U Part I, TGS 2013 specijala, možete pročitati naše dojmove o trenutno dva najjača imena u svijetu elektronske zabave, Sony i Microsoft, te kako su se prikazali na ovogodišnjem Tokyo Game Show-u.
Tokyo Game Show ili skraćeno TGS, najveći je sajam elektronske zabave u Aziji i među tri najveća svjetska eventa vezana za gaming. Ovogodišnji TGS oborio je sve rekorde, kako posjetitelja tako i broja developera i izdavača koji su predstavljali svoje adute za ovu i nadolazeću godinu. Preko 270.000 ljudi prošlo je kroz Makuhari Messe kompleks u kojem se odvijao ovogodišnji TGS kroz četiri dana njegovog trajanja, od kojeg su samo dva dana bila dostupna javnosti.
Ove godine GoodGame.hr je imao svoje novinare na licu mjesta. Kako zbog unaprijed određenih obaveza, kako i zbog želje da se vidi prava reakcija ljudi, svjesno smo odlučili posjetiti Public dane.
Nakon provedenih nekoliko dana u Tokyu, bili smo spremni na sve. Ali na toliko more ljudi nismo. Svako pitanje vezano za kako doći sa stanice do Makuhari kompleksa je odmah palo u vodu. Jednostavno smo išli sa bujicom ljudi, tek smo pred sam kraj otišli na ulaz za Press (naš ulaz je bio momentalan, dok se na glavnom ulazu čekalo oko 45 minuta u redu). Ljudi iz cijele Azije, pa i šire, došli su vidjeti što je novoga u svijetu elektronske zabave. I nisu bili razočarani.
Japan je vrlo specifična lokacija za gaming industriju. Poznata utvrda Sonya, Nintenda i Sege, ljubitelja ogromnih robota, divovskih čudovišta iz mitova, opčinjenosti školskim uniformama, te mobilnog igranja kao dijelom kulture, bilo je očito da će u tom smjeru biti okrenuti i sadržaji na ovogodišnjem sajmu. Već pri samom ulasku, shvatili smo koliko je mobilni gaming jaka stvar u Japanu i Aziji. Unatoč činjenici da su oba glavna proizvođača igračih konzola bili prisutni (Sony i Microsoft), te da nam je ovo godina izlaska next-gen konzola, dva najveća štanda na sajmu imali su kompanije Gree i GungHo.
Niste nikada čuli za njih? Nije ni čudo. Riječ je o kompanijama koje rade isključivo igre za mobilne uređaje. Od Nintenda DS, PS Vite, do ipak najviše zastupljenih igara za smartphonove, predstavljanja novih igara nije nedostajalo. No, krenimo redom.
SONY
Prvo smo iskoristili priliku ulaska ranije da dođemo do Sonyevog štanda i isprobamo njihove adute. Sony je imao ogroman štand, podijeljen u 4 dijela. PS3, PS4, PS VITA i VITA TV.
Zanimljiva je bila njihova odluka strategije u pristupu ovogodišnjem TGS-u. Možemo komotno reći da im je najslabija karika bila prikaz igara za trenutnu PS3 konzolu, dok je PS VITA bila njihov najjači adut na sajmu. Odličan marketinški potez prema naciji koja provodi po nekoliko sati dnevno u transportu, vrijeme koje skraćuje igrajući mobilne konzole i igre na smartphonovima. No budimo iskreni, bili smo tamo da vidimo što nudi nova generacija, PlayStation 4. Ostali smo razočarani. Glavni moto čitavog tog dijela je bio: “PlayStation 4 loves Indies“.
