INFO BOX
- DEVELOPER: Whoopee Camp
- PUBLISHER: MonkeyPaw Games
- PLATFORME: PSone, PS3
- ŽANR: Stealth Avantura
- DATUM IZLASKA: 19. lipanj 2012.
- PLATFORMA NA KOJOJ JE IGRA TESTIRANA: PS3
Prvi puta sam Tombija upoznao tijekom igranja PlayStation One demo diska. Vizualno me je osvojio. Grafički stil mi se jako svidio i prvo što mi je upalo u oko tijekom pokretanja igre bila je Tombijeva pinky frizura. Glavni negativci su posebno zanimljivi zato što oni nisu ljudi ili čudovišta već su zle Koma svinje. U mojim očima igra je postala nešto najsavršenije što postoji. Legenda je rođena…
Početkom petoga mjeseca MonkeyPaw Games je objavio vijest kako će Tombi izaći na US i EURO PSN-u. Navedena informacija prilično me je obradovala. Tomba! je na japanskome PSN-u objavljen početkom lipnja 2011. godine, a izlazak igre na Zapadu bio je otežan zbog problema sa licencom. Srećom, MonkeyPaw je izveo čudo i dogovorio se sa SCEJ-om i Fujiwara-sanom. Od objave vijesti do izlaska igre na PSN-u je prošlo skoro pa mjesec dana. Bilo mi je to najdužih mjesec dana u životu(malo je za reći da sam fan ove igre, očito). Noćima sam sanjao kako prelazim Tombija, vesela muzika mi se vrtjela u glavi prije spavanja i posvuda sam viđao praščiće. I tako nakon nekoliko tjedana mučenja napokon je došao 19.lipnja.
Naime, toga dana Tombi je postao dostupan na američkome PSN-u. S obzirom na to da je objavljena NTSC U verzija, glavni lik ima svoje originalno japansko ime Tomba, a ostale stvari u igri su iste kao u PAL verziji. S velikom radošću sam upalio PSN i kupio igru. Nakon što je završio download, avantura je mogla ponovno započeti.
Neka pati koga smeta, Hrvatska je prvak svijeta
Ore! Tomba u Japanu je izašao u prosincu 1997. godine, a na ljeto sljedeće godine igra izlazi u Europi. Ukoliko vas hvata nostalgija za sretnijim vremenima, igranje Tombija je način na koji ćete se vratiti u prošlost. Prije nešto počnete čitati ovu recenziju, na trenutak zatvorite oči i zamislite si u glavi kako se nalazite u 1998. godini. Ponovno ste mladi i bezbrižni. Sretni ste zbog trećega mjesta u Francuskoj i proklinjete Thurama što je uspio zabiti ona dva nesretna gola. Maštate što bi bilo u finalu Hrvatska – Brazil. U slobodno vrijeme uživate u igranju PlayStation konzole koju ste kupili za 1400 kn. Kao tipičan hrvatski vlasnik konzole ugradili ste čip u njega jer vam je isplativije kupovati piratske videoigre negoli preskupe originale. Svaki mjesec veselo trčite na kiosk i kupujete najbolji hrvatski časopis za videoigre GoodGame. On vas na svojih 80 stranica izvještava o najnovijim zbivanje iz svijeta videoigara. Cijena mu je prihvatljiva (iznosi 18 kn), a kvaliteta mu je na vrhunskom nivou. GG je multiplatformski časopis koji recenzira PC, Amiga, PlayStation i N64 igre. Sretni ste zato što su vam objavili pismo u prošlome broju i hvalili ste se s time svim živima i neživima. Upravo ste došli do kioska i pažnju vam je privukla naslovnica novoga devetoga broja. Na naslovnici se nalazi slika praščića i nekoga čovječuljka s ružičastom kosom. Puni adrenalina dajete novac teti na kiosku i uzimate novi broj. Zanima vas koja je to igra što je na naslovnici. Uvodne riječi glavnoga urednika u kojima je objavio kako će se uskoro pokrenuti GoodGame web stranica preskačete jer pošto kod kuće nemate računalo ionako nemate od toga koristi. Brzo prelistate sadržaj i odmah okrećete stranicu gdje je Tombi recenzija. Igra je recenzirana na 2 stranice i brzi pogled na konačnu ocjenu vas je šokirao. Tombi! je dobio nevjerojatnih 9 od 10. Pitate se da li je normalan ovaj Perušić? Pa zar je moguće u 1998. godini da 2D igra i to još za PlayStation dobije devetku? Ma nije moguće, to mora da je neka greška. Ukoliko nije riječ o pogrešci, tada će najvjerojatnije gnjevni čitatelji redakciju zasuti sa ljutim pismima u kojima će kritizirati autora recenzije. Za svaki slučaj odlučujete pročitati recenziju, ipak je igra dobila mjesto na naslovnici. S dozom velikoga opreza ste pročitali cijelu recenziju i u glavi vam je iznenada proradio kliker. Odlučili ste kako ćete istoga dana telefonski nazvati lokalnoga gusara i naručiti si prženoga Tombija.
