
KARMA: The Dark World je psihološki triler inspiriran bizarnim svjetovima Davida Lyncha, složenim pričama Christophera Nolana i mračnim temama Orwellove knjige 1984. Igru je razvio mali kineski tim Pollard Studio, koristeći Unreal Engine 5, što joj daje nevjerojatan vizualni izgled, ali i jezivu atmosferu. Igrate kao Daniel McGovern, agent koji radi za moćnu, kontrolirajuću vladu. Njegov zadatak je ulaziti u umove ljudi i otkriti zločine prije nego što se dogode. Međutim, ono što počinje kao rutinski slučaj ubrzo se pretvara u zbunjujuću mrežu laži, ljubavi i izgubljenih sjećanja, gdje ništa nije onako kakvim se čini. Iako igra ima snažne trenutke i hrabru viziju, neki dijelovi nisu toliko dobro izvedeni.
Hod kroz filmski um
KARMA više nalikuje interaktivnom filmu nego klasičnoj igri. Slijedi stil takozvanih walking simulatora s jednostavnim zagonetkama. Kao Daniel, koristite posebnu tehnologiju za ulazak u sjećanja drugih ljudi, krećući se kroz neobične nadrealne verzije ureda, bolnica i drugih lokacija. Fokus igre je na tri ključna elementa: istraživanju okoliša, interakciji s objektima i rješavanju jednostavnih zagonetki. Nema mape ni smjernica, igra od vas očekuje da pažljivo promatrate i sami povezujete dijelove priče, što stvara sporiji, promišljeniji tempo.
Zagonetke se prirodno uklapaju u narativ, te služe kao prepreke koje vas vode naprijed. Neke su jednostavne, tipa da morate pronaći ključ u ladici, dok druge zahtijevaju više truda, primjerice, otključavanje brave pomoću tragova iz okoline. Većina ih ima logično rješenje, a ako pažljivo promatrate, odgovore nikada neće biti teško pronaći pronaći čak iako se pogubite. Dapače, u nekim situacijama možda ćete morati poravnati simbole na kutiji ili preslušati snimku kako biste dobili šifru.
Ipak, neke zagonetke mogu biti frustrirajuće; ne zato što su teške, već zbog načina na koje su izvedene. U kasnijem dijelu igre postoji zagonetka u kojoj morate uskladiti simbole u prostoriji koja se neprestano mijenja, ali kretanje je sporo i igra vam ne daje povratne informacije o tome radite li nešto ispravno. Još jedna problematična zagonetka uključuje šifriranu kutiju, čiji su tragovi skriveni u predmetima iz priče koje ste možda preskočili. Ovi dijelovi mogli bi odbiti one koji ne vole nasumična nagađanja ili ponovna pregledavanja područja, pogotovo jer ne postoje nikakvi hintovi koji bi pomogli u rješavanju problema.
Jednostavan dizajn igre ima i dobre i loše strane. Ne možete izgubiti niti vam može ponestati vremena, što vam omogućuje da se usredotočite na jezivu atmosferu. No, gameplay ostaje isti tijekom cijelog igranja, uglavnom se svodi na hodanje i klikanje. Osim toga, uvelike se oslanja na svoju priču; ako vam se dopadne zaplet, funkcionirat će sasvim dobro i zadržat će vas. Ali ako vam se ne svidi, sam gameplay nije dovoljno bogat da vas zadrži.
Osim sporog istraživanja, igra uključuje i scenaristički režirane scene bijega koje iznenada mijenjaju promišljeni tempo u adrenalinsku jurnjavu. Ovi trenuci se događaju kada Daniel, ili osoba čije uspomene istražuje, naiđe na jeziva stvorenja. Možda ćete se suočiti s divovskim čudovištem s televizorom umjesto glave ili mračnom zvijeri sastavljenom od slomljenih sjećanja. Jedna od najnapetijih scena bijega odvija se dok igrate kao Sean Mehndez, istraživač koji ima samo jednu nogu. Dok pokušavate pobjeći od čudovišta kroz ured, njegovo šepanje vas usporava pa cijela sekvenca dodatno je pojačana osjećajem panike.
Zamršena mreža simbola
Radnja KARME smještena je u iskrivljenu verziju Istočne Njemačke iz 1984. godine. U ovom mračnom svijetu, svemoćna korporacija Leviathan nadzire stanovnike. Koriste droge za kontrolu uma i obećavaju savršeno društvo. Ono što započne kao rutinski slučaj, brzo preraste u mnogo složeniju priču koja uključuje špijune, skrivene obiteljske tajne i pitanja o tome što je stvarno.
