INFO BOX
- DEVELOPER: SHIFT UP
- PUBLISHER: Sony Interactive Entertainment
- PLATFORME: PS5
- ŽANR: Akcijska avantura
- DATUM IZLASKA: 26. travnja 2024.
- PLATFORMA NA KOJOJ JE IGRA TESTIRANA: PS5
Kada je u pitanju 2024. godina, Sony je sve karte bacio na nekoliko third party PS5 ekskluziva, od kojih su svakako najzvučnije Rise of the Ronin i Stellar Blade. Nakon što je Rise of the Ronin krajem prošlog mjeseca ozbiljno podijelio i igrače i kritiku, čekali smo travanj kako bismo vidjeli hoće li situacija biti bolja sa prvom velikom igrom južnokorejskog studija SHIFT UP, koji je do sada radio isključivo na igrama za mobitele. Iskreno, prema onome što smo vidjeli, teško nam je povjerovati da je Stellar Blade prvi AAA projekt ovog studija i da SHIFT UP iza sebe već nema more takvih ostvarenja.
Adam i Eva u borbi protiv alienskih okupatora
Kada je još 2019. godine inicijalno najavljena pod kodnim nazivom Project Eve, već je bilo jasno što od spomenute igre možemo očekivati. To se tokom proteklih pet godina nije drastično promijenilo, pri čemu posebno mislimo na oskudno odjevenu glavnu protagonisticu i atraktivnu prezentaciju i akciju, no nekoliko stvari je ipak prošlo kroz određene izmjene. Prije svega, osim što je preimenovana u Stellar Blade, ova igra je u početku bila u razvoju za PS4, Xbox One i PC, prije nego što su iz Sonyja odlučili da je uzmu pod svoje okrilje i pretvore u jednu od najznačajnijih PlayStation 5 ekskluziva. I to ne bilo kakvih ekskluziva, nego onih klasičnih, kakve imamo u Sonyjevim first party single player hitovima koje često koristimo kako bismo demonstrirali onu dobru staru izeku „only on PlayStation“. Dakle, pred nama je još jedan audiovizualni spektakl koji odiše svojevrsnim retro štimungom. O čemu se konkretno radi, doznat ćete u nastavku…
Stellar Blade je klasična akcijska avantura sa RPG elementima smještena u postapokaliptični svijet ne toliko daleke budućnosti, uništen do neprepoznatljivosti tokom globalne invazije izvanzemaljske rase Naytiba. Pod prijetnjom od potpunog istrebljenja, čovječanstvo je u konačnici protjerano s njegovog matičnog planeta. Šačica preživjelih iz razasutih kolonija potom nastavlja voditi svojevrsni gerilski rat, pokušavajući izletima iz svemira da eliminira alienske osvajače i prevagne rat u korist ljudi, no uglavnom neuspješno. Upravo će tokom jedne takve akcije i započeti epska avantura glavne protagonistice Eve. Nakon što jedna takva misija pođe po zlu, a svi njeni suborci budu izmasakrirani od strane Naytiba karakondžula, Eve će iz prilično bezizlazne situacije jedva izvući živu glavu, potom upoznati izvjesnog Adama, koji će je odvesti do Xiona, inače posljednjeg preživjelog grada na Zemlji.
Uz možda malo i prečeste biblijske reference, pred Eve će se naći posebna misija spašavanja čovječanstva i povratka Zemlje u ljudske ruke, a hoće li naša heroina u tome uspjeti, ostavit ćemo vam da sami doznate kroz nekih 30-ak sati, koliko će vam biti potrebno da igru uspješno privedete kraju.
Ovdje ćemo se zaustaviti, kako ništa više ne bismo spoilali kada su u pitanju bilo kakvi detalji vezani za priču igre. Samo ćemo se nakratko na nju osvrnuti i naglasiti kako se radi o ostvarenju koje krasi solidno napisana, prilično zanimljiva i intrigantna priča koju vrlo često kvare veoma, veoma nezanimljivi likovi.
