
Iako je 2025. godina najavljivana kao godina stabilizacije nakon pandemijskih potresa, Sony je upravo objavio novi val otpuštanja, a na red je došao Visual Arts, što potvrđuje trend sve agresivnijeg restrukturiranja. Razlog? Otkazivanje više live-service projekata za PlayStation 5, uključujući i onaj Bend Studija, autora hita Days Gone. Kako tvrtka opravdava ovaj potez, i što on znači za budućnost jednog od najmoćnijih igračkih giganta?
Prema internim izvorima koje citira Kotaku, ovaj put nije riječ samo o smanjenju broja zaposlenih, već o sistemskom “odstranjivanju” ključnih stručnjaka. Visual Arts, tim poznat po suradnji s Naughty Dogom na The Last of Us remasterima te po vrhunskoj animaciji i motion capture tehnologiji, gubi ljude s desetljećima iskustva. Kao što ističe bivša projektna menadžerica Abby LeMaster: “Ovo su stručnjaci čiji će se nedostatak osjetiti – njihovo znanje neće lako nadoknaditi.”
Otkazi, međutim, nisu izolirani slučaj. Sony već godinu dana konsekventno zatvara ili smanjuje kapacitete američkih studija, dijelom zbog visokih troškova razvoja, a dijelom zbog neuspjeha live service modela. U rujnu 2024. godine, nakon samo dva tjedna, povučens je live service pucačina Conord, koju je razvijao sada već zatvoreni Firewalk Studios, a u posljednje vrijeme otkazani su i aktualni projekti u Bluepoint Gamesu (navodno God of War live service igra) i Bendu. Čak je i kineski NetEase, prema izvorima, napustio zapadno tržište rasprodajom desetaka studija.
Unatoč krizi i brojnim megalomanskim promašajima, Sony se i dalje kladi na live service format. U razvoju je Horizon multiplayer projekt, no pitanje je hoće li jedan uspješan naslov moći nadoknaditi gubitke, iako nitko ne jamči da će spomenuta igra ostvariti uspjeh, pa na kraju uopće i biti lansirana. Prošlogodišnje otpuštanje 8% radne snage (uključujući zatvaranje London Studija) i sadašnji rezovi u Visual Artsu ukazuju na duboke strukturne probleme – preveliku ovisnost o trendovima umjesto o jakim single player franšizama, s kojima je PlayStation i izgradio svoju reputaciju.
Sonyjeva strategija “live service ili propast” postaje sve riskantnija. Iako je restrukturiranje neophodno nakon pretrpanog tržišta i ekonomskih posljedica Covida, masovni otkazi ključnih kreatora dovode u pitanje samu mogućnost održavanja kvalitete. Hoće li PlayStation, kao brand, preživjeti transformaciju u korporaciju koja favorizira kratkoročnu profitabilnost umjesto umjetničke kohezije? Odgovor će možda donijeti upravo Horizon – ali ako i taj projekt zapne, a mogao bi, što onda ostaje?