Starije generacije (dosta starije) će se možda sjetiti Ali Babe, jedne od prvih hrvatskih igara, izdane davne 1985. godine za ZX Spectrum. Još su tada domaći developeri pokazali da mogu napraviti zabavnu i kvalitetnu igru. Danas imamo Croteam s globalno popularnim Serious Samom (počeli su 94-te s Amiga igrom Football Glory), Gamepirese s Gas Guzzlersima, Dreamatrix s uspješnim Spaceforce: Rogue Universe (Legends of Dawn, nažalost, nije dobio dobre kritike), no glavna tema ovog specijala je mladi hrvatski developerski studio Little Green Men Games, osnovan 2005. godine, zaslužan za igru Starpoint Gemini. Ako niste zaigrali Starpoint Gemini i ako volite svemirske simulacije s RPG elementima ne znam što čekate jer dečki marljivo rade na nastavku Starpoint Gemini 2 koji se, dok ovo čitate, našao na Steamu u svojoj Early Access verziji i slobodan je za download po cijeni od 18,99€ (http://store.steampowered.com/app/236150). Originalni Starpoint Gemini isto tako možete preuzeti na Steamu po cijeni od 12,99€ (http://store.steampowered.com/app/108110/).
Starpoint Gemini 2 je još u razvojnoj fazi tako da od early access verzije nemojte očekivati finalni proizvod bez bugova i s brdom featuresa. On je tu kako biste vidjeli koncept igre i stekli generalni dojam.
No što je zapravo Starpoint Gemini 2? LGM Games kažu da je to taktička svemirska igra s naglaskom na RPG elementima. U igri se nalazite u ulozi kapetana broda koji, naravno, možete nadograđivati, zamijeniti za veći, naoružavati ga do zuba, a osim glavne priče koju pratite tijekom igre, imate i stotine popratnih misija kojima ćete zarađivati za život i nadogradnje. Možete istraživati, trgovati, pljačkati, krijumčariti, obavljati plaćeničke poslove, skupljati resurse, izbor je vaš. Cijeli svemir vam je na dlanu, a svoj ćete put birati sami. Isto tako, u igri ima i puno frakcija čiju ćete naklonost stjecati tokom igre i koja će vam donositi popuste pri trgovanju, zaštitu i ostale pogodnosti.
GoodGame vam donosi ekskluzivan intervju s osnivačima LGM Gamesa Mariom Mihokovićem (CEO) i Danijelom Mihokovićem (CTO) pa pročitajmo što oni imaju za reći o nadolazećem naslovu i o prethodnim projektima te problemima na koje su nailazili kao mali developer u Hrvatskoj.
GG: Prije svega pozdrav obojici. Evo, kao što smo spomenuli, radite na nastavku Starpoint Geminija, igre koja je izdana prije 3 godine i koja je pokupila dobre kritike igrača, no podijelila je kritičare. U čemu je bio problem i zbog čega katkad kritike igrača debelo odskaču od kritika velikih siteova poput Gamespota, PC Gamera ili IGN-a?
Mario: Naša prva igra ciljala je na pomalo specifičan žanr igara i kao takva privukla je i pomalo specifičan krug igrača. To su bili ljudi u srednjim tridesetim godinama koji su aktivni gameri bili još za vrijeme početaka ove industrije. Oni imaju tendenciju da svakoj igri pruže ozbiljnu šansu, a najviše cijene gameplay, kompleksnost i izazovnost. Šarena superskupa produkcija i najnoviji grafički featuresi njima nisu na mjestu najvažnijih kriterija. Općenito gledajući, većina igrača koja je posvetila igri malo više vremena i truda, bila je na kraju puna dobrih dojmova, dok su oni površniji odustajali čim su vidjeli prve nedostatke. Mi smo potpuno svjesni da ne možemo u prezentaciju i marketing ulagati milijune dolara te da najveći promotori današnjeg gaminga ne gledaju blagonaklono na naslove koji ne zadovoljavaju danas „uobičajene“ kriterije produkcije i budžeta. To je danas stvarnost u ovoj industriji i mi to prihvaćamo te nastavljamo raditi naporno kako bi i financijski u budućnosti mogli biti bliže baš tim kriterijima. Uvjereni smo da će Starpoint Gemini 2 dokazati da smo na pravom putu.