I dok narativna komponenta igre drži pažnju te svako malo pred igrače baca zanimljive (ali pomalo očekivane) situacije, to se nažalost ne može reći za likove. Eve je, bez sumnje, jedan od karakterno najbezveznijih i najpraznijih glavnih likova s kojima smo se susreli, što je doista velika šteta s obzirom na to da je upravo ona jedan od ključnih, pa barem sa estetske strane, elemenata same igre. Pomalo je neshvatljiv taj scenaristički pristup prilikom kreiranja njenog karaktera, ali opet, s druge strane, ne predstavlja preveliko iznenađenje s obzirom na to da se radi o tipičnoj cringey igri koja nam dolazi iz Azije.
Era 2000 – 2010
Kao što smo već spomenuli, Stellar Blade je akcijska avantura čija se radnja odvija u poluotvorenom opustošenom svijetu. Ostaci nekadašnje civilizacije kriju brojne tajne, ali i raznorazne čudovišne protivnike s kojima ćemo se morati sukobiti na prilično atraktivan način.
Svojim izvođenjem, u što ćete se uvjeriti već u prvih 10-ak minuta igranja, Stellar Blade podsjeća na brojne klasike žanra kao što su Bayonetta, Devil May Cry ili pak NieR: Automata, s kojom možda dijeli i najviše toga, stoga će do kraja ove recenzije usporedba sa spomenutim hitom biti neizbježna. Ok, ima tu i malo Soulsbornea, no ne u onoj mjeri koja bi prosječnog igrača natjerala da odustane od igranja.
PS3 era je, čini se, bila glavna inspiracija developerima, što se može vidjeti u samom izvođenju ove igre. Sve neodoljivo podsjeća na igre iz navedenog perioda, što u ovom slučaju nije nešto loše. Naprotiv, sjajno je.
Stellar Blade nije open world naslov, već je njegova radnja smještena u poluotvoreni svijet podijeljen na nekoliko velikih lokacija koje možemo slobodno istraživati i usput obavljati glavne i sporedne misije. Neke od tih lokacija su linearnije, dok nam druge omogućuju priličnu dozu lutanja i istraživanja, što znači da u igri ima dosta penjanja po zgradama i potrage za resursima i skrivenim škrinjama. Ima tu čak i ronjenja i rješavanja laganih okolišnih zagonetki, poput pronalaženja kodova za otključavanje škrinja i sefova i slično. Iako je dobar dio lokacija otvorenog tipa, ipak se radi o prilično linearnoj igri.
Stellar Blade ima dvije postavke težine – Normal i Story. Normal nudi ozbiljnu dozu izazova, dok je Story znatno pristupačniji i idealan je za sve koji žele bez muke proživjeti priču igre budući da dolazi sa Action Assist opcijom koja vam ukazuje na pravo vrijeme za pariranje i izmicanje protivničkim napadima.
Stellar Blade krasi stylish akcija, na tragu one iz Bayonette, Devil May Cryja pa čak i, recimo, Sekiroa. Borba je jedan od ključnih dijelova igre. Na prvu je jednostavna, budući da nudi klasične napade kao što su light i heavy attack uz kombinaciju još nekoliko jednostavnih komandi. No, nakon što malo dublje zagrebete po njenoj površini, shvatit ćete da je pred vama veoma zabavan, ali znatno složeniji borbeni sistem.
Iako u svojoj biti nije soulslike, Stellar Blade ima određene elemente ovog podžanra. Nema opuštanja u borbi, a čak i najmanji protivnici mogu biti opasni ako vas opkole. Baš kao i u FromSoftwareovim igrama, i ovdje se strpljenje nagrađuje. Promatranje i analiziranje protivničkog ponašanja je uvijek korisnije nego button mashing koji će vam kad tad doći na naplatu budući da se health u ovoj igri lako gubi, medipackova nikad dovoljno, a čak i kad ih imate, ponekad u frci i panici jednostavno i zaboravite da ih iskoristite.
