INFO BOX
- DEVELOPER: Croteam
- PUBLISHER: Devolver Digital
- PLATFORME: PC, PS4 (izlazi tijekom prvog kvartala 2015. godine)
- ŽANR: FPS/TPS puzzler
- DATUM IZLASKA: 11. prosinca 2014.
- PLATFORMA NA KOJOJ JE IGRA TESTIRANA: PC
Iako je život GoodGame.hr recenzenta uglavnom onakav kakvog očekujete od playboya svjetskog kalibra, nekad to zahtjeva i malo istraživanja o zadanoj temi. Tim principom sam došao do informacije da je Croteam bio aktivan i prije sad već kultnog Serious Sama. Počeli su 1993. godine, a godinu dana kasnije završavaju Football Glory, nogomet u stilu Sensible Soccera za Amiga 500 i Amiga 1200 računala. 1995. godine su dovršili Five-A-Side soccer, dvoransku verziju svog Football Glorya. Pošto je tržište igara za Amigu već onda bilo mrtvo, nisu našli izdavača, pa sad taj naslov krasi neku već zaboravljenu ladicu i uspomene svojih stvaraoca.
I tako dolazimo do 2001. godine i sad već legendarnog Serious Sama. A ostalo je, kako bismo rekli, povijest. Serious Sam je sad u već svojoj trećoj verziji, pogoni ga Croteamov vlastiti engine i čini se kako su našli svoju uspješnu franšizu. Kanta humora, šleper akcije i imate mušterije sa osmjehom na licu. Ono što sam očekivao je Serious Sam 3 sa drugim podnaslovom, samostalnu ekspanziju ili neki poveći DLC, jer je još prerano za punokrvni nastavak sa brojem 4. Ono što nisam očekivao je The Talos Principle, metafizičku egzistencijalnu meditaciju u obliku logičke igre iz prvog lica. A taman san pomislio da me više ništa ne može iznenaditi.
Ja sam Gospodin, Bog tvoj, nemaj drugih bogova uz mene!
The Talos Principle su pisali Tom Jubert, odgovoran za frustrirajuće genijalan Faster Than Light i dragulj među logičkim platformerima The Swapper, te Jonas Kyratzes (Infinite Ocean). Činjenica da su doveli talentirane pisce na ovaj projekt, daje do znanja da ovaj put Croteam posvetio poprilično pažnje priči i naraciji.
Igru počinjete u vrtu koji je školski primjer antike. Glas koji prvi čujete je Elohim (hebrejska riječ za jednog ili više bogova), koji vam se predstavlja kao stvaratelj, a pošto su čudni putevi gospodnji, ovaj bog želi da rješavate zagonetke. Svako ko je čuo priču o Abrahamu, zna da rješavanje zagonetki spada u prilično bezazlene zahtjeve od božanstava.
Portal je započeo sa uvođenjem naracije u logičke igre, pojačavajuči izazove sa smislenom pričom, ali od Portalove manifestacije nitko nije malo produbio ovaj koncept. The Talos Principle diže to na višu razinu. Ne samo da ćete se naći u zbunjujućoj situaciji pred zagonetkom, nego ćete se naći i zbunjeni na egzistencijalnoj razini. Tko sam ja, tko je ovaj Elohim kojeg slušam kao neka ovca, samo su neka od pitanja koje će vam prolaziti kroz glavu, dok pokušavate otvoriti vrata u sljedeći dio igre.
Tokom cijele igre imat ćete osjećaj da nešto nije u redu, preispitivati sebe i svoga boga koji naglašava da se klonite visokog tornja koji zlokobno nadvisuje prostor u kojem se igra odvija. Kad naletite do prvog računalnog terminala, u prvi plan vam ulaze robotske ruke, a ako kao ja niste gledali promotivne materijale i istraživali samu igru prije nego je zaigrate (ovo je prednost situacije u kojoj vam Croteam ustupi igru i ne morate vagati isplativost davanja vaših teško zarađenih ili užicanih para), naći ćete se prilično iznenađeni.
Ne izusti imena Gospodina, Boga svoga, uzalud!
Igra polako uvodi nove mehanike u svoj sustav zagonetki i ovo je savršeno dozirano. Iako zagonetke postaju sve teže i teže, tempo kojima se kopliciraju je idealan. Osjećat ćete se kao da napredujete s igrom. Tako ćete koristiti uređaje koji ometaju rad smrtonosnih zamki koje prijete na svakom koraku, kristale koji usmjeruju lasere i uređaje za snimanje koji će vam dati priliku da kooperativno sami sa sobom rješavate zagonetke. Cijelo vrijeme ćete imati osjećaj da vas igra ohrabruje da sve njezine alate kombinirate i budete kreativni, a ne da vas ograničava kako to imaju običaj mnogi moderni naslovi.
Za svaku zagonetku koju riješite dobit ćete jedan sigil, koji izgleda kao naobičniji komad iz Tetrisa, nešto s čime smo svi već intimno upoznati. Kad skupite sve potrebne komade, biti će potrebno da ih iskombinirate i time otvorite prolaz u sljedeći dio igre, gdje vas očekuje novi dijapazon zagonetki i trenutaka gdje ćete stajati sa velikim upitnikom iznad glave.
