INFO BOX
- DEVELOPER: Double Fine Productions
- PUBLISHER: Double Fine Productions
- PLATFORME: PlayStation 4, PlayStation Vita, Microsoft Windows, Mac OS X, Linux
- ŽANR: Avantura
- DATUM IZLASKA: 27.siječnja 2015.
- PLATFORMA NA KOJOJ JE IGRA TESTIRANA: PC
Nekoć davno, dok su se naočale nosile prije nego su bile popularne, a oni koji ih nose nazivani ”ćoro” i ”četverooki”, bio je popularan žanr avantura. Isti živi i danas u epizodnim manifestacijama popularnih serija, stripova, pa čak i videoigara, ili kao kreacija nezavisnih studija koji su i inače poznati po otiskivanju u nepopularne žanrove. Ali u tom davnom razdoblju, dok su još konzole bile jače od osobnih računala, a Nicolas Cage snimao filmove koji nisu bili kompletno smeće, avanture su bile popularne i isčekivane kao što su to danas Poziv dužnosti, Bojište ili Atentatorska vjera. Jedan studio je bio posebno vičan tom žanru. Naravno govorimo o danas pokojnom LucasArtsu. Od svoje prve avanture Labyrinth, na kojoj je radio i legendarni Douglas Adams, redovito su obogaćivali žanr sa kultnim naslovima. Tako smo dobili Day of the Tentacle, Full Throttle, Monkey Island, The Dig i još hrpu zanimljivih naslova čije nabrajanje bi potrajalo još nekoliko odlomaka ove recenzije.
Naslov koji je zaokružio ovo zlatno razdoblje LucasArts avantura bio je Grim Fandango. Ovo je također bio i zadnji projekt briljantnog Tim Shafera pod okriljem tvrtke u kojoj je izbrusio svoje zanatsko umijeće. Igru su zasuli cvijećem i okupali pljeskom. Nažalost, uživanje u ovom klasiku će biti malo kompliciranije nego stisnuti play na Blu-ray izdanju Casablance, jer i ako uspijete naći kopiju igre, upogoniti je na modernom računalu je veća drama nego Mostovi okruga Madison. Ali ne bojte se, jer u pomoć stižu Tim Shafer i Double Fine Productions sa svojim reizdanjem tog kultnog naslova u obliku Grim Fandango Remastered.
Nešto je trulo u zemlji mrtvih
Igra se odvija u zemlji mrtvih, u kojoj preuzimate ulogu Manuela “Manny” Calavere, putnog agenta za novo preminule. Iako izgleda super za jednog kostura u odijelu, Mannyu i nije toliko bajno. Prodaja mu se uglavnom bazira na štapovima za hodanje s kompasom, a o prodaji luksuznih putnih aranžmana može samo sanjati. Kao i svaki zaposlenik kojemu je pun kufer, Manny odluči preuzeti sudbinu u svoje ruke i sam se pobrinuti za svoj financijski boljitak, te ukrade mušteriju od svoje konkurencije.
Kao što već i ptice na grani znaju, ambicija je neprijatelj uspjeha, pa ovo ne završi kako je planirano. Svaki dobar film noir se zakomplicira kad se pojavi ona, a u ovom slučaju ona je Mercedes “Meche” Colomar, žena koja će vaš zagrobni život okrenuti naglavačke. Kad su žene u pitanju, ništa nije jednostavno, pa tako i susret s Mercedes započinje priču o prevarama, urotama, gnjevu, ljubavi i opsjednutosti Glotisa sa nabrijanim strojevima.
Priča Grim Fandanga je jedna od ponajboljih ikad, čak i ako ju gledamo izvan okvira medija video igara. Tim Shafer je jako talentiran momak, a ovdje je čak nadmašio sam sebe. Kompanije kojima je stalo samo do zarade, korupcija, potlačeni radnici, pokreti otpora, pa čak i hipsteri prije nego su bili popularni samo su neke od stvari na koje ćete naletjeti u ovom šarolikom izletu u zagrobni život. Razrađena, bogata priča, začinjena kvalitetnim crnim humorom, nešto je što ćete i danas znati cijeniti, jer se ne manifestira tako često. Mjerilo velikog djela je koliko bi bilo relevantno da se pojavi danas, a Grim Fandango je jednako svjež i aktualan kako je to bio i prije 15 godina.
