INFO BOX
- DEVELOPER: Criterion Games
- PUBLISHER: Electronic Arts
- PLATFORME: PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S, PC
- ŽANR: Arkadna utrka
- DATUM IZLASKA: 2. prosinac 2022.
- PLATFORMA NA KOJOJ JE IGRA TESTIRANA: PS5
Electronic Arts je trenutno na svojevrsnom putu iskupljenja, što se može vidjeti iz nekolicine posljednjih igara koje je ovaj veliki izdavač izdao. Na pomalo neprepoznatljiv način, EA se u posljednje vrijeme trudi da svoje poznate franšize vrati na pravi put, a jedna od tih franšiza je i Need for Speed. Prvi konkretniji nagovještaj da za ovaj serijal stižu bolji dani dobili smo sa igrom Need for Speed Heat, no EA se tu nije zaustavio. Odlučio je napraviti za ovaj serijal neočekivanu pauzu i razvoj nove igre dodijeliti Criterionu, studiju inače poznatom po radu na nekim od najboljih arkadnih utrka, među kojima su i Burnout te Need for Speed: Hot Pursuit. Rezultat trogodišnjeg rada ovog razvojnog tima stigao nam je u igri Need for Speed Unbound, koja je još od svoje inicijalne najave, zbog svog novog koncepta, izazvala priličnu dozu skepse.
Fast & Underground: Unbound
Need for Speed Unbound nastavlja tragom Heata, ali ipak ide nekoliko koraka dalje, donoseći nam nešto drukčije koncipirani ali dobro poznati koncept koji uključuje ulične utrke, nabrijana auta i, naravno, mjuzu koja ide uz sve to.
Ilegalne ulične utrke nisu rijetkost kada su u pitanju Need for Speed igre, tako da ih kao glavnu temu imamo i u Unboundu. Naravno, razlika je što ovaj put imamo i nešto konkretniju pozadinsku, ali potpuno očekivanu i totalno cringe „Fast & Furious“ priču o uličnim utrkama i izdaji, prevari i iskupljenju, u isto vrijeme krcatu stereotipnim likovima, lošim dijalozima i scenarijem koji će samo rijetkima biti zanimljivi.
Sama radnja igre smještena u grad Lakeshore, koji zapravo predstavlja fiktivnu verziju Chicaga, a na čijim ulicama nas očekuju raznorazni izazovi i utrke o kojima će više riječi biti u nastavku.
Na stranu priča, što je sa gameplayem?
Need for Speed Unbound nam donosi prepoznatljivi, u isto vrijeme veoma dobri osjećaj arkadnog utrkivanja kakav nam samo Criterion može pružiti. Sam koncept igre mogli bismo opisati kao spoj Burnout Paradisea sa nekolicinom Need for Speed igara kao što su Underground, Most Wanted i Heat. To znači da je pred nama igra sa vrhunskim voznim modelom, koji se razlikuje od automobila do automobila, pri čemu kod svakog donosi nešto potpuno novo i drukčije.
Struktura igre je podijeljena na single player i multiplayer. U nastavku ćemo se pozabaviti i jednim i drugim, a prvo ćemo se fokusirati na single player, budući da ćemo znatno više vremena provesti pokušavajući sprati ljagu sa svoga imena i trudeći se da postanemo vladar ulica Lakeshorea.
Unbound nam donosi koncept koji je primarno zasnovan na lutanju ulicama Lakeshorea i obavljanjem raznoraznih zadataka, kako biste skupili određenu svotu love potrebne za daljnje napredovanje. Naime, nakon što kreirate svog heroja, očekuje vas prilično dobro osmišljeni grind, u kojem utrkujući se danju i noću skupljate novac potreban za nabrijavanje svoje jurilice i sudjelovanje u kvalifikacijskoj utrci koja vas vodi do famozne „utrke svih utrka“. Kako bismo u tome uspjeli, potrebno je da tijekom četiri tjedna, doslovno radnim danima, odradimo što više utrka po ulicama Lakeshorea i na taj način skupimo određenu količinu novca potrebnu za sudjelovanje u glavnoj utrci koja se odvija subotom. Ta utrka, osim određene novčane kotizacije, zahtijeva i automobil određene klase, a to znači da ćete dobar dio vremena i ganjati pravo vozilo za vas, a potom ga i dodatno nabrijavati kako biste bili što bolji i brži, ali atraktivniji jer, eto igra vam nudi bezbroj mogućnosti da svoju jurilicu ukrasite baš onako kako želite.
Kao i Heat, i Unbound ove evente dijeli na dnevne i noćne, a svaki od njih sa sobom donosi određenu dozu izazova koje obuhvaća pametno osmišljeni „risk & reward“ sistem. Ovaj sistem ovisi od odluka koje donosite na dnevnoj bazi, budući da ćete sami odlučivati koliko ćete utrka odvesti i na kraju zaraditi, odnosno hoćete li dan završiti sa nekom prosječnom zaradom ili ćete pokušati otići korak dalje i riskirati još jednu utrku za još jednu, znatno veću isplatu. Očekivano, što više novca pokušate zaraditi, to će i izazovi koji su pred vama biti teži, a policije koja vam diše za vratom bit će sve više i više.
Zanimljiv sistem za napredovanje kroz single player kampanju obuhvaća i svojevrsni Heat sustav, koji vodi računa o tome koliko će policija u igri biti agresivna prema vama. Naravno, što veće ludilo pravite, to ćete u GTA stilu i navući više policijskih jedinica koje će vam biti za petama. Utrke se odvijaju danju i noću. Danju vozimo manje riskantne utrke i oprezniji smo zbog policije, koje ima više. Ako nas ta ista policija uhvati prije nego što sa zarađenom lovom stignemo do garaže, ostat ćemo bez zarade. Nakon isteka dana i noći svakog od pet in-game dana, očekuje nas restart Heat levela, a mi nastavljamo dalje iz dana u dan, sve do vikenda i kvalifikacijskih utrka.
