INFO BOX
- DEVELOPER: Smartmelon Games
- PUBLISHER: Smartmelon Games
- PLATFORME: PC
- ŽANR: SF vizualna novela / strategija
- DATUM IZLASKA: 12. travnja
- PLATFORMA NA KOJOJ JE IGRA TESTIRANA: PC
Ako ste se ikada zapitali kako bi to izgledala igra koja spaja strategiju, znanstvenu fantastiku i naraciju, onda ste na pravom mjestu. Lightracer Spark je vizualna novela inspirirana budućnosti, umjetnom inteligencijom i svemirom. Kineski studio Smartmelon Games ne samo da je pogodio priču, nego je i u potpunosti nadmašio moja očekivanja. Ovaj žanr nema toliko zagriženih igrača, što znači da se developeri ozbiljno trebaju potruditi da istaknu svoju igru i dođu do ciljane publike na tržištu. Iako će možda Smartmelon Games biti poznatiji u Kini po svojim mobilnim igrama, ipak se odlučio za jedan zanimljiv preokret, a to je da će od ove godine početi izdavati igre na različitim platformama. Kao nagovjestitelj toga, Lightracer Spark možda probudi znatiželju igračima na PC platformi.
Krenimo od narativa i priče, jer oni ipak igraju najveću ulogu u ovoj igri. Vi ste zapravo Amender, po našem bi se to prevelo kao popravljač svjetova iz tehnološki visoko napredne civilizacije koji se spušta u razne vanzemaljske svjetove. Pošto ste tehnološki napredniji od većine živih bića, izabrani ste da upravljate, odnosno vodite sva živa bića do prosperiteta ili im upalite lampicu u glavi da i sami dođu do tehnološke revolucije. Iako se budite ne znajući ništa o sebi, s vremena na vrijeme sami otkrivate tko ste i što ste, te preuzimate razne skrivene datoteke kako biste se u potpunosti upoznali s pričom. Na tom vašem putu, sve vrijeme vas prati umjetna inteligencija, pomoćni AI koji vam pomaže donositi važne odluke i navodi vas na različite misije. Nikola Tesla jednom je prilikom rekao sljedeće: „Širenje civilizacije može se usporediti s požarom: prvo, slabašna iskra, zatim treperavi plamen, zatim snažan plamen, sve veće brzine i snage.“ Upravo tako se može opisati vaša uloga u ovoj igri. Kao popravljač svjetova, vaše riječi i djela mogu biti učinkovitiji nego što mislite, a vaši izbori i iskustva utječu na sve što se događa na planetu.
Lightracer Spark ima jedno glavno poglavlje i veći broj manjih koji se nalaze u glavnom, a otključavaju se kada napredujete u igri. Prolouge je vrsta tutoriala u kojem upoznajete kako igra funkcionira, koje su njezine glavne značajke i što možete očekivati od nje. Tutorial je, ajmo reći, napravljen dobro, ne uči nas baš najbolje, ali nam pokazuje sve što trebamo znati. Sve ostalo nam je prepušteno da sami shvatimo i njime ovladamo. Drugo mini poglavlje, koje se zove „Originum“, šalje nas u manje napredniji svijet i otkriva nam kako to izgleda kada se jedna manje tehnološki napredna civilizacija susreće sa nama, popravljačem svjetova, te koje su sve pozitivne i negativne strane tog susreta. Treće manje poglavlje nas upoznaje s tim kako je to kada se sukobe dvije strane koje su tehnološki vrlo napredne, a spore se oko mehaničke evolucije (Green) i genetskog napretka (Grey). Na nama je da izaberemo stranu i prođemo kroz priču. Developeri su također obećali DLC-jeve koji će sadržavati nova i veća poglavlja, a koji će se nastavljati na prijašnja.
