INFO BOX
- DEVELOPER: BioWare
- PUBLISHER: EA
- PLATFORME: PC
- ŽANR: MMORPG
- DATUM IZLASKA: 20. prosinca 2011.
- PLATFORMA NA KOJOJ JE IGRA TESTIRANA: PC
Star Wars + Bioware = dobitna kombinacija. O Star Warsima se ne treba puno pričati, dovoljno je reći da se s vremenom iz filmova razvila kompletna religijska filozofija i da je Red Jedija postao česti odabir religije u popisima stanovništva diljem svijeta. O Biowareu se isto nema što reći osim da su od 1998. do danas stvorili neke od najboljih RPG igara. Sve je počelo prije 14 godina kad je izašao Baldur’s Gate. Rađen u D&D 3rd Edition okruženju, bio je nevjerojatan, kako po svojoj nelinearnosti, tako i po mnogim novitetima koje je unio u žanr. Epska priča, „kompanjoni“ koji se slažu ili ne slažu s vašim ponašanjem, fantastična glazba, posvećenost detaljima (poput natpisa na nadgrobnim pločama u Nashkelu). Sve je to pridonijelo iskustvu koje nam danas pružaju igre poput Dragon Agea, Mass Effecta i, na kraju, Star Wars: The Old Republic.
Dakle, da počnemo malo o samoj igri. U igru je uloženo oko 200 milijuna dolara, klijent (igra) ima oko 19 GB-a za što je ponajviše zaslužna činjenica da je apsolutno svaki glas u igri voice-overan. Oko 900 glumaca sudjelovalo je samo na čitanju tekstova, što vam daje naslutiti koliko je velik bio cijeli taj projekt. Preko milijun ljudi je preorderalo igru što pokazuje veliko povjerenje igrača u Bioware. Za ljude koji su uzeli preorder igra je startala 13.12.2011., dok je službeni izlazak bio 20.12.2011. Sam start, naravno, nije za sve igrače protekao bez stresa. Problem je nastao u tome da su guildovi prebačeni na servere prije starta igre i jedan dio servera se prebrzo napunio. To je na nekim serverima dovelo i do najvećih redova koje sam u životu vidio – oko 2 sata i 30 minuta za ulazak u igru. Ja, osobno, nemam toliko strpljenja i, iako sam prvobitno trebao otići na server na kojem je guild osnovala moja ekipa iz World of Warcrafta, kada sam vidio redove i vrijeme čekanja, odlučio sam se za najmanje napučeni server koji sam mogao naći na listi. I on je do danas postao pun, no niti u jednom trenutku nisam morao čekati za ulazak.
Pregled igre
Dakle, kada smo uspjeli izabrati server na kojem želimo igrati (RP, PvE ili PvP), došlo je vrijeme da napravimo svog lika. Kreiranje lika ima 5 koraka, a prvi je da se odlučimo za stranu za koju želimo igrati. Naravno na izbor imate Galaktičku Republiku ili Sith Imperiju. Slijedi odličan intro (jedan za Sith jedan za Republiku). Nakon toga birate rasu i zatim klasu. Smatram da oko ovoga ne treba puno duljiti jer oni koji ovo čitaju su ili igrali neki od MMO-ova ranije ili barem gledali Star Warse pa će znati osnove. No, jednom kad izaberete ime i stisnete Play, vrlo brzo ćete osjetiti one poznate trnce kad na ekranu vidite „A long time ago in a galaxy far far away…“. Kreće uvod za vašu klasu i spuštanje na startni planet.
Za sve ostale informacije www.swtor.com je nepresušan izvor informacija. Samo kreiranje lika (sve rase i sve klase) možete vidjeti i ovdje:
Uglavnom, ovo je MMO koji slijedi standardni isprobani model i koncept World of Warcrafta. Način kretanja, postavke igre, način skupljanja (lootanja), sve je to složeno kao u World of Warcraftu i sve je na istom mjestu. Ne smatram to lošim izborom. Bioware je bio dovoljno pametan da ne izmišlja toplu vodu nego da novim igračima omogući da se što lakše snađu u igri, a starima (poput mene) daje dojam kao da sam ovo već igrao i da se od prve minute snalazim kao doma.