Uz klasične utrke, tu su i sporedni zadaci, zahvaljujući kojima možemo zaraditi dodatnu lovu. Ti zadaci se mijenjaju ovisno od dana ili noći, a uglavnom se radi o raznoraznim skokovima, razbijanju reklamnih panoa ili, recimo, dionicama koje moramo što brže odvesti.
U igri nas očekuje priličan broj automobila, od kojih svaki pruža potpuno drukčiji osjećaj prilikom vožnje. Kako biste povećali svoju garažu, biće vam potrebno dosta truda, ali i vremena, jer sredstva potrebna za kupovinu nikada nisu dostupna u onoj mjeri u kojoj biste vi to voljeli. Upravo taj balans između osvojenih nagrada i novca te načina na koje isti moramo trošiti predstavlja jedan od najzanimljivijih segmenata igre, budući da će na konstantno tjerati na kalkuliranje i ekonomičnost prilikom trošenja teško zarađene love.
Dio nadogradnji za automobile moramo kupiti, a dio možemo i osvojiti igranjem, odnosno kroz samu priču igre. Dio tih customizacijskih opcija definitivno utječe na samu izvedbu automobila, no najveći dio istih ipak je kozmetičke prirode. To opet znači da će mnogi igrači potrošiti sate i sate na raznorazne stilske nadoradnje, ukrašavajući svoje automobile baš onako kako su oduvijek željeli.
Za slučaj da vam dosadi single player igranje, uvijek se možete prešaltati na multiplayer komponentu i odvesti utrku ili dvije protiv drugih živih protivnika.
Unbound ima multiplayer komponentu, koja je slična svemu ostalom iz single player segmenta, samo nema policije. Multiplayer je ovdje u potpunosti odvojen od single playera i, za razliku od Heata, gdje smo vrlo lako mogli prenijeti sve stečeno iz single playera, ovdje to ipak nije moguće. Ulaskom u multiplayer, gubite sve što ste ostvarili i počinjete od nule. To je ujedno samo jedan od problema koji muče ovaj dio igre. Veći problem je taj što je sam Lakeshore prilično prazan i ne nudi neki ozbiljniji motiv za istraživanje i nadmudrivanje drugih igrača, tako da je velika šansa da ćete od ovog načina igranja vrlo brzo odustati.
Sve u svemu, kada je u pitanju gameplay, Need for Speed Unbound nam donosi toplo-hladni miks, kojeg će definitivno obilježiti zarazan i dinamičan arkadni gameplay i potpuno neinspirativno online igranje, naravno uz novi unikatni vizualni stil o kojem pričamo u nastavku.
Totalno cool spoj
Čak i prije njegove najave, Need for Speed Unbound su pratile brojne kontroverze vezane za njegovu vizualnu komponentu. Još od prve potvrde da će igru krasiti miks fotorealističnih vizuala i anime efekata, mnogi su bili skeptični oko toga kako će sve to u konačnici izgledati. Na sreću svih koje je ovaj neobični spoj brinuo, slobodno mogu reći da su se brinuli bespotrebno. Štoviše, anime efekti u igri su toliko cool napravljeni da će rijetko kome pasti na pamet da ih ugasi (da, moguće ih je ugasiti, no vjerujte mi, bit će bolje da to ne radite).
Spoj fotorealitičnog settinga i prilično detaljnijh automobila i anime efekata je, slobodno mogu reći, pun pogodak. Svaki anime efekt zapravo predstavlja unikatnu grafiku koja se mijenja sukladno situaciji na ekranu (anđeoska krila pri skokova i letenja, dim kod driftanja…). Izgleda cool i dodatno doprinosi ugođaju, a pri tome se izvodi besprijekorno u 60 fps.
Uz stylish prezentaciju i dosad najbolje vizuale u serijalu, kompletnom ugođaju dodatno doprinosi i impresivni zvuk sa odličnim efektima i dobro pogođenim soundtrackom za nabrijavanje u stilu onog iz svakog Fast & Furious filma.
Jedina konkretnija zamjerka na prezentaciju igre ide na račun samog Lakeshorea, koji je dobrim dijelom prazan i nekako beživotan, osobito u usporedbi sa, recimo, Heatom i njegovim Palm Cityjem koji je pucao od boja i života. No, bez obzira na to, Need for Speed Unbound je veoma atraktivan naslov i, slobodno mogu reći, jedna od naljepših racing igara današnjice.
Baby steps..
Need for Speed Unbound definitivno nije skrenuo s pozitivnog puta kojim je ovaj serijal krenuo prije tri godine. Uz novi vizualni identitet i nekoliko novih, prilično pametnih mehanika, ovaj dio serijala predstavlja najnoviji primjer kvalitetne arkadne vožnje. Sa prepoznatljivim arkadnim modelom, solidnom porcijom sadržaja kojim raspolaže te veoma dobrom single player kampanjom, Unbound slobodno možemo nazvati najboljom modernom Need for Speed igrom. Šteta jedino zbog neiskorištenog potencijala multiplayera, jer da su se u Criterionu konkretnije pozabavili i ovim segmentom, dobili bismo „must have“ igru na tragu Hot Pursuita i Undergrounda. Umjesto toga, pred nama je zabavan i veoma igriv racing naslov kojeg će mnogi ipak najčešće pamtiti kao “Need for Speed sa onim čudnim efektima“.