INFO BOX
- DEVELOPER: Crystal Dynamics
- PUBLISHER: Square Enix
- PLATFORME: PS4, Xbox 360, Xbox One, PC
- ŽANR: Akcijska avantura
- DATUM IZLASKA: 12. listopada
- PLATFORMA NA KOJOJ JE IGRA TESTIRANA: PS4, Xbox One, Xbox 360
Crystal Dynamics je sa sjajnim Tomb Raider rebootom uspio vratiti ovaj (u to vrijeme) posrnuli legendarni serijal na staze stare slave. Odmah po izlasku spomenute igre bilo je evidentno da nas očekuje njen nastavak, dva ili tri, a potvrdu toga dobili smo već na ljeto 2015. godine, kada je na E3 sajmu tijekom Microsoftove press konferencije najavljen Rise of the Tomb Raider. Činjenica da je igra najavljena tijekom Microsoftove pressice uz potvrdu da se radi o Microsoftovoj ekskluzivi koja bi trebala parirati finalnom poglavlju Uncharted sage, slomila je srca velikog broja PlayStation igrača koji su se osjećali izdanima – PlayStation je oduvijek bio Larin dom, a sada je bilo upitno hoće li se Lara na PS3 i PS4 konzolama pojaviti barem “u gostima”. Situacija se malo smirila kada je otkriveno da se ipak radi o privremenoj ekskluzivi, a na dolazak Rise of the Tomb Raidera na PlayStation konzole morali smo pričekati punih godinu dana.
Točno na 20. obljetnicu serijala, PlayStation 4 igrači (PS3 verzija igre ipak je izostala, unatoč činjenici da je igra izvorno bila dostupna i Xbox 360 konzolama) su dobili Rise of the Tomb Raider 20th Anniversary Celebration – ultimativno kompletno izdanje igre koje pored glavne igre sadrži i sav dodatni sadržaj koji se u međuvremenu pojavio za nju. Je li se čekanje isplatilo ili je godinu dana čekanja ipak bilo previše za PS4 igrače?
Potraga za vječnim životom
Avanturističke priče, bilo da su ispričane kroz filmove, knjige pa i video igre, često su kao svoj glavni motiv imali potragu za besmrtnošću i vječnim životom. Vidjeli smo Indyja kako traži sveti Gral, a ni genijalni Nathan Drake nije bio imun na avanturu koja ga je odvela u potragu za vječnim životom, stoga ne čudi što se i nova Tomb Raider igra pozabavila sličnom temom.
Radnja nove Larine avanture odvija se godinu dana nakon nemilih događaja koji su je zadesili nakon brodoloma i borbe za goli život na mističnom otoku Yamatai, koji su je u isto vrijeme pošteno istraumatizirali i ojačali i pretvorili u upornu i nemilosrdnu pljačkašicu grobova, kakvu je pamtimo iz nekih starijih vremena, davno prije reboota.
Za razliku od reboota, čija je radnja bila smještena na otok Yamatai, gdje je Lara svoju bitku vodila s okrutnim kultom kraljice Sunca, radnja Rise of the Tomb Raidera vodi nas u sibirska bespuća, u potragu za mitskim gradom Kitezhom, koji krije tajnu vječnog života. Lara će se zajedno sa svojim vjernim prijateljem Jonahom uputiti u istraživanje legende o izgubljenom gradu, koja je Larinog oca, lorda Crofta, na kraju koštala života. Kako bi dokazala da njen otac nije bio lud i da njegovo vjerovanje i istraživanje nije bilo uzaludno, odlučna da pronađe Kitezh, Lara dolazi do saznanja koji je će je odvesti na pravi trag koji vodi u pakleno hladni Sibir, gdje će joj za petama biti ozloglašena tajna organizacija Trinity koja također za cilj ima otkriti tajnu besmrtnosti, koju naravno ne planira iskoristiti za širenje sreće i mira u svijetu.
Iako definira Laru kao osobu koju poznajemo od ranije, kao zreliju, spretniju i smjeliju pljačkašicu grobova, priča Rise of the Tomb Raidera ipak poprilično zaostaje za onom iz prošle igre. Narativni aspekt igre veoma je dobar no sama priča ipak nije toliko uzbudljiva kao ona iz reboota – manje je zabavna i prepuna stereotipa koji uključuju sve klasične trikove (izdaja od strane bliskih osoba, iritantni manijakalni negativac, tajne organizacije..), toliko puta prežvakane u avanturističkom žanru, no i unatoč svemu tome, držat će vas prikovanima barem 20ak sati ispred ekrana, koliko će vam biti potrebno da završite glavni dio igre.
