INFO BOX
- DEVELOPER: Upper One Games / E – Line Media
- IZDAVAČ: E – Line Media
- PLATFORME: PS4, Xbox One, PC
- ŽANR: 2,5D edukativni puzzle platformer
- DATUM IZLASKA: 26. studenog 2014.
- PLATFORMA NA KOJOJ JE IGRA TESTIRANA: PS4
Uvijek je lijepo naučiti nešto novo, zar ne? Još ako se pri tome lijepo i zabavimo, npr. igrajući uvijek nam drage video igre, našoj sreći nema kraja.. U moru nabrijanih visokobudžetnih bezmozgovnih ostvarenja današnjice, zaista su rijetke jednostavne igre, koje za cilj imaju da nas nečemu i nauče, a da se ta edukacija ne tiče matematike i učenja brojanja leševa ubijenih terorista ili izmasakriranih čudovišta. Svaki znatiželjni gamer, koji zna cijeniti umjetnost i edukacijski karakter video gaminga, zna cijeniti one „drukčije“ igre, koje se svako malo pojave i stidljivo uskoče u povijesnu knjigu gaming kulture. Zato svaki od takvih naslova draga srca priželjkujemo, rado igramo i uživamo u njemu, a upravo jedan od takvih naslova jeste i Never Alone – najnovije „maleno“ ostvarenje nastalo u suradnji Upper One Gamesa i E-Line Medie, koje se bavi kulturnom ostavštinom jednog od najfascinantnijih naroda na svijetu, naroda o kojem zaista malo znamo…
Inupi – what? Inupi – who?
Koliko ste upoznati s inupijatskom kulturom? Znate li uopće tko su Inupijati? Vjerujem da će vas više od 80% negativno odgovoriti na ovo pitanje (prvi ja nisam imao pojma…). A vjerojatno vam je dotični narod poznatiji pod imenom Eskimi? E pa za njih smo svi čuli, ali opet mala je šansa da većina nas o njima zna nešto više od nekolicine banalnosti po kojima su inače globalno poznati (igloo, ribolov, krznena odjeća, nemilosrdno ledena staništa i još par stvarčica…). Ovaj fascinantni narod stoljećima je predmet divljenja, no nekako mi se čini da nikada nije dobio svojih 5 minuta slave. Svi su čuli za njega, ali rijetki su oni koji konkretno znaju nešto više o njemu. No na sreću svih nas znatiželjnih, Upper One Games i E-Line Media su tu kako bi nas počastili malenom edukacijskom poslasticom, koja će nas detaljnije upoznati s kulturnom ostavštinom Inupijata, odnosno Eskima sa sjevera Aljaske. A kako bi nas što detaljnije i vjernije približili ovom zaista jedinstvenom narodu, pomoć im je stigla od strane Cook Inlet Tribal Councila, neprofitne organizacije koja se bavi očuvanjem bogate inupijatske kulturne ostavštine i tradicije. Naime, čak 40 članova inupijatske zajednice surađivalo je s developerima na razvoju ove igre, a njihove priče poslužile su kao inspiracija za stvaranje ove igre.
Never Alone je interaktivni djelić eskimskog folklora, nastalog na međugeneracijskoj usmenoj predaji i legendama starih Inupijata. Ova igra donosi simpatičnu priču, koja je mnogo veća od onoga o čemu nam govori. Radnja Never Alonea prati djevojku Nunu, čije se selo, zbog nevjerojatno snažne snježne oluje, našlo na ivici egzistencije. Zbog uporne oluje, koja jednostavno nema namjeru prestati, lovci nisu u mogućnosti da love, hrane je sve manje i egzistencija cijelog plemena dovedena je u pitanje. Odlučna da otkrije što ili tko stoji iza ove nemilosrdne mećave, Nuna kreće u avanturu svoga života, na čijem će putu ubrzo upoznati simpatičnog saputnika, malenu polarnu lisicu koja će ju vjerno pratiti sve do samog izvora paklene oluje.
