Unatoč nekim predviđanjima i stavovima, konzole su tu i planiraju ostati. Dapače, nema umiranja nijednog oblika gaminga, od PC, konzolaškog do handhelda i Facebook igranja. Iako se stalno priča o određenim odlascima, odumiranjima, i dalje čekamo ”nove generacije” konzola, nove igre za te konzole, novi hardware, nove promjene. Najnovija konzola na toj listi je nedavno izašli Nintendo Wii U. Prije njega ”Hulkaoidni” 3DS, a prije toga novi Sonyev eksperiment nazvan PlayStation Vita. I dok svi čekaju konačnu potvrdu novog Xboxa i PlayStationa, prve slike i specifikacije, ova godina je počela neočekivano brzo s novim konzolama te, u procesu, šokirala mnoge.
Consumer Electronics Show u Las Vegasu, održan 6.siječnja, nije bio nešto za što sam osobno očekivao da bi nam moglo donijeti velike novosti. Vjerujem da i mnogo vas nije očekivalo nešto veliko, a kamoli objavu nove konzole. Makar ona bila ”samo handheld konzola”. No, gigant u području računalne grafike zvan nVidia, predstavio je svoju handheld konzolu. Ovu konzolu (koja neodoljivo podsjeća na Xbox kontroler sa ovećim ekranom) pokreće ultra jaki Tegra 4 chipset (10 puta brži nego išta dostupno trenutačno na tržištu), a sve vodi Android operativni sustav. Koja zanimljiva kombinacija! Usto, već praktički znamo neke od igara koje će se moći pokretati na ovoj konzoli, a to su (skoro) sve dostupne preko Google Playa i nVidinog vlastitog TegraZone storea. Konzola, sa radnim(?) nazivom Project Shield, podržavati će i multiplayer igranja (zasada samo preko Wi-Fi načina). Prvenstveno amerikancima, biti će i važna činjenica da će se moći pokrenuti razne aplikacije za zabavu kao što su Hulu i Netflix. Tu je i 720p “retinal” multi-touch screen od 5 inča. Ako ste zagrijani i zainteresirani za ovaj proizvod, slijedi dobra vijest – Project Shield izlazi na proljeće ove godine. Loša vijest – još mu ne znamo cijenu.
IZGLED I KONCEPT
Što se tiče kontrola i navedenog touch screena, nVidia je obećala da će ovo biti najtočniji i najbolji touchscreen dostupan na tržištu, no neće raditi tijekom Steam Big Picture Mode opcije. Što se tiče ”old-school” kontrolera, vidljivi su svi trigger, shoulder, i face botuni, tj. komande, tj. tipke, kao i ”back” i ”home” dugmeta tipična za Androidove uređaje. U središtu kontrolera je nVidia logo koji je zapravo power button te komande za kontrolu glasnoće konzole. Na kontroleru su vidljivi još poneki detalji koje, kao ni kompletan osjećaj kontrolera, ne možemo komentirati jer nismo bili u mogućnosti probati konzolu (ma tko bi rekao).
Gornji ekran možete i ”foldati” kao i na Nintendovom 3DS-u, radi zaštite, lakšeg pakiranja i nošenja. Nekako nam se čini da spuštanjem ekrana na kontroler može doći do jačih udaraca zbog dodirivanja sa kontrolerom i istaknutim dugmetima, no uvjeravaju nas da do toga neće doći. Također, bilo bi glupo da imaju takvu grešku i nesigurnu i štetnu radnju za konzolu. S jedne strane je očito riješenje za smanjivanje konzole i lakšeg nošenja, s druge strane je donekle sve to već video. No, zašto mijenjati nešto što funkcionira? Vjerujemo da funkcionira i ovdje.
Konzola se ”vrti” na tzv. pure Androidu, tj. zadnjoj verziji Androida, JellyBeanu. Iako smo svi pomislili da će sve igre sa GooglePlaya biti igrive na konzoli, ti naslovi ipak moraju proći određenu optimizaciju zbog čega je za pokretanje ikakve igre potreban i već spomenuti Nvidia store TegraZone. Lista optimiziranih igara se počela povećavati, od većih igara tu se nalaze Burn Zombie Burn!, Sonic the Hedgehog 4, Rochard, Real Boxing i Dead Trigger 2, a uskoro će se naći i ostali poznati hitovi mobile gaminga. Hoće li se pojaviti neke konzolaške igre? Izgleda da ekskluzive neće biti veliki aduti, no o tome malo kasnije.