Borba se svodi na izbjegavanje i blokiranje protivničkih napada i izvođenje serije combo napada. To znači da je potrebno naučiti obrasce protivničkih napada i iskoristiti ih u svoju korist, a to posebno dobiva na značaju uzmemo li u obzir činjenicu da gotovo svaka vrsta protivnika, kojih ima više od 50, ima svoj način ponašanja i napada. Tu su još i bossevi koji predstavljaju poseban izazov. Kombiniranje light i heavy napada predstavlja samo dio složenog borbenog sistema. Drugi, podjednako važan dio predstavlja blokiranje i izmicanje protivničkih napada. Naime, nakon uspješnog parryja, izbacit ćete protivnika iz ravnoteže i načiniti mu značajnu količinu štete. Beta Gauge se puni blokiranjem i izbjegavanjem protivničkih napada, a kada se napuni pruža vam priliku izvođenja specijalnog napada kojim protivniku „otkinete“ dobru porciju zdravlja ili ga čak dokrajčite nekim od mnogobrojnih finishera. I Eve i njeni protivnici su opremljeni svojevrsnim “block meterom” koji se troši, što znači da ste, kada ga istrošite, laka meta. Stellar Blade uvodi Blink i Repulse vještine izbjegavanja, koje je moguće koristiti samo protiv specifičnih napada. U početku može biti zbunjujuće koju od navedenih vještina kada koristiti, no kada pohvatate konce, sve će doći na svoje mjesto.
Borba u igri je brza i atraktivna, ali pomalo clunky, uz klasični SoulsBorbe efekt koji je prisutan sve vrijeme. Kako napredujete kroz igru, tako i protivnici postaju sve izazovniji, ali i pred Eve se otključavaju novi skillovi i sposobnosti. U igri vas očekuju brojne tehnike, nadogradnje, skillovi i potezi, zahvaljujući kojima će svaki igrač moći stvoriti svoj stil igranja. Možete pronaći opremu koja smanjuje štetu koju primate tokom borbe, opremu koja vaše napade čini bržim i razornijim i slično. Na momente djeluje kao da je u igri previše tehnika i poteza, ali sve se na kraju lijepo posloži, tako da ćete se rijetko kad osjećati izgubljenim prilikom borbe. Zgodan dodatak je i trening mod u kojem možete vježbati sve naučene poteze i dodatno se pripremiti za „stvarni fajt“.
U pauzi između borbe, tokom istraživanja ćemo nailaziti na posebne kampove, koji zapravo služe kao svojevrsni checkpointi. U pitanju su mala izolirana mjesta koja funkcioniraju na način sličan onome iz najnovije Tomb Raider trilogije, a u kojima Eve može malo sjesti, odmoriti se i obnoviti snagu, kupiti razne predmete, nadograđivati opremu i učiti skillove, ali i slušati i mijenjati glazbu koja vas prati tokom igranja. Nakon sejva ili umiranja, Eve se vraća na zadnji posjećeni checkpoint, no i protivnici se respawnaju, dok se određeni consumablesi ne obnavljaju. Srećom, experience poeni se ne resetiraju niti ih je potrebno ponovno skupiti nakon smrti kao u SoulBorne igrama.
I dok je borba u igri uzbudljiva i dinamična, to se ne može reći za platformerske elemente koji su dobrim dijelom prisutni u ovoj igri. No, srećom, borba dominira u odnosu na platformerske elemente tako da ćete nekako prijeći preko tih problema.
Postapokaliptična raskoš
Kada je u pitanju tehnička strana igre, tu se nema što pretjerano prigovoriti. Stellar Blade je na tom polju klasični primjer visokobudžetne PlayStation ekskluzive, donoseći nam još jedno impresivno cinematično iskustvo u Sonyjevom klasičnom stilu, uz primjetan utjecaj PS3 ere i to u pozitivnom smislu.
