Pojam scripting ili dalje u tekstu samo skripta ovdje spominjem na relativno krivi način. Naime skripta ili skriptiranje je prisutno u apsolutno svakoj igri, tj. u svakom programu i odnosi se jednostavno na listu komandi koje taj program izvršava u određenim parametrima. Skripta je tako prisutna u svakoj igri, poglavito u nogometnim igrama o kojima pričam pošto je potrebna kako bi upravljala sa ostalih 10 igrača sa kojima mi ne upravljamo. No, pojam skriptiranja unazad nekoliko godina spominje se u izuzetno lošem kontekstu vezano za dvije zapravo jedine nogometne “simulacije” koje postoje, PES i FIFA. Simulacije pod navodnike stavljam iz razloga što osobno FIFA-u više ne smatram simulacijom već većim dijelom arkadom. Još tamo od FIFA-e 2014, 2015 (koje su bile zaista fantastične) ova igra je ponovno otišla na arkadnu stranu, dok PES serijal još uvijek predstavlja (ili pokušava) sad i jedinu simulacija nogometa. Ne pišem ovo zbog nikakvih osobnih preferencija niti me zanimaju prepucavanja između dva tabora. Svatko igra ono što mu se sviđa i u čemu više uživa, bile to licence, prezentacija, driblinzi, način na koji lopta leti ili se igrači kreću. Tema ovoga nije simulacija ili arkada, u ovom kontekstu je to zaista nebitno. Ono što je bitno je uživanje u igri vašeg izbora, a sa zlom skriptom to postaje poprilično teško.
Oduvijek, a to je tamo negdje od 1998. godine i International Superstar Soccera ili ISS-a uvijek sam preferirao igranje protiv nekog drugog, a ne AI-a, kao uostalom i većina nas. No tada smo bili klinci, imali smo vremena na bacanje, igraonice su bile na svakom uglu, a ubrzo smo i sami imali Playstatione koje su nam roditelji kupili i održavali turnire po vlastitim kućama. Potrajalo je ovo kroz cijelo školovanje uključujući i fakultetske dane sve dok vremena nije bilo manje i manje. Danas smo u srednjim tridesetima, imamo novca za Playstation 4 ili 5, no nemamo baš previše vremena, ne živimo više u istom kvartu, gradu, a ni državi. Ono što se nije promijenilo je činjenica da još uvijek mrzim igrati protiv AI-a. In comes online play…
Nazad na temu. Skripta dakle određuje kako će se ponašati AI kada igra protiv vas. Skripta se različito ponaša ukoliko igramo na beginner levelu u odnosu na world class ili legendary level. Liverpool može izgledati kao da je iz Zambijske lige, a Kansanshi Dynamos (igraju u Zambijskoj ligi) može izgledati kao da je netom osvojio Ligu Prvaka (iako je tehnički ne mogu igrati), ovisno o težini na kojoj igramo. Ovdje govorimo o stotinama čimbenika koji utječu na to, od najosnovnijih, kao što su obična dodavanja, utrčavanja ili reakcije igrača do onih naprednijih kao što su taktičke postavke, eksploatacija određenih protivničkih slabosti ili sama sposobnost kreacije određenih igrača. No, kada dovoljno igramo protiv AI-a možemo uočiti neke šablone i načine na koje određena ekipa igra, čak i na najtežim postavkama što uvelike olakšava branjenje i igranje protiv AI-a. Na kraju krajeva AI je ipak određen parametrima i nema neograničenu mogućnost kreacije i improvizacije, pogotovo u video igrama. Što se tada događa? Tada igra “vara”. Tada taj Kansanshi Dynamos na legendary težini postaje brži, jači i precizniji u svakom segmentu nogometne igre. Kvalitativna razlika igrača na terenu prestaje postojati, najsporiji AI igrač bježi vašem najbržem, najslabiji se othrva vašem najjačem itd. Ukoliko niti to nije dovoljno, ukazuje se sudac sa diskutabilnim odlukama, iz kojih ćete najčešće dobiti gol iz prekida 30 metara od gola u 90. minuti. You get the point. Ovo je jedan od razloga zašto nikad nisam previše uživao u Master Ligi ili bilo kojem offline mode-u protiv AI-a. Jedno je primiti gol nakon savršene akcije ili vlastite greške, drugo je primiti gol jer “morate” primiti gol. No, sve je ovo razumljivo. Opet, AI nije svemoguć, određen je parametrima u kojima funkcionira na određenoj težini i kada dosegne vrhunac u okvirima same nogometne igre i svejedno gubi, skripta aktivira druge načine na koje će mu pomoći. Nije ovo ništa novo i igrači se žale na ovakve stvari zapravo oduvijek. S pravom ili ne podložno je osobnom mišljenju jer, na kraju krajeva, igrate protiv samog programa koji igrate. Kužite?