Priča
Priča je dosta dobro obrađena i na SW: TOR stranici i kroz stripove. Važno je naglasiti da se radnja ove igre ne događa u vrijeme filmova, nego daleko u prošlosti, dok su Sithovi i Jediji još palili i žarili galaksijom. Svaka klasa ima, uz ostale questove, i glavnu priču unutar klase koja je napravljena kao single player iskustvo. Negdje je spoment podatak da samo priče klasa zajedno imaju oko dvjestotinjak sati igre, što daje lijepo, zaokruženo single player iskustvo. Inače, ostatak questova je sličan standardnim MMO questovima. Uberi deset cvjetića, zatuci pet zečeva, donesi dvije medvjeđe šape i rancorovu glavu, no upravo zbog voice actinga to prerasta iz običnog dosadnog questa u interesantno, čak filmsko iskustvo. Nakon što završite I. poglavlje priče svoje klase dobivate mogućnost da izaberete prezime (Legacy), obično negdje oko 35-og levela. Prezime Legacy proteže se na sve likove koje imate na tom serveru. Dakle, i neki novi alt će imati isto prezime koje ste odabrali, tako da oprez pri izboru. Kad ste dobili prezime, svakom svojom akcijom počet ćete dobivati Legacy bodove. Trenutno ništa vezano uz Legacy nije implementirano, no uskoro dolazi prva veća zakrpa koja će donijeti novitete u tom dijelu. To se odnosi na benefite i bonuse koje će dobivati svi vaši likovi.
Glazba
Epska. Nova, stara, iz filmova, iz KOTOR-a, te oko četiri i pol sata novo komponirane posebno za ovu igru… Za ljubitelje Star Wars glazbe, poput mene recimo, ovo je dušu dalo. Kao što je i glazba u World of Warcraftu i Age Of Conanu bila jedno lijepo iskustvo, tako i ovdje jako pridonosi ugođaju, odnosno dinamici tijekom borbi u instancama. Primjer: u instanci u kojoj uglavnom tamanite podivljale droide, cijelo vrijeme svira Droid Invasion pjesma sa soundtracka The Phantom Menace. Prilikom smrti jednog Jedija (neću ubacivat spoilere) u pozadini se čuje glazba s pokopa Darth Vadera iz Povratka Jedija. Za poznavatelje i ljubitelje Star Wars glazbe, to će biti lijepi detalji koji će im dodatno obogatiti iskustvo igranja.
Zvuk i grafika
Zvuk je solidan. Ako zažmirite, čujete Star Warse, to je dovoljno. A grafika? Grafika je crtačka, nisu išli na fotorealizam. Smatram da je to bolje, jer igre koje su išle na „state of the art“ fotorealizam brže izgube svoj sjaj, dolaskom novih grafičkih kartica i novih verzija pixel shadera i inih tehnologija. World of Warcraft je nekome možda smiješan, no danas izgleda jednako sanjivo i maštovito kao i prije 7 godina. Zato smatram da je ovo dobar Biowareov potez. Kad kažem da je grafika crtačka, ne mislim da je loša ili ružna. Naprotiv, likovi su kompleksno napravljeni, odjeća, obuća i oružja izgledaju oštro i kvalitetno, animacije u borbama su fluidne i lijepo ih je gledati. Igra nije nezahtjevna što se tiče performansi, ali nije ni toliko pretjerano zahtjevna. Primjera radi, ja igram na laptopu (i7 2,20GHz, 16GB RAM, Ati FirePro 1GB) u 1920×1080 sa svim detaljima na high i igra se vrti u 25-35 FPSa. Da, to je jako računalo, ali nije Alienware niti Dell XPS. Na kućnom računalu s 4GB RAMa i nekom 1GB grafičkom kojoj ni ime više ne znam igra radi u 30 FPSa s high detaljima u 1680×1050. Isto tako, igra je fantastično optimizirana. Igrao sam je usred Gorskog Kotara na USB sticku koji je jedva lovio Edge signal i sve je radilo bez problema čak i u instancama. U sat vremena igra napravi mizernih 5 MB prometa što je u današnje vrijeme stickova s 1GB ili čak flatom zanemarivo. Primjera radi, WoW je prije 5 godina radio oko 7 MB prometa po satu.
PvP a.k.a. Kako radosno otfikariti glavu prijatelju, a da vam nitko ne može zamjeriti?
