INFO BOX
- DEVELOPER: Polyphony Digital
- PUBLISHER: Sony Interactive Entertainment
- PLATFORME: PS4, PS5
- ŽANR: Real Driving Simulator
- DATUM IZLASKA: 4. ožujka 2022.
- PLATFORMA NA KOJOJ JE IGRA TESTIRANA: PS5
Priča Gran Turisma počinje davne 1997. godine, znači prije 25 godina (op.a. ouch, ma…nema frke i dalje se osjećamo mlađahnima). Originalni PlayStation je tada već bio s nama tri godine, nudio do tada nesluđene grafičke mogućnosti među konzolama i u to vrijeme je bio jedni hardver koji je mogao ostvariti ono što nam je Gran Turismo pružio. Za to vrijeme, nevjerojatna grafika, zvuk, licencirani soundtrack su počeli mijenjati percepciju gaminga kao isključivo hobija za “klince” (op.a. barem što se tiče mainstream publike). Nezamislivih 178 automobila, 11 staza i modifikacija i tuning za svaki od automobila su bili nešto do tada neviđeno. Upravo to “neviđeno” je postalo kamen temeljac za svaku kvalitetnu driving igru od tada. Kada se podvuče crta, prvi Gran Turismo je bio uvod u prvo poglavlje ljubavnog romana kojeg je Polyphony Digital počeo pisati o automobilskoj industriji.
Dvije godine kasnije, Gran Turismo 2 je tu priču dodatno proširio s ponudom na dva diska, s više od 600 licenciranih automobila, 49 staza. Prvi disk je bio namjenjen igračima željnim usputne zabave i ne toliko opterećenih detaljima ili simulacijom samog auto-motosporta. Drugi disk je bio namjenjen za fanatike, željnje tone informacija o automobilima, šarafljenja, prilagođavanja hrpe detalja na vozilima prije same utrke. Grafički je bio podignut na maksimum i procijedio zadnje atome iz originalnog PlayStationa. No, ništa nas nije moglo pripremiti za ono što je uslijedilo.
S izlaskom PlayStation 2 konzole, Sony je imao hardver s kojim je Polyphony imao prostora za napredak. Apsolutni šok u gaming industriji su izazvali prvi trailer za Gran Turismo 3: A-Spec. Jednostavno je bilo nevjerojatno koliki je iskorak u audio/vizualnom aspektu bio treći nastavak Gran Turisma. Iako, puno skromniji u ponudi automobila, Gran Turismo 3: A-Spec ostat će zapamćen kao statement Sonyja prema svim konkurentima u tom trenutku gaming povijesti. Kako se ovaj tekst sada ne bi pretvorio u povijesnu lekciju o Gran Turismu, vrijeme je da povučemo ručnu kočnicu. Idemo vidjeti, vrijedi li novi Gran Turismo jednako (ili više) nakon 25 godina tradicionalno sjajnog serijala ili ne?
Vozač početnik u vozilu!
Nakon Gran Turismo Sporta, koji je skoro sav svoj fokus bacio na kompetitivni model igre, moramo priznati određeni skepticizam nakon inicijalne najave da nam stiže novi Gran Turismo. Iskreno, nismo vidjeli smisao u novoj igri (op.a. jer je GTSport bio vrhunski u onome što je radio). S vremenom, developeri su nam dali hrpetinu informacija i lagano smo gradili optimizam da nas čeka jedan od najboljih naslova u serijalu. Tako se Gran Turismo 7 u potpunosti vraća svojim korijenima i pruža pregršt sadržaja, autentičnih (i fiktivnih) staza, automobila. Naravno, tu je uvijek sjajna i zarazna auto škola kao i lov na licence. Vrhunski fotografski mod je tu s kojim možete napraviti fotorealistične fotke svojih virtualnih oktanskih (ili električnih) ljubimaca. Prvenstva bazirana na proizvođačima i specifičnim modelima automobila su isto standardni dio paketa. Sadržaja je zaista pregršt i igra će ga ispred vas razmotavati kao sjajan perzijski tepih. Upravo zbog svih nabrojanih stvari, teško je ne oteti se dojmu da pred sobom imamo remake kompletnog serijala u jednoj igri.
