INFO BOX
- DEVELOPER: Insomniac Games
- PUBLISHER: Sony Interactive Entertainment
- PLATFORME: PS5
- ŽANR: Platformer, akcijski shooter
- DATUM IZLASKA: 11. lipanj
- PLATFORMA NA KOJOJ JE IGRA TESTIRANA: PS5
Nekada davno, prije trilijardu godina…prije HD, 4K rezolucija, bila su puno jednostavnija vremena. TV + konzola + dobra igra = zabava. Rezolucije, broj sličica u sekundi i slično su bili pojmovi potpuno nebitni. Sada već više nego punoljetno prethistorijske 2002 godine, u doba kada smo lovili po ekranu muljave piksele i uživali u stereo zvuku , bili sretni kao prasci u blatu igrajući se na jednoj od najbolji igraćih konzola svih vremena (PlayStation 2) ukazao se naslov imena Ratchet & Clank. Obzirom na uspješnost prethodnog naslova od tada ne toliko planetarno popularnog i cijenjenog Insomniac Gamesa, očekivanja su ipak bila na nešto višoj razini od prosječnih. Naravno, razlog tome je bio jednostavan, prethodni naslov je bio ultrapopularni i omiljen od svih Spyro the Dragon za Sonyevu prethodnu konzolu PlayStation.
I premda je Spyro bio uspješan, tek je dolaskom čudnovatog lombaksa Ratcheta i njegovog metalnog prijatelja Clanka otpočela nova era koje će definirati Insomniac kao fantastičnog developera koji se ne boji rizika i novih ideja, ali prije svega postat će omiljeni zbog frenetičnog gameplayu i luđačkog naoružanja koji će krasiti većinu njihovih igara u budućnosti. Preko već spomenutog Spyre koji nam je donio sjajne platformerke zavrzlame, Resistance serijala koja ih je bacila u FPS vode te kasnije luđački adiktivnog po pitanju gameplaya (ali ne pretjerano uspješnog) Sunset Overdrivea, Insomniac će s vremenom postati jedan od najomiljenijih developera 21. stoljeća. No, ono što ih je zacementiralo jest fantastičan Spider-Man zbog kojeg ih je Sony nakon svih godina suradnje odlučio pripojiti u svoj moćni arsenal in-house studija.
Uz sve nabrojano, Insomniacove avanture lombaksa i njegovog metalnog frenda su prerasle u uspješnu franšizu koja će s vremenom obilježiti svaku PlayStation konzolu s minimalno jednim naslovom. S dolaskom PlayStationa 4, dobili smo i luđački dobar reboot franšize. A sada je stiglo vrijeme za punokrvni nastavak i nove avanture na friškom PlayStationu rednog broja pet. No, kao što volimo reći…dosta trkeljanja, idemo mi laganini vidjeti čega to sve ima u Ratchet & Clank: Rift Apart.
Glitch in the System
Od samog najavnog trailera koji nas je sve izuo iz cipela, Ratchet & Clank: Rift Apart (op.a dalje u tekstu Rift Apart) je istaknuo onu volju za rizikom i novim idejama od strane developera zbog koje su postali omiljeni i uspješni. Sony je nade položio u Rift Apart kao launch naslov. No, svjetska zbivanja i globalna pošast koja nas muči već drugu godinu u nizu je ipak htjela da se stvari odviju drugačije. Na kraju dana, ono što je sletilo na naše konzole je vrijedilo čekati i ako je odgoda razlog kvalitete koju smo dobili, slobodno neka svi developeri odgađaju ako im je namjera isporučiti ovakvu kvalitetu.
Punokrvni next-gen (op.a ma current gen) koji pokazu moć i raskoš hardvera koji se nalazi u PlayStation 5 konzoli čini Rift Apart apsolutno vizualno najjačim naslovom neovisno o platformi. Da, dobro ste pročitali, čega god bili fanboy (iako se duboko nadamo da ne robujete platformi ili brandu), Rift Apart jednostavno odskače od svega do sada za dva koplja. Grafički prekrasna igra koja se vrti u 4K (ne nativno) i 60FSP-a s ray tracingom u full pogonu je nešto što čak ni brutalni screenshoti pred vama teško mogu dočarati.
Festival of Heroes
Rift Apart počinje u suštini nakon završetka prethodnika. Priča naših heroja starta proslavom obljetnice pobjede nad Dr. Nefariusom i prigodnim mimohodom paradnih balona uz prigodni vatromet konfeta i veselje. Sama proslava kulminira iznenađenjem na više fronti za naš herojski duo. Clank priprema iznenađenje u obliku naprave koja može otvarati “prolaze” u druge dimenzije kako bi Ratchet konačno raspetljao misterij zašto je on jedini lombaks i eventualno pronašao od kuda potiče. Pogađate naravno, ništa nije onako kako se čini i obljetnica se pretvara u klopku Dr.Nefariusa koji otima Clankovo dimenzijsko sokoćalo i nespretnim rukovanjem te spletom okolnosti pokrene urušavanje svih dimenzija.