GG: Recite nam nešto o LGM Games općenito i o ideji za Starpoint Gemini. Kad vam je palo na pamet da napravite svemirsku igru, kako ste se odlučili za taj žanr i koji je, uopće, razvojni put od ideje do osnivanja firme i izbacivanja takve igre na svjetsko tržište?
Danijel: Većina nas već odavno spada u krug obožavatelja science fictiona. Odrasli smo na Star treku i pohabali video kazete s prvim epizodama Star Warsa nebrojeno puta. Kad su u priču početkom devedesetih ušla i računala, strast je bila rođena. Dobili smo uređaje na kojima smo maštu mogli pretvoriti u stvarnost. Ispočetka je sve to bila igrarija i hobi a najviše smo vremena trošili na moddanje raznih igara i rastavljanje editora do najmanjih detalja. Kada je u našu grupu slučajno stigao i profesionalni programer shvatili smo da imamo dovoljan opus znanja da izvedemo cjelokupnu produkciju samostalne igre od početka do kraja. Postavili smo projekt na noge, sastavili GDD i krenuli. Jedino pogonsko gorivo bio je nevjerojatni entuzijazam koji je trebao nadoknaditi i nedostatak ljudi i ozbiljnog budžeta. Nakon tri godine igra je zaista bila i dovršena i jedini problem je bio ostvariti međunarodno izdavanje. A to je bio problem koji nismo riješili sljedećih deset mjeseci. Mali, nepoznati tim iz Hrvatske, i još bez ozbiljnog ulagača. Nitko s nama nije ozbiljno htio ni razgovarati. Prvi se izdavanja prihvatio švedski GamersGate, a nakon početnih uspjeha potpisujemo i sa nizozemskim Iceberg Interactiveom. Dolazi i ugovor sa Steamom te se cijela stvar brže zakotrljala…
GG: Vjerujemo da taj put nije bio lagan. Raspolagali ste s dosta ograničenim budžetom, niste imali kvalitetnu opremu za rad i bili ste ograničeni ljudima koji su radili na projektu, no za Starpoint Gemini 2 dobili ste i potporu Ministarstva poduzetništva i obrta što pokazuje da je vaš projekt prepoznat kao potencijalno uspješan. Koliko vam ta potpora znači, ne samo u financijskom smislu nego i kao potvrda da su drugi prepoznali kvalitetu projekta, kao i trud i znanje koje iza njega stoje?
Mario: Točno, činjenica da je naš novi projekt poduprlo i Ministarstvo znači nam jako puno. Sama financijska injekcija je zapravo najmanje bitna, već činjenica da su naš plan i program prošli testiranje ljudi koji su puno stručniji u biznisu nego u ovom trenutku mi. Krenuli smo s dna, stvorili proizvod na najbolji način koji je tada bio moguć i plasirali ga 100% u izvoz. I apsolutno sva sredstva koja su nakon toga ostvarena ulažemo u daljnji razvoj. Ministarstvo je to prepoznalo i naravno da nam to daje poticaj za daljnji rad. Kad smo već kod ove teme, moram napomenuti da u posljednjih nekoliko godina baš Ministarstvo poduzetništva počinje prepoznavati IT i proizvodnju softvera kao grane u kojima je moguće najbrže ostvariti rast i angažirati mlade. Mi smo se natjecali u programu koji je obuhvaćao izradu multimedijalnih računalnih igara, a što je program koji je ove godine prvi put prepoznat kao nešto vrijedno ulaganja. U zadnjih nekoliko godina, otkad se bavimo ovim poslom, otkrili smo da u Hrvatskoj ima jako mnogo entuzijasta i ljudi koji zaista imaju mnogo znanja i visok nivo kreativnosti potrebnih da uspiju u ovom poslu. Problem je što nema puno poslovnih subjekata koji se usuđuju ući u ovaj sektor. Nadam se da će se i to početi popravljati u najskorije vrijeme.