Sam početak igre daje poguranac svima koji su se prvi put susreli s driving igrom koja naginje u svojoj jezgri prema simulaciji. Tu su standardni pomoćni kotačići u obliku savršene linije, savjeta za pravovremeno kočenje pa i pomoći u savladavanju upravljanja automobila. Od stvari koje nas čekaju u samom početku, osobno najbolja stvar koju smo pronašli u Gran Turismo 7 je Music Rally. Poprilično smo sigurni da će ovaj mod biti zanemaren od većine kritike, pa će neki možda čak i reći da je promašen i naporan. Mišljenja smo da upravo ovaj mod vjerno prikazuje koliko su Gran Turismo developeri u nekom svom điru za razliku od pristupa svih drugih developera koje “pucaju” na prvo mjesto u ovom žanru. Ali, dotaknut ćemo se Music Rallyja malo kasnije.
Kao i uvijek, u startu nam se stvari čine poprilično jednostavne i svaki auto s kojim izađemo na stazu se može ukrotiti bez puno poteškoća. Kako će vrijeme odmicati, otvarati će se nove utrke, novi automobili i tek onda kreće pravi “šou-program” po kojem je Gran Turismo serijal poznat. Svaka nova utrka, zahtjevat će od vas drugačiji pristup, bilo da se radi o jednostavnoj nadogradnji snage ili kompletnom podešavanju automobila s kojim planirate ugrabiti ponekad frustrirajuće zahtjevno prvo mjesto. Nemojte steći krivi dojam, ovaj frustrirajući dio je u biti fantastičan. Ukratko, sve što ste voljeli kod prijašnjih GT igara, doživjelo je povratak i u ovom naslovu.
Od Hrvatske, preko Njemačke i SAD-a do Japana
Hmh, da…Hrvatske. Gran Turismo 7 krasi fotorealističan prikaz kultnih staza koje volimo (ili mrzimo) iz “pravog” auto-moto svijeta. Naravno, kao i uvijek, uz one “prave” dolaze i one “krive”. Pod krivima ne mislimo da su loše ili da im nešto fali, jednostavno se radi o fiktivnim stazama koje ne postoje. Tako je jedna od njih i staza u Hrvatskoj (barem zastavicom) imena Dragon Trail, što nam nije jasno. Staza je “migrirala” iz Gran Turismo Sporta u sedmicu. Pored živog i zdravog Grobnika, ni danas nam nije jasan razlog čemu izmišljotina, kad imamo pravu stazu. Tko zna, vjerojatno je bilo jeftinije dizajnirati novu, nego plaćati licencu za neku “opskurnu” stazu koja nije globalno previše poznata ili popularna. Kako god bilo, Hrvatska je zastupljena i u ovom nastavku, pa makar i fiktivno.
Što se tiče ostalih staza, istaknut ćemo neke od njih. Tako ćemo moći juriti legendarnim lokacijama poput talijanske Monze, belgijskog Spa-Francorchampsa, njemačkog Nurburgringa, kalifornijske Laguna Sece ili (osobno najdraže) japanske Suzuke. Naravno, to je samo mali dio dostupnih staza, Gran Turismo 7 sadrži pregršt “pravih” i “krivih” staza preko cijele World Map sekcije i sigurni smo da će svatko bez ikakvih problema pronaći svog favorita. Sama suha službena brojka staza iznosi 90, što treba uzeti s zrnom soli jer staze imaju razne konfiguracije, pa se u suštini radi o manjem broju. U svakom slučaju, lokacija i krivina ne nedostaje.