Problem je kad se ta skripta pojavljuje igrajući FIFA Ultimate Team ili PES myClub, a time konačno dolazimo do teme ovog teksta. Ovo su dva daleko najpopularnija online mode-a u jedine dvije nogometne igre na tržištu. Dok je ideja iza njih zapravo ista, sama izvedba je poprilično drugačija. Na stranu to što je FUT višestruko zanimljiviji i pun contenta, a myClub siromašan mode koji zapravo ovisi samo o grindanju bodova iz tjedna u tjedan, velika razlika je u tome što je FUT poprilično škrt sa top class igračima koje ćete dobiti i debelo se oslanja na prodavanje paketića sa igračima na koje se troši zapravo bogatstvo iz tjedna u tjedan. Osobni primjer: znam čovjeka koji je FIFA-u 2021 platio 90 eura da bi u prvih tjedan dana potrošio još 800 eura na paketima igrača kako bi napravio ekipu koja i nije baš najbolja ikad. Da, ovo je istina i taj lik apsolutno nije jedan od rijetkih koji to rade, a usput, nije niti previše dobar igrač. myClub je poprilično darežljiv sa igračima, pa je tako u nekoliko tjedana ili mjeseci moguće skupiti 5 star ekipu koja uz malo sreće može biti kompetitivna na najvišem nivou. No tjedni featured igrači s vremenom budu sve bolji i bolji, a to onda ipak košta. Ne 800 eura, jer u PES-u nema toliko contenta niti featured igrača koje se isplati loviti, ali ipak ponešto košta. Ne zaboravimo i da PES ima poprilično manju bazu korisnika u odnosu na FIFA-u. Dolazimo do pitanja kako natjerati igrače da iz tjedna u tjedan troše novce i kupuju nove paketiće. In comes zla skripta! Dok je u FIFA-i ovo bolje izvedeno, jer, naravno da bi rado zamijenili Lovrena sa Koulibalyem ili Girouda sa Mbappeom, u PES-u se to svodi na zamijenjivanje Ronalda sa featured Ronaldom koji ima za nijansu i po bolje ocjene pa će, eto, biti za 10 nijansi bolji. Neće, vjerujte mi. Zla skripta će se pobrinuti da mislite kako je vaša 5 star ekipa zapravo smeće i treba vam baš taj featured Mbappe koji ima za 2 bolji finishing. O ovome sam tamo još 2018 pisao ovdje na portalu i iako je i tada bilo iritantno, nisam ni slutio do koje će granice ići. Postoje određene razlike između FIFA-e i PES-a, no zapravo se svodi na manje više istu stvar. Sigurno ste vidjeli poneki video iz FIFA-e u kojem se u jednom napadu pogađa 5 puta okvir gola, samo da bi u kontri popili gol. U PES-u je to malo drugačije i reflektira se na općem tempu utakmice, reakcijama vaših AI kontroliranih igrača i odnosu između njih na terenu, njihove forme i njihovih ocjena. Za razliku od FIFA-e, u PES-u postoji forma ili conditioning koji se mijenja svakog tjedna i iz utakmice u takmicu, pa su tako neke stvari još očitije, kad npr. Lewandowski u top formi 4 puta u poluvremenu promašuje gol u 1 na 1 situacijama. Prije nego nastavim, znajte da ne želim zvučati kao noob koji nije sposoban povezati 2 dodavanja ili ne kuži osnove nogometa, pa zato kaljuža na dnu sa očajnim ratingom jer ne mogu nikoga pobijediti, to zaista nije tako, niti je svrha ovog teksta. Nisam u top 100 igrača u Europi niti smatram da mogu biti bez uloženog vremena koje nemam, ali sam već 3 godine otprilike u gornjih 2% – 4% igrača i imam 22 godine (jebote, na