INFO BOX
- DEVELOPER: IO Interactive
- PUBLISHER: Square Enix
- PLATFORME: PS3, Xbox 360, PC
- ŽANR: Stealth akcija
- DATUM IZLASKA: 22. studenog 2012.
- PLATFORMA NA KOJOJ JE IGRA TESTIRANA: Xbox 360
Ćelavac s istetoviranim bar kodom na potiljku, elegantnim crnim odijelom, bijelom košuljom, krvavo crvenom kravatom i oštrim pogledom koji tjera strah u kosti – poznato, zar ne? Gotovo da nema gejmera koji, probuđen naglo iz najčvršćega sna, ne bi znao o kome se ovdje radi. Iako se s njime nismo družili neko vrijeme, svakako ga nismo zaboravili jer, budimo realni, prilično je teško zaboraviti nekoga poput Agenta 47.
Nakon Blood Moneyja, koji se na tržištu pojavio sada već davne 2006. godine, danski razvojni tim IO Interactive je, zajedno sa svojim najpoznatijim serijalom, odlučio napraviti malu pauzu. Međutim, ta pauza je potrajala nešto duže nego što su to mnogi fanovi možda očekivali. Punih šest godina igrači i fanovi željno su iščekivali novu Hitman igru. Dosadašnjeg izdavača Hitman serijala, Eidos, u međuvremenu je kupio veliki Square Enix, nakon čega je uslijedila revitalizacija njegovih velikih franšiza. Prvi je na red došao Deus Ex, a potom i Tomb Raider i Hitman. Deus Exa odavno smo propisno apsolvirali, nova Lara i Tomb Raider reboot nas očekuju uskoro, a i iščekivanju nove avanture legendarnog plaćenog ubojice konačno je došao kraj. Jedan od najupečatljvijih likova u povijesti gejminga, opaki profesionalni ubojica, vraća nam se u velikome stilu u igri Hitman: Absolution!
LJUDSKA STRANA AGENTA 47
Za razliku od dosadašnjih igara iz serijala, koje su manje-više samo nadopunjavale jedna drugu, Hitman: Absolution nudi nam nešto drukčije iskustvo. Da ne bi došlo do zabune, ovo je i dalje dobar stari Hitman, ali s nekoliko ključnih izmjena i dodataka, odlično uklopljenih u novu cjelinu. Započet ćemo sa samom pričom igre.
Priča u dosadašnjim Hitman igrama nekako je uvijek bila u pozadini. Sve se vrtjelo oko osoba koje je bilo potrebno eliminirati. Mete Agenta 47 uglavnom su bili razni kriminalnci, korumpirani političari i brojna druga pokvarena elita, dok će se ovoga puta, pored već spomenutih, na listi meta našeg antijunaka naći i ljudi iz same agencije za koju on radi. Priča ove igre odvija se nakon događaja iz prethodne igre (Hitman: Blood Money) i započet će jednom prilično iznenađujućom misijom. Nova meta Agenta 47 postaje Diane Burnwood. Diane svi fanovi serijala poznaju kao posrednicu između Agenta 47iICA–e, agencije za koju radi. Razlog za njenu eliminaciju leži u činjenici da je dotična na jedan način kompromitirala Agenciju, a Agencija takve stvari baš i ne tolerira. Agencija, na čelu s Benjaminom Travisom, odmah šalje Agenta 47 da eliminira Diane i dovede Victoriju, djevojčicu o kojoj se ona brinula. Hladnokrvni ubojica kreće u novi zadatak i u nezaboravnoj sceni puca u Diane, a ona ga na samrti moli da pročita pismo koje mu je napisala. Svjesna svoje skore smrti, Diane u pismu otkriva prave motive njezinoga odmetništva. Naime, glavni razlog njezinih postupaka upravo je Victoria, djevojčica kojoj je Agencija namijenila sudbinu budućega profesionalnog ubojice. Agent 47 obećava Diane da će zaštititi Victoriju, prekida sve kontakte s Agencijom, odlazi u Chicago te skriva Victoriju u jednome katoličkom sirotištu. No, ubrzo potom Victoriju otima Lenny, sin bogatoga industrijalca Blakea Dextera, koji planira prodati Victoriju na crnome tržištu. Agent 47 kreće u krvavu potragu za Victorijom, a u svome pohodu neće štedjeti nikoga tko mu se nađe na putu.