Što se tiče automobila, tu je isto iskorak u odnosu na prethodnika. U originalnom paketu nam stiže 420 automobila, što je dosta više od 330 automobila koje je u svom životnom vijeku dobio Gran Turismo Sport (inicijalno je imao 168 automobila prilikom launcha). Mišljenja smo da nema smisla nabrajati sve žive proizvođače automobila, nama je samo bilo bitno da je Subaru na popisu. Naravno, osobno i dalje frustrirajuća činjenica je da hrpa (op.a. nama osobnih favorita) automobila i dalje ima volan na “krivoj” strani. Nikada nećemo shvatiti zašto svih ovih godina nije ponuđen izbor vozačke strane, pa ćemo to pripisati još jednom specifičnom “điru” developera. Bili smo iznenađeni izostankom Rimčeve Nevere (GT Sport ga ima u voznom “parku”), ali smo sigurni da dolazi u nekom od updatea u budućnosti.
Da podvučemo crtu, sve što očekujete od brandova svijeta oktana je “unutra” i sigurni smo da će svatko od vas vrlo brzo pronaći svog favorita.
Šarafljenje na grabi
Erm, da. Tradicija serijala je da se sve može zamijeniti, izvaditi i unaprijediti. Gran Turismo 7 u tom aspektu ne kaska za svojim prethodnicima. Novi motor, nema frke. Nova getriba, okej. Auto pretežak, počupajte sjedala. Sve je klikabilno i modabilno na svakom od automobila u par sekundi putem vašeg kontrolera. Ako želite površnost i performanse bez previše kemijanja, Gran Turismo 7 će se pobrinuti da bez previše znanja o automobilima dođete do prvog mjesta. No, iskusnjare će znati cijeniti i one dublje detalje. Podešavanje ovjesa, amortizera i težine će onima koji žele procijediti sve iz automobila zasigurno ostaviti osmjeh na licu. Ako želite rezultate s kojima se možete bahatiti frendovima, svakako ćete cijeniti dubinu modifikacija koja su dostupna. Sam vozni model Gran Turisma je za ljubitelje serijala već poznata stvar i u njemu će vjerujemo svi zaplivati kao riba u vodi. Ako bismo nešto izdvojili kao iskorak, možda bi bila jedna stvar. Treba napomenuti, premda nismo nekakvi auto-moto racing eksperti (op.a niti izdaleka), osjećaj je da su gume doživjele redizajn. Odnosno, odabir guma napokon ima veliki utjecaj na performanse (op.a. pogotovo kad se vremenski uvjeti promjene na stazi). Ok, uvijek je imao, reći će većina. No, možda se samo radi o osobnom dojmu.
Sam “core” igre je i dalje hvatanje savršene linije i klizanje po zavojima uz maksimalni učinak. Ne možemo reći da je ovaj dio doživio pretjerane pomake, ali to nije loša stvar. Sve prethodno navedeno, od odabira automobila za pojedinu stazu do setupa automobila prije svake utrke, utječe na vaše rezultate višestruko te, kao i uvijek, izdvaja Gran Turismo od ostalih igara u žanru. Ako želite vrhunske rezultate, budite spremni uložiti vrijeme u podešavanje svakog detalja na vašim automobilima kako biste, kako rekosmo, procijedili zadnji atom iz istog. AI je isto dobio upgrade, pa više nije toliko agresivan da se zakuca u vas ako se nalazite u savršenoj liniji i sporiji ste od njega. Dojam realnosti, napada i obrana od strane AI-ja je najbolji do sada u svakom slučaju. Gran Turismo 7 se tako savršeno pozicionira kao i njegovi prethodnici negdje između hard core simulacije i ultra zahtjevne arkadne jurilice.
A sad idemo spomenuti slona u prostoriji. To je pogađate, šteta, damage ilitiga oštećenja automobila. U standardnoj maniri, ovaj aspekt igre je nepostojeći. Izuzev pokoje ogrebotine, ovaj dio “realnosti”, odnosno realnog utrkivanja je potpuno nerealan. Tako se možete bez frke zakucati frontalno u zid pri luđačkim brzinama i svejedno osvojiti prvo mjesto. Iskreno, nikada nismo pretjerano razumjeli ignoriranje ovog aspekta, ali eto, nema ga i dalje.