šta ja gubim vrijeme) staža igranja nogometnih igara. Isto tako, nisam niti ja uvijek na onoj krivoj strani zle skripte. Nemalo puta sam osjetio da ista ta skripta radi za mene i da jednostavno ne mogu ništa krivo odigrati. Ja sam jedan od onih koji će vam poslije utakmice poslati poruku na PSN-u i reći sorry, kužim da ti igra nije dopustila da išta napraviš. No, radeći to kroz godine shvatio sam da većina igrača zapravo i ne razumije o čemu se radi i taj poraz će jednostavno pripisati nesreći uz koju lošu riječ u mom smjeru i nastaviti dalje kupovati paketiće jer eto, baš im treba taj featured bilo koji igrač. Daleko od toga da ja nisam potrošio 5 eura jer sam baš htio nekog igrača taj tjedan, poanta je u tome da većina ljudi ne razumije kad ih se vara. Nema druge riječi za to osim prevara. Nedavno smo na portalu pisali recenziju PES 2021 season update-a u kojem smo i Zlatko i ja dali igri poprilično dobru ocjenu jer je zaista bila dobra, no naglasio sam u tekstu da se trenutno stanje igre može promijeniti samo jednim update-om. Taj update se dogodio i PES 2021 myClub je ekspresno otišao u krasni ku***. Jedna od ljepota PES-a (kad radi kako treba) je ta da je moguće kroz taktičke i formacijske postavke doći do pobjede. Uvijek postoje određene formacije koje su miss-match za neke druge formacije ili se mogu pokazati kao takve kroz taktičke poteze kroz utakmicu. Može se kroz utakmicu opteretiti protivničku slabiju stranu, može se kombinirati i kemijati. Uvijek su postojale i postojati će OP formacije ili menadžeri koji se eksploitiraju, no i protiv toga se može kroz određene prilagodbe igre. Problem je što se često ipak ne može ništa. Problem je kada skripta odluči da ne može. EA nikad nije priznao ono što Konami javno jest, a to je da u igri postoji određeni dynamic difficulty. Igrači koji su slabije rangirani će protiv jačih igrača imati “malu” pomoć kroz AI. No, ta pomoć često nije mala, nije niti blizu toga da se može nazvati mala. Ovo sam već pisao, sa poslovne strane je razumljivo, nitko ne želi gubiti nove (i stare, ali slabe) igrače zato što se kasno uključe i odmah ulete u žrvanj iskusnijih i boljih protivnika. Ovdje možemo raspravljati i o krivom mindsetu mlađih generacija, o kulturi gdje bi svi trebali biti pobjednici i uspješni, gdje se svi nagrađuju za ništa postignuto i gdje većina odustaje na prvoj poteškoći automatski očekujući nečiju pomoć bez prevelikog truda kako bi se nešto savladalo. Nekadašnje igre su bile brutalno teške, nisu praštale niti nagrađivale bez razloga, nije bilo Youtubea, nije bilo prohoda nadohvat ruke i da bi se uspjelo nešto teško savladati morali smo, jebiga, “git gud”! Mlađe generacije su sve manje takve, a developeri se tome prilagođavaju sve više i indirektno pomažu širenju toksičnih dijelova online zajednice. Mentalno još nerazvijena djeca pobjeđuju bolje igrače ni krivi ni dužni dobivajući time osjećaj nadmoći ne shvaćajući da je sama igra obavila 90% posla za njih, što je često popraćeno kojekakvim toksičnim porukama i ruganjem. No što se dogodi kad netko takav naleti na zid jer mu igra više ne pomaže i nađe se sam na online vjetrometini? Ovo je ipak za neki drugi tekst i neću više o tome…