Naši heroji se u svoj toj napetosti i akciji razdvoje i upravo tu kreće naša avantura i upoznavanje novih heroja. Dimenzija u koju su transportirani ima svog Nefariusa koji ima apsolutnu vlast i diktaturu nad svim sustavima i planetima. Priča postaje razgranatija kada upoznamo vođu pokreta otpora, misterioznu lombaksicu imena Rivet. Nećemo otkrivati dalje stvari u priči, osim što ćemo dodati da je odrađena sjajno, logično i uvjerljivo. Pred vama je dobra (op.a iako klasična) SF priča borbe dobra i zla s fenomenalnim likovima. No, ono po čemu se Rift Apart ističe jest po nama možda i najbitnija komponenta ovog nastavka, radi se o sjajnoj priči o prijateljstvu i sazrijevanju. Jesu li pojedini likovi mogli biti “dublje” obrađeni, jesu…ali, nećemo zamjeriti kreatorima, jer glavni likovi imaju dovoljno dubine kako bismo shvatili njihove motivacije i karakterne mane, odnosno vrline. Sve u svemu, jako dobro upakiran scenarij u službi sjajnog gameplaya.
Ode to Nefarius
Rak rana većine akcijskih platformera je u najvećem broju slučajeva na prvom mjestu kamera, pa gameplay koji bude srozan najviše zbog mušićave kamere koja u žaru i naboju već sam kaos u kojem se nalazimo čini još gorim i kaotičnijim. Drago nam je reći da Rift Apart ima vjerojatno najbolju kameru u žanru i u “paru” s 60FPS-a čini napucavanje možda trenutno najugodnijim shooterom iz trećeg lica.
U samom coreu, Rift Apart je i dalje platformer u kojem su nam ciljevi podijeljeni linearno i logično, no shooting aspekt je možda izraženiji više nego ikada do sada. Teška artiljerija i luđački zabavna oružja po kojima je serijal poznat se nastavlja i u ovom nastavku. Tako ćete imati “pljuckaljke” koje neprijatelje i okoliš prekrivaju korovom kako bi ih ukopali u mjestu ili čudnovate i humorno nabrijani bračni par gljiva koji provocira i tamani vaše protivnike. Iskreno, mišljenja smo da bi opisivanje oružja u neke detalje (op.a pa čak i nabrajanje imena) bilo nepravedno prema igračima, jer gušt otkrivanja njihovih sposobnosti i nadogradnji je takoreći igra za sebe i za svakoga od vas će pružiti unikatno iskustvo i strateške odluke koje garantiramo neće biti identične našima. Jedino oružje koje ćemo istaknuti je RYNO 8 s kojim ćete moći teleportirati objekte iz drugih PlayStation igara i s njima drobiti svoje protivnike. Kao što smo rekli, paleta naoružanja i njihove nadogradnje su jednostavno igra za sebe.
Sama nadogradnja oružja je poprilično jednostavna, što više koristite pojedino oružje, raste i njegov lvl, svaki lvl up, otvara mogućnosti nadogradnje novim funkcionalnostima. Kako biste nadogradili vaš arsenal, potrebno je skupljati element nazvan “Raritanijum” koji služi kao kristal za poboljšanje vašeg željenog oružja. Obzirom da nema dovoljno raritanijuma kako biste nadogradili sva vaša oružja i iskušali sve mogućnosti, igru je potrebno prelaziti u više navrata kako biste iskusili sve opcije. Ovo možda zvuči kao “napor”, ali obzirom da je gameplay sjajan u maniri najboljih shootera, vjerujemo da ništa neće predstavljati problem niti muku.
Naša topla preporuka, nemojte trčati kroz igru, uzmite si vremena, svako oružje i okolinu izvrnite kao čarapu i guštajte u panici koju ćete sijati po bojišnici među Nefariusovom vojskom. Ovo nije igra koju treba samo “okrenuti”, već ima užasno veliki replay value s podizanjem težine, što će od vas zahtjevati primjenu novih strategija u smislu, možda će u nekim situacijama revni eksplozivni pas u kombinaciji s elektrošokovima biti dobitna kombinacija. Tko zna? Upravo iz tog razloga, smatramo da je najbolje da se u otkrivanje oružja i njihovih sposobnosti bacite sami.
Glitch in the System
Uz “klasični” gameplay kakav se očekuje, imamo i par mini igara koje nas prate od planeta do planeta. Tako ćemo se s Clankom družiti kroz virtualne dimenzije kako bismo “popravili” anomalije zbog kojih se dimenzije urušavaju jedna u drugu. Radi se o logičkim glavolomkama koje će pružiti pristojan izazov i iskusnijim igračima.
Druga mini igra koja će nas pratiti uključuje minijaturnog paukolikog robotića imenom Glitch s kojim ćemi “čistiti” zarežene računalne terminale od virusa. Ovaj mini gaming segment nas stavlja dual stick shooting mehaniku gdje “rokamo” po svemu što se miče i nadamo se da nas vrtoglavica neće svladati. Razlog tome je što se Glitch po mapi kreće upravo kao pauk što i jest, pa očekujte da vam se svijet doslovno izokrene naopačke.
