Posljednjih mjeseci se podiglo mnogo buke oko novog izdanka Mass Effect serijala. Ne samo zato što je to završni čin priče o Shepardu, nego i zbog uvođenja multiplayera u igru koja je do sada bila isključivo za jednog igrača. Srećom po nas, to nije učinjeno samo u stilu “ubacimo da ne kukaju”, nego se multiplayer isprepliće i s kampanjom za jednog igrača.
Prije nekog vremena dobili smo demo novog dijela Mass Effect sage i to dvije misije iz kampanje za jednog igrača i dvije mape za multiplayer. Kampanja za jednog igrača je razumljiva sama po sebi, nastavak priče koju smo počeli prije skoro pet godina. Ono što je inovacija u serijalu je već spomenuti multiplayer pa ćemo se u daljnjem tekstu pozabaviti tim aspektom igre.
Galaxy at War
Od sramežljive, početne ideje multiplayera dobili smo pravog diva: Galaxy at War. Sistem pomoću kojeg nadgledamo stanje galaksije u ratu protiv Reapera.
Za tu svrhu nam služi karta galaksije koja je podijeljena na sektore čije boje pokazuju tzv. galaktičku spremnost dotičnih sektora na borbu. Na samu spremnost ćemo utjecati kupovanjem resursa, kao što su vojske, flote, radari te njihovim raspoređivanjem po sektorima. O nivou postignute borbene spreme će ovisiti što će nas čekati u finalnoj borbi u kampanji za jednog igrača. Ako vam ovo zvuči komplicirano, nemajte brige! Galaxy at War (u daljnjem tekstu GaW) je potpuno opcionalna komponenta. Svi mogući završeci igre biti će dostupni kroz kampanju za jednog igrača. Predviđeno je više načina na koji će igrači moći utjecati na galaktičku spremnost. Za sada su nam poznata sljedeća tri:
Mass Effect: Infiltrator
Ovo je pucačina iz trećeg lica za uređaje bazirane na iOS-u. Osim samih resursa za GaW, igrači će ovim putem moći otključati i oružja za korištenje u kampanji za jednog igrača.
Mass Effect: Datapad
Datapad je aplikacija za iOS s kojom ćemo moći nadgledati GaW sustav i primati poruke od Mass Effect 3 likova, što to točno znači za sada ne znamo.
Kooperativni multiplayer
Multiplayer je izveden kao posebna igra i ne koristi likove iz kampanje za jednog igrača. Igrači će moći birati sve klase i nekoliko rasa iz svijeta Mass Effecta. U njemu će se morati udružiti i preživjeti 10 valova neprijatelja koji progresivno postaju sve teži. Na izboru su i tri nivoa težine, brončani, srebrni i zlatni o kojima ovise nagrade. U nastavku ćemo se pozabaviti ovom komponentom igre.
Multiplayer
U multiplayeru preuzimamo ulogu jednog od četiri člana tima posebnih postrojbi. Borba će nas odvesti na razne planete i suprotstaviti raznim protivnicima. U probnoj verziji možemo isprobati dvije mape, Firebase Gost i Firebase White u borbi protiv Cerberusa. Poznato je da će Osim Cerberusa i Reaperi biti protivnici. Sprema li se još nešto vidjeti ćemo kada nam dođe puna verzija u ruke.
Kao što sam već spomenuo, multiplayer misija se sastoji od deset zadataka, takozvanih valova. Kako ne bi bilo monotono, postoje četiri tipa zadataka. Obična navala neprijatelja koje trebamo potamaniti najčešći je slučaj. Zatim, deaktiviranje četiri uređaja koji se pojave na mapi. Ovaj zadatak je vremenski ograničen, a neprijatelji i dalje dolaze kao u običnom valu. Uređaje nije teško naći, naznačeni su na karti. Treći tip je varijacija na temu drugoga samo što umjesto uređaja trebamo smaknuti protivničke “časnike”, četvero njih i ponovo nam je lokacija naznačena na mapi. Imamo ograničeno vrijeme za smaknuće. Osim po oznaci, ovi protivnici se ni po čemu ne razlikuju od uobičajenih protivnika koji dolaze. Četvrti je tzv. “hakiranje”. Igra nam označi uređaj do kojega trebamo doći i aktivirati hakiranje. Sam proces ne zahtjeva ništa posebno od igrača. Kada ga pokrenemo pojavi se krug oko uređaja i dok smo unutar tog kruga sustav se “sam hakira”. Što je više igrača u krugu, to je proces brži. Drugim riječima, držanje položaja određeno vrijeme pod navalom neprijatelja, naravno, uz ograničeno vrijeme.