U sklopu naše teme problem čak nije niti u tome, jer i kroz to se može odigrati pošto su novi igrači najčešće dosta lošiji i uz svu pomoć ne mogu parirati nekome iskusnijem. Problem je kada se ta skripta pojavljuje u 70% svih utakmica, nebitno bili korisnici “novi” ili “stari”, neovisno o razlici u ratingu, formi ili bilo kojem drugom čimbeniku, a prepostaviti ćemo samo u svrhu frustracije koja vodi do trošenja na mikrotransakcije. Tko igra već 2 ili 3 godine uz malu pomoć mozga može tokom prvih 10 minuta utakmice jasno zaključiti kakva će ta utakmica biti. Neobjašnjiva razlika iz utakmice u utakmicu je nemoguća za opisati. Namještanje od matchmakinga pa sve do samog kraja utakmice je i više nego očito. Situacije gdje je vaša ekipa spora, troma i nepokretna, obrambeni ne pokrivaju, napadači ne utrčavaju ili se ne mogu zagraditi protiv puno slabijih igrača se drastično mijenjaju onog trenutka kad dobijete gol. Odjednom možete sve što zaželite, igra je fantastična i ekipa funkcionira fenomenalno sve dok ne izjednačite. Tada idemo ispočetka. Ponekad je tako, ponekad ste savršeni cijelu utakmicu, a ponekad su vam igrači nepokretni cijelu utakmicu i rade svaku pogrešnu stvar koju mogu napraviti. Sve je ovo AI onih 10 igrača sa kojima NE upravljate. Predodređene situacije u kojima MORATE primiti ili zabiti gol variraju od komičnih i tragičnih do apsolutno apsurdnih i neviđenih. Njima upravlja skripta i ukoliko niste predodređeni da tu utakmicu pobijedite, nećete je pobijediti, a sama igra se u svakoj novoj utakmici pretvara u “Random Number Generator” bez ikakve naznake skill gap-a. Pri online igranju, najviše u modovima kao što su FUT i myClub postoji nevjerojatno mnogo parametara i čimbenika koji teoretski mogu pomoći jednom igraču. Od menadžera, formacija, taktičkih postavki, team spirita, samih igrača i njihove forme do krajnjeg stila igre svakog korisnika. Može većina navedenog biti na mojoj strani, pa opet mogu izgubiti jer mi protivnički stil igre ne odgovara. Možda igra prebrzo ili presporo za mene pa će me natjerati na greške, možda će me ubiti presingom, možda će igrati defanzivno i izvući me, a možda je jednostavno bolji na kraju krajeva. To je u redu. Mrzim gubiti, ali zaista nemam problema izgubiti na pošten način, u poštenoj utakmici. Nažalost, unazad nekoliko godina, obe nogometne igre u svojim online najpopularnijim modovima većinom nisu poštene. To sada zaista ide do te granice da su možda i podložne tužbi. Pri tome ne mislim na loot boxove i besramni naglasak na pay to win način igranja. Mislim na to da prodaju iskustvo online igranja (po premium cijeni) gdje svatko može izgraditi svoju ekipu, odabrati svoju formaciju, igrati svoju taktiku i RAVNOPRAVNO se boriti protiv stotina tisuća drugih korisnika. Nešto od ovoga nam ipak nedostaje zadnjih godina. Ravnopravno ne znači očito pomagati nekome tko je slabiji, ravnopravno ne znači manipulirati matchmakingom, ravnopravno ne znači mijenjati skriptu nekoliko puta tokom jedne utakmice. Veliki problem u svemu ovome su i sami korisnici. Tisuće fanboya će do smrti