Vrijeme je za GG Prašinu u prosincu za nove generacije! Ipak je prošlo dobrih osam godina otkad smo zadnji put napravili blagdanski serijal koji je svakog dana u prosincu donio novu igru koje se želimo prisjetiti u Uredništvu, a i na koju želimo podsjetiti sve vas. A što je bolje od ulaska u zimsko blagdansko razdoblje od članka o jednoj zimskoj igri, velikom PS2 klasiku? Tko bi, u svojim tridesetima/četrdesetima, mogao zaboraviti na uzbudljivo paljenje PlayStation 2 konzole i igranje možda i prve demo igre na Sonyjevoj crnoj konzoli? Radi se, naravno, o SSX-u, jednom sportskom proizvodu od strane Electronic Artsa od kojeg nisu mogli napraviti online mastadonta sa mikrotransakcijama, pa su od njega posljedično odustali. No, uspomene traju!
SSX, skraćeno od Snowboard Supercross, serija je arkadnih snowboarding utrka u izdanju EA Sportsa. Serija je poznata po svojim spektakularnim stazama, upečatljivim likovima i naglasku na izvođenju trikova kako bi se povećala brzina i ostvarila pobjeda u utrkama. Igra je prvenstveno izlazila za Sony PlayStation konzole, a zadnji nastavak je izašao davne 2012. godine, zvao se SSX. Označavao je svojevrsni reboot serijala, izašao je za PlayStation 3 i Xbox 360. Imao je poneki DLC, stvarne lokacije, odličnu glazbu, dobre ocjene, solidnu prodaju. No, nakon toga – muk.
Razvoj na igri je počeo uz snažan utjecaj bivšeg profesionalnoga skijaša, Stevena Rechtschaffnera, koji se bavio sportom od 1978.–1981. godine. Kasnije se prebacio na televizijsku produkciju i 1991. pridružio EA Canada gdje je potaknuo rad na igri prvenstveno zbog olimpijade. Inspiriran svojim izumom olimpijskog sporta boardercrossa, Rechtschaffner je osmislio SSX kao zabavnu i pristupačnu igru, spajajući arkadnu fiziku s izazovnim sustavom koji zahtijeva vještinu za savladavanje. Uvijek lijepa kombinacija, zar ne? Pogotovo ako upali sa dobrim kontrolama, stazama i likovima. A SSX-u je to u većini slučajeva uspjevalo, zahvaljujući ekipi iz EA Canada.
Od Dreamcasta do PlayStationa
Igra je isprva razvijana za Sega Dreamcast, ali je projekt prebačen na PlayStation 2 nakon nesuglasica između EA i Sege oko licenciranja i hardverskih odluka. Sony je s entuzijazmom podržao projekt, što je rezultiralo objavom igre kao launch naslovom za PS2 26. listopada 2000. godine.
U cijeloj svojoj bjelini i dobrim 3D modelima likova, SSX 1 i SSX 2 su bili pravi primjeri što PlayStation 2 konzola može i kakve sve zabavne igre ima. Jedna od najvećih uspomena mnogih vezana za igru jest igranje demo verzije, samo jedne staze koja je bila dostupna i koju bi mnogi toliko puta odigrali da bi saznali sve moguće prečace na stazi i izvodili sve bolje i bolje trikove. Nekako, prisjećajući se, čini mi se da ne bi ni blizu toliko dobri bili u kompletnoj igri kad bi je napokon kupili (posudili) da se nismo toliko izvježbali na jednoj stazi i demou. Nekad sa manje svari učiniš puno više.
SSX 3 je htio učiniti puno više, dodao free roamanje, open world elemente i malo više kompleksnije staze i možda ohladio dio publike, 2003. godine, pa stoga mnogi spominju da je tu počeo kraj popualrnosti serijala. Drugi dio, SSX Tricky, za mnoge je bio vrhunac, i nasljednik prvog djela iz 2000. godine. No, sva tri nastavka su imali sjajne trikove, vidljive napretke, izazovne staze, dobru glazbu i općčenito su činile jedan od najpopularnijih serijala za jedan dio publike koji su voljeli extreme i snježne sportove. Ali i arkadne utrke.
Prodaja SSX serijala
Franšiza je dobila visoke kritike, pri čemu su prva tri nastavka postigla ocjene iznad 90,00% na Game Rankingsu. Početni prodajni rezultati igre ostali su tajna koju je čuvao izdavač EA, no smatra se da je SSX 3 bio veliki komercijalni uspjeh. Smatra se da je igra prodana u otprilike 5 milijuna primjeraka, od čega je 1,38 milijuna prodano za PlayStation 2.
ZAŠTO NEMA SSX-a?
Pitanje sa početka ovoga teksta, oko raspada EA-ovih planova za nove SSX igre nema konkretnog odgovora. Mnogi misle da je EA jednostavno odlučio da ovakve igre nemaju više smisla jer snowboarding nije više toliko popularan. A možda uspjeh igre nije bio dovoljno velik. Ne zaboravimo, EA je odustao od NBA Streeta i FIFA Streeta također koji, očito, isto nemaju neku popularnost i marketinški potencijal. Iako se sve te igre čine ludo zabavne i dalje, te je poprilično nejasno kako bi mogle ”propasti” online, očigledno ima neke logike u tome. Na primjer, NBA 2K PlayGrounds, dosta dobra arkadna verzija ulične košarke, dosta slična NBA Jamu, nije naišla na preveliku popularnost, unatoč licencama, humoru, gameplayu, grafici. Neke stvari više ne funkcioniraju, no to ne znači da se od SSX-a skorz odustalo. Naime, Steven Rechtschaffner izrazio je interes i mogućnost oživljavanja serijala SSX remakeom igre Tricky. Ipak, izjavio je kako konačna odluka nije njegova, već pripada razvojnom timu i tvrtki EA, koja posjeduje prava na intelektualno vlasništvo serijala. Međutim, 2021. godine Rechtschaffner je objavio da radi na duhovnom nasljedniku serijala SSX, projektu pod nazivom Project Gravity. Radilo se o besplatnoj igri koja je usto trebala biti live-service, koju je razvijao njegov tim iz Supernatural Studiosa, a igru je trebao izdati 2K. Isti oni koji su pokušali sa Playgroundsom (slučajnost?). U 2024. godini je ipak objavljeno da je projekt otkazan.
U sličnim situacijama, kao što je to bilo sa Tony Hawkom, možda je najbolje ispitati vode sa remakeom prve igre? Možda je vrijeme za to? Ne znamo, ali nekako nam se ne čini da je SSX gotov i da nećemo baš ništa vidjeti od serijala uskoro.