GG: Koje će biti glavne razlike, odnosno noviteti u Starpoint Gemini 2 u odnosu na prvi dio? Što će potencijalne kupce privući ovoj igri i da li „pucate“ na bazu starih fanova ili smatrate da imate dovoljno noviteta kojima ćete privući i nove igrače?
Mario: Prvi cilj je bio dodati elemente koje jednostavno iz objektivnih razloga nismo mogli ubaciti u prvu igru iako su bili planirani. Nadalje, stvorili smo vrlo aktivnu vezu s igračima od kojih smo dobili desetke vrlo konstruktivnih prijedloga. Većinu njih implementirali smo u Starpoint Gemini 2. Želimo stvoriti igru za igrače i ponuditi im one elemente koje sami žele vidjeti u igri, a ne im nametati s visoka naše ideje jer „mi znamo najbolje“. Najvidljiviji napredak je grafika na kojoj smo i najdulje radili. Naš grafički engine sada koristi sve napredne DirectX 11 funkcije. Pokušali smo unaprijediti vizualnu prezentaciju do najvišeg mogućeg nivoa mogućeg u ovom trenutku, a sudeći prema reakcijama na prve video materijale i screenshotove, dosta smo i uspjeli. Druga velika stvar je uvođenje streaming tehnologije koja je eliminirala loading pointove u igri te sada golemim Gemini prostranstvima možete putovati bez zastajkivanja i učitavanja. Treća stvar je opsežnija modifikacija sučelja koje je postalo modernije i dinamičnije, a uveden je i sustav context menija za bržu interakciju s okolinom.
Danijel: A upravo najvažnije dvije promjene napravljene su na osnovi inzistiranja igrača prve igre: cijeli movement, borbene kontrole i sustav kamere prebačen je u potpuno 3D okruženje.
GG: Kakva je suradnja s Iceberg Interactive-om? Oni su bili izdavač prvog Starpoint Geminija, s njima izdajete i nastavak, a nedavno su pod svoje okrilje uzeli i Gamepires. Jel se tu radi o nekoj posebnoj ljubavi Iceberg Interactivea prema hrvatskim developerima ili je to samo splet okolnosti?
Mario: Haha, nisam siguran da se ovdje može vući paralela nalik na odnos Pahor-Kosor, ali svakako smo zadovoljni suradnjom s Iceberg Interactiveom. Bili su među prvima koji su prepoznali naš trud na prvoj igri i svjesno ušli u rizik te izdali igru koja je u prvim mjesecima zaista imala dosta realnih problema i bugova. Uvjereni smo da će uspjeh orginalnog naslova, kao i nastavka pridonijeti razvoju međusobne suradnje u budućnosti…
Danijel: A što se tiče ostalih hrvatskih developera, nismo sigurni. Možda je uspješna suradnja s nama potakla Iceberg da blagonaklonije gleda na razvojne timove s ovih prostora, tko zna J . Šalim se, dečki iz Gamepiresa su napravili zaista sjajan posao i sumnjam da im je bila potrebna ikakva pomoć. Smatram da kvaliteta njihovih Gas Guzzlersa govori sama za sebe i da je Iceberg napravio odličan posao ulaskom u suradnju s njima.
GG: Što nakon Starpoint Gemini 2? Da li imate neke ideje i planove za buduće projekte?
Mario: Planovi uvijek postoje, naravno, ali njihova dinamika uvelike ovisi o uspjehu i reakcijama na Starpoint Gemini 2. U sljedećem razdoblju postoji mogućnost razvoja posebnih verzija igre za pojedine konzole, ali prije toga već su u pripremi dodaci za SPG2 – DLC i ekspanzija…
Danijel: Također jedna od prvih stvari kojima ćemo se baviti je implementacija multiplayer koda. Velika nam je želja omogućiti igračima da, jednom kad leveliraju i opreme svoje masivne svemirske brodove, pokažu što mogu protiv drugih playera i njihovih brodova i posada. Ako pak gledamo dugoročno, već neko vrijeme razmišljamo o stvaranju dvije nove igre različitih žanrova, ali također smještene u Gemini svijet. One bi na neki način omogućile igraču doživljaj života i neprestanih sukoba u Geminiju iz sasvim drugačijih perspektiva…
GG: Koliko pri izradi igre slušate prijedloge i želje igrača? Spomenuli ste da primate sugestije, ali da li imate strogi storyboard po kojem radite ili vam u izradi igre pomažu i sami igrači (konkretnim primjedbama, idejama, sugestijama, …)?