To bi ukratko bila glavna okosnica priče novoga Hitmana, koji je i po samome settingu dosta drukčiji od svojih prethodnika. Prije svega, Hitman: Absolution mnogo je filmskije ostvarenje te predstavlja jedan mračan i veoma atmosferičan blockbuster triler, s primjesom sve popularnijega Grindhouse stila, prepun zanimljivih likova i nezaboravnih scena.
MODERNI TRADICIONALNI UBOJICA
Igre iz Hitman serijala oduvijek su bile namijenjene isključivo hardcore igračima. Sve dosadašnje Hitman igre zahtIjevale su određenu dozu razmišljanja i detaljnoga planiranja svakoga svojeg idućeg poteza te su osobito nagrađivale one strpljive. Ista je situacija i s Absolutionom, koji je u svojoj koncepciji i dalje ostao klasičan stealth akcijski naslov, doduše s nekoliko velikih noviteta koji su značajno osvježili serijal i pomogli mu da evoluira. Dovoljno je da odigrate prvi level, koji zapravo služi kao tutorial, pa da shvatite koliko je ovaj serijal s ovom igrom napredovao. Pa, što je to novo u svijetu legendarnoga ubojice?
Sve dosadašnje igre iz ovoga serijala krasila je određena sloboda pri rješavaju pojedinih problema i eliminacije meta. Absolution ide korak dalje te nam nudi mnogo veću dozu slobode i nelinearnosti, koja graniči sa sandbox ostvarenjima. Ne, novi Hitman nije GTA klon u kojemu ćete se vozikati satima i ludovati uz brojne dodatne aktivnosti i sporedne misije, ali mogućnosti koje nudi zaista su impresivne.
Uistinu, ni u jednoj Hitman igri nismo imali ovoliko mogućnosti kada je u pitanju eliminacija naših meta. Upravo zahvaljujući tome svatko će na svoj način igrati igru, no samo će oni strpljivi biti nagrađeni propisno jer stealth i diskrecija donose najviše bodova, o kojima će kasnije biti više riječi.
Šuljanje, planiranje, diskrecija i distrakcija – to su četiri ključne riječi ove igre i samo zahvaljujući njima moći ćete ostvariti Silent Assassin Score. Vjerujem da će mnogi neiskusniji igrači, naviknuti na moderne third person shootere, samo proletjeti kroz igru, onako u „Rambo stilu“, no Hitman veterani već znaju da se ovaj serijal ne igra tako. Ne, Hitman je jedno profinjeno iskustvo za čije će najviše domete biti potrebno uložiti mnogo truda. Ubojstva koja izgledaju kao nesreće, diskretno skrivanje leševa i uklanjanje svih tragova koji bi mogli biti povezani s vama – sve ovo zahtijeva zaista mnogo zalaganja i detaljnoga planiranja svakoga vašeg idućeg koraka. Svi oni koji se s ovim serijalom druže već neko vrijeme znaju da je dostizanje najvišega ranga u ovim igrama zasnovano na principu pokušaja i pogrešaka – hm, pokušajmo to dočarati ovako: imate tri mete u jednome levelu i u jednome trenutku sve tri mete stoje jedna pokraj druge nasred lokacije prepune ljudi; najlakše bi bilo izvaditi svoje legendarne Silverballere i svakome od njih smjestiti metak u potiljak, zar ne? Jeste, moguće je to i učiniti, ali i u tome ćete slučaju napraviti pravi kaos među običnim ljudima, što će istovremeno aktivirati sve alarme, a da ne govorim da ćete u trenu biti opkoljeni policijom i bijesnim tjelohraniteljima upravo eliminiranih meta. Moguće je i iz takve situacije izaći bez povrjede, ali to nije to. Ne, Hitman igre se ne igraju tako. A sad zamislite ovu situaciju: sve tri mete se kreću određenim putanjama i čine određene stvari na točno određenim mjestima; ukoliko malo bolje razmislite i proučite level, moguće je činjenjem određenih radnji ubiti sve tri mete, a da vas nitko ne primijeti. Zašto ne biste pratili svaku od meta i proučili što ona čini? Ukoliko to učinite, shvatit ćete da možete otrovati hranu ili piće, što će ih nakon konzumacije dokrajčiti, ili možete prespojiti kablove sa strujom na pojedini predmet koji će oni dotaknuti i slično. Zaista, izbor je na vama, ali na ovaj način jednostavno se možete uputiti ka kraju levela, a da nitko i ne posumnja u vas.