Glotis, jes ti prokockastio?
Grim Fandango Remastered nije igra upogonjena na novom grafičkom engineu. Riječ je o istoj igri koja je samo malo ispolirana i pomirena sa modernim računalima. Prerenderirane 2D pozadine na kojima su pokretni 3D modeli. Modeli su ostali isti, tako da zaluđenik za konjskim snagama Glotis još uvijek izgleda nevjerojatno kockasto. Teksture su malo poboljšane i efekti malo unaprijeđeni. Podržana je widescreen rezolucija, nešto čega nije bilo u originalu. Doduše onda nitko ni nije imao takve ekrane. Ova opcija kao da distortira pozadinu, pa i nije moj prvi izbor za igranje.
Iako izgleda vremešno ili u najboljem slučaju kao naslov nezavisnog studija, dizajnerski je Grim Fandango prava poslastica. Svoju inspiraciju nalazi u meksičkom Dia de Los Muertos ili po naški Dan mrtvih. Vrlo prigodno s obzirom na samu tematiku igru, sve je u stilu tog velikog praznika, urešeno lubanjama i raznim šarenim ukrasima iz bogate povijesti južne Amerike. Ovo u kombinaciji sa film noir izričajem i začinjeno sa Art Decom je idealan recept za vizualnu gozbu.
Izlet u svijet živih će izgledati kao pokušaj kolaža na psihoaktivnim drogama, jednako konfuzan kao što bi i nama živima bio pogled u svijet mrtvih. Još jedan dokaz kako se svakom dijelu i detalju dalo dovoljno pažnje.
Dijalozi su ostali isti, ali ovdje stvarno nema zamjerke, jer su glumci koji su davali glasove vrhunski odradili svoj posao. Sva glazba je ponovno snimljena uz pomoć Melbourne simfonijskog orkestra i varira od dramatične filmske glazbe do jazz sekvenci. Kvaliteta same glazbene podloge je na razini jednog kultnog Hollywoodskog filma iz razdoblja dok je još Humphrey Bogart haračio filmskim platnom.
U svom originalnom obliku Grim Fandango je imao tenk kontrole. Pokretali bi se sa strelicama, a interakcija sa svijetom se obavljala putem E, U i P tipki. Na svu sreću, za remasteriranu verziju dodana je klasična kontrola mišem, nešto što je trebalo biti tako od početka, ali ako ste mazohist ili samo zaljubljenik u nespretne načine kontrole, moguće se kretati i tipkama. Iako su kontrole mišem velik korak unaprijed, ovo nekad zna malo zaštekati, ali ništa što bi vam uništilo doživljaj igranja. U današnje vrijeme izdavanja poluproizvoda, manji bugovi su podnošljivi.
Viva la remastericion!
Ovo je recenzija koju nisam očekivao da ću pisati. Prošlo je 15 godina od izlaska igre, a to je kašnjenje koje nijedna redakcija ne tolerira. Kao avantura ovo je odlična igra, autori su se trudili svemu dati smislenosti, ali čak i ovako kvalitetan naslov ne može izbjeći da manji dio zagonetki bude frustrirajući.
Grafički više nije toliko impresivan kao što je bio prije 15 godina, a pošto nije punokrvna rekreacija, nego samo omanji facelift, to je bilo i za očekivati. Ali u današnje doba to stvarno nije problem, jer iako smo brzo postali vizualni snobovi, nezavisni studiji sa svojim “stiliziranim” naslovima su nas ponovo navikli na piksele i kockice, nešto što smo mislili da će ostati u tehnološki inferiornijim vremenima.
Kao što je to i Casablanca s kojom često koketira, Grim Fandango je klasika. Umjetničko djelo koje nadilazi medij i jednako je relevantno danas kao što je to bilo i prije 15 godina. Fenomenalna priča, vizualni izričaj koji zaslužuje semestar predavanja na grafičkom fakultetu, inteligentan crni humor i holivudska glazbena podloga, sve su to aduti ovog kultnog klasika. Ako niste odigrali ovu igru, sad je savršena prilika da si priuštite taj užitak.
Leave a Comment