INFO BOX
- DEVELOPER: Blizzard Entertainment
- PUBLISHER: Blizzard Entertainment
- PLATFORME: PC
- ŽANR: Action Role-Play, Dungeon Crawl, Hack’n’Slash
- DATUM IZLASKA: 25. ožujka 2014.
- PLATFORMA NA KOJOJ JE IGRA TESTIRANA: PC
Nakon gotovo dvije godine od izlaska originala, Diablo 3 napokon dobiva svoju prvu ekspanziju – Reaper of Souls. Iako se čini kao da je bilo jučer, mnogo vremena je zapravo prošlo od originalnog launcha, a igrači koji su dovoljno vremena proveli u igri svjesni su činjenice da se mnogo toga naposljetku i promijenilo. Iako smo već bili svjedoci da developeri moćnog Blizzarda znaju iz temelja promijeniti igru te smjer u kojem se ona razvija, prije dvije godine nitko toga nije bio svjestan. Sjećam se kao da je bilo jučer, problema sa spajanjem na servere, pucanja konekcije, šarene grafike koja je mnoge “stare fanove” smetala, prokleti auction-house te cijeli konvoj ostalih čudesa koje je ljuta masa dočekala kao Vlad Nabijač muslimanske nevjernike na kolac. No Blizzard je marljivo radio, patchirao igru iz dana u dan, te sa konačnim dolaskom Reaper of Soulsa (čiji je launch prošao glatko k’o Njemačko anektiranje Poljske) napokon možemo reći, izmijenio igru za 360 stupnjeva. No hajdemo redom…
WESTMARCH
U originalu smo otkrili da je zlo ponovno pohrlilo na prokleto mjesto Novi Tristram, koje je poznato da ga svako tol’ko zadesi kobna nesreća u kojoj se crveno momče odluči na ubojstvo sveg živog i nevjernog. No u to vrijeme, s istoka dolazi mistični heroj koji iz samog bastiona Nebesa protjera crvenog i reče ljudima, vjerujte! Mir naravno nije dugo trajao, crni anđeo s velikom kit…mačetom nije bio sposoban sačuvati kamen koji je bio izvor sveg zla, što je u međuvremenu nanjušio još jedan zli anđeo, anđeo smrti i vratio se da ponovno zadaje probleme jadnom puku and shit goes on and on… Koga je od vas zapravo briga za priču Diabla?
Sadržaj igre je promijenjen, odnosno nadopunjen novim, petim aktom. Većinu vremena ćete provesti u velikom gradu Westmarchu koji je okupiran sljedbenicima zlog Malthaela kojeg vi tijekom cijelog akta hvatate dok ga napokon ne stjerate u kut i po tko zna koji put spasite svijet od zla. Na svom putu ćete susresti raznu gamad i avete iz pakla, čisteći svoj put nepreglednim ulicama preplavljenim leševima jadnog puka, rješavajući usput razne side-questove koji odlično nadopunjuju sam setting. Ono što zapravo predstavlja peti akt nije jednostavno developersko punjenje igre sa 5-6 sati sadržaja, nego je rješavanje svega onog što je u startu neke fanove smetalo, da “šarena” paleta boja i dizajn igre ne ostavlja dovoljan “diablovski” štih. Gotički dizajn, prikazi zla i smrti na svakom koraku, razrušene crkve, oskvrnuti grobovi, sam osjećaj bijede i mizerije, više nego ikad prije podsjećaju na Diablo 2. Ako uz to pribrojimo i žestoku glazbu sa izvanrednim zvučnim efektima, bez razmišljanja mogu reći da je audio-vizualan doživljaj “novog” settinga jednostavno fantastičan. Gotovo cijeli set monstera i mobova protiv kojih ćete se boriti u novom aktu su totalno napravljeni, odnosno redizajnirani iz temelja. Iako sama priča nije toliko upečatljiva, što i nije pretjerano bitno za ovakvu igru, svakako se mora primijetiti da se uložilo jako puno truda i vremena da bi ovih, kako sam već spomenuo, 5-6 sati dodatnog sadržaja bilo besprijekorno ispolirano i ukomponirano u igru.
LOOT 2.0 (Paragonec, paragonec, bog’a živio!)