Uspješno završiti neki level, a da apsolutno nitko ne posumnja u vas, zaista je prava umjetnost, no što duže igrate ovu igru to vještiji postajete, a samim time znat ćete bolje iskoristiti sam okoliš i predmete koji se nalaze oko vas, a koji vam mogu pomoći u ostvarenju nekoga od vaših ciljeva. Upotreba mraka i mračnih lokacija u svrhu zaklona samo je jedna od njih, a gotovo na svakoj od lokacija nalazi se nekoliko interesantnih predmeta koji mogu poslužiti u vašu korist, počevši od noževa, statua i drugoga hladnog oružja pa sve do velikih lustera koje pritiskom na jedan gumb možete poslati direktno na glavu protivnika, a što će njegovi kolege okarakterizirati kao nesretan slučaj. Još jedan savršen zločin, zar ne?
Možda se neki već pitaju što je s dobro poznatim kamuflažnim sustavom? Ne brinite, Agent 47 i dalje se može preodjenuti u gotovo bezbroj outfita koje može koristiti kao kamuflažu. No, ovoga puta neće moći baš svakoga zavarati kao što je to ranije bio slučaj. Zahvaljujući naprednoj umjetnoj inteligenciji, različiti NPC–i će drukčije reagirati na Agenta 47. Primjerice, ukoliko onesposobite jednoga od nekoliko čistača koji održavaju objekat, drugi će odmah primijetiti njegov nestanak i upitati se tko ste zapravo vi jer vas baš i ne poznaju. S druge strane, teško je povjerovati da će vas pripadnici policije tako lako prepoznati jer, ruku na srce, tko poznaje sve pripadnike policijskih snaga u jednome velikom gradu? Naravno, ne možete baš ležerno šetati kraj svih policajaca jer će neki od njih ipak shvatiti da baš i niste onaj za kojega se predstavljate (to su vjerojatno oni „malo pametniji“ plavci). Kada je u pitanja umjetna inteligencija, IO Interactive je napravio prilično dobar posao, ali, naravno, ne i bez mana. Svaki od stotina NPC-a na koje ćete naići tijekom igre živi svoj život i reagira na svaki vaš postupak (obični prolaznici paničare ukoliko prisustvuju ubojstvu ili pucnjavi, stražari primijete krvave mrlje na podu i slično), ali isto tako, ti isti NPC-i znaju biti ili iznimno pametni (primjerice, vide vas kroz nekoliko zidova koji su se ispriječili između vas) ili ekstremno glupi (primjerice, stoje nepomični i nijemo promatraju kako vi davite njegovoga kolegu, koji se nalazi tik ispred njega). Takvi propusti znaju znatno narušiti onaj pozitivni utisak koji stječete igrajući ovu igru.
Jedan od najznačajnijih noviteta koje donosi Hitman: Absolution jest uvođenje checkpoint sustava. Checkpoint sustav je zamijenio onaj dobro poznati i veoma iritantni save sustav kojega su imale sve dosadašnje igre iz serijala (samo se sjetite koliko ste puta morali ponoviti neku od misija zato što ste zeznuli stvar taman pred kraj misije). Ono što je osobito interesatno kod checkpointa jest to da ih možete (a ukoliko ste mazohist koji uživa u tome starom sustavu, i ne morate) iskoristiti kad vi to želite. Naime, checkpointi su raspoređeni po levelima, a u potpunosti je na vama hoćete li neki od checkpointa aktivirati odmah kada naiđete na njega ili ćete možda prvo obaviti određene radnje pa ga tek onda aktivirati. Ovo je još jedan od dokaza koliko je igra prilagodljiva svakome igraču.
S pričom o novitetima stižemo i do još jednoga velikog motivatora za što efektnije igranje ove igre, a to je sustav bodovanja. Za svaku akciju dobivate bodove, pozitivne i negativne. Primjerice, ukoliko tiho i efektivno eliminirate neku metu, naravno da ćete dobiti veliki broj pozitivnih bodova. No, ukoliko poput manijaka počnete sijati smrt među nedužnim ljudima, igra će vas kazniti negativnim bodovima. Također, na svakoj od misija nalazi se određeni broj izazova, za čije rješavanje dobivate dodatne bodove. Obično se na svakoj od misija nalazi oko 30 dodatnih izazova, koji se sastoje od sakupljanja raznih dokaza, predmeta ili oružja te izvođenja pojedinih akcija (primjerice, završiti čitavu misiju, a da se niti jednom ne preodjenete i slično). Na kraju svake misije zbrajaju se bodovi na osnovi kojih stječete određeni rang. Ovo je samo još jedan od mnogobrojnih sjajnih noviteta koje donosi ova igra jer takvo što u mnogočemu utječe na sam replay value igre.