Priča se zapravo kreće između 1966. i 1984. godine, mijenjajući perspektive različitih likova. Kada Daniel ulazi u sjećanja drugih ljudi, postaje teško razaznati što se doista dogodilo, a što je samo odraz njihove svijesti. Igra se bavi velikim temama poput kontrole, identiteta i suočavanja s gubitkom. Stvari će također postati još bizarnije nakon nekog vremena, susrest ćete dužnosnike s televizorima na glavi, ali i beskonačne hrpe papirnatih dokumenata koji dočaravaju brutalnost birokracije i tajanstvene govore “Majke”, sveprisutnog glasa korporacije.
Radnja je puna iznenadnih preokreta, nalik onima u filmovima Christophera Nolana i također nagovještava postojanje alternativnih stvarnosti. Orwellov utjecaj osjeti se u načinu na koji vlast neprestano nadzire stanovnike. Neke scene posebno se ističu, primjerice, kada sjećanje naglo prelazi iz kaotičnog sna u stvarnost, otkrivajući način na koji um lika funkcionira. No, priča pokušava obuhvatiti previše toga odjednom. Puna je simbola, poput promatrajućih očiju i crvenih soba sa zavjesama boje krvi, ali ti elementi često će vas zbuniti. Najveći problem je pak srednji dio igre koji napreduje presporo, s nekim scenama koje se ponavljaju previše puta i narušavaju tempo igranja.
Vizualna raskoš – najveća snaga igre
Najimpresivniji aspekt KARME definitivno je njena prezentacija. Unreal Engine 5 ovdje pokazuje punu snagu; Lumen rasvjeta i Nanite geometrija stvaraju svijet koji je istovremeno fotorealističan i nadrealan. Vidjet ćete sivilo i hladnoću Istočne Njemačke, sa treperavim svjetlima, a zatim će vas igra naglo prebaciti u halucinantne svjetove sjećanja, oceane pod zvijezdama ili prostorije koje se tope. Likovi su iznimno detaljni zahvaljujući motion capture tehnologiji i posebna pažnja posvećena je Danielovim rukama, koje izgledaju realistično i animirane su s velikom preciznošću. Prijelazi između sumorne stvarnosti i psihodeličnih sjećanja su također besprijekorni, te pretvaraju svaku scenu u vizualni spektakl.
Glazba i zvučni efekti izvrsno nadopunjuju vizualnu stranu igre. Soundtrack kombinira orkestralne skladbe s originalnim pjesmama, stvarajući napetost ili tugu kada je potrebno. Pametni zvučni detalji, kao što su razni odjeci, iskrivljeni glasovi i zvukovi stavljanja pečata na dokumente dodatno pojačavaju jezivu atmosferu. Gluma je uglavnom vrlo uvjerljiva, a Jack Ayres kao Daniel posebno se ističe, savršeno dočaravajući osjećaj izgubljenosti i očaja. Nažalost, neki sporedni likovi nisu toliko upečatljivi.
Igra koja se neće svakome svidjeti
Kada KARMA funkcionira kako treba, može biti iznimno moćna igra. Stvara težak, napet ugođaj, vizualno je spektakularna i donosi nezaboravne priče, osobito trenutke kada postupno otkrivate bolnu prošlost lika. Kao prvi projekt Pollard Studija, igra pokazuje da tim ima velike kreativne ideje i tehničke vještine. Ali gameplay je vrlo jednostavan, možda čak i previše jednostavan. Nema dovoljno interaktivnih elemenata da bi opravdao svoj filmski stil.
KARMA: The Dark World je ona vrsta igre koju više poštujete nego istinski uživate u njoj. Ako volite neobične, nadrealne priče, mračne futurističke svjetove ili eksperimentalne igre, možda će vas fascinirati, ali samo ako ne očekujete savršenstvo. Za druge, igra bi mogla izgledati kao prekrasna slagalica kojoj nedostaju oni ključni središnji dijelovi. Ne uspijeva u potpunosti, ali njezina hrabrost i originalnost ističu se u usporedbi sa sigurnijim, predvidljivim igrama. Unatoč svojim manama, dovoljno je zanimljiva da je vrijedi isprobati.