Dolaskom PlayStationa 2 na gamersku scenu prije skoro 12 godina ostavljena je rupa na području platformskih igara (kojih mnogi ”iz milja” zovu arkadama). Crash Bandicoot je čekao bolje dane, a igrači željni skupljanja itema, skakanja, pucanja, vedre animacije i zabave morali su se neko vrijeme strpjeti da se na tom polju pojave novi aduti. Naughty Dog je jako brzo prešao s Crasha u novi projekt Jak and Daxter, a ekipa iz Insomniac Gamesa je radila na sličnom duetu koji se sa svojim ipak malo drugačijim sposobnostima borio protiv zla u svijetu. I tu dolazimo zapravo do teme ovog teksta, a to su Ratchet i Clank, zanimljivi tim koji zajedničkim snagama uspješno stanu svakoj sili na put i to rade uspješno već deset godina. Nakon deset naslova, zgrnutih milijuna dolara i pridobivenih milijun fanova vrijeme je da se netko fokusira malo detaljnije na ovaj serijal, predstavi novim gamerima/icama ova dva lika, a i pobudi nostalgiju kod onih iskusnijih i dobro ih zagrije za najnoviji nastavak sufiksa ”All 4 One”.
Da se nepotrebno ogradimo na početku…
Ratchet i Clank neizbježno moramo u ponekoj rečenici usporediti sa Jakom i Daxterom. Jednostavno je previše sličnosti, od žanra, izgleda, atmosfere, činjenice da imamo dva glavna lika od kojih je jedan puno manji, a drugi ”razbijač”, a i oba naslova su uvijek dolazila u usporedbu sa Crash Bandicoot serijalom, a mnogi su za Jaka i Ratcheta govorili pri opisu ”to ti je ono kao Kreš, samo malo ozbiljnije”. Možda to i je najjednostavniji opis navedenih naslova i možda je to dovoljno nekima, no i Jak i Ratchet serijali su kasnije postali mnogo više od toga. Od jednostavne arkade koja uključuje skakanje, skupljanje i trčanje evoluirali su i eksperimentirali sa različitim žanrovima, idejama, okolišem i mogućnostima koje su im nudile konzole. Ratchet i Clank su možda i bili hrabriji u toj priči ponekad ili su je više okrenuli ”na šalu” sa raznim intertekstualnim referencama na ”konkurenciju”, no svakako cilj ovog teksta nije uspoređivati ta dva naslova. Kao i u mnogim drugim slučajevima, takvi pokušaji su se pokazali kao dosta nezahvalna radnja koji su imali nusprodukt sa puno posvađanih strana. Zato krećemo lagano sa prvim nastavkom koji je ”probio led” i koji je morao dostojno baciti rukavicu godinu dana ranije izašlom Jak i Daxteru, a i drugim platformskim naslovima i nastavljamo sa opisom daljnjih pustolovina, sukladno izvorima na internetu koji su nam dostupni.
Kako je počelo prijateljstvo (aka prva Ratchet & Clank igra)
Radnja ove igre ja započela Ratchetovim vraćanjem na svoj rodni planet gdje upoznaje simpatičnog robota Clanka. Clank otkriva Ratchetu da zli Chairman Drek planira za svoju Blarg rasu stvoriti novi planet i u procesu uništiti galaksiju. Clank uvjeri Ratcheta da mu pomogne u traženju poznatog super heroja Kapetana Qwarka, no ubrzo saznaju da je Qwark nesposobni šarlatan te da moraju spasiti Ratchetov planet sami. No, nikad nisi sam kad si opremljen hladnim oružjem, zar ne? Svi smo bili u takvoj situaciji.
Ratchet i mali Clank su se dobro opremili sa raznim oružjima koja im pomažu onesposobiti neprijatelje ili preći određene prepreke, a u tome je bio glavni fokus igre. Ovisno o posjećivanju raznih planeta u izmišljenoj Solana galaksiji nova oružja bi dolazila u posjed ovog dinamičnog dua, a razne zagonetke i mini-igre su samo upotpunjavale igraće iskustvo koje je bilo opremljeno i užasno dobrom grafikom (za to doba naravno).
Prvi R&C je odlično primljen i od publike i od kritike. Clank je imao svoje funkcije kao jetpack za Ratcheta te bio velika pomoć u raznim levelima, a korištenje raznih oružja je dodalo malo osvježenja u ovaj žanr. Nije toliko bilo do osvježenja koliko do kvalitetno izvedenih poznatih stvari u žanru, u što je dodana zanimljiva mogućnost nadogradnje oružja koja bi dosegla novu razinu u kasnijim nastavcima sa RPG elementima. Na temelju svega navedenog, nastavak igre je bio logičan i očekivan, a njega smo dobili već za godinu dana.