ŠTO JOŠ IMA NOVO U SVIJETU PLAĆENIH UBOJICA?
Igre iz ovoga serijala baš i nisu donosile nešto novo. Zaista, gotovo da na prste jedne ruke možemo nabrojati novitete koji su se pojavili u prethodne četiri Hitman igre. No, vremena se mijenjaju, a nova igra će pokušati nadoknaditi sve ono što dosadašnje igre nisu uspjele učiniti. Već smo nabrojali brojne novitete koji su osvanuli u ovoj igri, no to je samo djelić onoga što smo dobili u Absolution paketu. Pored novoga seta kontrola i pokreta, kao što su guranje protivnika preko ruba, hodanje po ivici ili šuljanje kroz ventilacijske otvore, Agent 47 dobio je i CQC (Close Quarter Combat) vještine pa je sada u stanju i golim rukama savladati protivnike te dobrim dijelom podsjeća na Sama Fishera. Ovo osobito dolazi do izražaja i izgleda veoma kul kada vas netko od protivnika otkrije, a vi se „lažno predate“ i na taj način ga zavarate, a kada vam protivnik priđe na odgovarajuću udaljenost, hitro se okrenete i sredite ga s nekoliko kratkih udaraca, ili ga iskoristite kao ljudski štit. Također, kada već govorimo o golorukoj borbi, Agent 47 dobio je mogućnost ubijanja ili onesvješćivanja protivnika, ovisno o tipki koju na gamepadu pritisnete. Prateći trendove modernih igara iz trećega lica, i nova Hitman igra nije ostala imuna na cover sustav. Klasičan cover sustav ovdje ne služi samo za skrivanje za vrijeme napucavanja, kao što je slučaj u većini third person shootera, već i za tiho i neprimjetno kretanje, što je zapravo i njegova primarna svrha.
Ipak, dva najvažnija noviteta tiču se implementacije novih sposobnosti glavnoga aktera, kao što su Instinct i Point Shooting.
Instinct ćemo najlakše moći usporediti s Batmanovim Detective modom. Zahvaljujući Instinctu, Agent 47 će moći „osjetiti“ protivnike u blizini i vidjeti njihove kretnje, kao i ostale korisne predmete koji se nalaze razbacani po svakome levelu. Instinct služi i da zavara sumnjičave protivnike – pritiskom na tipku namijenjenu Instinctu, naš ubojica će na vješt način izbjegavati direktan kontakt s protivnicima (spustit će glavu kada prolazi kraj njih ili će se pretvarati da razgovara preko radija i slično). Za razliku od Batmanovoga Detective moda, Instinct se troši i gotovo nikada ga nećete imati dovoljno pa ćete tijekom igranja biti primorani na taktiziranje i oko njegove upotrebe. Instinct je moguće dopunjavati izvršavanjem pojedinih zadataka i akcija, a od razine težine igre ovisit će i sama njegova količina (na najlakšemu nivou imat će je sasvim dovoljno, dok na najtežem slobodno možete zaboraviti na njega).
Point Shooting je još jedan zgodan novitet koji po prvi put imamo priliku vidjeti u Hitman serijalu. Ova sposobnost kojom raspolaže naš omiljeni ćelavi ubojica najsličnija je Dead Eyeu iz Red Dead Redemptiona ili Mark & Execute sposobnosti iz igre Splinter Cell: Conviction. Za one slabije upućene, radi se o jednoj varijaciji popularnoga Bullet Timea u kojoj pritiskom na određenu tipku nakratko zaustavljamo vrijeme, nakon čega imamo priliku mirno nanišaniti i označiti nekoliko protivnika koje će potom, po isteku predviđenoga vremena, Agent 47 u jednome potezu efikasno eliminirati. Upotreba ove sposobnosti odlično je izbalansirana; i ona se troši tako da ju nije moguće koristiti stalno jer bi igra u suprotnome izgubila svoj smisao (zamislite da čitavu igru završite usporavajući vrijeme i ubijajući sve protivnike odjednom, ne dozvolivši im ni da zapucaju na vas – ne bi bilo baš zanimljivo, zar ne?).
Ukratko rečeno, Hitman: Absolution je definitivno najinovativnija igra u serijalu, a svaki novitet koji je IO Interactive ubacio u nju zaista je u velikoj mjeri obogatio njezin gameplay, a takvo što je za svaku pohvalu, osobito kada je u pitanju ovaj, baš i ne pretjerano inventivni serijal.