Istini za volju, ljubitelji Indie igara su došli na svoje, ali ne dati AAA naslove za probu je čisto ludilo. Da bude još gore, naišli smo na veći problem. Prilikom probe nove konzole i igre Deep Down, doslovno smo bili otjerani sa štanda pod izlikom da nemamo dopuštenje igranja te konzole. Nakon pokušaja objašnjenja da konzola nije bila zauzeta i da smo ovdje i kao zainteresirani gameri i kao novinari, osoblje je ostalo ustrajno u svojoj namjeri. Tada smo saznali da samo dvije konzole izložene u staklu , PlayStation 4 i PS VITA TV, su dostupne za fotografiranje. Sve ostalo je bilo u potpunosti zabranjeno. Doslovno su imali osoblje koje je na štapovima dugačkim metar i pol imalo ogroman znak zabranjenog slikanja s kojim bi ulazili ljudima u facu ako bi isti nosili fotografski aparat. Da ovo nije bio izolirani slučaj, najbolje govori činjenica da su novinari jednog francuskog portala doslovno bili izgurani sa dijela za igranje. Jedno je ne dopuštati snimanje gameplay-a, ali nešto sasvim drugo bi trebalo biti snimanje samog hardwarea (nekoliko slika “s boka” sam svejedno uspio napraviti)
Nakon početnog šoka (koji nas je iskreno odbio od istraživanja Sonyevog štanda prvog dana), vratili smo se drugi dan vidjeti što Sony nudi. Sony se odlučio za PS4 na japanskom tržištu jako gurati njihovu kameru. Činjenica je da je Sony planirao svoju kameru stavljati sa svakim PS4-em, ali je u zadnji tren odustao da bi cijenom potukao MS. Imali su nekoliko “soba” na kojima su prezentirali igre koje iskorištavaju mogućnosti nove PS4 kamere. Nažalost, moramo primijetiti kako su igre bile jako arkadne, čak pomalo zastarile (moderna verzija Ponga), no bilo je i nekoliko zanimljivih primjera iskorištavanja igračih karti da bi vaša čudovišta zaživjela na ekranu. Ipak ostali smo dojma da u segmentu motion controla, Sony itekako zaostaje za glavnim konkurentom Microsoftom i njegovim Kinectom. U takvom moru indie i arkadnih igara, okrenuli smo se malo hardwareu, točnije kontroleru.
Moram priznati, nadao sam se boljem nego što me dočekalo. Dual Shock 4, nije napravio po meni dovoljan pomak od DS3-a. Kontroler i dalje ostavlja dojam jeftine plastike sa nalijepljenim touchpadom na njega. Gljive i triggeri su bolji, ali sam osjećaj držanja kontrolera u ruci jednostavno nije sjeo. Velika lampa na njegovom vrhu koju kamera koristi za detektiranje, nije oku ugodna. Očito je da Sony i tu kaska za svojim konkurentima. Ono što bi trebala biti najjača strana PS4, njegove igre, nažalost nisu bile tamo.
Deep Down nije ni blizu killer igre koja prodaje konzole. Ostali smo razočarani s onime što je Sony prikazivao za next-gen. S druge strane PS VITA je bila itekako zastupljena tamo. Gomila novih igara, gomila uređaja koje možete probati. Razni načini integriranja VITE sa PS4 i PS3, aktivnim sada i u budućnosti. Sony bez premca majstorski vlada tim segmentom. VITA TV je isto bila prisutna.
No ono što nas je najviše zanimalo, a to je njena PS4 extender mogućnost, nije bila prikazana. Umjesto toga mogli ste probati razne PS One igre i pogledati ponudu japanskih tv programa na istoj. Sve u svemu, Sony je išao ciljano na ovogodišnji TGS, po meni vrlo pametno i iskusno.
Sony zna da će se PlayStation 4 i AAA naslovi za konzolu prodati više nego dobro u Japanu, pa su pokazivali dodatke za nju (kamera) i indie igre. Znaju da imaju odličnog konja za utrku u području mobilnog gaminga, na tržištu gdje još uvijek Nintendo DS vlada te su gurali PS VITU. Doveli su Kojimu da pokaže novi 13-minutni gameplay iz novog Metal Gear Solid-a.
Za Japance, Sony je ikona i njihova prezentacija je uspjela u tom smislu u potpunosti. Mi ostali, nažalost smo ostali uskraćeni u mnogo čemu. Nedostatak AAA naslova, kontroler na kojem se i dalje štedi i koji je očito primarno napravljen za azijsko tržište, jako neugodno osoblje koje brani sve, bez community managera ili osobe s kojom se može popričati da se ostvari prisniji kontakt sa korisnicima.
MICROSOFT
Nakon toga, krenuli smo do njihovog najvećeg konkurenta, Microsofta.
MS je u zadnje vrijeme imao pravi PR fijasko. Od svog poznatog Xbox-180 okreta (promjene skoro svih zabrana), do nedorečenih prezentacija i lošeg odabira ljudi. U zadnje vrijeme, MS je krenuo svim snagama ispraviti imidž koji je stvorio u javnosti po pogledu Xbox Onea. Tako je nastavio i na TGS-u. Torzo ogromnog robota iz TitanFall-a, u čijoj ruci se nalazila hostesa, je plijenio više pažnje posjetitelja nego cijeli Capcomov štand preko puta.