Uvijek ima vremena za kavu
Okosnica igre, odnosno onog single play dijela je Cafe. Tu ćemo skupljati nove misije, doznati hrpu detalja o pojedinim automobilima i proizvođačima, istaknuti svoje trofeje i uspjehe. Zamislite kafić iz Top Guna na čijem zidu “stoje” avioni i legendarni piloti – to je u suštini Cafe u Gran Turismu 7. Misije se protežu od skupljanja određenih kolekcija automobila do utrkivanja na prvenstvima diljem svijeta. Većina misija ima i edukativni karakter, pa ćemo tako doznati povijest pojedinih proizvođača ili pojedinih legendarnih automobila. Romantika, šarm i emocije koje se protežu svakim “dolaskom” u cafe su na visokim razinama. Zaista, ljubav koja izvire iz svake pore ove igre i ljubav developera prema automobilima je očigledna na svakom koraku. Jedan od razloga zašto je Gran Turismo omiljen je upravo pristup s hrpetinom ljubavi prema automobilskoj industriji.
Uz kafić, tu nam je i World Circuits sekcija na kojoj se nalaze sve staze i sva prvenstva kroz koja ćemo juriti prema zlatu i akumulaciji creditsa. Staze i prvenstva su, kako smo već rekli, ranije razbacane diljem svijeta i dovoljno raznolike da se vjerujemo nikada neće steći dojam monotonosti. Hoćete li loviti sveukupnu dominaciju ili se zadovoljiti većim brojem bodova od AI suparnika, u potpunosti je na vama. No, akumulacija creditsa i vaša sposobnost za kupnjom novih automobila i nadogradnji će uvelike ovisiti o vašoj uspješnosti na stazi. Ukoliko niste iskusni veteran Gran Turismo serijala, naš savjet je da u početku ispunjavate minimume u misijama kako biste napredovali i da se kasnije vratite na utrke gdje su rezultati bili ispod vaših očekivanja ili trenutnih mogućnosti automobila s kojima ste raspolagali. Na ovaj način će zasigurno biti smanjen osjećaj frustracije i nemoći kod pojedinih misija, odnosno utrka.
Scapes je “mod” igre koji će vam pružiti da kreirate fotke vaših automobila koje oduzimaju dah i stvaraju zavist vaših PlayStation frendova. Scapes je dovoljno detaljan i sadržajan da, ako ne pripazite, mogli biste “izgubiti” sate u njemu. Još jedan dokaz koliko je Polyphony utkao ljubavi u ovu igru.
Legend Cars je još jedan dio igre, čiji će puni “potencijal” vjerojatno dosegnuti samo oni najzagriženiji i najpredaniji fanovi serijala. S autima čije cijene sežu na desetke milijuna creditsa, auti koji se tamo nalaze su većinom oni koji imaju kultni status ili u auto racing svijetu ili među ljubiteljima vrhunskih automobila. Neki od njih su Shelby GT350, Supra GT500 i slični. Moglo bi se na ovaj segment gledati i kao svojevrsni “endgame”, ali za jednu igru u kojoj će biti sigurno onaj jedan frend koji lovi stotinku prednosti na vaš upravo objavljen rezultat, teško je ikada vidjeti end Gran Turismu 7 (op.a. barem do idućeg nastavka).
Music Rally, mod koji smo izdvojili već u startu recenzije, istaknuo se kao potpuno iščašen od ostatka igre i predstavlja svojevrsni OutRun na stereoidima. Još jedan od detalja koji čini Gran Turismo 7 sjajnim nastavkom je upravo Music Rally. Od vas se očekuje da u taktovima odabranih skladbi (simfonijska i popularna glazba) odvozite što preciznije i brže, te pređete što veću udaljenost dok skladba ne “stigne” do kraja. Sjajan dodatak core igri. Jedino nas je rastužila premala varijacija staza i skladbi tijekom launcha. Developeri obećavaju da uskoro stižu novi izazovi. Jedva čekamo.