Steam’s Big Picture mode će vam omogućiti i igranje svih igara sa PC-a, ako vam isti ima određenu minimalnu konfiguraciju te minimalno GTX 650 grafičku karticu. To će omogućiti Wi-Fi veza preko koje zapravo navedenu igru i dalje igrate na PC-u, no ona je streamana na Project Shieldu.
Na vrhu kontrolera postoji i HDMI port što omogućuje igranje igara na konzoli preko HD televizije. Mogućnosti su, naravno, neograničene. Ako ne bude zastajkivanja pri prijenosu, moći će se slušati glazba, gledati filmovi, live streaming, igrati igre..tko zna što sve ne. Tu su i ostali portovi, kao microSD i micro-USB. Tu je i port za slušalice koji je popraćen ionako odličnim zvučnim sistemom, kažu da je ”zvuk nikad dosada doživljen na portable uređajima”. Ostaje da vidimo(čujemo).
Facebook? Youtube? Naravno, i to ćete bez problema moći koristiti.
nVidia tvrdi da će i što se tiče izdržljivosti baterije biti na prvom mjestu. Extended gameplay batteries u konzoli omogućuju pet do deset sati gameplaya i preko 24 sata video playbacka. Trajanje baterije tijekom igranja vjerojatno ovisi o tome je li igra pokrenuta preko Androida ili Steama, no u svakom slučaju je iznadprosječno.
BUDUĆNOST GAMINGA…ONCE AGAIN
nVidia je predstavila i svoj cloud streaming software/hardware Grid, računalnu karticu koja potpomaže razmještanje moći procesora pri pokretanju igara u ”oblak” kako bi igranje PC igara na više uređaja postalo napokon moguće. U slučaju da ovo stvarno bude upalilo, omogućiti će se igranje PC igara na konzoli gdje god je kvalitetna internet veza. Ako se već moć pokretanja igara nalazi na cloud serviceu, o čemu smo nekoliko puta pričali, to bi moglo napraviti revoluciju u PC gamingu općenito, a u tom trenutku i Project Shield očito uskače kao akter na kojeg se može računati. Ako ove pretpostavke raznih medija, kao i najava samih čelnika nVidije shvatimo kao veliku realnost, onda možemo donekle zaključiti kome je ovaj proizvod namijenjen.
Ja, u ovom trenutku, neću previše gledati u budućnost. Bez Project Shielda ili s njim, čekaju nas velike promjene. Ali, izgleda mi kao da ova konzola pokušava pretpostaviti većinu trendova te se u startu prilagoditi istima, ili ostaviti prostora za prilagodbu. Nažalost, cijenu ne znamo, pa i to otežava definiranje ciljane skupine korisnika koji bi trebali trošiti svoj teško zarađen novac na ovu zanimljivu spravu. Ta nagađanja ostavljam kolegi Gregoru u okviru unutar ovog članka, a svi skupa možemo dalje komentirati kuda ovo sve vodi i koga vodi sa sobom.
Gregor otkriva kome je namijenjen Project Shield
Ja osobno, a vjerujem i dosta vlasnika “bogatih” Steam accounta ovakav razvoj gaming hardvera usmjerenog ka Steamu ovo vidi kao nešto iznimno pozitivno. Zamislimo samo na sekundu da možemo kupiti konzolu ili nekakav gaming oriented uređaj za koji smo sigurni da ćemo hit naslove moći kupovati po akcijskim cijenama svako malo a već u samom startu imamo bogatu riznicu igara. Najvažnije od svega u cijeloj priči vidim potpuno bezbolan backwards compatibility.