Ako se brinete da će biti stiska s vremenom, možete odahnuti. Samo u tri od četiri zadatka imamo ograničeno vrijeme. To je više forme radi. Vremena ima dovoljno. Vjerojatno je to dodano u igru kako netko ne bi beskonačno igrao i tako “natukao” hrpu bodova. Kod običnog vala, broj neprijatelja je ograničen. Kada ih potamanite, taj val je gotov. U ostalim slučajevima neprijatelji prestanu dolaziti ako ispunite ciljeve ili ako vrijeme istekne. U slučaju potonjeg, ništa strašno. Za taj zadatak nećete dobiti bodove. Kada ne bi bilo timera, mogli bi beskonačno igrati zadatak. Naravno, ako čitav tim strada u bilo kojoj misiji, to je to. Game over za tu partiju.
Nakon što preživite svih deset valova slijedi evakuacija tima. Rekli bi, jedanaesti val. Igra nam ponovo daje ograničeno vrijeme, dvije minute i konstantni dotok neprijatelja. Trebamo preživjeti samo 120 sekundi i biti na prostoru koji nam je igra naznačila jer će nas na tom mjestu pokupiti shuttle. Ako su svi igrači živi (i u tom prostoru) dobijemo dodatne bodove. Ovo zna biti malo frustrirajuću jer se obavezno nađe filozof koji mora zujati okolo. Po isteku zadanog vremena, tulipan obično bude izvan označenog prostora pa tako “zduva” bonus ostalim suborcima. Jedino “rješenje” je nabavka mikrofona pa urlati na takve da se nacrtaju na prostoru za evakuaciju. Igra ne podržava chat preko tipkovnice, nažalost.
Neprijatelji
U probnoj verziji za neprijatelje imamo Cerberus. Logično, ima više vrsta neprijatelja. Kako napredujemo s valovima, uključuju se sve teži protivnici.
Assault Trooper – Oni su topovsko meso Cerberusa, prvi i najbrojniji neprijatelji. Nemaju štit, ali mogu bacati ručne bombe.
Centurion – U osnovi, Assault Trooper s energetskim štitom. Prije nego ih potamanimo, treba im skinuti štit. Sve u svemu, nisu preveliki problem samo su imuni na neke posebne moći dok im je štit aktivan. U pravilu se pojavljuju od drugog vala na dalje.
Guardian – Ovo je već neprijatelj koji može stvoriti probleme, ne toliko zbog štete koju radi koliko zbog oklopa. Koristi veliki štit kojim zaklanja čitavo tijelo, a puca s pištoljem kojega drži pokraj štita. Najlakše ih je srediti u tandemu, uz pomoć drugog igrača, tako da ga jedan zabavi, a drugi gađa u nezaštićeni dio. Ako igrate s klasom/rasom koja ima neki način za uklanjanje štita, npr. Drell Vanguard ima Biotic Pull moć kojom istrgne štit iz ruke, ili ako imate neko precizno oružje pa ga gađate u prorez kroz koji gleda. Metak iz snipera u prorez pa u čelo trenutno ubija. U pravilu se pojavljuju od trećeg vala.
Nemesis – Dalekometna podrška Ceberusa, koristi sniper i izbjegava borbu iz blizine. Prilično je živahna pa tako kada počnete pucati po njoj brzo izmiče i zaklanja se iza objekata, a često izbjegne posebne moći koje možemo koristiti. Nemesis je najlakše ukloniti ako možemo doći u neposrednu blizinu jedinice ili headshot sniperom.
Combat Engineer – Inžinjerac, nije posebno naporan. Ima nešto bolji energetski štit od centuriona, ali sam po sebi ne radi veliku štetu. Ono zbog čega je problematičan je mogućnost postavljanja otpornog mitraljeskog gnijezda ili tureta koje ima vlastiti štit i može u kratkom vremenu onesposobiti igrača.