Prvi u selu, zadnji u gradu…
..bi ukratko bila usporedba Multiplayer i Sport sekcije koji čine okosnicu online igranja. S jedne strane, imamo Sport sekciju koja je preslika GT Sport online utrkivanja. Očekujte daily izazove, prvenstva u kojima se penjete po globalnoj ljestvici vozača, krojenoj po vašim sposobnostima. Kako će vaše vozačke sposobni rasti, tako će rasti i rezultati. U skladu s time će i vaši real-life protivnici biti ozbiljniji i teži za utrkivanje. Treba istaknuti načela fairplaya kojeg igra njeguje, te će se vaša agresivnost i nesportsko ponašanje reflektirati u statusu i ratingu. Lige se protežu od E, D, C, B, A, A+ i naravno najjače S. Na vama je da iz županijske lige dođete u prvu HNL (figurativno govoreći, naravno) i samim time dokažete svima koliko vrijedite u Gran Turismu.
S druge strane, multiplayer ima standardne načine igranja u kojima se svaka staza i uvjet može prilagoditi po želji hosta. Ovdje nikad niste sigurni tko vam je protivnik, radi li se o nekom vrhunskom vozaču iz najjače Sport lige ili je panj poput nas. Tako da u nekim situacijama, apsolutno vrijedi ona stara iz podnaslova – prvi u selu, zadnji u gradu.
Treba istaknuti da se za sada serveri drže junački. Općeniti dojam ne kvari pokoja porođajna muka koja krasi manje više svaku igru na koju je nahrupila hrpetina igrača. Tako imamo “ghost” utrke koje nisu dostupne jer se lista ne refresha pravovremeno, host nije u mogućnosti pokrenuti utrku. Što se tiče multiplayera s treće strane, zgodno je spomenuti da je dostupan i split-screen mod za dva igrača. Ovaj mod isto pruža sasvim dovoljno zabave za brzu utrku i nadmudrivanje s frendom ili ukućanima. U trenutku izlaska, i ovaj aspekt je zaglitchao, pa Player 2 ne može podešavati težinu upravljanja. Polyphony Digital je svjestan ovih “issuesa” i već je dao savjete kako neke od njih zaobići dok ne dođe prvi patch. Moramo pohvatili da, s tehničke strane, multiplayer funkcionira za današnje standarde, ima dovoljno sadržaja out-of-the-box i radi sasvim dobro.
Simfonija u pokretu
OK, OK, kakva je grafika?!?! Znamo, neke samo zanima jel sve šljašti i blješti, ima li ray tracinga i cure li suze od prekrasnoće na ekranu. Tako će neki od vas odmah skrolati i tražiti ovaj dio recenzije. Pričati da nas je Gran Turismo oduševio kao igra bi bilo nepošteno. No, kako stoji po pitanju audio i vizualne prezentacije? Radi li se o najboljem vizualnom naslovu na PlayStation 5 konzoli? Pa, odgovor bi bio, ne. No, radi li se o vizualno najdetaljnijem naslovu racing žanra kad je govor o samim automobilima? Odgovor je, da. Vizualna prezentacija igre je jednostavno grafička izložba prekrasno modeliranih automobila i staza na kojima se vozimo. Na površini, dok smo u pokretu i jurimo po zavojima, sve izgleda luđački nestvarno (op.a. ili full pre-stvarno). Foto mod igre je jednostavno nešto najbolje ikada i već sada možete u Showcase sekciji pogledati uratke gamera diljem svijeta. Neke fotografije jednostavno oduzimaju dah.