braniti igru koju igraju pripisujući sve navedene probleme serverima, lagu, nesreći ili Zeusovoj volji. Ponešto od ovoga je možda i imalo osnove prije 5 godina, no danas više nema. Igram na fibre internetu i nemali broj puta sam raspravljao sa protivnicima nakon utakmica što, kako i zašto se događalo tokom utakmice, barem onima koji razumiju što se događa. Nemali broj puta sam igrao protiv prijatelja iz istog grada samo da bi jedan od nas bio hendikepiran do te mjere da nije imalo smisla više igrati. Nakon 3 godine ovo više nije i ne može biti slučajnost. Isto tako nije slučajnost da svaka igra u svojih prvih tjedan ili dva radi savršeno, samo da bi nakon toga neko vrijeme bilo nemoguće igrati. Nije slučajnost da obe igre svoje najgore periode imaju oko božićnih blagdana kad su obe na teškim popustima i javlja se određeni broj novih igrača. Jer ti igrači ipak ne smiju samo gubiti, nećemo ni slučajno da zapravo vide kako bi igra trebala funkcionirati i kroz poteškoće nauče igrati. Možda odustanu i ne kupe određeni broj paketića… Vjerovali ili ne, ovo nema veze sa serverima i porastom broja igrača, ta priča jednostavno ne drži vodu iz razloga što je broj igrača poprilično jednak i u vremenima kada igra radi normalno. Testirano i provjeravano redovito. No, većina korisnika to ne vidi, slijepo trošeći novac jer im baš eto treba taj team of the week Messi, Mbappe ili netko treći. Shodno tome, nema ni potrebe da EA i Konami mijenjaju svoj način poslovanja dok god je situacija takva, a igrači su tupave ovce. Na moju veliku žalost, treće opcije nema i ne vidim je na vidiku sa obzirom koliko su EA i Konami razvili svoje pipke u svijetu nogometnih igara. Nogometne igre nas očigledno varaju i nema rasprave oko toga, no većina nas treba svoj nogometni fiks, pa svjesno trpimo takve stvari postajući i sami dio problema, jebiga.
Neki od najpraćenijih i najpopularnijih PES streamera pokušavaju skrenuti pozornost na ove stvari, sa manjim ili većim uspjehom. Neki teško uspijevaju igrati kroz skriptu, neki ne. Pobogu, BOT-M5RF je jedan od top 10 igrača, lik ima rating 2200 i često spominje skriptu kao sastavni dio igre koji jako često radi protiv njega. No, lik je valjda toliko dobar da može igrati kroz skriptu, to ga ne brine previše, a zato valjda i jest jedan od najbolje rangiranih igrača u regiji. Ne pratim ga i iskreno, ne znam. Od popularnijih i normalnijih bi prije svega naveo “PESEP” (kojeg sam jednom zgodom razbio 3:0) i pogotovo “lelly2sxcgametime” koji je zbog svojih komentara i izjava od strane Konamija stavljen na crnu listu i više nije dobrodošao u njihovim krugovima. Ima ih još, naravno, no ovo je samo nekoliko primjera. FIFA streamere iskreno ne pratim, osim lelly-a koji igra obe igre, no siguran sam da i u tim redovima ima materijala koji bi potpomogli ovom tekstu.
Na kraju, kao što sam rekao, nakon cijelog života praćenja i igranja pravog i virtualnog nogometa i meni treba taj fiks, te svjesno sudjelujem u igri koja je namještena. Možemo se nadati da će nova generacija konzola i nove igre donijeti bolja online iskustva no, iskreno, više ne vjerujem previše u to.
Leave a Comment