Vizuali u igri su sjajni, bilo da se radi o veoma dobro dizajniranim postapokaliptičnim lokacijama, kompletnom svijetu krcatom grotesknim kreaturama ili pak samom dizajnu protivnika, koji su doista odvratni i zastrašujući. Naravno, moramo spomenuti i Eve, njen izgled i količinu detalja vidljivih na njoj, poput njene kose, kože, facijalnih animacija ili pak njenih outfita (kojih ima poprilično), gdje lateks doista izgleda poput lateksa. Moramo spomenuti i sve grafičke điđabiđe koje oduševljavaju na svakom koraku, bilo da se radi o eksplozijama ili primjerice svjetlu koje se probija, ostavljajući iza sebe čestice prašine na potpuno prirodan način. Tu je i napredni fizikalni model koji posebno dolazi do izražaja prilikom njihanja Eveine kose, pa čak i objekata koji se nalaze naokolo. Sve jednostavno funkcionira kako bi i trebalo funkcionirati kod jedne AAA PlayStation 5 ekskluzive.
Igra nudi tri različita grafička moda. Performance mod donosi prikaz u 1440p pri 60 fpsa, Balanced pruža „vještački“ 4K uz isti broj sličica u sekundi, dok je Resolution mod namijenjen onima koji žele nativni 4K uz 30 fpsa. Teško je odrediti koji je od navedenih modova najbolji, no ukoliko već želite što ugodnije iskustvo igranja, svakako je preporuka da se fokusirate na što stabilniji framerate.
Uz impresivne vizuale, vrijedi spomenuti i jednako sjajne zvučne efekte i veoma atmosferičnu glazbu koja na momente podsjeća na onu iz NieR: Automate. Kompletna zvučna komponenta igre zaslužuje pohvale, a jedinu zamjerku na tom polju uputili bismo na račun kilave, generične i nimalo energične glasovne glume. Ovo posebno važi odlučite li igru igrati sa engleskim voiceoverima, no budući da Stellar Blade nudi i mogućnost igranja sa korejskim voiceoverima i engleskim titlovima, preporuka je da ih definitivno isprobate – znatno je manje amaterske teatralnosti i prenemaganja B glumaca.
Atmosfera u igri je veoma dobra i dosta podsjeća na NieR: Automatu. Kontrole su responzivne, iako ponekad znaju biti pomalo clunky. Iako je uglavnom tehnički impresivna, igra ima povremenih grafičkih problema – teksture ponekad djeluju blijedo i last-gen, a zna se pojaviti i poneki glitch, no doista, doista rijetko. Kamera ponekad zna poludjeti, što dovodi do nepreglednosti, a to se često zna dogoditi kada vas opkoli hrpa protivnika, što će vas nadalje često poslati do posljednjeg checkpointa. Srećom, sve navedeno je doista rijetko i ne utječe drastično na kvalitetu igranja.
Skoro pa „devetka“!
Stellar Blade je, bez sumnje, jedno od najvećih i najugodnijih iznenađenja godine, koje nas svojom atmosferom i stilom vraća u neko starije doba gaminga. U pitanju je uzbudljiva postapokaliptična SF avantura sa kompleksnim i atraktivnim ali veoma izazovnim gameplayem koji počiva na ostavštini nekih od najboljih igara žanra. Međutim, ipak ne uspijeva da nadmaši takve igre, na čelu s nekoliko puta spomenutom NieR: Automatom.
Stellar Blade je klasična azijska igra namijenjena Zapadnjacima koja, baš kao je to bio slučaj sa hitovima kao što su primjerice Binary Domain ili Vanquish, bez obzira na spektakularnu prezentaciju, odličnu igrivost i seksepil koji prodaje, nažalost vrlo vjerojatno neće ostaviti neki poseban trag na gaming sceni. S druge strane, ima li potencijala da se pretvori u još jedan gaming serijal? Definitivno ima i nadamo se da hoće!