Da bi totalno razumjeli Loot 2.0, stvar oko koje se zapravo i vrti cijela ideja igranja Diabla, moramo se vratiti na početak, točnije na auction-house koji se isprva činio kao OK ideja, no naposljetku se ispostavilo da je zapravo bio majka svakog zajeba. Nedugo nakon izlaska originala igrači su postali svjesni da se njihov trud u trošenju vremena na Diablu zapravo i ne isplati previše, kad spoznaju da se nakon nekoliko dana traganja za običnim komadom Legendary opreme na aukcijskoj kući može za bijednih nekoliko tisuća golda nabaviti daleko bolji. Vrlo brzo se izgubila čar grindanja i lootanja opreme koja upravo zbog aukcijske kuće nikako nije ostavljala osjećaj zadovoljštine i postignuća. Taj rijetki legendarni item koji u većini slučajeva nije ni pasao vašem karakteru i stilu igranja, jednostavno više nismo smatrali nagradom. No sada je sve to napokon iza nas. Prije cca. dva tjedna agonija je napokon završena, aukcijska kuća je sada stvar prošlosti, a Loot 2.0 (i Paragon 2.0) je sa 2.0.1. patchom napravio renesansu u Diablo 3 svijetu.
Prije svega količina samog loota je sada puno veća, odnosno “usmjerenija” prema liku s kojim igrate. Nerijetko će se tako dogoditi da ćete u inventoryu imati više komada npr. čizama koje će vam “biti dobre” za korištenje što otvara daleko veću mogućnost kombiniranja i prilagođavanja određenom stilu igranja, ulozi, te samog builda omiljenog vam lika. Ista stvar je i sa Legendary itemima, oni sada “dropaju” daleko češće i daleko usmjerenije zbog čega mi se nekoliko puta dogodilo da je iz običnog chesta palo čak dva Legendarya. Pasali su mi, i bili su samo moji, na lvl14 liku! Nečuveno! Jedina razlika je ta što su sada Legendary itemi automatski vezani za account i ne možete ih razmjenjivati s drugim igračima, osim ako u trenutku dropa niste zajedno igrali, tada vam igra daje dva-tri sata da se dogovorite, odnosno ukoliko vašem frendu item više paše, možete mu ga podijeliti.
Level cap je sada podignut za 10 razina, što nam daje brojku od 70lvl. Nakon toga se naravno vraćamo da dobro staro grindanje Paragon levela koji nam još tamo od 1.0.4. patcha služi kao “end-game” sadržaj. Velike promjene zahvatile su i ovaj sistem, Paragon level je sada jednak za sve vaše likove, točnije, svaki lik s kojim igrate sudjeluje u dizanju jednog, zajedničkog Paragon levela. Više ne postoji lvl cap, a najveća promjena u sistemu je sloboda da sami birate bonuse i statove za vaše likove. Naime, svakim novim levelom dobit ćete 1 paragon point kojeg možete iskoristiti za razne bonuse. Postoje 4 glavne grane, a svaka se sastoji od 4 različitih bonus statova: CORE (Vitality, Movement Speed, te dva atributa ovisna o klasi), OFFENSIVE (Attack Speed, Cooldown Reduction, Critical Hit Chance i Critical Hit Damage), DEFENSIVE (Life, Armor, Resist All, Life Regeneration), UTILITY (Area Damage, Resource Cost Reduction, Life on Hit i Gold Find). Svaki od njih možete dignuti za 50, što nam daje računicu da za popuniti sve na maksimum trebate 800 Paragon levela, ali pošto ne postoji ograničenje na levele i dalje ćete dobivati bodove koje ćete nakon ovih 800 moći iskoristiti jedino u CORE grani. Nadalje, paragon bodovi nisu vezani za account, nego za lika, tako da ćete za svakog posebno moći raspodijeliti statove prema situaciji i stilu igranja za pojedinu klasu, a najbolje od svega što u svakom trenutku možete jednostavno napraviti respec i ponovno raspodijeliti bodove.
Paragon sistem je dakle dobio totalno novo ruho, daje vam gotovo neograničenu slobodu “finog” namještanja vaših likova, ali i pored toga, on je jednak za sve vaše nove ili stare likove, pa kad npr. kreirate novog lika i imate možda paragon 200, bonus statovi koje mu možete raspodijeliti znače itekako mnogo.
