INFO BOX
- DEVELOPER: Marvel Entertainment
- PUBLISHER: Marvel Entertainment
- PLATFORME: Android, iOS
- ŽANR: taktički RPG
- DATUM IZLASKA: 28.ožujka 2016.
- PLATFORMA NA KOJOJ JE IGRA TESTIRANA: iPad
Disney i Marvel su nas još prije par godina lišili svih iluzija da ćemo dobivati dobre akcijske avanture/pucačine/strategije sa Marvelovim super junacima i super junakinjama na trenutno najjačim konzolama. Naočigled su video igre o Marvelovim likovima bile za mnoge glavni adut franšize, koji je ostao zanemaren (izuzev LEGO izdanja) i svi napori su bačeni u proizvodnju mobilnih naslova, MMORPG naslova koji bi ipak trebao biti jači naslov na PCu i jedan Facebook naslov. I, čuda radi, upravo je taj Facebook naslov doživio najveću popularnost, pozitivne kritike i veliki broj igrača koji igraju tu igru do današnjeg dana. Naravno, radi se o Marvel Avengers Alliance igri (koju smo povodom izlaska i recenzirali na GoodGameu, prije četiri godine), turn-based RPGu sa social elementima koja je postala prevelika i prekomplicirana za obične browsere i Facebook, iako se i dalje dobro drži. No, slava, velika zarada sa in-game kupnjama i popularnim PvP-om, drastično je pala u zadnjih godinu i pol, što zbog konstantnih bugova, što zbog slabe tehničke podrške i predvidljivih zadataka, zbog čega se Disney okrenuo izradi nastavka upravo te igre. RPG elementi, priča, veliki broj likova i nove ideje kombinirane sa starima osnova su nastavka koji dolazi ekskluzivno za mobilne uređaje, planira pridobiti sve fanove prvog nastavka (uključujući i one koji su odustali od njega prije nekoliko godina) i privući još mnoge fanove koji će uživati u Civil War filmu i ostalim Marvelovim proizvodima. Sjajan teaser trailer koji je izdan prije pet mjeseci, svakako je bio dobar početak:
I upravo su prvi Avengersi, tj. film o njima bili glavni poticaj za izradu prve igre čiji je plan bio prvenstveno malo iskoristiti tu ludnicu oko Avengersa i usput možda nešto zaraditi kroz mikrotransakcije. Facebook je bio čudan izbor za platformu na kojoj se to treba raditi, no mora se uzeti u obzir da igra nije bila planirana kao užasno slojevita i komplicirana niti je planirano da toliko dugo traje. No, jedno je vodilo za drugim, PvP je unatoč ponekim jakim manama i lošem matchmakingu bio hit, a ljudi su trošili stvarni novac da postanu što bolji, neki su radili svoje video kanale sa savjetima, prolazilo se kroz sito i rešeto i uživalo u kolekciji likova koja na današnji dan seže do ukupnog broja od njih 120 (ne, još nema Silver Surfera). Za mene koji igram od prvog dana ovu igru svakako je bilo lijepo i ružno putovanje okarakterizirano frustracijama sa developerskim timom zvanim Playdom koji, izgleda, nije znao u što se sve upustio i koji potencijal ima i zbog toga neki dijelovi i razdoblja igrine najveće popularnosti nisu kapitalizirana na pravi način što bi ih dovelo do još dužeg trajanja i, vjerojatno, veće zarade. Ovo je ujedno i jedina igra koju igram otkad je krenula i do današnjeg dana, prvenstveno jer omogućava da sa jako malo vremena ispuniš određene stvari u igri, no ujedno ako želite biti jači u PvPu i tamo napraviti nešto zahtjeva od vas dosta farmanja, treniranja heroja, vježbanja, čitanja, frustracija i oduzetog vremena što mnogi ne mogu izdržati u kontinuitetu više od nekoliko mjeseci. Sve u svemu, igra je bila, i dalje je, dosta kvalitetna, no zatočena u blatu nemogućnosti s obzirom na platformu, pomiješana sa velikom količinom nesposobnosti developera i uvijek neizbježnim cheaterima skoro kroz cijelu svoju povijest ipak ne predstavlja proizvod uz kojeg ćete vratiti uloženo, što god to uloženo bilo. Osim ako je ne shvatiti pretjerano ozbiljno, kada može biti dosta dobar užitak, no teško je biti smiren zbog izrazito kompetitivnog elementa koji, unatoč mana, ima određene dosta izazovne stvari, slojevite aspekte borbe i , prije svega, zaraznu igrivost. MAA 2 bi trebao ispraviti mnoge od tih stvari, dati atraktivniji i veći single player, redovnije puniti sadržajem i likovima, donijeti bolje vizuale i nadograditi impresivan sustav borbe, poteze, debuffove, buffove i sve ostalo obilježeno Marvelovom terminologijom i univerzumom. Također, trebale bi se i tehničke poteškoće smanjiti na razumnu razinu kao i izvedbu igre u visokoj kvaliteti koja bi trebala biti dostupna što većem broju ljudi.