Phantom – Cerberusove posebne postrojbe, u neku ruku ekvivalenti ljudskih igrača. Posjeduju snažan oklop i snažno oružje koje može ubiti u 4-5 pogodaka. Cilj im je doći do vas, onesposobiti vas i ubiti u 1-2 udarca. Na većim nivoima težine zahtijevaju solidnu koordinaciju igrača. Preporučujem da ih se “riješite” prije nego se približe.
Atlas – Cerberusov tenk, veliki robot s mitraljezom i lanserom raketa. Super verzija Guardiana. Svrha mu je držati igrače pritisnute kako nebi slobodno trčali po mapi. Ako vas uhvati nespremnog, vrlo lako završavate smaknuti. Imaju dobar štit i oklop i treba dosta metaka da ih se uništi. Može ih se uništiti jednim projektilom iz Cobra lansera raketa, koje pak možemo dobiti nakon partije, u paketima opreme koje naknadno kupujemo. Bez obzira koliko ih imamo “na lageru”, u misiju možemo nositi maksimalno dva lansera (po igraču) stoga ne treba biti rastrošan. Uvijek se može dogoditi da jedan Atlas bude “časnik” pa je onda veselje jer smo primorani ubiti ga prije nego krenemo na sljedećeg časnika.
Tim…
Na raspolaganju imamo svih šest klasa iz single playera, Adept, Soldier, Engineer, Sentinel, Infiltrator i Vanguard. Sedam rasa, Asari, Drell, Krogan, Quarian, Salarian, Turian i, naravno, Human, tj. ljudi. Od svih rasa samo ljudi imaju na izbor sve klase i samo kod ljudi možemo birati muškog ili ženskog lika. Kod ostalih rasa je izbor manji, pa tako imamo muškog Drella, Krogana, Salariana i Turiana, te žensku Quarianicu i Asaricu (ako smatramo da imaju spol što je kod Asaria škakljivo područje). Moguće kombinacije prikazane su u tablici.
Izgled, tj. rasa likova nije samo grafička. U ovisnosti o rasama se razlikuju i neke od sposobnosti kojima naš lik raspolaže. Npr. melee udarac Krogan Warriora je daleko jači nego Human Warriora. Postoji razlika u specijalnim sposobnostima likova. Npr. Human Engineer ima Overload sposobnost, a Quarian Engineer Cryo Blast.
Kada startamo s multiplayerom nemamo na raspolaganju sve likove pa tako ne možemo napraviti npr. Turian Soldiera, samo Human Soldiera. Otključanu imamo samo ljudsku rasu. Nove likove/kombinacije otključavamo tzv. reinforcement packovima koje kupujemo za kredite koje zarađujemo u ovisnosti o uspjehu u misijama. Postoje dva tipa paketa, recruit i veteran pack. Prvi košta 5 000, a drugi 20 000 kredita (barem u trenutnoj demo verziji). Veteran pack donosi više itema, ali i rjeđe iteme nego recruit paket. U konačnici, šansa za otključavanje novih likova, oružja i dodataka za oružja veća je u veteran packovima.
