Kursor vam stoji iznad tipke na kojoj piše „Play Ranked Match“. Ruke su vam hladne, počinjete se znojiti, a srce kuca sve brže i brže. Osjećate se napeto i neugodno. Ipak, uz duboki udisaj, kliknete i uđete u game. Ako vam ovo zvuči poznato, to znači da ste već iskusili ladder anxiety. Ladder anxiety se najbolje može opisati kao tjeskoba izazvana kompetitivnim igranjem. Najsličnija je tremi, no javlja se kao mnogo intenzivniji osjećaj koji u konačnici negativno utječe na vaš rezultat u igri. Trema je zapravo pozitivan ljudski mehanizam koji se javlja u situacijama za koje mislimo da je važno da se pokažemo u najboljem svijetlu, i tjera nas da budemo koncentrirani i stvarno damo sve od sebe. Ladder anxiety je mnogo intenzivnija emocionalna reakcija od treme koja remeti koncentraciju i lako dovodi do osjećaja frustracije. Nakon nekog vremena, iako nam se sama igra sviđa, sve manje i manje igramo te u konačnici i prestajemo igrati tu igru jer nam izaziva previše negativnih emocija.
Ladder anxiety se javlja isključivo kod kompetitivnih modova igre koji imaju neku ljestvicu na kojoj se uspoređujete s ostalim igračima. Stavljeni ste u kategorije – često je to bronze, silver, gold, platinum i tako dalje. Iako ladder anxiety postoji i u timskim igrama, mnogo češće se javlja u igrama poput Starcrafta, Hearthstonea, Street Fightera i ostalih fighting igara gdje igrate 1 na 1 i ne možete se vaditi na nekompetentnost vaših suigrača.
Postoji mnogo razloga zbog kojih možete osjećati stres neposredno prije i tijekom igre, i važno je napomenuti kako uzroci ne vrijede za svakog igrača jednako. Ovisno od osobe do osobe, uzroci tog stresa su različiti. Jedan od najčešćih je strah od gubitka mjesta na ljestvici. Vaše mjesto na ljestvici simbolizira vašu sposobnost unutar igre, i većinom imamo snažan stav o tome gdje zapravo pripadamo. Primjerice, možemo biti igrač koji je trenutno u silver kategoriji, a smatramo da zaslužujemo najmanje gold. Svakim porazom se udaljavamo od naše željene pozicije i to dovodi do velikih frustracija. Počinjemo sumnjati u sebe, igramo lošije, te se osjećamo manje motivirano. Van svijeta gaminga, istraživanja na kockarima su pokazala kako ljudi mnogo više mrze gubiti ono što već imaju nego što vole dobivati. Odnosno, gubitak određene vrijednosti ili iznosa iskusit ćemo puno negativnije nego li što ćemo biti sretni ako tu istu vrijednost dobijemo.
Uzroci mogu biti povezani i s vrstom igre koju igrate. Primjerice u Starcraftu i sličnim igrama koje koriste fog of war, nemoguće je znati što u svakom trenutku radi vaš protivnik. Ponekad imate osjećaj kako konstantno morate biti spremni na sve mogućnosti, što je loša taktika – protivnik će vas kazniti ako igrate suviše pasivno. U raznim igrama već na samom loading ekranu možete vidjeti ranking protivnika. Ako prije početka igre očekujete kako je vaš protivnik puno bolji od vas, to može dovesti do povećane razine stresa. Netom prije ulaska u igru, vidite i koju rasu je vaš protivnik odabrao ako se radi o RTSu ili kojeg heroja koristi ako je u pitanju DOTA ili League of Legends. Kad već otprije znate kako se loše snalazite u određenom match-upu, počinjete pretjerano razmišljati o tome na koji način pristupiti igri; što je dobro ako uspijete smisliti nekakav plan, ali loše ako niste sigurni u svoju taktiku i očekujete probleme i prije nego se pojave.