Nikad ne mijenjaj pobjedničku ekipu
Crystal Dynamics se drži ovog dobro poznatog pravila, pa nas tako na polju gameplaya ne očekuju neka posebna iznenađenja, pozitivna ili negativna. Rise of the Tomb Raider je klasična akcijska avantura iz trećeg lica, koja se po svome izvođenju nimalo ne razlikuje od reboota, što znači da nas očekuje gameplay identičan onome iz prošle igre. To svakako nije nešto loše, pošto je prošla igra zaista briljirala u svakom svome aspektu. Štoviše, sada su svi ti već viđeni gameplay elementi dodatno utegnuti i ispolirani pa sve djeluje još bolje – sve što je bilo dobro u prošloj igri, ponovno je tu, uz tek nekoliko kozmetičkih noviteta.
Dakle, ponovo je pred nama identičan miks istraživanja lokacija, skupljanja resursa potrebnih za preživljavanje te rješavanje zanimljivih zagonetki uz neizbježan sukob s hrpom protivnika. Sve ovo navedeno upakirano je na način da vam igra ni u jednom trenutku ne može dosaditi, a otvorenost mnogo većih lokacija daje vam određenu slobodu kod obavljanja zadataka, bilo onih koji su usko vezani za priču igre ili onih sporednih, kojih je znatno više nego u prethodnoj igri.
Akcijska i avanturistička komponenta u igri jednako su zastupljene, a sama igra zahvaljujući svojim brojnim mogućnostima igračima nudi znatno više izbora prilikom igranja. Potpuno je na vama hoćete li protutnjati kroz igru prateći samo glavnu priču ili ćete sate provesti istražujući ogromne lokacije koje kriju hrpetinu predmeta za skupljanje (scrollovi i drugi dokumenti, stari novac, audio logovi, murali i kameni stubovi sa starim zapisima na stranim jezicima koje treba dešifrirati..), pećina i grobnica za istraživanje (kojih je ovaj put dvostruko više), pa i NPC misija čije uspješno završavanje obično biva nagrađeno novom i veoma korisnom opremom, koja vam dalje otvara nove mogućnosti u igri.
Ono što će se posebno svidjeti igračima koji preferiraju mirniji i tiši način igranja i eliminacije protivnika jeste to da je u Rise of the Tomb Raideru mnogo više pažnje posvećeno stealth pristupu igre. Sada ćete češće pristupati šuljanju i nečujnom eliminiranju protivnika u stilu Solid Snakea, bilo da se krijete u žbunju ili svoje protivnike vrebate s nekog obližnjeg drveta ili objekta ili ih pak planirate iz daljine srediti pomoću strijele u srce, vrat ili glavu – sve je na vama. Naravno, za one kojima više odgovara Rambo stil, tu je još veća hrpetina vatrenog oružja i improviziranih eksplozivnih naprava pomoću kojih će svaka lokacija izgledati poput trga za vrijeme dočeka Nove Godine. Za koji god pristup se odlučite, dočekat će vas sjajna borba, bliska ili ona na daljinu, koja je i dalje jedan od najbolje odrađenih elemenata igre.
Osim borbe s uvijek navalentnim i na višim razinama težine prilično upornim i opasnim protivnicima (osobito onim oklopnim), veliki dio vremena provest ćemo istražujući mnogo veće lokacije i rješavajući brojne enivronmentalne zagonetke, koje u većini slučajeva nisu pretjerano teške te od igrača zahtjevaju samo malo koncentracije, a čak i ukoliko zapnete kod neke od njih, tu je hint sustav koji prilično dobro funkcionira i koji će vam na suptilan način sugerirati što trebate učiniti kako biste riješili određenu zagonetku. Rješenje većine zagonetki nalazi se u okviru jedne prostorije u kojoj se ista nalazi, no u igri postoji i nekoliko onih koje se prostiru i kroz više lokacija, a s obzirom na sistem progresije kroz igru, često ćemo se morati vraćati na lokacije koje smo već posjetili kako bismo riješili određeni logički ili fizički problem (npr. do određenih lokacija ne možemo doći bez određenog dijela opreme, koji dobivamo na sasvim drugom dijelu mape, što automatski znači konstantno jurcanje po mapi – na svu sreću, igra ponovo ima fast travel sustav kojem pristupamo kod svakog aktiviranog kampa, pa ipak ne moramo gubiti previše vremena u bauljanju pješice po velikoj mapi).
Ono što bi moglo zasmetati onima koji svoje igre ne vole razvlačiti u nedogled, jeste to da igra ponovo ima veliki naglasak na prikupljanju resursa i craftanju nove opreme, što u kombinaciji s drugim RPG elementima (leveliranjem i iskustvenim poenima za koje kupujemo nove vještine I sposobnosti te novcem kojim kupujemo oružje i novu opremu) koje ova igra ima, ipak zna djelovati pomalo naporno, no u isto vrijeme i veoma učinkovito budući da zahvaljujući svemu tome Lara postaje još korisnija i učinkovitija.