Kao potencijalnu publiku vidim sve gamere (poglavito vlasnike PSVite i mobilnih gamera koji su još uvijek vidno razočarani ponuđenom kvalitetom igara), a najviše PC gamere koji žele svoje igre dofurati u dnevni boravak. Pri tome ne mislim da će gameri koji odigraju tu i tamo neki facebook i mobilni naslov previše obratiti pozornost na ovo. Uz potvrđeni Steambox ovo uz Razerov brutalan Edge tablet vidim kao jednu od najvažnijih hardverskih vijesti u ovoj godini, barem za sada. Treba vidjeti hoće li Sony i Microsoft uistinu najaviti uskoro nasljednike svojih već sada slobodno možemo reći hardverski zastarjelih konzola. Kada bi se Sega kojim slučajem uključila u konzolašku bitku sa recimo Dreamcastom 2, to bi bilo ispunjenje mokrih snova svih gamera danas. Dobro je vidjeti da IT industrija ne vidi PC gamere kao izumiruću vrstu. Ja osobno pozdravljam ovaj nVidijin potez a znam da će se samnom složiti i vas par u komentarima. Na kraju će o svemu ovisiti cijena i ponuda onih core igara koje planiraju imati uz podršku streaminga s PC-a. 🙂
Čemu ovaj potez, nVidia? The Wall Street Journal se u svom članku osvrnuo na neke zanimljive argumente: kako je tvrtka prepustila suparnicima iz AMD-a većinu tržišta, Nintendo Gamecube i sve kasnije konzole koriste AMD/ATI dijelove. Xbox 360 također koristi AMD/ATI grafičke procesore, a iduća Microsofta konzola će ih također koristiti. Navode se i Microsoftovi Surface tableti kao i činjenica da suradnja nVidie sa Appleom je konstantno turbulentna i nepredvidiva. Nvidia očito želi potpunu kontolu nad jednim procesom ( a samim time i veću zaradu nad proizvodom s kojim oni imaju najviše veze. Project Shield se iz tog kuta možda čini kao tek mali korak, svojevrsni pokus izlaska na tržište konzola, ali sa jasnim planom kapitaliziranja nad dosadašnjim iskustvom i radom u ovom području. No, s obzirom da nisu i game designeri, morati će uložiti u razne druge suradnje kako bi došli i do kvalitetnih naslova koji, kad se sve zbroji i oduzme, prvenstveno prodaju konzolu. Vjerojatno se ne planiraju boriti sa ”velikim” konzolama, niti su smartphone koji omogućuje malo više igranja. Neka ”zlatna sredina”, koju možda žele ostvariti na prvi pogled, može biti i seminalno stvaranje jednog sasvim novog područja i sasvim novih potrošača.
IZA PROJECT SHIELDA STOJI 7 GODINA NAPORNOGA RADA (!)
Neki mediji nisu dugo čekali da naprave intervjue sa glavnim ljudima iza vizije Project Shielda. VentureBeat je jedna od prvih takvih stranica, koja je porazgovarala sa Jen-Hsun Huangom (direktno na CES-u) koji je radio na konzoli zadnjih sedam godina. No, prije nego to je konkretno krenuo u izradu konzole, morao je zajedno sa svojim timom naučiti i shvatiti kako se uopće radi jedna gaming konzola.
Što se tiče kontrolera, Huang je odgovorio na novinarov komentar da kontroler dosta vjerno izgleda kao Xboxov: “Da, to je bila i ideja. Idealan je. Nismo ga previše modificirali, no trebao bi reagirati odlično. Čim ga primite u ruke trebali bi osjetiti koliko je dobar. Željeli smo da svatko tko ga primi u ruke zna gdje je što, da mu orjentacija bude poznata iz iskustava sa drugim kontrolerima. A usto smo željeli da korisnicima Androida bude upravo to. Novi Android, jer na njih i ciljamo. Sve što imate na Androidu, trebali bi imati i ovdje uzimanjem kontrolera u ruke”.
