Grand Theft Auto je od svojih početaka 1997. godine primarno bio igra za jednoga igrača (originalan koncept pod imenom Race’n’Chase, koji je htio biti zabavna trkaća multiplayer igra, nije baš zaživio). Iako je u prva dva nastavka (PC verzija) online i offline multiplayer način igre postojao, igranje u više igrača je bila sporedna stavka. Glavni fokus je bio na raznolikim misijama te velikoj količini akcije.
Nekoliko godina kasnije, GTA IV je donio online način igre koji je bio tek kratkotrajna zabava između prolaska glavne priče. Za početak to je bilo dovoljno, ali mnoštvo igrača poniklih na SAMP-u poželjelo je službeno uživati u pravom masivnom online GTA svijetu. Jedina igra koje je htjela biti spiritualni GTA Online zvala se je APB. Nažalost, snovi su bili jedno, a stvarnost je potpuno drugačija. APB je poprilično podbacio na zahtjevnom tržištu MMO-a. Poslije debakla, nijedan developer nije pokušao sličan koncept pretvoriti u ogroman MMO naslov. Jednostavno rečeno, ideju je bilo prilično teško kvalitetno provesti u djelo.
Rockstar ipak nije bilo tko, hrabro su se odlučili uhvatiti u koštac s ovim problemom. Ono što su prikazali i najavili prilično nas je iznenadilo. Prvotna najava samostalnog GTA Online načina igre nas je prilično obradovala. Bili smo sretni što je napokon došao dan kada je GTA serijal službeno hrabro zakoračio u MMO vode. Iako je u startu bilo mnoštvo tehničkih problema (navala na servere prvih par dana od pokretanja Onlinea je bila ogromna te je većina igrača imala problema sa spajanjem), ovih dana stvari su se napokon stabilizirale – mnoštvo igrača diljem svijeta bezbrižno provodi svoje vrijeme u virtualnim prostranstvima Los Santosa.
Sigurno se pitate na što se naslov odnosi? Zar je moguće da je ideja Online GTA igre postojala otprije? Mnoštvo starijih čitatelja vjerojatno će promrmljati i zapitati se jesmo li se možda zabunili? Mlađi čitatelji će progooglati i razočarati se nakon što ne pronađu nikakve informacije o tamo nekoj GTA Online igri iz 90 i neke. Ne dragi čitatelji, nismo pogriješili, Take-Two Interactive je 29. rujna 1999. godine službeno najavio GTA Online igru!
Službeno je objavljeno sljedeće: “As a result, the Company expects the acquisition to be accretive in both fiscal years 1999 and 2000. The Company plans to utilize the DMA Design team as a high-end source of creatively diverse product for Sony’s upcoming PlayStation 2 platform as well as the PC and the Internet. DMA will continue to develop Grand Theft Auto titles for publication through the Company’s Rockstar Games division, including GTA3D and The Grand Theft Auto Online Crime World.” Navedena vijest je bila objavljena na službenoj DMA web stranici.
Radni naziv projekta je bio Grand Theft Auto: Online Crime World. Ostale informacije o igri je prilično teško pronaći. Čini se kako je cijela stvar potiho otkazana te su sve informacije nestale bez traga. Zanimljivo je što je istoga dana najavljena prva GTA 3D igra. Naravno, kao što je poznato, 3D projekt je evoluirao u Grand Theft Auto III koji je krajem listopada 2001. godine izašao za PlayStation 2 konzolu. S druge strane, sudbina Online Crime Worlda je prilično nepoznata. Teško je procijeniti da li je igra bila zamišljena kao 2D ili 3D naslov, a posljednja vijest (odnosno glasina) o GTA: Crime Onlineu pojavila se u rujnu 2002. godine u britanskom P2 magazinu. Prema njihovom izvoru, Crime Online je bio zamišljen kao sljedeći pravi nastavak GTA serijala. Planovi su postojali, ali nažalost koncept tada nije zaživio. Za prvu pravu GTA Online igru bilo je potrebno čekati dugih 14 godina.
Velika je vjerojatnost kako je u razdoblju od 1999. do 2003. godine planirano, odnosno stvoreno nekoliko različitih koncept verzija Online Crime Worlda koje su spletom različitih okolnosti odbačene. Originalna verzija je trebala biti PC igra, a također su najvjerojatnije postojali planovi za prebacivanje na tada aktualne konzole s online mogućnostima (Dreamcast, PlayStation 2 i originalni Xbox).
PC Zone 83 – prosinac 1999., str. 21
Prema insajderskim informacijama originalno objavljenim na CVG-u (do kojih nažalost nije moguće direktno pristupiti) i izvještaju iz PC Zonea, Online Crime World je trebao imati servere u različitim dijelovima svijeta s različitim gradovima. Što bi to značilo u praksi? Primjerice igrači iz SAD-a, ovisno o lokaciji, spajali bi se na servere smještene u New York, Miami ili San Francisco odnosno igrali bi igru u sljedećim virtualnim gradovima – Liberty Cityju, Vice Cityju i San Andreasu. S druge strane oceana, igrači iz Europe bi se recimo spajali na servere smješten u Londonu, Berlinu ili Rimu koji bi sadržavali virtualne replike navedenih gradova.
Kao što je moguće vidjeti, iz današnje perspektive cjelokupna stvar djeluje nadrealno, a zanimljivo je što je u vrijeme nastanka, pa do danas prošla prilično nezapaženo među brojnim GTA fanovima diljem svijeta. Web portali koji postoje od 1996. godine uopće ju nisu evidentirali. S obzirom na tadašnje brzine modema te razvijenosti infrastrukture, dobro što Rockstar nije žurio. Izlazak Online Grand Theft Auto naslova u ono vrijeme bi bio prilično loš potez. Historia nas je u mnogobrojnim slučajevima podučila kako ponekad ipak nije dobro biti pionir. Mnoge dobre ideje, u slučaju da su ispred svoga vremena, osuđene su na propast. Fascinantno je vidjeti kako mnoge stvari nestaju u protoku vremena te se ponovno otkrivaju kao nove. Primjerice, na Crackedu je 2011. godine objavljen zanimljiv popis šest inovacija u svijetu videoigara koje su starije negoli što to većina igrača misli. Tko zna kakav bi GTA Online bio da je izašao 2001. ili 2002. godine. Bi li uspio? Kako bi ga igrači prihvatili? Tko zna, možda u jednom paralelnom svemiru nekoliko milijuna igrača diljem svijeta veselo igra najnoviju free to play inkarnaciju GTA: Online Crime Worlda. Mogućnosti su beskrajne.
Za kraj valja napomenuti kako do informacija potrebnih za stvaranje ovoga članka nije bilo jednostavno doći, potrebna je bila velika količina rudarenja. Zanimljivo je što su slike koncepta nepostojeće, odnosno nikada nisu procurile. GTA: Online Crime World 2000. godine jednostavno je nestao s radara javnosti. Tijekom godina, igra je izbrisana iz kolektivne svijesti gamera diljem svijeta. Kao ideja, na papiru sve lijepo izgleda, a pitanje je kakva je realizacija bila. Tko zna, možda za par godina netko odluči izbaciti materijal koji će rasvijetliti misteriju – primjer Resident Evila 1.5 pokazuje kako su čuda ipak moguća!
Leave a Comment