Nisam puno igrao PvP u TOR-u. Imam možda 5 sati staža u ratnim zonama (warzones, to je novi hit, nema više battlegroundsa). Ukupno ima 8 klasa, no ako ćemo iskreno, ima ih samo 4. Bounty Hunter = Trooper, Imperial Agent = Smuggler, Sith Warior = Jedi Knight, Sith Inquisitor = Jedi Consular. Tako da nije bilo teško napraviti relativno solidan balans klasa. Koliko su zapravo slični TOR i WoW? Ako je netko igrao Roguea u WoW-u i zaigra Smugglera ili Imperial Agenta u TOR-u, neće mu dugo trebati da se snađe. Iako pod drugačijim imenom, tu su svi abilityji roguea: Backstab, Gouge, Vanish, Sprint, Stealth, Kick. Slične usporedbe ima i u drugim klasama. Jedi Consular i Sith Inquisitor su mješavina magova i warlocka, moj Jedi Knight me jaaaako podsjeća na mog arms warriora. Imam Charge, Rend, Hamstring, Thunderclap, Sweeping strikes… Ista je stvar i s ratnim zonama. U jednoj se na mapi nalaze tri velika topa. Morate ih zauzeti i držati dovoljno dugo da srušite protivničku bazu. U principu, to je Arathi Basin iz WoW-a.
Ono što je drugačije je da trenutno svi leveli igraju PvP zajedno, no da se šteta koju radite i vaše zdravlje izjednačuju kako bi sve bilo više fer. Da li je zaista fer? Naravno da nije jer na 10-om levelu (koji je minimalni level za ulazak u ratne zone) imam 4 tipke s kojima mogu nešto napraviti protivniku, dok level 50 ima dva reda raznih gadarija s kojima mi može fizički nauditi (da ne kažem prosuti mozak). Da li će se to promijeniti? Da, najavili su da će prvo odvojiti levele 50 od ostalih, kad ih se skupi dovoljan broj, a vjerujem da će kasnije to napraviti i s ostalim igračima, kao što je to u WoW-u. A onda ćemo opet početi gledati „twinkove“ u PvP-u. Repetitio est mater studiorum, kako bi rekli stari Rimljani, a oni su štošta znali o PvPu.
Flashpoints
Flashpointovi su instance s po nekoliko bossova, no rađeni su poput filma sa zapletom, svojom pričom. Donosite odluke koje vam mogu donositi Dark ili Light Side bodove i, sve u svemu, zabavne su. Na primjer, četvero vas stoji pred vratima koja su kratica do izlaza. Ako otvorite vrata, u drugoj sobi će hrpa inženjera izletiti u svemir i poginuti. Imate odabir. Nerijetko se dogodi da iako ste vi odabrali da ne dirate vrata, netko od vaših suputnika otvori vrata i ubije ljude. Kako se određuje tko otvara vrata? Jednostavno. Vas četvero u grupi izabere svoju opciju. Računalo napravi „roll“ i nasumično odredi tko je dobio. Ako ste vi odlučili biti dobri, a on zao i on pobijedi, vi i dalje dobivate Light side bodove zbog svoje odluke, no konačni ishod će biti po njegovom. Takve stvari vas katkad naživciraju, katkad šokiraju, no to je ta dobra atmosfera koju dobivate kad igrate Flashpointove.
Sve Flashpoint instance su uglavnom daily questovi koje možete raditi jednom dnevno kako bi dobili dodatnu XP nagradu. Kako rastete u levelima, otvaraju se novi Flashpointovi i nove svemirske misije. Što nas dovodi do…
Svemirske misije
Ovo je nova stvar koju još nisam vidio u MMO igrama, no zasad niti nema multiplayer komponente tako da je to jedan zgodan single player dodatak. Imate skriptirane misije u kojima upravljate svojim brodom (dobivate ga kroz priču svoje klase između 14. i 16. levela) te izvršavate ciljeve koji su vam postavljeni. Obično se radi o napadu na neku stanicu, razaranje velikih brodova, eskort bolničkog broda i slično. Brod, kao i svog lika te svoje „kompanjone“ možete opremati. Stavljati bolje štitove, jača oružja, veći arsenal raketa… Misije su prilično zabavne, dinamične, „nabrijane“ i traju u prosjeku oko 5 minuta.