TORMENT
Ništa lakše nije prošao ni Diablov sistem težine. Odbačen je stari pristup i rebalansirano dodana nova težina – Torment. Sada u igri postoje 5 razina težine: Normal, Hard, Expert, Master i Torment. Veća težina naravno daje i bolji bonus za nagrade, gold find, experience, stoga na Tormentu možete ići u nebesa s težinom i birati razine od Torment I do Torment VI. Generalno gledajući, u prijevodu to znači da na normal težini nemate nikakve bonuse, a počevši od hard težine, skaliraju se bonusi na xp i gold find te naravno težina protivnika koji imaju sve jače i devastirajuće udarce, health poolove dubine marijanske brazde te jake resistance bonuse. Kada već govorimo o protivnicima, valja napomenuti kako su i oni dobili mnoštvo novih sposobnosti, cijelu novu paletu abilitya različitu od onih na koje smo već navikli igrati što će zahtijevati određeno početno prilagođavanje na novu borbenu situaciju.
ŽIVOT POSLIJE SMRTI
Gore sam već govorio o Paragon sistemu, no što nam je još preostalo jednom kada “udarimo” lvl cap, što nam je na raspolaganju za činiti? End game content je dosada mnogim igračima predstavljalo farmanje Hellfire ringa samo zbog “još jednog” malo boljeg stata na liku. Reaper of Souls nam sada donosi totalno novi mod igre, takozvani Adventure kojim definitivno čini end game content puno većim i zabavnijim. Radi se zapravo o modu u kojem najviše do izražaja dolazi Loot 2.0 sistem koji sa kombinacijom sa gadljivo velikim bonusima čini pravu kišu loota. Sam sistem ohrabruje i grupiranje sa drugim igračima zbog još većeg bonusa na drop. U adventure modu od starta su vam otključani svi waypointovi u igri kako bi se izbacilo vrijeme koje ste morali gubiti na otključavanje nekog checkpointa na mjestu kojeg ste farmali, a kroz cijeli svijet su porazbacani Bounties i Nephalem Rifts.
Bounties su razni zadatci koje morate riješiti, a uglavnom se odnose na ubijanje bosseva, super unique championa, rješavanje nekog eventa ili čišćenje dungeona. Na početku Adventure modea postoje 25 različitih Bountiesa, po 5 za svaki akt. Kada dobijete zadatak za riješiti, ne znate unaprijed koja vam je nagrada, ali obično je to gold, experience i Blood Shard, a kada završite sve Bountiese dobijete Horadric Cache koji je zapravo paket sa opakim random lootom.
Nephalem Rifts je s druge strane nasumično generirani sistem dungeona. Tim, nazovimo ih “super dungeonima”, jer za ulazak u jedan trebate imati 5 Keystone Fragmentsa, pristupate putem Nephalem Obelisksa razbacanih u svakom gradu u Adventure modu. Za prelazak vam obično treba 15-20 minuta a svaki Nephalem Rift ima 1-10 levela te je u njima konstantan 25% bonus na legendary drop koji se multiplicira sa Torment levelom težine te predstavlja pravi mamac za loot huntere.
KRIŽAR
Pored Adventure moda, i naravno 70 lvl capa, ekskluzivan sadržaj ekspanzije Reaper of Souls je naravno i nova klasa u igri, Crusader. On je po svojoj ulozi možemo reći najsličniji Paladin klasi iz Diabla 2. Čvrsti melee borac, sa mid range magičnim holy moćima i tonom izvrsnog utilitya sa dobrim group healing buffovima zaista predstavlja dobrog člana svakog partya i jako ga je zabavno igrati. Dovoljno je “šarolik” da ga možete urediti kao dobrog damage dealera, no kraj nekih drugih klasa to i nije potrebno. S druge strane, Crusader vrlo lako može postati drvo kojeg ne može posjeći ni najjači drvosječa. Stijena od čovjeka, nema šta.
No nije samo on ojačao u ekspanziji, kako je sada tu novih 10 levela, tako su i naši stari heroji dobili svoje nove aktivne i pasivne skillove od kojih na maksimalnom levelu sada možete koristiti 4. Svi novi skillovi su zbilja zabavni i odlično su se uklopili u svoje klase, tako da sada možete još više eksperimentirati sa svojim buildovima.
BABA JANJA
Osim pustih promjena i dodanih điđibaja, još je jedna “sitnica” pronašla svoje mjesto među novitetima, novi “trgovac” odnosno Mystic. Pored već dobro poznatog Artisana opsjednutog dragim kamenjem i brkatog Blacksmitha, u veseloj ekipici se sada nalazi i jedna ciganska bakica, mističarka, koja će vas kroz peti akt dobrim dijelom voditi kroz priču, no prije svega ona je sada glavni posjetitelj gradova i karavana u kojima možete trošiti gold na njene usluge. Kao i sa ova prva dva isti je slučaj i sa Myriam Jahzia, The Mystic. Kako napredujete i kako ih trenirate za veće levele, tako oni nude bolje crafting opcije, jedina razlika je što u Reaper of Soulsu sada imamo još dodatna dva levela za craftere, do ukupno 12.
