Kada je Age of Empires 2: Age of Kings objavljen 1999. godine bio sam duplo mlađi nego danas. Dakle, prije pola mog života objavljena je ova igra koju sam osobno odigrao nebrojene sate kao mali geek i veliki fan povijesti. Prije 14 godina ta je igra bila nešto extra, po meni vrhunac mogućnosti i igrivosti. Njen dodatak, „The Conquerors“ dodao je još na samoj igrivosti i ugođaju kroz nekoliko novih kampanja te naroda. Sve u svemu, bio bih više nego zadovoljan kada bi danas izašao kakav RTS takvih kapaciteta kao što je AOE 2 bio prije 14 godina.
Za one koji se nekim slučajem nisu do sada susreli s AOE, ukratko ćemo opisati tako da osvrt na HD verziju bude smislen. Age of Kings je postavljen u srednjem vijeku i sadrži trinaest civilizacija, a to su: Britanci, Bizanti, Kelti, Goti, Franci, Teutonci, Mongoli, Kinezi, Japanci, Perzijanci, Saraceni, Turci i Vikinzi. Cilj je relativno jednostavan, prikupiti resurse koji se koriste za izgradnju gradova, stvaranje vojske te naravno poraziti neprijatelje. Postoji pet povijesnih kampanja koje se razlikuju u svojim ciljevima i opsegom dostupnih jedinica i zgrada dok klasični custom game u startu daje sve opcije odabrane civilizacije. Multiplayer je dakako moguć iako ga nisam nikada osobno probao, na žalost jer je igra zapravo kud i kamo igrivija kao takva.
Igra se odvija kroz četiri vijeka/ stadija: Mračno doba, Feudalno doba, doba dvoraca i carskog doba koje je zapravo Renesansno doba. Napretkom u novo doba otključavaju se nove jedinice, strukture i tehnologije, ali igrači moraju platiti određeni iznos sredstava za prelazak na sljedeće doba i to tek kada su zadovoljeni određeni neki uvjeti aktualnog doba. Što je zapravo zgodno zamišljeno iako je u praksi napravljeno podosta loše jer u custom igri zapravo dolazi do trčanja za dolaskom u zadnje doba pa tek onda pumpanje vojske i prave igre. Nešto što mi se osobno jako svidjelo su posebne jedinice svake civilizacije. Te elitne jedinice mogle su se izrađivati isključivo u skupim dvorcima. Koliko god da je to jedan veliki plus igri utoliko je i pokazao jedan veliki minus. Osobno sam se nadao da će biti ispravljen u HD verziji. Naime, sve civilizacije imaju manje više iste jedinice osim posebnih jedinica, a te su jedinice uvelike karakteristične za Europu što igranje kao Korea ili Japan čini pomalo apsurdnim dok gledate kako vam većina vojske izgleda identično kao od suparnika Kelta ili Bizantinca. HD verzija inkorporira ekspanziju TC te na raspolaganju imamo 18 civilizacija koje osim navedenih razlika u jednoj elitnoj jedinici imaju tek male bonuse specijalizirane za neku civilizaciju, npr. Franci imaju jeftinije dvorce koji su najbolji defanzivni aspekt svake civilizacije te koštaju bezobrazno veliku količinu kamena koji je rijedak na karti, Huni ne zahtijevaju izgradnju kuća za dizanje limita populacije itd. Što je zgodno zamišljeno, ali danas bolno nedovoljno. Zaista je velika šteta što je HD verzija propustila ispraviti taj poveći nedostatak igre.