Problemi nastaju kada pogledamo dublje od samog površinskog dojma. Onda vidimo loše pozadine, loše modelirane promatrače, pokoju teksturu lošije kvalitete. Ali, neovisno o tome, radi se o iznimno grafički nabrijanom naslovu i apsolutno ove gore “sitnice” ne čine neku pretjeranu dramu niti mjenjaju sliku da se radi o vizualno jako dobrom naslovu. Dinamičko vrijeme i promjene dana i noći čine igru ponekada iznimno blizu stvarnosti u vizualnom aspektu. Teško se oteti dojmu da sam grafički engine može više, ali da je cross-gen uteg koji visi igri oko vrata pretežak. Odnosno, mišljenja smo da je igra izašla samo za PlayStation 5 mogla vizualno biti i bolja od onog što je stiglo u konačnom produktu. No, bez obzira na to, radi se o jako dobrom naslovu s vizualnog gledišta. Treba spomenuti i PlayStation 4 verziju, koja radi sjajno i bez ograničenja u pogledu gameplaya. Vizualno je ipak (očekivano) siromašnija od PlayStation 5 inačice, ali ipak vrhunski odrađena bez obzira na limitacije hardvera. Naravno, kao i kod većine konzolaških naslova novije generacije, ponuđena su nam dva moda igranja. Standardno, tu je performance mod (Prioritise Frame Rate) koji ima za prioritet framerate, dok drugi gura vizualnu kvalitetu (Prioritise Ray Tracing). I dok ovaj prvi je apsolutno onaj koji želite tijekom igre, neki od vas će se pitati jel bitno imati visok framerate nauštrb kvalitete u vožnji? Pa kada uzmete u obzir da je Ray Tracing jedino dostupan u replayu, garaži i foto modu, odgovor je vrlo jednostavan, zar ne? Uostalom, Ray Tracing možete upaliti kad god poželite iz menija.
Na audio strani, Gran Turismo 7 zvuči sjajno i s pravim audio setupom možete imati pravi racing vikend u vašem domu. Grmljavina pojedinih automobila zaista daje na težini samom osjećaju savladavanja zavoja i preticanja protivnika. Ništa posebno nemamo istaknuti na ovom polju, osim da je posao odrađen produkcijski na visokoj razini. Što se tiče glazbe u igri, izuzev sjajne glazbene podloge u Music Rallyju, soundtrack je poslovično kvalitetan s nepogrešivim Gran Turismo skladbama kroz puste menije u kojima ćemo se kretati. Da nam je netko prije pokretanja igre stavio povez preko očiju, za tri sekunde bismo znali da se radi o Gran Turismo naslovu.
A ako tražimo dlaku u jajetu, onda treba naglasiti da je krajnje vrijeme da Polyphony Digital odustane od grozomornih zvukova i pingova po menijima. Eh da, jel može neki patch da smanji količinu menija prije i nakon utrka? Jednostavno nakon nekog vremena slušajući zvuk sintetičke pisaće mašine ili svaki potvrdni ulaz u neku od sekcija menija počne ići na živce ekstremno brzo. Na slušalicama posebno počne bosti u dušu, svaki ping ili plong. Mislim, tko zna, možda je to samo naš dojam.
Najbolji Gran Turismo do sada?
Apsolutno. Pred vama je najbolji Gran Turismo još od ere originalnog Playstationa. Polyphony Digital je s Gran Turismom 7 poslao ultimativno ljubavno pismo automobilskoj industriji i racing gaming žanru. Igra koja je pruža ruku dobrodošlice svima, bilo da se radi o početnicima ili iskusnim veteranima. Pregršt sadržaja koji je odrađen uz toliko pažnje i osjećaja za detalje prelazi sve granice koje smo dosad imali prilike iskusiti u jednoj racing igri. Usudili bismo se reći da se radi o igri koju trebate imati u svojoj gaming bibiloteci, neovisno jeste li (ili niste) ljubitelj žanra. Željno iščekujemo nove Music Rally izazove, hrpetinu automobila koji će nas zasigurno čekati u budućnosti (a možda stigne i Nevera). GG Polyphony Digital!
Bilo da ste PlayStation 4 ili PlayStation 5 gamer, Gran Turismo 7 je apsolutni must have!