Novitet u određenim igrama koje koriste ranking su i tzv. promotion gameovi. Igra vam jasno prezentira kako je vaša iduća partija odlučujuća, te ako pobijedite garantiran vam je prolaz u iduću jakosnu skupinu. U slučaju da izgubite, morat ćete čekati neku drugu priliku. Takve partije imaju veliku važnost za igrača – ulog je velik i jasno vam je kako vam jedna pobjeda donosi veću nagradu no inače. Naravno, u takvim partijama i stres je puno veći te je nerijetko dovoljno da samo jedna stvar pođe po zlu (loš početak gamea, suigrač koji je AFK ili loše igra) kako bi se dogodio potpuni raspad sistema. S druge strane, postoje i demotion gameovi koji su potencijalno još i značajniji – poraz vas lansira u slabiju kategoriju igrača.
U pravilu ljudi više uče iz poraza nego iz pobjeda. Može postojati mnogo razloga koji su doveli do vaše pobjede. Taktika koju ste koristili bila je bolja, imali ste bolji match-up, vaš protivnik je igrao loše, vi ste jednostavno bili bolji ili slično. Generalno iz pobjeda jedino korisno što možete izvući za vašu buduću igru je to da je vaša taktika bila uspješna, a i to je upitno. Ako je vaš protivnik jednostavno bio mnogo lošiji od vas, vjerojatno je da bi ste pobijedili kakvu god taktiku koristili. Kod poraza, vi znate na kojoj razini ste igrali. U slučaju da ste izgubili i dali sve od sebe, možete analizirati vašu igru kako bi shvatili koje aspekte možete poboljšati. Istina, u nekim igrama i sreća ima veliku ulogu – niste izvukli karte koje bi vam bile korisne ako pričamo o Hearthstoneu ili Magicu, a ako je riječ o primjerice Rocket League, protivnikov udarac se u zadnjoj sekundi nesretno odbio i primili ste gol. Nemojte koristiti sreću kao izgovor! Kad bi koristili iste primjere, možda ste mogli izmijeniti vaš deck kako bi ubuduće imali u rukama više korisnih karata, a ako govorimo o Rocket Leagueu, sigurno ste mogli tijekom cijele utakmice bolje iskoristiti vaše prilike ili biti bolje pozicionirani u određenim situacijama. Porazi možda umanjuju vaš rating, ali iz njih dobivate neprocjenjive informacije s kojima možete popraviti vašu igru.
Ne možemo vam reći kako vaš rating i nije toliko važan. Kad bi to bilo tako, ljudi ne bi osjećali nervozu prilikom igranja kompetitivnih modova igre. Većinu najviše i privlači pri igranju kompetitivnih igara to što mogu reći (i pokazati) da su bolji u igri od drugih. Što onda napraviti kako bi umanjili anksioznost? Morate prihvatiti činjenicu da će se vaš ranking dok god igrate mijenjati, i bit će tu i uspona i padova. Matchmaking u većini igara nastoji da vaš omjer poraza i pobjeda bude 1:1, tako da ne očajavate ako izgubite puno partija zaredom. Možda će se vaš ranking i smanjiti, no igra će vas spajati sa slabijim protivnicima nego prije. Isto tako, svakom vašem nizu pobjeda mora doći kraj. To je prirodan slijed događaja na koji morate biti spremni. Sve se uvijek može popraviti, vaš ranking se uvijek može poboljšati. Nemojte plakati za svakim izgubljenim bodom, već iskoristite poraz kao priliku da uvidite nedostatke u vašoj igri. Pogledajte replay vaše partije ako je dostupan!
Kad vas počne hvatati nervoza, pokušajte kontrolirati disanje, ugrijte ruke, istegnite se, poslušajte neku glazbu za opuštanje. Kliknite na tu tipku Play Game. Najgore što se može dogoditi je da ćete izgubiti. Ako svakim porazom naučite nešto novo, dugoročno ćete poboljšati vaš ranking. Svakom novom partijom skupljate više korisnog iskustva (ne XP-a na ekranu nego pravog iskustva). Ako izgubite dvije partije zaredom, nemojte više igrati. Radije pogledajte neki guide, streamere, i tako poboljšajte vašu igru. Nakon dva poraza ste vjerojatno već isfrustrirani i radit ćete više pogrešaka. Pokušajte sami na sebi prepoznati kada ste „u tiltu“. I za kraj, pokušajte planirati i predvidjeti što je više moguće prije početka igre. Kada ste dobro pripremljeni i imate plan, lakše ćete se nositi sa stresom i teškim situacijama unutar igre.
Matija Frančula, mag. psych.
Leave a Comment