INFO BOX
- DEVELOPER: @unepic_fran
- PUBLISHER: @unepic_fran
- PLATFORME: PC (Windows), PS4, PS Vita, Xbox One, Wii U, NX, Mac, Linux (tijekom 2017)
- ŽANR: Akcijska avantura / Metroidvania
- DATUM IZLASKA: 7. lipnja 2016.
- PLATFORMA NA KOJOJ JE IGRA TESTIRANA: PC
Iako nosi ime poput prosječne malware napasti iz kineskog podruma ili pogubljene Ghost in the Shell fan fikcije u beta fazi, Ghost 1.0 je zapravo i više nego dobar metroidvania uradak @unepic_frana, ekipe iz Barcelone okupljene oko Francisca Télleza, inače poznatog po radu na platformskom RPG-u Unepic. Ghost 1.0 zapravo ima problem mogućih predrasuda i perceptive logike, koje bi mnoge mogle navesti da ga jednostavno preskoče. Ono što je možda najbitnije za spomenuti, Ghost 1.0 nije tek cyberpunk revizija Unepic koncepta, unatoč tome što obje igre sadrže okvirnu metroidvania strukturu, bočno skrolirajuću perspektivu i isti engine (sada u novoj reviziji), Ghost 1.0 ima bitno drugačije tendencije u dizajnu da bi se podveo u takav kontekst. Sa druge strane, Ghost 1.0 jeste teško inspiriran GitS konceptima i idejama, ali im daje dovoljno ironijskog otklona da bi nametnuo vlastiti identitet, unatoč tome što će ga taj uzor koštati i ozbiljnih narativnih problema u zadnjoj trećini prilično uspjelog scenarija.
Parabola o dva geeka i digitalnom duhu anarhizma
Priča nas, dominantno, stavlja u ulogu agentice, između ostalih imena poznate i kao Ghost, koja preko misteriozne organizacije obavlja razne poslove po zadatku. Ono što je specifično ovog puta je da su njeni unajmitelji dva underground hakera koji se pokušavaju domoći što više informacije o Naka androidima, najnaprednijoj vrsti umjetne inteligencije poznate ovom hakerskom duu. Za tu potrebu, naša agentica će biti tajno ubačena u svemirsku stanicu Nakamura, koja je fabričko sjedište istoimene korporacije odgovorne za Naka robote. Ghost ima zadatak da pronađe algoritme vezane za umjetnu inteligenciju te da ih proslijedi hakerima, no ova misija će biti daleko od rutinskog zadatka. Svemirska baza je opremljena jakom zaštitom, u vidu raznolikih robotskih snaga, a Ghost će u njoj nabasati i na razne druge tajnovite informacije i pojave, pa čak saznati ponešto o sebi.
Priča je prezentirana dominantno kroz dva narativna modusa. Prvi je vezan za simpatične animirane sekvence koje su ponajviše fokusirane na međuodnos dva hakera i pozadinske odnosne Nakamura korporacije. Drugi je povezan sa radio komunikacijom između Ghost i hakera. Većim dijelom scenarij uspjeva održati dobar ritam. Dijalozi su dinamični i efektni a da pri tome ne žrtvuju pretjerano cyberpunk sleng ili banaliziraju karakterno stanje likove. Razvoj likova i njihovi međuodnosi funkcionalno su stavljeni u razvoj priče. Misterija vezana za agenticu te sve napetiji odnos između hakera i nje, ali i unutrašnja previranja u Nakamuri, doprinose tome da narativni okvir ima dovoljno širine, a opet ostane dovoljno fokusiran. Premda se većinom drži u okvirima akcionog cyberpunk trilera, Ghost 1.0 ima i nekih humorističkih izleta, koji dosta koketiraju na geek / nerd subkulturom, doduše, umjerenije ali i uspjelije nego li Unepic.
Ono što ostaje kao glavni problem narativnog djela, a ujedno je i glavna mana igre, jeste sam njen kraj, odnosno zadnja trećina scenarija, koji je prilično anti-klimaktičan, ali i neuspio u nastojanju da zaokruži glavnu protagonisticu u njenoj kompleksnosti, koja je prethodno izgrađena. Dobiva se dojam kao da se štedjelo na karakternom razvoju kako bi se stvorio prostor za neku vrstu nastavka, unatoč tome što je kraj oslobođen cliffhanger završnice.