Kako bi razotkrili misteriju oluje svih oluja, igrači će kontrolirajući Nunu i polarnu lisicu, morati proći osam ledenih chaptera, za što će im biti potrebno oko 3 sata slobodnog vremena. Da, Never Alone je jedna od onih igara koje igrate u jednom dahu, bez prestanka i pauziranja, stoga osigurajte si tih 2-3 sata slobodnog vremena, jer u pitanju je igra koja će vas višestruko nagraditi, kako intelektualno tako i emocionalno.
Tragovima inupijatskog folklora
Never Alone je atmosferični 2,5D puzzle platformer čiji stil i gameplay mehanika neodoljivo podsjećaju na one iz igara kao što su Limbo, Journey ili Brothers: A Tale of Two Sons. U pitanju je prilično jednostavan platformer s akcentom na rješavanje brojnih logičkih problema i prepreka, koje se našem dvojcu nalaze na putu do konačnog cilja. Igru je moguće igrati solo ili u društvu (što je mnogo bolje). Ukoliko igrate solo, možete (odnosno morate) naizmjenično prebacivati s jednog na drugi lik, dok prilikom igranja u društvu jedan igrač preuzima ulogu Nune, a drugi lisice. Svaki od likova ima različite sposobnosti te je u igri moguće napredovati samo kombiniranjem tih njihovih specijalnih sposobnosti – npr. lisica se može provući kroz uske prolaze, može se vertikalno penjati po zidovima te ima moć prizivanja duhova prirode, koje potom koristimo kao prijevozno sredstvo i dodatne platforme neophodne za dalji napredak, dok s druge strane Nuna raspolaže mogućnošću guranja i pomicanja objekata, a ima i Bolu, eksimsko oružje u stilu praćke, kojim uništava ledene i druge prepreke.
Baš kao što i izgleda, Never Alone je klasični moderni platformer – prolazeći egzotičnim lokacijama dalekog i hladnog Sjevera, skakutat ćete po platformama, plivati, odupirati se žestokim naletima ledenog vjetra, pucati, trčati i bježati od protivnika, usput rješavajući jednostavne zagonetke. Kao i u drugim platformerima, i ovdje biste mogli često poginuti, no ne zato što je igra preteška, već što dolazi s nekoliko problemčića, koji se tiču kontrola i (ukoliko igrate solo) umjetne inteligencije vašeg suputnika. Naime, drugi lik kojeg kontrolira umjetna inteligencija zna ponekad zaštekati, zaglaviti se i napraviti hrpetinu gluposti, koje će vas koštati vraćanja na zadnji checkpoint (kojih na svu sreću ima u izobilju, tako da nikad nećete biti vraćeni daleko od mjesta pogibije). Drugi problem, koji se tiče kontrola također zna prilično isfrustriati, jer kontrole (pogotovo kada su u pitanju skokovi) često znaju biti neprecizne, pa biste tako u više navrata mogli pasti s neke platforme ili provalije jer odziv istih baš i nije u potpunosti usklađen. Ovo se posebno odnosi na situacije kada s jedne platforme, na kojoj visite, morate skočiti u kontra-stranu. Upravo zbog tih problema, umjesto da skočite na pravo mjesto, često ćete se strmoglaviti u nepovrat ledenog ambisa. Drugi problem koji donose kontrole tiče se ciljanja bolom, koje je užasno riješeno. Ciljanje bolom i pucanje obavlja se pomoću desnog sticka tako što prvo bolu usmjerite, a onda na kontra-stranu zavrtite istu te ju potom trzajem na pravu stranu ispucate. Upravo zbog loše riješenog „pucačkog“ elementa mogu uslijediti određene frustracije, no s obzirom da pucačkih elemenata i nema previše u igri, teško da će vam isti zasmetati da uživate u ovoj igri.