Ratchet & Clank:Going Commando i ostatak Originalnog serijala
U suštini, godinu dana za ozbiljan serijal može biti jako mali period za neke velike promjene. No, ekipa iz Insomniac Gamesa je imala jasan slijed napredovanja i dobar plan u kojem će donijeti toliko noviteta da ne dobiju negativne kritike zbog toga, a neće se dirati u već uspješan gameplay. Netko bi rekao da je takav način kukavički, no noviteti su nas ipak uvjerili u suprotno. Kako smo i najavili na kraju opisa prvijenca, RPG elementi su dodani u igru. Ratchetova oružja su se mogla sad nadograđivati u klasičnom RPG sustavu (tj. što više koristiš neko oružje i imaš uspjeha s njim, to će ono biti jače i moćnije). Nije se išlo u prevelike komplikacije u svezi toga, budući da ciljana publika nisu RPG stručnjaci, no potrebno je bilo zadržati malo ozbiljniju ekipu, jer ipak, SF elementi i ozbiljnost pri priči kao i suptilno-perverzan humor (vidljiv u podnaslovu druge igre) nisu imali za cilj da se zaradi na dječici koja je ionako zatrpana Disneyevim i sličnim igrama. Igra je bila skoro duplo dulja od originala, logično je nastavljala priču o pustolovinama Ratcheta i Clanka te je grafika bila dovoljno unaprjeđena da razlike s obzirom na prvu igru budu uočljive, a kvalitetne mini-igre su samo poboljšale prezentaciju cijelog proizvoda. Opet, za svega godinu dana, došao nam je UP Your Arsenal gdje smo se upoznali sa novim znanstvenikom/luđakom kojeg svaki serijal koji drži do sebe mora imati u jednom trenutku. Dr. Nefarious i nova neprijateljska rasa Tyrhannoidi su htjeli zavladati galaksijom i uništiti većinu iste (motivi i ciljevi ovakvih zločinaca mi nikad nisu bili baš jasni), a Ratchet i Clank bi kroz komičnu priču uspostavili nove kontakte i oformili nove saveze, a opet bi vidjeli i simpatičnog kapetana Qwarka.
Zbog velikog broja likova, uveden je multiplayer sa standardnim načinima igranja kao i u pucačinama koje su se pojavljivale u to vrijeme. Sam način igranja je bio nepromijenjen, no dodana su nova oružja, nova vozila i slične inovacije koje su zajedno sa grafičkim unaprjeđenjem bili dovoljni da se izbjegne zamka predvidljivog nastavka bez većih noviteta još jedanput. Očito ovakav način spajanja oružja, pucačine i standardnih platformskih igara sa životinjskim likovima ispada pun pogodak. No, postajala je opasnost da se sve lagano ispuhne i izliza, a Insomniaci su spremali novo iznenađenje i veliku promjenu za oproštaj od ”dvojke”. U listopadu 2005. godine došao nam je posve novi Ratchet & Clank u intergalaktičkom gladijatorskom okruženju, R&C: Deadlocked.