Prepoznavši greške iz povijesti, cijeli štand je bio posvećen samo najjačim naslovima i ekskluzivama koje će Xbox One nuditi. Očito je netko u PR-u konačno odradio svoj posao kako spada, jer u prvi plan se gurao TitanFall, Lightning Returns, Metal Gear Solid, Yayiba… uglavnom igre tematike koju japanska nacija guta sa guštom. Developeri su šetali između redova, pomažući osoblju u boljem objašnjenju kontroli igara koje su bile moguće za isprobavanje.
MS je prepoznao snagu svog kontrolera u odnosu na konkurenciju, te je čitav jedan odjel bio samostani kontroler demo. Dok se kod Sony-a nije smjelo fotografirati ništa, kod MS je jedino TitanFall i Fable Legends dio bio zabranjen za fotografiranje. Istina, dok je PR odradio svoj posao kako treba, čini se da HR nije. Osoblje koje je radilo tamo većinom nije imalo niti najoosnovnije poznavanje engleskog jezika, te je bilo samo striktno upućeno u objašnjenja oko igara. Neću vam lagati kada vam kažem da zbog količine dobrih naslova, najviše vremena sam proveo na MS štandu. Krenimo redom. Rare-ov, Kinect Sports Rivals. Demo koji je bio prikazan je Jet Ski dio igre.
Dok smo čekali u redu, prepoznali smo dvoje lead developera iz Rarea kako se šeću, oko štanda. Pozdrav prema njima, pozdrav nazad i kroz minutu smo se našli izdvojeni od gomile u jednom od najugodnijih razgovora koje smo ikada imali. Kada kažem ugodan, onda mislim doslovno sam išao do te mjere da ih podbadam kako otkada ih je MS kupio, rade samo Kinect stvari. Što iskrenošću, što takvim direktnim pristupom, dobili smo informaciju da Rare radi na još nekom novom ekskluzivnom IP-u za Xbox One, koji neće biti Kinect. Više informacija nažalost vam ne mogu otkriti. Dobili smo cijeli opis noviteta koje će KS:Rivals sadržavati kao i privatnu poduku u Jet Skiu. Mogu vam reći, novi Kinect radi fenomenalno. Odaziv je puno puno brži nego kod starije verzije. Pokreti su puno prirodniji, a sama igra je super zabavna. Ono što bi samo naveo kao lošiju stvar, je bila nemogućnost isprobavanja glasovnih komandi putem Kinecta te skeniranje cijelog igrača. Dobili smo ispriku za to od strane Rarea da glasovne komande još nisu spremne za japansko tržište, a Jet Ski demo je bilo jedino što su ponijeli sa sobom.
Nakon toga uslijedila je Forza 5. Igra izgleda fenomenalno, unatoč mojoj borbi da promijenim kut gledanja (kokpit je lijep, ali zanimao me pogled na sam auto). Ponovo, demo je bio utrka od 2 kruga na Laguna Seca stazi (osobno sam mišljenja da bi interesantnija bila gradska utrka), te nije bio prikazan multiplayer aspekt. Ono što je pogotovo dojmilo je rad kontrolera na samoj igri. Svaka promjena brzine ili čak i najmanje kočenje, pruža kroz nove vibracije u triggerima uistinu realan osjećaj. Još smo vidjeli/probali Yayiba: Ninja Gaiden Z, Crimson Dragon, Fable Anniversary. Igra oko koje smo bili najviše zainteresirani a opet u najvećem strahu je Ryse: Son of Rome. Vrijeme čekanja se povećavalo kako je dan odlazio, sa početnih 20 minuta na 90 minuta kada smo mi došli na red.
8 Xbox One konzola je bilo međusobno upareno po dvije u multiplayer Areni. Ponovo, osoblje bez znanja engleskog nije znalo objasniti pravilno kontrole, te smo u prvih par pokušaja neslavno umrli. Tada od nikuda, nam je prišao jedan od glavnih developera koji radi na Ryse igri te objasnio kontrole. Moram vam reći, ova igra je najbolje što smo probali na TGS-u. Svi strahovi i sumnje da će ovo biti još jedan QTE-fest ili button masher su odmah nestale. Sama borba je kombinacija Batman serijala i Assassins Creed serijala, sve upakirano u svijet gladijatora, sa egzekucijama u stilu God of Wara. Taktički je vrlo bitno kako se postavljate u igri, pošto vas napadaju sa više strana istovremeno, te se egzekucije odvijaju samo kada imate čistu priliku za to (bez da vas netko prekine), te da dobijete unaprijed odabranu naklonost bogova (perk). Nakon 15 minuta igranja, oduševljeno smo spustili kontrolere da bi našli istog developera kako stoji iza nas (vjerojatno sretan što je naišao na nekoga sa znanjem engleskog jezika). Ponovo smo završili sa strane sa njim, te se uputili u toliko ugodan 45-minutni razgovor s njim, da smo imali osjećaj kao da smo smo stari kolege iz srednje škole.