Ono što je specifično za našu agenticu je zapravo činjenica da ona i nije baš uobičajeno stvorenje. Naime, Ghost je zapravo digitalni duh, čijim akcijama upravlja tajnovita vrsta neke vanjske inteligencije. Ovo u osnovi znači da protagonistica nema vlastito fizičko tijelo u uobičajenim zakonitostima, već može preuzimati tijela androida po vlastitoj želji. Difoltni Chasis android osiguran od poslodavca je onaj primarni, ali se može napustiti u bilo kojem trenutku. Ovu taktiku napuštanja tijela možete koristiti veći dio igre. To u praksi znači da ćete moći preuzimati tijela svojih protivnika i raditi na njihovu štetu.
Klasika sa zapletom
Kada smo već kod interaktivnog segmenta, da vidimo što zapravo Ghost 1.0 nudi na tom planu. Za one koji nisu igrali Metroid ili Simfoniju Noći, vrijedi napomenuti da je Ghost 1.0 u žanrovskom smislu akcijska avantura, koja se dosta oslanja na istraživanje i upotrebu raznih predmeta, oružja i unapređenja. Zone istraživanja su najčešće prezentirane nelinearno te obično zahtijevaju dosta vraćanja na iste lokacije, kako bi upotrijebili novostečenu mogućnost u cilju daljeg otkrivanja mape. Ghost 1.0 nudi dosta raznovrstan mehanički koncept ispunjen pucanjem, platformiranjem, rješavanjem zagonetki pa i određenim stealth elementima.
Ghost 1.0 odlikuje hibridni pristup samoj primjeni osnovnih metroidvania principa. Prije samog upliva u priču igraču je ponuđen izbor između različitih režima igranja. U klasičnom modu Ghost 1.0 je koncipiran prema klasicima žanra. Kako napredujete igra će postojati sve teža, predmeti koje se pronašli ili kupili će ostati kod vas ako ste sejvali progres ili je to igra učinila za vas, a ako niste, predmeti će ostati na mjestu vaše posljednje smrti. Mod preživljavanja već ima drugačije postavke, te uzima za inspiraciju roguelike metroidvania hibride. Predmete možete pronaći u okolini proceduralno generirane, težina se povećava što više ostajete u životu, a smrt vam odnosi sva oružja i unapređenja, koja opet možete pronaći u proceduralnoj generičnosti istražujući okolinu. Unutar režima je moguće birati i težine, a one utječu na brojnost protivnika, jačinu bosseva pa i na same uvjete za izvršavanje misija. U igri je čak moguće preko skill treeja modificirati dodatno težinu igre, tako da se mogu stvoriti i međutežine ili hardcore težina koja ide iznad konvencionalne hard postavke. Uglavnom, oba režima igranja su dosta zanimljiva, a preporučljivo je prvo odigrati igru na klasičnom modu, dok mod preživljavanja dobro dođe kao zamjena za new game+. Ipak stječe se dojam da su se težine i modovi mogli bolje povezati u nekoj vrsti NG+ opcije, posebno ako se uzme u obzir raznovrsnost vještina s čijim ste razvojem ograničeni u bilo kojem režimu.
Kada već spominjemo skill tree, vrijedi napomenuti da je to ujedno i jedini RPG element u igri. Ghost 1.0 nema sistema napredovanja kroz skupljanje iskustva tako da se razvoj vještina isključivo zasniva na skupljanju poena za vještinu, a njih dobivate izvršavajući misije vezane za priču. U određenim momentima moguće je doći do poena i van trenutne misije, ali ti su poeni vezani za buduće misije, tako da su tu isključivo da olakšaju trenutno stanje. Skill tree je podijeljen na 5 vrste unapređenja od kojih svaka ima po 12 različitih vještina. Vještine su podijeljene na 4 nivoa, a nivoi se otključavaju upotrebom poena na trenutno otključanim nivoima. Kroz konvencionalni prelazak igre moguće je otključati 20 različitih vještina od 60 dostupnih, tako da svaki igrač treba pronaći najbolje vještine koje odgovaraju njegovom stilu igranja. Vještine su dosta raznovrsne i svaka je korisna na određeni način. Chasis unapređenja nose ime vašeg nativnog androida i vezana su za direktna unapređenja na njemu, a kao bonus donose dodatni HP. Tehnička unapređenja su vezana za jednog od hakera, Boogana, koji se većinom bavi reverzibilnim inženjeringom. Kao dodatni bonus donosi dodatnu zapreminu za sva oružja. Hakerska unapređenja su povezana sa Jackerom, softverskim hakerom za kojeg radite, a kao bonus donosi brže gašenje alarma koje aktivirate tijekom igranja. Unapređenja za vaš Ghost oblik vezana su za razne vještine vašeg digitalnog duha, a donose kao bonus povećanje štete koje možete prouzročiti sa zaposjednutim robotima. Posljednja vrste unapređenja (i otežanja) vezana su direktno za svemirsku stanicu na kojoj se nalazite, a kao bonus dobivate povećavanje broja alata za obnavljanje HP.