Zagonetke nikad ne dolaze do razine da vas izmore i natjeraju da odustanete, nego uvijek koketiraju s tom granicom, stvarajući u svakom trenutku savršen balans između nemogućeg i izazovnog. Ovo je dokaz da iako Croteam preferira maničnu akciju u svojim naslovima, nešto što i nije potrebno pretjerano balansirati, sposobni su i za balansirano iskustvo virtualne zabave.
Cijelo to igranje sa raznim uređajima prekidaju trenutci kad naletite na računalne terminale. Ovdje imate priliku pristupiti administraciji sustava i započeti dijalog sa entitetom koji vam govori da ne slušate Elohima. I ovo je još jedan trenutak gdje igra podiže filozofska pitanja, tjerajući vas da sumnjate u svog stvaraoca, poput Sotone prerušenog u zmiju pokušavajući vas istjerati iz raja u kojem ste stvoreni.
Ne poželi nikakve tuđe stvari!
Ili kako je primjerenije za jednu igru, ne poželi bolje grafike iz drugih igara. Na sreću vaše već dovoljno grešne duše i nećete. Sve teksture u igru su fotorealistične, podebljane sa normal mappingom i još ponekim trikom koji se krije ispod haube Croteamovog vlastitog enginea. Na trenutke, pogotovo ako ne gledate pozorno, igra će se više činiti kao stvarnost, a ne kao projekcija trodimenzionalnih modela na dvodimenzionalni zaslon vašeg računala. Vodilo se računa i o detaljima, tako će se voda mreškati kad u nju zakoračite. Suptilne animacije vegetacije će vam dati iluziju živog svijeta u kojem se nalazite, iako u igri nema nikakve druge živine osim vas.
Za razliku od Portala gdje smo uglavnom u zatvorenim prostorima Aperture laboratorija, ova igra se uglavnom odvija pod otvorenim nebom. Ovo stvara iluziju da se nalazite u nekom velikom svijetu i nikad se ne osjećate zatočeni prostorima koje morate rješiti za napredovati.
Igru započinjete u antičkom vrtu, ali isto tako ćete posjetiti i prostore u stilu drevnog Egipta, kao i gotičke srednjovjekovne interijere. Zlobnici bi mogli reći da su dosta resursa iskoristili od Serious Sama, ali njima jedino što mogu reći je da zašute. Jedna od prednosti trodimenzionalnih objekata je da ih možete koristiti više od jednom. Ova raznolikost arhitekture lokacija ne dopušta da vam igra dosadi svojim vizualima, što je čest problem modernih igara kad već na trećini igre vidite sve što ima biti viđeno.
Zvukovi i glazba su pomno odabrani, te doprinose atmosferi same igre. Cvrkut ptica pojačava osjećaj da se nalazite u živom svijetu, iako ih nikad ne vidite. Od gregorijanskog korala na uvodnom meniju igre do suptilne ambijentalne glazbe koja prati vaše mozganje i rješavanje zagonetki, svaka nota je je na svom mjestu i u službi iskustva same igre.
Ne reci lažna svjedočanstva!
Kad sam poznanicima spomenuo da recenziram igru hrvatskog razvojnog tima, pitali su me hoću li biti blaži. Moj odgovor je bio: “Naravno, hrvatstvo je u pitanju!”. Ali mislim da Croteam zaslužuje da budem maksimalno objektivan. Jer ono što su postigli je vrijedno gromoglasnog pljeska. Nakon akcijske sprdačine u maniri najboljih naivnih akcijskih filmova osamdesetih i devedesetih godina prošlog stoljeća, izašli su iz svoje zone komfora i probali napraviti nešto novo. Čak i da nisu uspjeli, to je potez vrijedan hvale, a itekako su uspjeli.
Igrate kao robot koji je unutar računalnog programa. Ovo zvuči više kao sinopsis nekog japanskog animea, nego radnja igre iz prvog lica. A kao i taj jedan anime, ovo je metafizička meditacija o svrsi, religiji i onom nečem neuhvatljivom šta nas čini ljudskim bićima. Kako bi jedan moj frend rekao, ova igra mi škaklja mozak iznutra. Ne samo da vas izaziva na logičkoj razini, nego čini to i na metafizičkoj razini postavljajući prava pitanja na pravi način.
Sve u ovoj igri je promišljeno. Od velikih do malih stvari. Krajnji rezultat se čini kao dijete ljubavi, a ne kao proizvod namijenjen monetarnoj prostituciji. Croteam kao da je ponovo našao strasti za izradu igara, a usput dokazao da ima dovoljno iskustva i vještine da odradi nevjerojatan posao. Ne kažem da Serious Sam nije izuzetan naslov u svojoj kategoriji, ali ovo je ipak nešto na potpuno novoj razini. Nadam se da će u pauzi između svoje već uspješne franšize naći vremena za ovakve uzlete u nepoznato.
Zgrabi svoj primjerak igre!!!
GoodGame.hr uvijek misli na svoje čitatelje, pa samo u suradnji s Croteamom osigurali i tri primjerka igre The Talos Principle, koje ćemo podijeliti s vama. Što trebate učiniti kako biste sudjelovali u nagradnoj igri? Zadatak je veoma jednostavan – u komentaru ispod recenzije napišite ime igre, zahvaljujući kojoj je Croteam stekao svjetsku slavu. Nagradna igra traje do ponedjeljka u 09:00, kada ćemo metodom slučajnog odabira proglasiti sretne dobitnike. Sretno svima!
Leave a Comment