Ostale mini igre su jednokratnog tipa, gdje ćete rješavati pokoji logički zadatak u poznatoj Ratchet & Clank maniri. Očekujte puno skakutanja, pjevanja i vremenski ograničenih zadataka gdje mala greška znači smrt i restart.
Ride Through the Omniverse
Uz već spomenuti “Raritanijum”, budite spremni na grind u smislu, razbijanja kutija, skupljanja skrivenih zlatnih “šerafa”, savladavanju dimenzionalnih anomalija u kojima se skrivaju komadi raznih armor setova. Kutije ćete razbijati kao bi se domogli “novaca” u obliku zupčanika, malenih simpatičnih plišanaca koji vode prema proširenju vaših sposobnosti u obliku jačeg meleea ili općenito experiencea.
Grind često zna biti loš i naporan, u prevodu loše implementiran u overall dizajn igre. No, ovdje je u službi gameplaya i zaista ne predstavlja muku te će vam biti usputna “djelatnost” dok se pokušavate savladati slijedeću misiju. Dajte si truda i zavirite u svaki ćošak pojedinog planeta.
Uz ove mini igre i grind, planete, odnosno nivoe ćemo savladavati uz pomoć divovskih puževa sulude brzine, zmajeva koji rigaju vatru i čizmica koje levitiraju i mogu postići velike brzine u maniri klizanja po zraku. Naravno, tu je i za serijal poznato “klizanje” po cijevima i rubovima. Upravo ova zadnja stvar čini igru potpuno filmskom i daje osjećaj apsolutnog filmskog blockbustera s epskim trenucima.
Join Me at the Top
Sad dolazimo i do onog što je većinu držalo u nevjerici. Grafički, Rift Apart toliko drastično odskače od svega viđenog u gamingu u ovom trenutku da je na trenutke uistinu nevjerojatno. Kako je Spider-Man učinio naš “realni” svijet uvjerljivim i grafički fenomenalnim, Insomniac je uspio svaki planet oživjeti, svaki kamenčić i kutiju kreirati kao sastavni dio ultraskupog filmskog blockbustera što čini audio vizualni doživljam time impresivnijim. Svi trailer i gameplay prezentacije nisu realni pokazatelj ove igre i što vam pruža kada imate kontroler u ruci i igrate.
Upravo je kontroler dodatni dio priče koji produbljuje dojam blockbustera. Već svi znamo da su mogućnosti Dual Sense kontrolera širokog spektra. Ono što možete očekivati da će svaki pucanj, krckanje i pokret biti popraćeni nekim pratećim zvukom i “trzajem” vašeg kontrolera čime se “ruši” nevidljivi zid odvojenosti od igre i pruža dodatanu imerziju tijekom igranja.
S kojeg god aspekta pokušate procijeniti audio-vizualni doseg Rift Aparta, uvijek ćete pronaći nešto novo što će vas oduševiti. Bilo da se radi o jednostavnoj teksturi koja prekriva podlogu po kojoj se krećete ili efekt rušenja svega oko vas u spektakularnim događajima kojim će vas igra obasipati od samog početka pa sve do njenog završetka.
Insomniac je ponovno nadmašio samog sebe i postavio neke nove granice i ono što će se očekivati od svih budućih igara na PlayStationu 5 u pogledu audio-vizualne prezentacije.
Rift Apart
Kao što kaže naslov ovog zaključnog odlomka. Rift Apart je doslovno potpuno u dimenziji za sebe po svakom parametru. Ako tražite igru koju ćete s ponosom zavrtiti na svom 4K ekranu kako bi vam frendovi ili supružnici slinili, ovo je igra za vas. Ako tražite igru u kojoj će te guštati po pogledu priče i zabavnih likova, ovo je igra za vas. Ako tražite igru u kojoj ćete guštati po pitanju luđačkog gameplaya i fantastičnog level dizajna, ovo je igra za vas.
U prevodu, usudili bismo se reći da je ovo igra za sve one koje vole kvalitetne naslove i jako nas veseli da nakon hrpe razočaranja u zadnjih godinu dana, napokon imamo igru koja opravdava hype i velika očekivanja bilo u kvaliteti same igre ili njenih tehničkih dostignuća. No, sad se već ponavljamo. Ako ste vlasnik PlayStationa 5, teško je reći bilo što drugo, nego kupujte (op.a ako vam financijska situacija dopušta, u protivnom štedite). Ako kojim slučajem još uvijek čekate na svoj primjerak konzole, možete biti sretni da kada vam ona napokon stigne, dočekat će vas trenutno najbolji kandidat za igru godine.
Ako baš moramo tražiti dlaku u jajetu, onda je to činjenica da se ne radi o multiplatform naslovu i toplo se nadamo nekoj PC verziji u bliskoj budućnosti. Šteta bi bilo uskratiti ovakvo iskustvo ostatku gaming publike.
GG Insomniac Games, zaista brutalni GG.