Što se tiče ostatka konzole, Huang je napomenuo da gornji ekran “(…) nije tablet. To je samo display, samo ekran. Sav sustav, sve komponente vam leže u rukama, sve je u donjem dijelu.Dizajn je krenuo od onoga što bi trebali držati u rukama pa smo praktički išli prema gore, sve je orjentirano prema mobilnom iskustvu, a takva nam je i strategija daljnjeg programiranja. Sve što imate na ostalim Andorid uređajima imati ćete i ovdje. A što se tiče gaminga, orijentirali smo se na budućnost- wireless, cloud, streaming .” Huang je odgovorio i na pitanje konvertiranja /filtriranja određenih sadržaja za Android koji bis e trebali koristiti i na Project Shieldu. Negirao je ikakvo emuliranje i konvertiranje, uporno tvrdeći i uvjeravajući sve oko sebe da se radi o čistom Androidu. Što se tiče igara, i tu ih ima dosta već u startu budući da sve igre koje su optimizirali za Tegru optimizirane su i za Project Shield, tj. uključena je podrška za kontroler Project Shield konzole.
Kod Project Shielda, kao što i vidite u ovom tekstu, neizbježno je uspoređivanje sa već dostupnim konzolama. No, za Huanga to i nema previše smisla, jer nVidia ne planira konkurirati konzolama. “Pokušavamo izraditi Android digitalni uređaj, na isti način kao što sa Nexusom 7 korisnici uživaju u materijalima za čitanje i filmovima. Ovo je Android uređaj na kojem možete uživati u igranju igara, dio je vaše kolekcije dosadašnjih Android uređaja. Tako ga mi vidimo, tako će se i pozicionirati na tržištu, prodavat će se prema svojoj vrijednosti za ljude koji će ga znati iskoristiti i smatrati iznimno korisnim.”– rekao je Huang i ipak krenuo uspoređivati malo sa konzolama: “Razlike su sljedeće. Konzola je zatvoren poslovni model. Naš poslovni model je stalno otvoren, baziran na Androidu i u potpunosti vam poznat Igara će biti, od oni besplatnih do virtualnih dobara i premium naslova. Ovo je savršena platforma za igranje raznih besplatnih igara. Mnogi izdavači žele svoje igre samo na što više platformi, širiti distribuciju, a ta široka distribucija nije cilj konzolaških gamera, koji traže ekskluzivnosti što više. Za nas je ovo fantastična stvar za industriju a free-to-play naslovi sjajno funkcioniraju za PC uređaje. Free to play odlično funkcionira na Andoridu a očekujemo iste stvari i na Steamu.”
Prema intevrjuu, možemo očekivati jedan model konzole godišnje, a što se tiče sedmogodišnjeg rada, tu se prvenstveno radilo o “(…) konceptu koji sam stvarao, kako da dobijemo super-računalo sa cloud streamingom na PC, na mobilne uređaje i na uređaje koji se nalaze na televizoru. Pod time sam mislio na Ouyu, možda Xbox, pa i smart TV. Može biti bilo što, zar ne? Radio sam na tom konceptu detaljnije idućih sedam godina. Glavno pitanje je bil kako da sve te tehnologije spojim, kako da pružim u isto vrijeme i svima odlično iskustvo. Zato sam morao stvoriti GFE. Razlog zašto to funkcionira je Tegra Zone. Zato smo je morali stvoriti, jer bez nje ne bi mogli imati igre. A bez igara, ovaj uređaj ipak ne bi bio toliko poseban. Sva ova tehnologija se morala raditi u komadićima i plasirati na tržište s razlogom. Morali smo svaku komponentu omogućiti na tržištu kao individualno iskustvo, a sada kada je došao završni komad sve se poklopilo. Odličan osjećaj i fantastično iskustvo”.
Izgleda da Project Shield nije toliko brzoplet koliko se činilo kada nas je ova vijest neočekivano iznenadila prije par dana. Budućnost izgleda poprilično zanimljiva i napeta, pogotovo ako uzmemo u obzir i Razer koji je praktički prezentiran u isto vrijeme i kojega smo također detaljno analizirali. Raduju nas vaše reakcije, zbog čega smo i posvetili ovim vijestima više prostora umjesto obične kratke vijesti. Ovakve stvari, a pogotovo Project Shield zaslužuju puno više prostora od obične vijesti, puno više rasprave i igranja sa nagađanjima što na čeka u budućnosti. Prepustite se i ”igrajte” se s nama. I, naravno, oslobodite nešto prostora u vašem stanu/kući/sobi..uskoro bi mogla biti velika gužva.
Leave a Comment