Što se sve krije u ovom izdanju igre?
Već smo spomenuli da je Rise of the Tomb Raider 20th Anniversary Celebration kompletno izdanje igre koje je obuhvatilo sav dodatni sadržaj koji se tijekom proteklih godinu dana pojavio za igru, kao i nekoliko potpuno novih dodataka koji su svoju premijeru imali s izlaskom ovog izdanja.
Uz hrpu collectiblesa za čije će vam skupljanje biti potrebni sati i sati, Rise of the Tomb Raider 20th Anniversary Celebration stiže i s nekoliko dodatnih modova, koji će još više produžiti vijek trajanja igre. Tu su već viđeni dodaci kao što su Endurance co-op mod, Cold Darkness Awakened i Baba Yaga: The Temple of the Witch DLC-ovi, kao i novi Blood Ties i Lara’s Nightmare premium DLC-ovi.
Svaki od spomenutih dodataka zabavan je na svoj način. Cold Darkness Awakened i Baba Yaga: The Temple of the Witch su standardni story DLC-ovi koji su bili dostupni ranije i na Xbox i PC platformama, baš kao i zabavni ali napeti Endurance mod u kojem je u društvu prijatelja potrebno preživjeti ekstremne uvjete. S druge strane, tu su Blood Ties i Lara’s Nightmare DLC-ovi koji su potpuno novi, a na kojima će se mnogi igrači poprilično zadržati. Blood Ties nam donosi odvojenu priču u kojoj ćemo istraživati Croft Manor i rješavati brojne zagonetke te otkrivati detalje o Larinoj prolosti, kao i o njenoj obitelji općenito. Lara’s Nightmare s druge strane, donosi znatno više akcije, budući da predstavlja svojevrstan Horde mod u kojem ćemo s Larom morati potamaniti što više zombija koji opsjedaju njen dom.
Naravno ovo nije sve što dobivamo u ovom paketu. Za sve one kojima je igra laka, ovo izdanje donosi i Extreme Survivor težinu u kojoj nema checkpointa, a tu je i sedam novih tipova oružja, 12 outfita iz PS One ere, preko 30 Expedition karata, kao i podrška za PlayStation VR – sasvim dovoljno sadržaja za cijenu jedne standardne AAA igre, zar ne?
Produkcijski bezgrešno ostvarenje
Rise of the Tomb Raider izgleda prekrasno i s produkcijske strane zaista je teško pronaći mu neku manu. Grafika u igri je sjajna, počevši od samog dizajna lokacija (snijegom okovani Sibir i sirijska pustinja izgledaju fantastično), preko facijalnih animacija likova pa sve do odličnih svjetlosnih efekata (u što se možete uvjeriti i u screenshotovima ispod). Igra se vrti u 1080p rezoluciji uz framerate koji ne pada ispod 30 fpsa, što se ispostavilo sasvim dovoljno da igra radi bez problema, bez ikakvog trzanja, koje smo recimo mogli primjetiti na sada već zastarjelom Xbox 360 hardveru. Ista situacija je i sa zvukom, koji je besprijekoran te je zaista grijeh igru igrati bez nekih kvalitenih slušalica ili zvučnog sustava.
Atmosfera u igri u cjelosti odgovara avanturističkom settingu, a možda jedina zamjerka kada je u pitanju kreativni segment igre ide na račun ne pretjerano zanimljive priče koja nam je stigla iz pera slavne Rhianne Pratchet, kćerke još slavnijeg Terryja Pratcheta. Isklišeizirana i u potpunosti predvidiva priča nije nešto što bismo očekivali, ali što je tu je – zbog svih ostalih maestralno odrađenih elemenata, nekako možemo i preći preko toga.
Apsolutna preporuka
Bez imalo sumnje, Rise of the Tomb Raider 20th Anniversary Celebration je definitivno jedna od najboljih igara koje su se dosad pojavile na PlayStationu 4 i bila bi prava šteta propustiti je. Iako je kasnila punu godinu dana u odnosu na Xbox i PC verzije, na PlayStation 4 je ipak stigla u pravo vrijeme, budući da je veliki broj gaming avanturista već propisno izguštao Uncharted 4 te je jesen dočekao gladan novih sličnih igara. Bez ozbira jeste li fan Tomb Raider serijala ili najobičniji gaming casualac, Rise of the Tomb Raider 20th Anniversary Celebration obavezno morate zaigrati – u pitanju je igra koja će svojom kvalitetom i sadržajem u potpunosti opravdati vašu investiciju od nekih 50 – 60 eura (ovisno gdje kupujete igru), a to je u današnje vrijeme, složit će se, poprilična rijetkost.
Leave a Comment