Iako na momente repetitivna (osobito pri kraju igre – da ne spoilam, sve će vam biti jasno kad istu budete igrali), Never Alone pred igrače donosi jedan umjereni gameplay tempo. Početak igre vrlo je jednostavan i funkcionira kao tutorial, no kako napredujete, tako i igra postupno pojačava tempo te pred igrače baca sve opasnije i kompliciranije izazove.
Cultural Insights
Već sam spomenuo kako je Never Alone posjeduje snažan edukacijski element, no vrijeme je da konkretnije kažem o čemu se zapravo radi. Već smo apsolvirali tko su Inupijati i sada kada smo mrvicu pametniji i educiraniji, vrijeme je da kroz igru o njima doznamo nešto više. Naime, igra je jednostavno prebogata dodatnim sadržajem manifestiranim kroz 24 mini-dokumentarca o inupijatskoj kulturnoj ostavštini. Iste dokumentarce otključavamo kroz igru tako što na glavnim i sporednim rutama igre pronađemo sovu. Svi dokumentarci, inače nastali u suradnji s autentičnim pripadnicima inupijatske zajednice, odlično su tempirani da vas poduče i objasne vam pojedine stvarčice na koje kroz igru nailazite, stoga je najbolje svaki dokumentarac odmah pogledati kako ga otključate, jer na taj način popunjavate praznine koje nastaju usljed igranja – kroz igru doznat ćete od čega su napravljeni oni njihovih krzneni kaputi, saznat ćete o značaju inupijatske zajednice, njihovim kulturnim obilježjima, tradiciji i mnogočemu… I već nakon završetka igre, osjećat ćete se intelektualno bogatiji i sretniji te biste vrlo lako na pojedine stvari mogli početi gledati iz druge perspektive.
Kao sastavni dio ove igre, Cultural Insights predstavlja možda i najvažniji segment iste, jer baš kao što sam i ranije spomenuo, značaj ove igre ne leži toliko u već viđenom gameplayu, već upravo u ovim njezinim elementima koji je upotpunjuju.
Animirana eskimska pričica
S tehničkog aspekta, Never Aloneu nemamo gotovo ništa prigovoriti, osim već spomenutih problema s kontrolama i povremenih vratolomija kamere, koja zna zaribati prilikom igranja u društvu. Sve ostalo funkcionira i izgleda savršeno. Slatki crtani grafički prikaz, nastao na Unity Game Engineu, potpomognut fantastičnim i unikatnim scrimshaw cutscenama (ne, neću vam otkriti što je Scrimshaw – odigrajte igru i pogledajte Scrimshaw mini-dokumentarac ili ukoliko ste prelijeni za to, malo proguglajte, no svakako savjetujem prvu soluciju..) zaista daju poseban štimung ovoj igri, koja izgleda baš kao da je izašla iz najfantastičnijih inupijatskih bajki. Fenomenalnom ugođaju i atmosferi svakako doprinosi i sjajna glazba i ambijentalni tonovi, koji se protežu tokom cijele igre i u svakom trenutku obogaćuju i podižu ionako upečatljiv dojam koji ova igra ostavlja.
Još jedna igraća redefinicija umjetnosti
Unatoč sitnim problemima tehničke prirode, Never Alone je jedna od najboljih indie igara koje smo imali priliku zaigrati ove godine. Njezina jedinstvena emotivna atmosfera i edukacijski karakter njezini su glavni argumenti. U pitanju je igra koja nas na unikatan način uči što znači biti čovjek i koliki je značaj zajednice u globalnom ljudskom društvu, a ruku na srce, takvih igara baš i nema na svakom koraku, stoga bi zaista bila velika šteta ukoliko joj ne biste dali šansu. Zaigrajte Never Alone – sasvim sigurno nećete se razočarati, a bit ćete bogatiji za jedno predivno interaktivno edukacijsko iskustvo.
Leave a Comment