Mystic ćete jako puno koristiti u end-game fazi igre kada ćete pokušati na svom buildu nabiti i najmanji komadić boljih statova. Za gold, naša cigančica će svaki dio opreme koji posjedujete moći enchantati sa novom statistikom, točnije, za svaki komad opreme ćete moći odabrati koji segment statova želite mijenjati nakon čega će se oni re-rollati i dobit ćete nove. Moguće da će biti bolji, no moguće da će biti i lošiji. Reaper of Souls ohrabruje trošenje golda i re-rollanje magičnih efekata vaše opreme na vrlo jednostavan način, naime, ukoliko vam novi statovi ne pašu i lošiji su nego originalni, vrlo jednostavno možete pri ponovnom rollanju iz izbornika označiti da se stvar vrati na početne postavke. Iako mi osobno ovo jako ubija osjećaj kockanja i iščekivanja hoću li dobiti nešto dobro ili ne, svakako je dobar oslonac za one koji jednostavno stavljaju preveliku stvar na kocku.
Osim enchanta opreme, cigančica vrši i usluge “šminkerske” prirode, takozvani Transmorgify. Radi se o tome da svog lika sada možete oblačiti kao curice na tjednu mode u New Yorku. Čizme vam ne pašu uz kacigu? Nema problema, cigančica će za sitnu paru promijeniti izgled bilo kojeg komada opreme u drugačiji stil, vama po izboru! Iako je totalno nebitna stvar koja niti malo ne utječe na samu igru, zaista je spektakularan dodatak s kojim svog lika možete prilagoditi po svom “guštu” do najsitnijih detalja.
Još jedna jako bitna stvar oko Mystica je i mijenjanje gore spomenutih Blood Shardova za legendary opremu. Blood Shardovi su, pored golda, nova valuta u igri i kako sam već spomenuo, njih dobivate za rješavanje zadataka u Adventure modu. Kada ih prikupite dovoljno, kod Mystica se možete “kockati” za komad legendary opreme, samo što ovaj put imate mogućnost da unaprijed odaberete koji komad opreme želite nakon čega kocka odlučuje samo o statovima tog legendarnog itema.
ZAKLJUČAK
Diablo 3: Reaper of Souls je definitivno punokrvna ekspanzija, sa mnoštvom dodataka i totalno promijenjenim sistemom igre. Kada bi usporedili dvije godine star original i ovo što danas imamo od igre, vrlo teško bi bilo uopće reći da se radi o istoj igri. Najveću promjenu je zapravo uveo sam 2.0.1. patch koji je starog Diabla pripremio za izlazak dodatka i on nije ekskluzivan sadržaj ekspanzije. Ukoliko posjedujete Diablo 3 u vašoj igri je već ukomponiran Loot 2.0 i Paragon 2.0 sistem kao i sve ostale promjene razina težine, monstera i ostalih detalja što je itekako ogromna promjena za originalnu igru. Ekspanzija nadalje donosi novu Crusader klasu, peti akt kampanje, Adventure mode te Mystica kod kojeg se možete fino “tjunirati”. Ovih proteklih nekoliko dana viđam po netu plakanje kako je cijena od 40$ jednostavno prevelika za dodatan sadržaj. Ne tvrdim da je cijena mala, no svakako ću bez razmišljanja potvrditi da se zaista radi o vrijednom dodatku za igru. Možda je sve to tako trebalo izgledati ranije, možda nije, nikad nećemo ni znati, no smatram da to sada nije bitno. Ukoliko se odlučite nabaviti ekspanziju i provedete malo vremena s njom, primijetit ćete da je puno vremena, posla i ljubavi unešeno u sve detalje koje su developeri odlučili ukomponirati u igru a isto tako se i iskupiti za neke mušice sa početka Diablo priče. Ovo naravno ne moram crtati ljubiteljima Diabla koji su sada već vjerojatno duboko zagrebali u ekspanziju, ali želim koliko-toliko približiti doživljaj onima koji mu planiraju pružiti priliku. Diablo je neuništiv, Diablo je sinonim za hack’n’slash dungeon crawl i mogu komotno reći da je Blizzard prošao svoje iskupljenje te sa Diablo 3: Reaper of Souls pokazao kako izgleda trenutno najispoliraniji gem u žanru.
Igru ustupio Videotop d.o.o.
Leave a Comment