nemogući, za sve vaše prijatelje.
Lode Runner nije samo jedna stara igra koje se neki sjećaju. Ona je ipak, više od toga, puna zanimljivih detalja, novih suvremenih pokušaja da se prilagodi publici te ponekih veza s igrama za koje ne bi nikad pomislili. Ako ste barem nakratko pogledali ovaj video poviše, onda ste primijetili ”nindže” (točnije gledano, radi se o robotima, no nema veze), često tako nazvane neprijatelje glavnoga junaka. Te nindže su zapravo, barem dizajnom, neodoljivo slični prvim inkarnacijama Hudson Softovog legendarnoga Bombermana. I doista, Hudson Soft je i radio na NES verziji igre te je kao robote (nindže) postavio Bombermane. Internet izvori navode da je veza između ovih Bombermana i pravoga Bombermana još direktnija u samoj priči igre koja temazirra pretvaranje raznih bombermana u lode runnere. Vjerovali ili ne, serijal do današnjeg dana ima preko 30 naslova i zapravo je prisutan na tržištu svake godine, barem na nekoj platformi. Doduše, često se radilo samo o portovima, ili blagim novim verzijama iste igre, no pokušaja i prisutnosti je uvijek bilo, iako dosta sramežljivoga i suzdržanoga. Lode Runner Online: The Mad Monks’ Revenge je bio sigurno jedan od čudnijih pokušaja, sa gotičkom atmosferom i dizajnom, prva je igra koja je 1994. godine nudila online igranje i zanimljivi pokušaj kooperativnog multiplayera u promijenjenoj gameplay mehanici s obzirom na original:
Mnoge igre iz serijala nisu pretjerano oduševile ni kritiku ni javnost, pa ni fanove serijala, koji su se češće vraćali prvim igrama, nego isporbavali nove verzije. Nešto što je, slučajnosti radi, se događalo i drugim Hudson Softovim igrama, kao što je Bomberman. Najčešće je svoj put nalazio na Nintendovih handheld konzolama, no zadnja verzija, iz 2017. godine, Lode Runner Legacy dostupna je na Steamu, kao i na Nintendo Switch konzoli. Legacy je jedna od rijetkih kasnijih igara koja je (barem iz priloženog trailera ispod) vidljivo spojila grafičke potencijale današnjega doba, sa jednostavnošću i malo modernijim retro izgledom. Naravno, danas dosta varijacija u gameplayu ima sama igra, iako ju je u svim inkarnacijama prvenstveno krasila jednostavnost i izazovnost. Zbog toga su se Tozai Games (koji su preuzeli prava na igru i razvoj iste) odlučili nekoliko puta da pokušaju sa mobilnom verzijom igre, no ista ipak nije polučila neke velike rezultate te u ovom trenutku nije dostupna niti jedna verzija igre za mobitele.
I dok neki igraju stare verzije, neki će se možda zabaviti s novima, a Lode Runner će i dalje tražiti svoje mjesto na tržištu i svoj dio popularnosti. Koji, ponekad mi se čini, i zaslužuje. No, pitanje je tko će prvi popustiti – ljudi koji proizvode igru ili ljudi koji bi je mogli zaigrati.
- Lode Runner je osmislio student arheologije Douglas E. Smith koji je prototip igre nazvao Kong. 1982. godine nadogradio je igru i nazvao je Miner.
- Smith je predložio prototip Brøderbundu koji su ga prvotno odbili, sve dok nije dodao kompleksinije animacije i level editor, za što su mu nakon par sastanaka platili 10 tisuća dolara kako bi dovršio igru
- Navedene informacije dio su knjige Honoring the Code: Conversations with Great Game Designers, autora Matt Bartona koja donosi još puno zanimljivosti o počecima dizajniranja video igara
- Nijedna od kasnijih Lode Runner igara nije izašla ni za jednu PlayStation konzolu dok je jedna od verzija dostupna na Xbox 360 LIVE Arcadeu
- Orginalnu verziju igre možete zaigrati besplatno putem browsera ovdje
Leave a Comment