Unatoč nedostatku exp. sistema, Ghost 1.0 ipak ima mogućnost grindinga u trenutku kada vam se čini da je ispred vas prejaka prepreka. Istražujući lokacije i tamaneći robote skupljate energetske kocke koje možete koristiti u prodavnicama za kupovanje raznih predmeta i inventarskih unapređenja. Najbolja mogućnost za farming kocki su područja s aktivnim alarmom. Aktivirajući alarm navući ćete na sebe valove protivnika, a kao dodatni bonus za njihovo savladavanje dobit ćete kontejnere prepune kocki. Nakon što savladate alarm on ostaje neaktivan neko vrijeme, ali kad se ponovo aktivira njegov nivo se povećava tako da imate i više mogućnosti za farmanje, uz dodatnu težinu. Ukoliko Chasis nastrada u toku alarma, njihov nivo se spušta. Također u slučaju uništavaja Chasis gubite sve kocke sem onih koje ste osigurali inventarskim upgradeom. Cijeli ovaj sistem je vrlo efikasan i dobro integriran u osnovu liniju napretka, tako da predstavlja zgodan način za domoći se zanimljivih predmeta i oružja.
Sam inventar je podijeljen na pet oblasti. Predmeti se nalaze u prvom sektoru. Isti predmeti se spajaju u jedan slot. Svaki predmet nakon korištenja se može napuniti, tako da jednom kada ga usvojite možete ga za stalno koristiti. Neke predmete je moguće spajati i razdvajati. Sve predmete morate aktivno upotrebljavati ako želite njihov efekt. To možete ili direktno iz inventara ili preko shortcut sistema, u koji možete smjestiti do 4 tipa predmeta po vlastitoj želji. U drugom sektoru su power-upovi, pasivna unapređenja koja možete isključiti i uključiti po potrebi, ali ih nije potrebno manualno uključivati za efekt. U trećem sektoru su oružja, koja se dijele na primarna i sekundarna. U aktivnoj upotrebi možete imati jedno primarno i do tri sekundarna. Pasivnih oružja možete imati koliko god želite. Četvrti sektor je rezerviran za pasivna poboljšanja na koja je nemoguće utjecati jednom kada se aktiviraju. Posljednji sektor je namijenjen za Geeks predmete koji daju neki čudan geek-out / easter egg efekt u igri kada se aktiviraju, sa njima možete raditi što vam je volja, ali se čini da je njihov efekat isuviše pretjeran za generalnu skladnost cyberpunk prezentacije. Ono što je bitno napomenuti je da se igra pauzira kada ulazite u inventar što Ghost 1.0 čini mnogo manje rogue naslovom unatoč koketiranju s rouge-lite elementima. Sam interfejs za sve navedene mogućnosti je elegantno riješen, te neće predstavljati problem za laganu primjenu u raznim situacijama.
Iz svega navedenog može se zaključiti da Ghost 1.0 ima prilično bogat interaktivni jezik, što može biti i rizično, jer često zna ostaviti površinski dojam za raznovrsne elemente koje prezentira. Na svu sreću, Ghost 1.0 nema tih problema, posebice zahvaljujući vrlo kompaktnom dizajnu nivoa i dobro integriranoj narativnoj logici.