Inače s vašim brodom možete proputovati galaksiju čim ga dobijete, no s obzirom da su planeti podijeljeni po težini na levele, ako zalutate na planetu na kojem su veće beštije, završit ćete kao predjelo. Ali dobro znati. Meni vrag nije dao mira pa sam još u beti prošarao svim planetima iz puke znatiželje. Skončao sam na Hothu nasilnom smrću kada sam naletio na Imperijsku patrolu.
Profesije
Dijele se na Gathering, Production i one treće. Kao i u ostalim igrama ovog tipa. S ovim prvima skupljate novac ili resurse, s drugima proizvodite nešto (odjeću, oružja, implantate…), a oni treći su, takozvane, Mission profesije koje se dijele na: Investigation, Diplomacy i Underworld Trading.
Profesije u TOR-u, za razliku od većine drugih MMO-ova, ne morate dizati sami, nego za to možete koristiti „kompanjone“, tako da dok vi levelate, oni rade. Jako zgodno složeno. Kako ćete rasti s levelom tako ćete i više kompanjona moći slati u isto vrijeme dizati više profesija.
End Game
Ne mogu ništa reći iz osobnog iskustva, jer još nisam došao da zadnjeg levela (trenutno 50.). Ono što znam da će Operations (iliti Raidovi) biti slično koncipirani kao i u ostalim MMO igrama. Instance za 8 ili 16 ljudi, u svakoj po nekoliko bossova od kojih svaki baca neke epic stvari koje igrači mogu koristiti. No, koliko su teški, komplicirani i koliko faza ima na svakom bossu zaista ne znam. Sudjelovao sam u World Boss killovima, ovdje je jedan takav filmić gdje sam s guildom skinuo bossa na Tarisu pa možete vidjeti kako to izgleda iz perspektive igrača.
Bugovi
Ima ih. Ne previše, ali ih ima. Katkad se pojavljuju zelene teksture na nekim planetima umjesto neba. Rekli su da će riješiti. Meni se dogodilo da mi se promijenila brada na liku prilikom predaje jednog questa. Jako iritantno. Katkad prilikom cutscena likovima nestanu oči ili postanu crnci. Katkad je vaš kompanjon gol (u slučaju moje kompanjonke, ovo je feature, ne bug). Katkad vam se umjesto tri profesije pojavi i četvrta s kojom ne možete ništa. Pa nestane sama nakon pola sata. Dakle, nema pretjerano puno bugova. Rekao bih da uopće nema nekih koji će bitno narušavati igrivost, a nadam se da će se Bioware potruditi i pokrpati ovo što se trenutno događa.
Zaključak
Zaključak je da nema zaključka. Ja vam preporučujem igru, ako ništa drugo, onda barem zbog onih 200 sati single player gameplaya (nije single player, jer vam prijatelji mogu pomagati, ali je priča vaše klase i fokusirana je na vašeg lika, zato to kažem). Jako je teško napisati objektivnu recenziju o igri koju igra milijun ljudi. Sigurno će se naći barem 50 000 igrača koji mrze WoW i koji bi me kamenovali da me čuju kako hvalim TOR jer je sličan WoW-u. Isto tako, naći će se hrpa klinaca kojima se neće sviđati glazba, a ja je ne bih ugasio ni da mi je zadnje u životu. Naći će se oni koje će odbiti dugo čekanje na serverima, a ja nisam nikad čekao niti sekunde, a igram svakodnevno već 20. dan. Nekima će grafika biti previše crtačka, neki su već rekli da ih živciraju Jediji i da je samo jedan Obi-Wan… Ako je točna ona stara: 100 ljudi, 100 ćudi, onda shvaćate kako to funkcionira s 1 000 000 ljudi. Ali, barem meni, ovo je onaj lagani bijeg od stvarnosti koji nam je svima ponekad potreban. A kad već bježimo, zašto to ne bi bilo u Star Wars svijet, svijet farmera, princeza, junaka, senatora, dobrih i zlih, svijet gdje možete putovati galaksijom, istraživati nove planete i istovremeno uživati u odličnoj priči u kojoj se osjećate kao pravi heroj? Bez obzira koju ste religiju zaokružili na popisu stanovništva, opraštam se od vas i od ove recenzije uz zvuke benda iz Anchorhead cantine uz legendarni: May the Force be with you.
Leave a Comment