Mario: Precizni game design document uvijek postoji jer bez točnog tehničkog hodograma i milestonova čovjek bi se brzo izgubio u vlastitim planovima. No bez obzira na to, izuzetno cijenimo aktivnost igrača i mnogo njihovih sugestija naposlijetku završi u igri. Već i nakon izdavanja prve igre, u patchevima smo ubacivali mnogo detalja koje su osmislili i tražili fanovi. Oni su najčešće vrlo ozbiljni i dugogodišnji igrači u ovom žanru pa njihove sugestije imaju težinu. A i naš pristup prema njima donio nam je mnogo simpatija i naklonosti.
Danijel: Upravo je feedback igrača bio i jedan od glavnih razloga što smo željeli izaći na Steamovom Early Accessu. Mnogo toga u SPG2 je napravljeno prema željama igrača, a sada ćemo imati globalnu priliku pokazati im dokle smo stigli, u kojem smjeru idemo, ali i dobiti informacije što je još potrebno napraviti da bi gaming experience bio što bolji.
GG: Early Access je otvoren na Steamu, a kad možemo očekivati izlazak finalne verzije igre? Priznat ćemo vam i Blizzardovski „Izaći će kad bude gotova“ odgovor, ako nemate definiran datum izlaska.
Mario: Haha. Ta je rečenica Blizzardov trademark, ne smijem to govoriti. Po trenutno aktualnim planovima, igra će biti na Early Accessu u alfi i beti 2-3 mjeseca. Cijela bi verzija trebala biti spremna za worldwide premijeru do kraja godine, ali ipak ću reći ali. Razlog je taj što postoji mogućnost da feedback sa Early Accessa bude jako velik i da poželimo ubaciti i neke značajnije featurse. U svakom slučaju, ako do određenog delaya i dođe, uvjeren sam da će igrači svejedno moći uživati u novom Geminiju prije prvih proljetnica sljedeće godine.
GG: Hvala vam obojici što ste našli vremena za ovaj razgovor i dali nam priliku da vas bolje upoznamo. Redakcija Good Gamea, a vjerujem i svaki hrvatski gamer želi vam puno uspjeha i sreće sa Starpoint Gemini 2 i nadamo se da ćemo imati prilike objaviti pozitivnu recenziju kad igra napokon ugleda svjetlo dana.
GoodGame će i dalje pratiti razvoj Starpoint Geminija 2 te vam davati pravodobne informacije o igri, a sad vam jedino preostaje pogledati teaser za igru te trknuti na Steam Early Access po svoju kopiju Starpoint Gemini 2 (link ispod teksta). Ponavljam, to nije finalna igra tako da je nemojte suditi kao takvu. Ovo je samo prikaz ideje i koncepta, no kupnjom Early Access verzije osiguravate svoj digitalni primjerak finalne verzije igre tako da se ne radi o bacanju love u vjetar.
Lijepo je vidjeti da se i u Hrvatskoj, koja definitivno nije zemlja velikih mogućnosti, nešto kreće prema naprijed te da ima mladih i kvalitetnih gamera entuzijasta (Dreamatrix, Croteam, Gamepires, Little Green Men…), dovoljno odlučnih da upregnu svoj know-how i podare nam interesantne i dobre naslove koji su u stanju držati igrača danima prikovanog uz zaslon, iako su nastali sa stostruko manjim budžetima. Ipak se kreće.
Steam Early Access link – http://store.steampowered.com/app/236150
Leave a Comment