Većina metroidvania naslova živi i umire na kvalitetu level dizajna. Način na koji ćete povezati vaše interaktivne mehanike sa okolinom koju predstavljate je jedna od najbitnijih žanrovskih postulata, a nju Ghost 1.0 izvrsno apsolvira. Zbog dobre ludonarativne integracije i bogatstva mehanika koje posjeduje, ovaj naslov je učinio pravi potez što je sam dizajn okoline sveo na varijacije nekoliko prepoznatljivih elemenata, postepeno i oprezno uvodeći nove. Ovo je kao rezultat dalo dizajn koji je dovoljno raznovrstan, ali ne i pretjeran u insistiranju na novitetima. Svemirska baza je sastavljena od četiri zone koje se postepeno otkrivaju. Prelazak iz jedne u drugu zonu je linearan, ali istraživanje unutar zone nije. Svaka zona posjeduje neku tematsku specifičnost i generalno drugačiji prizvuk, da li je riječ o muzici, protivnicima, bossovima ili generalnom ugođaju. Jednom kada otkrijete novu zonu, možete se vraćati u prethodnu i obrnuto. Zone su međusobno povezane ili koridorima ili tunelima, koji predstavljaju svojevrsna područja međuzona. U konačnici, kada otkrijete sve zone možete se slobodno prebacivati između njih. Svaka zona sadrži i po jednog bossa, čiji balans u klasičnom modu nije baš najbolje izveden, pogotovo ako ste skloni šopigoholičariti razna oružja i njihova unapređenja, no dovoljnu su specifični da drže pozornost.
Kako bi ubrzali transport između jedne zone u drugu, autori su omogućili teleportaciju između 3D printera koje otkrivate. Ovi trodimenzionalni printeri još služe i kao dodatni sistem za spašavanje i popravku Chasisa. Uz te funkcije, printeri se koriste i kao checkpoint sistem jer nakon uništenja Chasisa upravo su printeri točke na koje vas vaši hakeri mogu re-printati. U svemu ovome, ali i kao esencijalni dio istraživanja, svakako će vam pomoći vrlo praktična mapa, koju možete dodatno unaprijediti koristeći poene za vještina prema hakerskoj branši. Jedina zamjerka je možda izostanak mini-mape koja bi umanjila relativno češća pauziranja akcije u slučaju da ste se zaputili na neku specifičnu lokaciju. Mapa vam pored pozicije alarma, printera i šopova, daje mogućnost da vidite jeste li oslobodili duše u sobi. Naime, svaka soba ima po jednu dušu koja se može osloboditi nekom specifičnom akcijom, te nakon što se dezintegrira i ponovo sakupi, može dati razne zanimljive bonuse.
Dobro popunjen na mnogim stranama
Kada smo već kod hakera, vrijedi napomenuti da su vam oni glavni vodiči kroz putešestvije na Nakamuri. Sve misije su skrojene po njihovim zahtjevima, a često će vam njihova pomoć biti neophodna u savladavanju različitih prepreka na putu. Kako bi dodatno osvježili ritam, te izmjestili igrače iz relativne klaustrofobije svemirske stanice, autori su osigurali par izleta u dosta čudnim okolnostima van nje. Prvi se odnosi na igrivu pijanu sekvencu, koja se bazira na nestabilnoj lovačkoj priči dva hakera, unutar koje preuzimate ulogu Boogana, koji u stilu parodijskog odnosa prema beat’um up klasicima pokušava se izboriti sa nebrojenim hordama lokalnih propalica. Iako kao ideja dobro zvuči, ubrzo nakon početne senzacije, ovaj odmor od baze će pokazati grubost i nerazrađenost svoje mehanike. Drugi izlet, pak, dosta je ozbiljniji te znatno bolje razrađen. Riječ je o spasilačkoj misiji na nesretnoj nam planeti Zemlji, u kojoj ćete morati upotrijebiti sve svoje platformske i stealth vještine kako biste došli do kraja. Sama činjenica da ovaj segment možete preskočiti, možda dovoljno govori da je platformiranje ipak sekundarna mehanika ove igre, a stealth pokušaji pak tek rijetka pojava.