Ponovo se moj direktni pristup pokazao kao pun pogodak. Upozorio sam ga da su ljudi u Hrvatskoj bili itekako zabrinuti nakon E3 prezentacije u kojoj je bio prikazan jedan QTE za drugim, kako Live nije službeno podržan kod nas i općenito o gamer kulturi kod nas. Izjavio je kako su bili razočarani nakon E3, te odmah izašli nakon prezentacije sa developer demonstracijom i intervjuom u kojem su objasnili da je prikazano bilo samo radi efekta, no da se mišljenje kod ljudi toliko usjeklo, da još uvijek pokušavaju prikazati ljudima da ova igra nudi toliko više. Uvjerio nas je da će Xbox One u Hrvatskoj raditi jednako ili bolje po pitanju Live-a, jer se miču regijske restrikcije, na za pravi support nije imao više informacija. Govorio je o integraciji Kinecta u singleplayeru kao važnom dodatku, o tome kako je odluka MS da Kinect postane dio konzole jedna od najboljih njihovih odluka, jer developeri znaju da što god rade za Xbox One, imaju i Kinect podršku. Splitscreena neće biti jer su se odlučili za filmsku atmosferu. Na kraju razgovora se raspitao o stanju u Dinamu i Hajduku (nogometni fan očito), izrazio želju da se Modrić vrati u Englesku i tako. Takav odnos MS-a i njihovih partnera prema gamerima je nešto što im je jako nedostajalo i čime sam bio preugodno iznenađen nakon hladnog tuša na Sonyevom štandu.
TitanFall. Perjanica i killer ekskluziva Xbox Onea. Igra izgleda fenomenalno. Brzo, frenetično, smisleno. Igralo se 6vs6, te je normalnim putem bilo nemoguće doći do reda (najkraće vrijeme čekanja je bilo 150min). Uspjeli smo doći do njihovog community managera i ostali razočarani. Na svako pitanje odgovor bi bio: “Still in development”, “To be announced” , “I dont know, you should ask a developer”. Nakon 10 minuta mukotrpnog pokušaja intervjua, odustali smo, sa samo jednom informacijom, a to je da se još uvijek ne zna koliko će igra podržavati igrača simultano (na E3-u se igralo 7vs7). Igra sama po sebi će osvojiti sve fanove CoD-a, MW-a, Halo-a, Gears-a, ljubitelja Mechova i sličnih pucačina.
Za kraj, ostalo nam je isprobati kontroler demo. Nakon čekanja od pol sata, došao sam do valjda jedinog Japanca iz zaposlenog osoblja MS-a koji tečno govori engleski. Odmah ću vam reći, kontroler je fenomenalan! Zadržali su sve najbolje iz X360 kontrolera i nadogradili sa gomilom inovacija. Kontroler izgleda i osjeća se prirodno u ruci, savršene težine, tek nešto malo manji od X360. Novi vibratori u triggerima su nešto najbolje što se desilo kontrolerima od uvođenja gljiva. Kroz njih osjetite brzinu okretanja strojnice, kočnice u zavojima…no najbolja stvar je bila demonstracija sa pulsom. Uz pomoć Kinecta, kontroler vam kroz triggere vraća osjećaj vašeg pulsa… Mogućnosti za survival igre su neograničene.
Sve u svemu, MS je odradio odličan posao kao i Sony. Napali su “all guns blazing” sa svojim AAA naslovima (od najavljenih ekskluziva jedino nije bio igriv Dead Rising 3 i Sunset Overdrive), pogodili sa japanskim tržištem, prikazujući igre tematike za kojom japanci luduju. Iskoristili su prednost svog novog kontrolera da to pokažu na odličan način, te pristupačnošću osvojili ovog novinara.
Po običaju, Nintendo nije bio prisutan na Tokyo Game Show-u.
Galeriju svih slika vezanih uz Sony i Microsoft, pogledajte u galeriji ispod.
TGS 2013 specijal – Part II sadržavati će best of the rest (EA, Capcom, AMD, MadCatz, Square Enix..), još boothbabesa, i općenito atmosferu ovogodišnjeg TGS-a.
[nggallery id=331]
Leave a Comment