„UGOVORI“ I IGRANJE U DRUŠTVU
Premijerno u serijalu, Hitmana imamo priliku zaigrati i u društvu. Nakon što završite veoma dobru single player kampanju, ali i u pauzi između njezinih misija, imat ćete priliku zaigrati Contracts mod. Contracts je kompetitivni mod, interesantno osmišljen, u kojemu sami igrači određuju mete (do tri u jednoj misiji) koje potom moraju eliminirati. Ovo funkcionira na sljedeći način: kao mete možete odabrati bilo koja tri NPC-a na razinama iz single player kampanje te pritom odrediti pojedine parametre, uvjete i ciljeve (primjerice, vremensku ograničenost, eliminaciju meta određenim oružjem itd), a sve što sami postignete igrajući level koji ste kreirali poslužit će kao kriterij svima drugima s kojima podijelite isti. Ovaj sustav kreiranja i dijeljenja levela funkcionira zaista besprijekorno pa ćete sasvim sigurno provesti sate i sate igrajući Contracts mod i nadmećući se sa svojim prijateljima.
KONAČNO HITMAN IGRA KOJA DOBRO IZGLEDA
Nijedna Hitman igra nije prošla kroz ovako visok stupanj produkcije. Hm, leži li možda razlog u tome što je ulogu izdavača igre preuzeo Square Enix, koji je inače poznat po visokoj kvaliteti svojih igara? Moguće je, no to i nije toliko važno; konačno je pred nama Hitman igra koja, pored vrhunskog gameplaya, veoma dobro izgleda. Novi grafički pokretač, Glacier 2, na djelu izgleda zaista odlično i sjajni vizuali te odlična animacija pokreta pravi su dokaz za to. Još od prvih demonstracija Glacier 2 enginea znali smo da će biti u stanju prikazati velik broj likova na ekranu, no uglavnom smo strahovali kako će se to odraziti na sam frame rate igre; međutim, sve funkcionira besprijekorno. Ukoliko bismo Glacier 2 morali usporediti s nekim drugim grafičkim pokretačem, jedini bi u obzir došao Ubisoftov AnvilNext engine, koji je nedavno debitirao u trećem Assassin’s Creedu. Cut scene u igri su veoma dobre, sve teksture su lijepo ispolirane, level dizajn je odličan, a ukoliko bismo morali uputiti neku primjedbu vezanu za sam izgled igre, onda bismo svakako trebali spomenuti prenaglašene svjetlosne efekte, zahvaljujući kojima boje u igri izgledaju blijedo i djeluju pomalo isprano. Glazba u igri je primjerena samome serijalu, a odličnoj glasovnoj glumi doprinijeli su brojni glumci, poput Keitha Carradinea, Powersa Bootha pa čak i bivše porno dive Traci Lords. Već smo spomenuli odlične kontrole, a još ćemo naglasiti kako je ovo jedna od third person igara koja nema apsolutno nikakvih problema s pozicioniranjem kamere. Redatelji igre odradili su zaista odličan posao, a to će znati cijeniti svaki igrač koji se svakodnevno bori s lošim idejama pojedinih redatelja.
I JOŠ PAR RIJEČI ZA KRAJ
Hitman: Absolution je definitivno najbolja igra u serijalu, no ipak nije igra koju mogu preporučiti svakome, a posebno onima koji očekuju third person shooter u stilu Maxa Paynea ili igre Gears of War. Ne, ovo je igra koja zahtijeva iznimnu pažnju i strpljenje onih koji je igraju te je iz toga razloga ne bih mogao preporučiiti svima. S druge strane, ukoliko ste proteklih šest godina odbrojavali dane do izlaska nove igre s ćelavim ubojicom u glavnoj ulozi, a još niste zaigrali Hitman: Absolution, trkom se uputite po svoj primjerak igre jer vas očekuju sati i sati veoma atmosferične i visoko producirane zabave. Za one neodlučne, kao i za one koji bi možda voljeli isprobati jedno novo igraće iskustvo, možda će pomoći ukoliko kažemo da se radi o tehnički maestralnom ostvarenju te jednoj najigrivijih i najisplativijih igara koju trenutno možete pronaći na tržištu. Svaka čast IO Interactiveu na trudu i zalaganju koje su uložili u stvaranje ovoga naslova – nadajmo se samo da za novi nastavak nećemo morati čekati idućih šest godina.
Leave a Comment