Ghost 1.0 je pored akcenta na istraživanju dosta oslonjen na svoju pucačku mehaniku. Iako ne posjeduje neku kompleksnost po pitanju detekcije pogotka, Ghost 1.0 uspješno primjenjuje taj run-and-gun arkadni osjećaj napucavanja svega na ekranu, ponajviše zahvaljujući dobroj dinamici, te još boljem manualnom nišanjenju. Napucavanje dodatno dinamizira činjenica da za svako oružje imate bezgranične zalihe metaka. Ono, doduše, na šta treba paziti je koliko energije trošite, jer se meci regeneriraju, te tako usporavaju konstantno pucanje, a veća zapremina metaka je svakako jedna od ključnih karakteristika svakog oružja. Dodajte tome i gomilu oružja i dodataka, te raznovrsne efekte oružja i dobit ćete uspješnu osnovnu pucačku formulu koja ne opterećuje previše da bi postala naporna nakon dužeg perioda igranja, a opet je dovoljno zanimljiva da ne postane repetitivna. Samo platformiranje je često integrirano u samu pucačku mehaniku ili pak u zagonetke koje rješavate, ali riijetko dobija samostalni prostor.
U segmentu zagonetki Ghost 1.0 često briljira. Upotreba digitalnog duha kao temelja mnogih zagonetki unijela je neuobičajeno mnogo svježine. S obzirom da možete zaposjedati robote koji su ili slabo ili nikako naoružani, često ćete morati koristiti i stealth pristup da biste došli do cilja. Nekad ćete morati i žrtvovati neke robote ili upotrebljavati više njih, jer ostali roboti relativno brzo primjete da nešto nije uredu. No sem logičkih problema, korištenje duha je često i taktičke prirode. Ako u nekoj zoni ima previše aktivnih robota možete krenuti sa zaposjedanjem jednog po jednog iz ugodne daljine. Ako uzmemo u obzir da možete preuzeti čak i mechove koji se nalaze u bazi, a oni često imaju i sekundarno naoružanje, kaos koji možete proizvesti sa ovom taktikom je ubitačan, uz to i dodatno obogaćuje interaktivne mogućnosti same igre.
Još jedan problem koji Ghost 1.0 može imati na često brutalnom tržištu videoigara je taj što je prezentacijski isuviše pristojan. Držanje cyberpunk postulata 90-tih dalo je kompaktan, ali često neupadljiv izgled tamnijih tonova. Ono što osvježava stvari su efekti i dinamičko osvjetljenje, koji su znatno unaprijeđeni u odnosu na stariju reviziju franovog custom enginea iz Unepica.
Sa druge strane muzika Jose Jaime Hidalgo de la Torrea (čovjek je zaslužio da se pomene punim imenom) je sve samo ne neprimjetna. OST teško inspiriran Mega Drive / SNES erom u kombinaciji sa filmskim prizvukom, vrijedan je posebnog plaćanja koje je ponuđeno ako ga želite slušati van igre .
Što se tiče glasovne glume ona je na pristojnom nivou. Tu i tamo, nastaju problemi sa neodmjerenom dramatizacijom, te tehničkom produkcijom glasova, no s obzirom na niski budžet same igre, sve to zajedno zvuči zadovoljavajuće. Zvučni efekti su čak i na većem nivou. Zvukovi koraka po različitim podlogama, raznolikost zvukova oružja, te različita zvučnost mase raznih robota, zasigurno dodatno obogaćuje audio-vizualnu prezentaciju.
Ghost 1.0 je imao relativno turbulentno lansiranje na Steamu, gdje je bilo dosta posla u pročišćavaju raznih bugova. No, u konačnici smo dobili visoko ispoliranu igru, koje je uz to i odlično optimizirana. Zamjerke se mogu uputiti input lagu, koji je primjetan tek u nekim ekstremnim situacijama, te lošoj kalibraciji gamepada kod manualnog ciljanja, koje je nešto ublaženo zahvaljujući mogućnosti polu-automatskog nišana. Par sitnih bugova tu i tamo iskrsne ali brzo se rješavaju ponovnim učitavanjem, što nije problematično, s obzirom na obavezno automatsko spašavanje igre i mogućnost spašavanja prije izlaska.
Ghost 1.0 je u prvih deset sati svog trajanja naslov koji može konkurirati klasicima metroidvania podžanra. Iako ne uspijeva do kraja zadržati taj nivo, najviše zahvaljujući nedovoljnom razvoju inače zanimljivog glavnog lika, ostaje kao preporuka za sve ljubitelje akcijskih avantura, dvodimenzionalnog istraživanja i cyberpunk estetike.
Leave a Comment