Unatoč tome, ostaje pitanje da li je ova platforma opet bila dobar i najpametniji izbor. Slabiji mobiteli, to je već činjenično stanje, neće moći uspješno pokretati igru ni uživati u vizualima koji su, sve u svemu, jedva prosječni. Igra se iz 2D stila prebacila u 3D likove koji izgledaju lijepo, ali ni približno dobro sa sličnim igrama u žanru. Iako okolina izgleda lijepo, efekti i glazba jesu na mjestu, likovi izgledaju impresivno samo izdaleka, a igra se najbolje ”vrti” na moćnijim uređajima kao što je Appleov iPad, novi iPhoni i najbolji Android uređaji. Sve ostalo donosi poneke tehničke probleme, iako, priznajem, da nije isprobana na svakom mogućem smartphoneu pa možda i nije problem igrati igru na većini njih (vidim da se ljudi baš ne žale na to po forumima, pa je možda svima sve OK). U svakom slučaju, igra ništa ne košta pa nije problem da samo provjerite kako se vaš uređaj nosi s njom. I dok je Facebook bila svakako najraširenija platforma za takvu jednu igru, drugi dio će jako brzo postati dosta ograničeniji naslov koji sa svakim novim updateom postaje sve više nemoguć za neke korisnike. Upravo zbog toga nisam ni siguran koliko će se igri posvećivati neki koji su svjesni tog problema u budućnosti. Jedini izlaz je PC verzija za Win 10 u koju nisam još uspio ući otkad sam je downloadao, pa možemo pretpostaviti i da tu ima još uvijek nekih problema. No, izuzev tehničkih problema koji su očito za ovaj serijal surova realnost, kada se prijeđe preko njih, ostaje sama igra čemu bi se vrijedilo posvetiti detaljnije dalje u recenziji.
Što se tiče same igre, nakon mjesec dana igranja, daje se zaključiti da je ”dvojka” na sve moguće načine naprednija, bolja i poboljšana igra. Istina, nema više 2D likova, i ta trodimenzionalnost nije vrhunac današnje tehnologije, no i ne mora biti ako se igrač/ica osjeća ugodno u onome što vidi. Kod manjih mobilnih aparata neki se lošiji detalji neće ni tako lako vidjeti, dok je na tabletima unatoč mogućim vizualnim nedostacima (za one koji vole sitničariti) vizualni ugođaj dosta dobar. Taktički RPG u kojem vodite tri člana/ice tima i dalje je tu, sa malim izmjenama. Od sada nema agenta/ice kao zasebnog lika u bitkama kojeg možete nadograđivati i naodpunjavati sa još dva super junaka. Također, uz troje likova koje vodite u bitku možete imati i dvije rezerve što će vam olakšati neke bitke. A bitke ćete dobiti na različitim frontovima – izuzev obaveznih chapter misija gdje prolazite osnovnu priču tu su i Spec Ops misije (čim završi jedan spec ops počinje drugi, a u ovom trenutku imamo dva istovremeno za razliku od prve igre gdje se nekad čekalo na novi sadržaj i po mjesec dana), Covert misije (kraće i teže bitke u kojima osvajate iteme potrebne za level-upanje vaših heroja, tj. njihovih sposobnosti) i PvP mode (također, čim završi jedna sezona započinje druga, za razliku od prve igre gdje bi novu sezonu također čekali po mjesec dana). Sve nabrojano ima i posebnu priču, isprepletenu zanimljivim, zabavnim trenucima sa onima koji se svode na čisto i dosadno farmanje koje će biti svaki puta još i zaustavljeno ako nemate dovoljno energije da krenete u pojedine bitke. Energy bar za ”obične bitke”, PvP bitke, Spec Ops bitke i Covert misije su zasebne, što je isto donekle inovacija na prošlu igru, a i njihova vrijednost je različita s obzirom o kojem tipu misija se radi. Dodatna energija, kao i mnogi lakši putevi do level-upanja i jačanja heroja mogu se kupiti pravim novcem. Bilo bi naivno misliti da igra ne traži i da ne nudi načine kako si možete olakšati igranje ”iskeširanjem” 10-20 dolara svaka dva tjedna, no pravi izazov leži u tome može li igra ponuditi igračima/icama uspjeh na svim frontovima igre i bez toga. Zasada je odgovor afirmativan. Bez ijednog potrošenog dolara (kune, marki, čegagod), moguće je završiti u višim rangovima PvP-a, dobiti nove likove završetkom Spec Opsa i nadograditi svoje likove pametno i strpljivo. Iskustvo nas uči da će takav pothvat biti sve teže zadržati ako igra privuče veći broj igrača/ica i ako se održi na sceni dovoljno dugo, no zasada je u tom pogledu poprilično pošteno jer u PvP modeu više niste žrtva tuđih uspjeha i poraza u obrani od nadmoćnijih protivnika i takozvanih wallet warriorsa koji su bili dosta aktualni u prvoj igri u njenim najboljim godinama.