Krenimo sada polako na mehanike igre. U početku ćete biti zbunjeni i nećete znati što se točno događa oko vas, ali čar je u tome da se s vremenom upoznate s igrom. Na početku, morate izabrati popravljačev put. Što ovo znači? U igri ćete imati odluke koje ćete morati donositi, a koje će uvelike utjecati na tijek igranja. Osim toga, putevi također utječu na vašu produktivnost tijekom igre, odnosno hoćete li dobivati više bodova za tehnologiju ili populaciju, a o tome ćemo nešto više kasnije. Možete birati između šest njih: Balanced, Custom, Explorer, Observer, Theoretical i Pragmatic. Svaki od njih vam omogućuje da uspješno riješite neku odluku. Ti putevi su kao neka vrsta osobina, primjerice, u igri ćete morati pokazati znanje o drevnim civilizacijama, a da prođete tu odluku, trebat će vam određeno „Strange Worlds“ znanje koje se može pogledati u posebnom izborniku u igri. Sve odluke imaju razinu težine, od vrlo laganih do vrlo teških. Ako ne uspijete riješiti neku odluku, neće biti toliko strašno, ali nećete dobiti sve potrebne informacije kako biste uspješno utjecali na nekog lika ili na neku civilizaciju u igri. Svako manje poglavlje ima tijek zbivanja, a nastavlja se jedno na drugo. Vrlo je poželjno da ih sve rješavate, da ih ne izbjegavate, jer vrijeme koje teče u igri ne utječe toliko na same mehanike igre.
Druga važna značajka ove igre jesu modeli svemirske postaje koji se otključavaju na početku poglavlja, kada završite neko poglavlje ili tijekom igranja. Oni daju različite bonuse, primjerice, da možete sagraditi neku posebnu zgradu, da vam daju više resursa, povećaju prostor za resurse, odnosno služe kao nadogradnja na vaš brod. Nadalje, tu su tri vrste resursa koji utječu na vašu gradnju, a i na odluke tijekom igranja. Prvi su bodovi energije, drugi su tehnološki bodovi, a zadnji je količina populacije. Resurse također dobijete kada riješite manja poglavlja. Treba proći određeno vrijeme unutar igre kako bi se zgrade sagradile, a samo vrijeme možete ubrzati ili usporiti. Postoje više vrsta zgrada, a podijeljene su u nekoliko sektora kao što su proizvodni, tehnološki, populacijski i posebni sektor. Svaki od njih daje različite resurse, odnosno tehnološke ili energetske bodove, a osim toga, specijalne zgrade daju različite bonuse, kao što su proizvodnja posebnih materijala koji se onda mogu upotrijebiti za nadogradnju zgrada, za neke misije ili izgradnju dodatnih posebnih zgrada. Posebne zgrade otključavaju se kada riješite dio priče, a mogu se i otključati, kao što sam već spomenuo, pomoću modela svemirske postaje. E sad ovako, nekako imam osjećaj da sve te zgrade i ne utječu toliko na igrivost, odnosno u smislu da sada morate provesti vrijeme igrajući kako biste napredovali dalje. Jednostavno, kada ih jedanput sagradite, ne morate im se više vraćati, jedino ako ih želite nadograditi. One će odraditi svoje, a vi ćete uvijek imati dovoljno resursa napraviti sve.
U igri također postoji više vrsta pomoćnih traka kao što su Contact, District, Commerce, Diplomacy, Millitary i Project. Svaka od njih vam pomaže da dobijete detaljne informacije o nekim stvarima, primjerice koliko imate vojske, koliko resursa vam daju sve sagrađene zgrade, s kime ste u ratu i sl. Rat u igri je jako bitan, ponekad će biti bolje rješenje nego da čekate resurse kako bi riješili neku misiju. Rat je zapravo vrlo jednosmjeran, pošto se vi zapravo tehnološki vrlo napredni, skoro nikad nećete izgubiti, jer ako imate veliku populaciju, imate i puno vojske. Ovo zapravo ima smisla i sve je povezano s pričom, a sam sustav ratovanja je jednostavan. Sve što trebate napraviti jeste pomaknuti svoju vojsku na određenu provinciju i pričekati da ju osvoji. Borbe su automatske i ne vidite što se događa u njima, osim što numerički piše koliko je vojnika poginulo i koliko ih je još ostalo tijekom bitke. Osim toga, u igri također postoje određene nadogradnje koje vam omogućuju da se različiti bodovi pojave diljem svijeta. Kada kliknete na njih, dobit ćete određenu količinu resursa kako bi se ubrzao sam proces dobivanja tih resursa. Ništa prekomplicirano.