Inside info
Klase koje možemo odabrati, sa lijeva na desno: Adept, Engineer, Infiltrator, Sentinel, Soldier, Vanguard
Asari | Drell | Human | Krogan | Quarian | Salarian | Turian | |
Adept | |||||||
Engineer | |||||||
Infiltrator | |||||||
Sentinel | |||||||
Soldier | |||||||
Vanguard |
Adept
Human: Warp, Singularity, Shockwave, Alliance Training
Asari: Stasis, Warp, Throw, Asari Justicar
Drell: Reave, Pull, Cluster Grenade, Drell Assassin
Soldier
Human: Adrenaline Rush, Concussive Shot, Frag Grenade, Alliance Training
Krogan: Carnage, Fortification, Inferno Grenade, Krogan Berserker
Turian: Marksman, Concussive Shot, Proximity Mine, Turian Veteran
Engineer
Human: Incinerate, Overload, Combat Drone, Alliance Training
Quarian: Incinerate, Cryo Blast, Sentry Turret, Quarian Defender
Salarian: Combat Drone, Energy Drain, Decoy, Salarian Operative
Sentinel
Human: Throw, Warp, Tech Armor, Alliance Training
Turian: Warp, Overload, Tech Armor, Turian Veteran
Krogan: Incinerate, Lift Grenade, Tech Armor, Krogan Berserker
Infiltrator
Human: Sticky Grenade, Tactical Cloak, Cryo Blast, Alliance Training
Salarian: Energy Drain, Tactical Cloak, Proximity Mine, Salarian Operative
Quarian: Sticky Grenade, Tactical Cloak, Sabotage, Quarian Defender
Vanguard
Human: Biotic Charge, Shockwave, Nova, Alliance Training
Drell: Biotic Charge, Pull, Cluster Grenade, Drell Assassin
Asari: Biotic Charge, Stasis, Lift Grenade, Asari Justicar
Oružja
Kada sam ih već spomenuo, dotaknuti ću se oružja. Postoji pet kategorija, teški pištolji (heavy pistols), jurišne puške (assault rifles), sačmarice (shotguns), snajperi (sniper rifles) i automatske puške (submachine guns). Svaka kategorija ima nekoliko oružja. Svako oružje ima par podverzija. Npr. M-5 Phalanx pištolj ima i M-5 Phalanx Mark II, Mark III, koji su sitno unapređenje trenutne verzije.
Za svaku kategoriju oružja postoje modifikacije koje možemo otključati preko recruitment packova, npr. povećanje kapaciteta magazina, povećanje preciznosti, itd. Na svako oružje možemo staviti dva poboljšanja. Svaki lik može nositi do dva oružja, koje god kombinacije. Da nam bude malo lakše, ne treba otključavati opremu za svaki lik posebno. Kada otključamo nešto, to je dostupno bilo kojem liku kojega odaberemo.
Jedna, na prvi pogled manje bitna stavka oružja je masa. Ona se povećava s modifikacijama koje instaliramo na oružja. Caka je u tome da što je veći teret koji naš lik nosi, to mu se sporije pune posebne moći. Ne treba pretjerivati i uzeti dva velika oružja, osim ako ne znate što radite. Preferira se kombinirati jedno veće i jedno manje, tipa, jurišna puška i pištolj, sniper i pištolj tako da imamo bonus na osvježavanje posebnih moći. Nije obavezno, ali zavisno od klase koju igramo, može dosta značiti.
Zaključak?
Mada je igra na konzolama i PC-u u osnovi ista, daleko lakše mi je bilo igrati na PC-u zbog kombinacije tipkovnica i miša, nego na kontroleru Xboxa360. Kod singleplayera nije toliko bitno, uvijek možemo pauzirati, snimiti poziciju ili što već treba u danom trenutku. Multiplayer je dinamičniji i nema pauziranja. Protivnike treba eliminirati u što kraćem vremenu što zna biti problem u žaru borbe na kontroleru. Naravno, na sve se može naviknuti, ali mislim da u vremenu reakcije i preciznosti tipkovnica i miš imaju prednost, pogotovo sa oružjem ili klasama koji traže preciznost i fine pomake. Prve tri partije na PC-u sam dovršio bez nekih većih problema. U prve tri partije na Xboxu360 je cijeli tim završio neslavno. Naravno, vrlo vjerojatno je da je to posljedica neuvježbanosti s kontrolerom, pošto sam primarno PC igrač. Opet, kolika je šansa da su drugi ljudi u sve tri partije za redom bili jednako trapavi s komandama? Jednostavno, stvar je u vremenu reakcije, a možda i dorađenosti same verzije. Npr. klik na lijevu gljivu kontrolera bi trebao biti okret za 180°, no kada bih kliknuo ne bi se ništa dogodilo.
Multiplayer me se jako dojmio. Upravo me on potaknuo da prednaručim igru. Ako još niste, možete je i vi isprobati. Demo možete preuzeti za tri trenutno aktualne platforme, PC, Xbox360 i PlayStation3 zajedno s multiplayerom. Na Xboxu360 nije potrebna gold pretplate na Live. Do izlaska pune verzije igre, svi vlasnici Xbox360 konzole mogu besplatno igrati i multiplayer Mass Effecta 3.
Za kraj evo snimke igre s nekoliko različitih klasa.
Leave a Comment