PvP funkcionira po principu ”svaka pobjeda jedan bod, no više pobjeda za redom vam omogućuje više bodova” i samo time se mičete na ljestvici. Ukoliko izgubite bitku, gubite jedan do dva boda (ovisno u kojem ste rangu i jačini protivnika) tako da je odluka na vama koliko ćete se penjati, znate koje su sankcije i nagrade i što ćete u konačnici dobiti od nagrada kada odlučite stati s igranjem. Moram priznati da je to svakako opuštajući način igranja (iako donosi puno izazova i napetih situacija te vas tjera da dublje ispitate sve moguće poteze i sposobnosti vaših likova te ih nadopunjujute kroz posebne zadatke budući da svaki potez se može level-upati do 4 zvjezdice i time dobivati nove sposobnosti i nanositi veću štetu). Prva igra je bila dosta stresna (iako i izazovna i zabavna) sa igranjem do zadnje sekunde, pouzdanje u sreću pri gubitku bodova u obrani te sa konstantnim borbama sa bugovima, glitchevima, cheaterima i exploiterima određenih bugova.
Uz navedene modeove, ostaje glavni story mode čije chaptere možete prolaziti na normal, hard i heroic težinama, Brzo ćete vidjeti da je sve izvan normal težine veliki izazov te da se morate posvetiti svojim likovima i level-upanju kako bi mogli konkurirati i na tim težinama. Igranje tih chaptera ispočetka na većim težinama je potrebno kako bi se ”otključala” sposobnost heroja da level-upaju iznad desetog i dvadesetog levela, kao i da ispunite druge dnevne ili posebne zadatke vezane za vaše likove. ISO 8 kristali su jedina tema i aspekt ovog gaming univerzuma koji se ponavlja u svakoj od igara, a ovdje imaju također veliku važnost. Kristale stavljate na vaše likove čime im poboljšavate (ili snižavate neke od glavnih karakteristika (napad, brzina, obrana, evasion itd.), a u ovoj igri vam određeni broj kristala iste ”prirode” daje i dodatne sposobnosti (kao što je pojačana mogućnost counter-attacka, stealthy napadi, smanjena primljena šteta itd.). Taj broj sposobnosti će se sigurno i povećavati kako igra bude rasla, a iako je zbunjujuće kako sve to funkcionira jer u jednom trenutku savjeti same igre prestanu, nakon malo posvećenog vremena samo tom aspektu ne bi trebalo biti većih problema da se svladaju osnove. A što nam je još dodatno pripremljeno u svemu tome, i kakvih tajna i trikova postoji, ostaje da vidimo. Ono do čega dovodi ovakvo upravljanje kristalima te veći broj sposobnosti svakog heroja/heroine u igri (možete koristiti 4 poteza, no svaki lik ima više od 8 poteza koje možete dobiti) jest raznovrsniji PvP sustav. U prvoj igri je bio jedan veliki problem što se u ovom modeu sve zasnivalo na 5 do 8 likova (nekad i na samo 2 lika kojima možete konkurirati) koji se svakim novim updateom mijenjaju što se tiče jačine i korisnosti dok je većina likova ostala neiskorištena i nepotrebna za PvP dugo vremena i korisna je samo u drugim modeovima (ako i tamo). Istina, tako se čini sad dok je igra još svježa, kao što se možda činilo i tada, no nemoguće je za znati hoćemo li imati isti frustrirajući sadržaj u ovoj igri i kasnije.