Dotaknimo se sada najvažnijeg dijela igre, a to je sam narativ. Vaša priča uvijek će biti pokazana s desne strane ekrana. Tu je more i more teksta, koji se vrlo brzo čita, a sve je međusobno povezano. Uvijek ćete imati opciju odabrati između više odluka u jednoj priči. Odluke koju su označene plavom bojom su povezane s vašom osobnošću i vještinama koje imate i zbog toga ovisi hoćete li proći tu odluku ili ne. Ako ne uspijete proći, priča se samo nastavlja dalje, ali s drugačijem krajem. Sama priča cijele igre vrlo je opsežna i sve je vrlo dobro povezano. U igri također upoznajemo različite likove, odnosno protagoniste koji utječu na naše odluke i pokazuju nam kako smo mi ljudi zapravo sićušni ako nam se pojavi neka veća sila koja nas može kontrolirati. Mislim da je veliki problem taj što morate vlastoručno stiskati „continue“gumb, inače narativ neće ići dalje. Umjesto da me igra samo zaustavi kada dođe glavni dio, ona me prisiljava da ostanem i pročitam do kraja prije nego što se odlučim ići dalje. Vrlo sam impresioniran slikama i zvukovima u igri koji su dobro uklopljeni. Svaka priča daje posebnu sliku i možemo, uz pomoć mašte, zamisliti taj događaj i predvidjeti što će se dogoditi. Osim toga, volio bih jedino da postoji mogućnost ubrzavanja teksta, jer ponekad sam tekst zna postati dosadan i moramo čekati kako bismo nastavili dalje. Ovaj „vizualni roman“ ispričat će nam priču na jednostavan, ali smislen način, upoznat će nas s našim zadacima i kako to izgleda naš futuristički svijet. Dapače, možemo i sami pogledati na kojem se planetu nalazimo, kretati se oko njega i diviti se svemiru u kojem se nalazi. Sve vrijeme uz vas je vaš AI, čiju sliku možete vidjeti na desnoj strani. Taj AI je vrlo inteligentno biće koje vam pomaže u donošenju odluka i daje vam proračune oko toga što se može dogoditi i kako. Vrlo korisna stvar.
Kao neki zaključak, napomenuo bih da ovu igru ne možete proći brzo, da nije za svakoga i da će pojedine njene značajke biti prejednostavne. Čitanje s jedne strane zahtijeva određenu koncentraciju, a sve vam to olakšava crna boja kako se vaše oči ne bi umorile. Tehnički i ne trebate čitati sve, ali igra je jednostavno spora, tako da stignete sve pročitati i prije nego što razmislite hoćete li pročitati dio priče ili ne. Sama gradnja zgrada i ne utječe toliko na igru. Prije je potrebna vojska, vaše vještine zbog odluka te populacija. Sve je na kraju svedeno na to kako se vi osjećate i kako vi želite utjecati na priču. Osobno mislim da bi nas priča trebala zainteresirati, ali nisu svi njeni dijelovi zanimljivi. Ako već odlučite napraviti jednu vizualnu igru koja zahtjeva čitanje, onda morate imati nešto što bi trebalo zadržati igrače. To igra pokušava napraviti pomoću strateških značajki. Vi na sve utječete, sami odlučujete o sudbini civilizacije na toj planeti, a i sami protagonisti koji se pojave tijekom igre izgledaju zanimljivo. Osim što tijekom cijele igre pričate sa AI-jem kao asistentom, također postoji i narator koji nam govori sporedni dio priče.
Ova igra napravljena je kao pravi roman, potiče vas na maštu i pokušava uzbuditi zbog originalne priče, slike i glazbe i u tome leži njena snaga.