Na konferenciji Blender: Film & Games, održan je panel pod nazivom Svjetski uspjesi hrvatskih videoigara, na kojem su sudjelovali neki od najistaknutijih predstavnika hrvatske industrije videoigara. Govornici Ivan Murat (Nanobit), Davor Hunski (Croteam), Boris Barbir (Pine Studio), Mario Mihoković (LGM & Overseer Games) i Tomislav Uzelac (2X2 Games) podijelili su svoja iskustva, izazove i uspjehe u svijetu razvoja videoigara. Razgovor je obuhvatio teme poput izazova s kojima se susreću domaći developeri, važnosti strasti u razvoju igara, financijskih modela, te balansiranja kreativnosti i poslovnog aspekta.
Strast kao pokretačka snaga
Jedna od ključnih tema panela bila je strast prema razvoju videoigara, koja često nadilazi sve izazove u industriji. Murat iz Nanobita naglasio je kako industrija videoigara zahtijeva puno rada i truda, posebno u početnim fazama karijere: “Ako želite raditi nešto što usrećuje ljude, nešto što će im izmamiti osmijeh na lice, onda radite u gamingu. Ali nemojte očekivati lagani početak – potrebno je mnogo napornog rada i strasti.“ Murat je dodao da uspjeh često dolazi iz toga što timovi ulažu više od očekivanog te ne odustaju od izazova koji dolaze s razvojem igara.
Hunski iz Croteama složio se s ovim, ističući da je ključ uspjeha raditi iz ljubavi: “Naš tim djeluje kao hippie komuna – radimo ono što volimo, a kad vidiš da ljudi uživaju u tvojim igrama, to ti daje dodatnu strast i motivaciju. Mi ne koristimo mehanizme kontrole rada, naš tim radi jer to žele, jer vole svoj posao.“ Prema Hunskom, kreativni proces je ključan, ali zahtijeva naporan rad i konstantnu prilagodbu tržištu, dok istovremeno omogućava razvoj unikatnih ideja.
Izazovi financiranja i održavanja poslovnog modela
Panelisti su također razgovarali o izazovima financiranja projekata i donošenju teških poslovnih odluka. Mihoković iz LGM & Overseer Games podijelio je svoja iskustva o financijskim poteškoćama i balansiranju između kreativnosti i komercijalnog uspjeha. Naglasio je da iako financiranje projekata može biti izazovno, njihov tim uspijeva jer su usmjereni na jednostavne, jasne ciljeve: “Mi smo kao tete na placu – imamo dobar proizvod, ako je cijena dobra, ljudi će ga kupiti.“
S druge strane, Murat je govorio o važnosti prepoznavanja trenutka kada treba stati s razvojem igre. Ovaj aspekt Murat smatra jednim od najtežih za svakog developera: “Jedna od najtežih stvari je znati kada zaustaviti projekt, a ne nastaviti ulagati vrijeme i novac u nešto što možda neće uspjeti.“ Naglasio je koliko je važno da developeri budu sposobni donijeti teške odluke na vrijeme kako bi izbjegli veće gubitke.
Razvoj igre u skladu s tržištem i publikom
Uzelac iz 2X2 Games istaknuo je koliko je bitno poznavati svoju nišu i publiku. Prema njegovim riječima, jednostavno napraviti dobru igru nije dovoljno: „Postoji mnoštvo fenomenalnih igara koje su apsolutno propale jer nisu uspjele doprijeti do prave publike. Nije dovoljno napraviti igru, pustiti je u svijet i nadati se najboljem. Morate slušati igrače i prilagođavati se njihovim povratnim informacijama.“ Uzelac je istaknuo važnost istraživanja tržišta prije nego što se pokrene projekt, što omogućava developerima da prepoznaju svoje korisnike i njihova očekivanja.
Barbir iz Pine Studija nadovezao se na ovo, spominjući vlastito iskustvo gdje su njihovi projekti prošli kroz različite faze razvoja i prilagodbe: “Krenuli smo s mini igrama koje smo prodavali bez da je igdje pisalo naše ime. Naš cilj je bio učiti i usavršavati se dok nismo bili spremni za veće projekte.“ Ovaj pristup im je omogućio da se postepeno uspinju u industriji, a kasnije su uspjeli doći do toga da njihove igre budu među najpopularnijima na platformama kao što su App Store i Google Play.
Dugoročno planiranje i ciljevi
Govornici su se složili da je jedno od najvećih iskušenja za game dev studije održati dugoročnu viziju i ne gubiti fokus. Murat je istaknuo kako je ključ dugoročnog uspjeha ne samo razvijati igre, već i ulagati u ljude i stvarati održivu radnu atmosferu: “Razvoj igre nije sprint, već maraton. Potrebno je graditi timove koji mogu izdržati dugotrajne projekte, a to se postiže stabilnom radnom kulturom i konstantnim ulaganjem u razvoj zaposlenika.“
Uzelac je također dodao kako je ključno postaviti realne ciljeve za svaki projekt: “Morate znati što želite postići, ali i kada je vrijeme da se projekt završi,“ rekao je. Ponekad je najveći izazov prepoznati kada je potrebno odustati od ideje koja ne daje rezultate, što je vještina koju je, prema Uzelcu, teško steći, ali je ključna za dugoročni uspjeh.