Ono što znamo jest da je ovo mobilna igra od koje možete očekivati dosta stvari koje već znate da su u mobilnim igrama – farmanje, repetitivnost, nejasni crashevi aplikacije, mogućnost trošenja novca i oduzimanje puno više vremena nego što ste mislili u početku. Ono što ne znamo jest kako će se kome svidjeti jedan jako važan aspekt igre koji počiva isključivo na sreći. A tu ne mislim na standardan rulet nakon odigranog chaptera unutar kojeg nasumično dobivate određeni item, golde, silvere ili oružja. Igra naime preuzima nešto iz takozvanih gotcha igara koje su dosta popularne u Japanu, a neke druge današnje mobilne RPG igre također počivaju na ovakvom principu. Jednostavno rečeno, radi se o osvajanju(kupovanju) određenih ”kontenjera” (zapravo se zovu Power Cells) iz kojih možete dobiti rijetke ISO kristale, rijetke i manje rijetke sposobnosti za vaše likove te, ono što je najbitnije, nove heroje za vaš roster. Od trenutka kad krenete sa igrom i jedinim vašim likom Hawkeyem, dobivate određeni broj tih kontenjera iz kojih na temelju same sreće i slučajnosti dobivate određenog novoga lika. I tako cijelo vrijeme kroz igru, nikada ne znate što i koga ćete možda dobiti, ili ćete redati dosta duplikata ili nećete dobiti određenog lika ni kad potrošite pravi novac za baš određenog heroja koji vam nedostaje. To svakako zna biti frustrirajuće, no očito zbog toga neki još više vole igru. Zasada to dosta jednostavno i zabavno funkcionira. Bude razočaranje, no bude i lijepih nagrada, a zapravo se zasniva kao i prije na tim dobicima na ruletu(koji još uvijek postoje i puno češće vam donose golde s kojima možete kupiti te najvrjednije kontenjere ili energiju za određene modeove. Golde je općenito puno lakše dobiti, ali i na više stvari se troše, no i dalje će biti jedan od glavnih motiva za trošenje stvarnog novca).
Kakav će uspjeh na kraju polučiti igra, teško je prognozirati. Prvenstveno jer nitko nije mogao očekivati da će prva igra biti toliki uspjeh i da će, još uvijek, trajati i biti punjena novim sadržajem toliko godina nakon izlaska. Usto, prijašnji slični pothvat istih developera, Marvel Avengers Alliance Tactics (na Facebooku) bio je ugašen nakon svega par mjeseci jer je bio potpuni promašaj od samoga početka. No, ovo zasigurno nije promašaj, nadograđuje se izvrsno na prvu igru i ispravlja neke velike greške (kao što je dugo vrijeme za čekanje novoga sadržaja i neujednačenost u jačini likova) i po prvi put se čini da ovaj serijal i ljudi koji stoje iza njega od početka imaju jasnu viziju kako igra treba izgledati u idućih godinu-dvije. A to se čini i u pogledu priče u igri koja nastavlja sa ponekim dobrim dijalozima i zapletima oduševiti i fanove i sasvim nove igrače/ice koji tek ulaze u ovaj svijet i znaju o nekim likovima informacije koje su vidjeli samo na filmu. Zasada ima puno razloga za optimizam, a ako neki koji imaju novca budu i trošili određenu svotu istog na redovnoj bazi, taj optimizam bi mogao biti opravdan. To ”ako” vrijedi i za popriličan broj tehničkih problema kao što je konstantno crashanje igre (iako i toga ima manje sa svakim novim updateom) te nemogućnost igranja na Windowsima 10 koji čine možda i element koji najviše i najčešće frustrira – izuzetno je bitno da se i ti dijelovi riješe što prije jer bi mogli odbiti određeni broj igrača/ica već u samom startu. No, one koje bi igra morala pridobiti da je isprobaju su prvenstveno ljudi koji vole gledati i/ili čitati sve što ima veze s Marvelom, jer činjenica da je igra besplatna ne ostavlja prostor za veliki broj isprika.
Leave a Comment