U Deadlockedu se gameplay usredotočio na borbeni dio serijala, više nego na platformski, što je bilo i logično s obzirom na priču u kojoj su Ratchet i Clank postali zarobljenici sa ostalim snagatorima iz galaksija i prisiljeni na borbu do smrti u gladijatorskom survival stilu. Kako to obično biva u ovakvim pričama sa nasilnim gladijatorskim arenama, glavni protagonist ubrzo postaje i glava atrakcija ovog sporta, a kroz borbe pokušava naći izlaz iz svega i spriječiti daljnje održavanje ovog sporta. Igra je nudila i kooperativni multiplayer mod po prvi puta. Unatoč multiplayeru, kako kooperativnom tako i u drugim modovima, te zanimljivoj promjeni, kritičarima je malo zasmetao tamniji ugođaj u igri i činjenica da je preveliki naglasak bio na Ratchetu. Neki se nisu mogli ni pomiriti sa nedostatkom platformskih elemenata, no kad se sve zbroji i oduzme (a pogotovo kad se zbroji lova od prodaje) Deadlocked je bio uspješan izlet u nešto novo u serijalu i dostojan oproštaj od konzole koja mu je omogućila slavu (bar smo tada mislili da će biti zadnja igra za ”dvojku”). Nakon toga potrebno je bilo prilagoditi se novim tehničkim performansama trojke i iskoristiti tržište PSP konzola u međuvremenu. Dvije godine smo čekali za novi nastavak, a tada nas je Sony obavijestio o dvostrukoj poslastici. Naime, u planu je već neko vrijeme bila igra za PSP konzole, a na kraju smo dobili obavijest da će početkom 2007. godine dinamični duo izaći i za PSP i za PS2. Ratchet & Clank: Size Matters su razvijali novi ljudi zajedno sa starim zaposlenicima Insomniac Gamesa nazvani High Impact Games. Igrom su se oduševili svi obožavatelji Clanka koji je ponovno bio igrivi lik te je imao veliku ulogu u samom prelasku igre, usudio bih se reći višu nego ikad. PSP verzija je oduševila apsolutno sve, dok je čudan potez izlaska igre za ”dvojku” ispao velikim promašajem, ponajviše zbog grafike i velikog broja bugova. Godinu dana kasnije dočekao nas je još jedan PSP naslov Secret Agent Clank u kojem je Clank imao još veću ulogu, no fanovi nisu primili samu igru sa prevelikim oduševljenjem. Solidan uspjeh na PSP-u zasjenilo je još jedno loše PS2 izdanje, nikome do današnjeg dana jasno. No, već u to vrijeme se kuhalo nešto lijepo i novo na PlayStation 3 konzoli, novi serijalod strane Insomniac Games proizvođača i nova Future trilogija.
Future trilogija
Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction postala je jedna od najboljih igara 2007.godine, a mnogi su je u to vrijeme proglasili i najboljim PS3 nastavkom nekog serijala. Novi i veliki izbor oružja, vraćanje platformskog stila igranja te još jedna zanimljiva i komična priča u kojoj je Ratchet kao zadnji pripadnik Lombax rase u svemiru na meti mnogima bili su dovoljni za novi polet serijala. Budući da je igra završila donekle napeto, sve se nastavilo jako brzo u novom nastavku Ratchet & Clank Future: Quest for Booty. Za prelazak igre vam je trebalo svega četiri sata, igra je bila prvotno dostupna na PSN po nižim cijenama i zapravo je služila kao međunastavak do izlaska zadnjeg dijela trilogije Ratchet & Clank Future: A Crack in Time. Crack in Time je imao novu mehaniku igranja koja se vrtjela oko Crankovog Chronosceptora koji je služio usporavanju realnog vremena, no mogao je služiti i kao oružje. Najzanimljiviji dio novog oružja je bila mogućnost snimanja Crankovih poteza do jedne minute trajanja koji se naknadno pušta u akciju za vrijeme čega ”prava verzija” Cranka radi druge stvari. Ovakva inovacija, pogađate, omogućuje nove i teže zagonetke, kao i inovativnije rješavanje većeg broja neprijatelja. Uz nova i stara oružja koja ćete dobivati sa Ratchetom, kao i novi i brži način putovanja po planetima i traganja za bonus nagradama, te odličnu grafiku, Crack in Time je nudio dovoljno raznolikosti i dugog igranja kojim je opravdano sva kratkoća ili predvidljivost prošlih nastavaka.
Future trilogija je donijela puno novosti, drugačiji pristup igračima, a i priči koja mnoge dodatno zabavlja (uz samo igranje). Mali rizici su nosili sa sobom neke boljke, drugi dio je bio stvarno prekratak, no možemo zaključiti da su, na kraju, R&C fanovi ostali zadovoljni dobivenim, a da je i mnogo novih igrača u ovoj dvojici našlo nove ljubimce. Nakon dvogodišnjeg odmora i kratke pustolovine u PlayStation Move Heroes igri (koju bolje ne spominjati) , popularni duo se vratio u najnovijoj igri. A fanovi puno očekuju od nje.
DANAS?
Ratchet and Clank:All four one je najnovija R&C igra koja koristi već razrađenu i uspješnu formulu prijašnjih nastavaka sa par inovacija koje se mogu obiti o glavu. No, o tome više u recenziji koja vam dolazi uskoro.
Na kraju, možemo samo čestitati Insomniac Gamesu na izumu ova dva lika, kao i hrabrog početnog koncepta koji je izlazio iz okvira standardnih platformskih igara. Iako je bilo par neuspješnih eksperimenata i nastavaka koji su čisto služili da se zgrne brzinski neka lova, ne možemo naći veće zamjerke ovom kultnom serijalu koji je svoju pustolovinu počeo na PlayStation 2 konzoli. A, kako nam se čini, pustolovini neće biti kraj na PlayStationu 3.
Leave a Comment