Dizanje limita populacije sa zaista bijednih 200 na 500 je poveći plus koji bi ipak bio veći da je napravljen pomak u mogućnostima i praktičnosti upravljanjem svih tih silnih jedinica. Drugim riječima, preglednost je ostala na osrednjoj razini te se ponekad lako dolazi do situacije da jednostavno više niste u stanju efikasno kontrolirati svoje kraljevstvo osim ako ga niste opasali zidinama, a i onda je izazov. Nadalje, gotovo najiritantnija stvar u igri je i dalje prisutna te s podizanjem populacije još gora, skirmisher jedinica zbog koje je vjerujem nemali broj igrača uništio tastaturu il dvije u najmanju ruku. U čemu je problem? Dakle ovako, ta skirmish jedinica je jedan mali jeftini bijednik iznimnih atletskih sposobnosti (konjica ga nikako uloviti) koji zajedno sa svojim brojnim klonovima trčkara okolo i gađa vaše trupe i radnike kopljem i bježi … i bježi i bježi i trči više nego onaj Pigmejac iz filma ”Bogovi su pali na tjeme”. Kad ste mislili da ste ga potjerali on se naravno (i još 5 njih) vrate i opet maltretiraju. Tada već živčani konjicu pošaljete strijelce i za par minuta ih poskidate i svi sretni, kako da ne… Čim skinete tih 5 dođe novih 10 i tako konstantno dok iritantni AI ne napravi gotovo pola populacije od tih malih papaka i konstantno odbija ući u bitku s vašom već sad užasno živčanom i izranjavanom vojskom. Uglavnom, taj AI glitch nije ispravljen te nastavlja iritirati i dalje.
Što je onda novo u HD verziji? Iskreno, malo toga, nisam ni sam siguran zašto se tako zove jer je grafika gotovo ista, vatra je malo bolja i teksture blago promijenjene, ali neznatno. Osobno ne bih ni primjetio da nisam prvo pročitao o tome pa pogledao detaljnije. Zašto se zove HD verzija, a ne Gold Edition 2, iskreno ne znam, možda zbog marketinga, ali ako očekujete značajnu promjenu u grafici ostat ćete razočarani. Jednostavno je nema. Ta činjenica je čak mogla biti i potpuno nebitna da se poradilo više na redizajnu jedinica i zgrada te mogućnostima upravljanja, u tom slučaju to bi zaista bio dobar potez koji bi zaslužio izdvajanje novca za ovu igru, međutim kako se to nije dogodilo te kako ni grafika nije nikakav HD onda zaista smatram da bi izdvajanje novca za AOE 2 HD bilo bacanje istog kroz prozor. Ukoliko vas pomalo pere nostalgija ili ste bar malo zaintrigirani za RTS stare garde i volite klasike onda rađe izvucite iz prašine negdje CD sa starim AOE i uživajte par sati. Duže od par sati teško da će i biti jer igra koliko god da je klasik i koliko god da je bila ikona i strašno igriva, jednostavno je pregažena s vremenom te će teško vezati za ekran duže od 2 sata ikoga osim navjernijih fanova.
Osobno ne žalim što sam izdvojio malo vremena na HD iz nekoliko razloga. Prvi je vraćanje u djetinjstvo koje je rezultiralo reinstalacijom još par igri iz 90 – ih, drugi je podsjetnik na čisti RTS bez RPG elemenata. Treći razlog je pisanje ovog predivnog članka, ali isto tako i početak razmišljanja o tome koliko se zapravo sve promijenilo u samo 14 godina te samim time bacanje misli na 14 godina od sada, to je bilo zabavno. Iskreno, na pamet mi je palo to da bi se netko možda mogao sjetiti da klasike kao AOE, bilo da su RTS ili RPG ili avanture u neko buduće vrijeme zaista uzme u ruke te redizajnira i updata u skladu s aktualnim tehnološkim dostignućima jer AOE zaslužuje kud i kamo bolji HD, pardon „HD“ od ovoga što je dobio. Osobnog sam stava da je igrivost igara iz 90-ih bila veća nego danas kada se većina studia bahato oslanja na vizualne aspekte igara dok grubo zanemaruje setting ugođaj pa čak u neku ruku i mogući edukativni aspekt koji je AEO ipak imao koristeći u nekim stvarima povijesno točne predloške. Total War serijal je jedan od rijetkih koji je nastavio ići tim putem iako i on ima svojih „bisera“ kao što recimo ima AOE u već spomenutom slučaju da će Japanci i Kelti u vojsci bez srama imati oklopljene vitezove karakteristične isključivo za Francusku ili Njemačku u srednjem vijeku.
Misao za kraj je jednostavna – ne očekujte ništa novo niti ništa strašno dobro. Ako je prošlo puno vremena od vašeg zadnjeg igranja AOE 2, udovoljite si malo nostalgije jer je ova igra, na žalost, prvenstveno dobra samo za tu svrhu.
Leave a Comment