Sada je vrijeme da ustanete i pogledate na kalendar. Brojke ne lažu. Kalendar pokazuje da je 1998. godina. Čestitam, pomoću mentalne snage uspjeli ste otputovati u prošlost. Vrijeme je za specijalnu Tombi! recenziju!
Kako najlakše opisati igru? Tombi je čudnovati hibrid 2D avanture s RPG elementima. Svijetom u kojem Tombi živi vladaju praščići na čelu sa 7 Zlih Svinja. Vaša avantura započinje slučajno. Prasci odmah na početku igre Tombiju ukradu zlatnu narukvicu i vaš cilj je vratiti ju natrag. Tombi je avantura. Uvodna anime sekvenca je vrhunski napravljena i lijepo vas uvodi u priču. Ostale CGI cut scene koje su pojavljuju tijekom igranja su dodatak koji obogaćuje igru. Njih je nažalost malo, ali su zato odlično napravljene i pojavljuju se na ključnim mjestima u igri.
Prvu stvar koju ćete otkriti u igri je postojanje AP bodova. Skakanjem na prasce i ostale neprijatelje i rješavanjem misija (ukupno ih ima 130!) osvajaju se navedeni bodovi koji služe za otključavanje AP kutija. U njima se nalaze različiti itemi koji će vam pomoći u prelasku igre.
Misije se dijele na glavne i dodatne. Ako želite maksimalno uživati nemojte odmah rješavati glavnu priču već se pozabavite istraživanjem. Brojne misije su zanimljive i bilo bi šteta ako biste ih propustili. Tijekom vaše epske avanture pronalaziti ćete brojne predmete koji će vam pomoći u napredovanju. Primjerice, hlače koje imate na početku moguće je zamijeniti drugima koja donose posebne sposobnosti (veći skok i brže trčanje). Ista stvar vrijedi i za oružja. Osnovno oružje vam je blackjack, a kasnije ćete moći koristiti bumerang. Iako imate oružje, njime ne možete ubiti svinjice već ih možete samo onesvijestiti. Ključna stvar u pobjedi protiv brojnijeg neprijatelja je precizan skok na njih i odbacivanje u zrak.
Prilikom istraživanja u škrinjama ili na tajnim mjestima pronalaziti ćete razne iteme. Ulaskom u meni je moguće pregledavati predmete koje imate i stavljati ih na sebe ili ih iskoristiti. Tijekom svoje avanture Tombi će naučiti razne vještine pomoću kojih ćete moći otići na prethodno nedostupne lokacije.
Podsjeća li vas ovo na Zelda serijal? Zagonetke su dobrodošle i zanimljiv su bonus. Bez njih bi igra bila jednostavna 2D arkada. One nisu toliko preteške, a poneke zahtijevaju određeno vrijeme i mozganje. Ako ste početnik navedene zagonetke će vam produžiti trajanje igre. Prva zagonetka koja se pojavljuje u igri povezana je s gustom maglom. Magla će se iznenada pojaviti i zablokirati vam put. Kako riješiti problem? Stvar je jako jednostavna. Potrebno je pokupiti tornado koji se nalazi u poštanskome sandučiću i zatim morate doći do djela gdje vam magla blokira prolaz. Ulaskom u meni iskoristite tornado i voilà – nakon kratke cut scene magle više nema i sada slobodno možete preskočiti rijeku i nastaviti daljnje igranje. Na početku avanture imate 4 HP-a i 2 života. Ako smatrate da vam je to malo, ne morate se brinuti. Sukladno s vašim napretkom u igri i većim brojem AP-a pronalaziti ćete i dobivati nove živote. HP se pak nadograđuje pronalaskom vitality max + 1.
HINT: Ako tijekom igre pronađete posebne dragulje i ispunite uvjete za njihovo korištenje na raspolaganju ćete imati specijalne moći. Vatra, voda i vjetar su ključne riječi.
Po šumama i gorama
Pri vašem prvom ulaskom na mapu otkrivate da se nalazite u Village Of All Beginnings i tek ste na početku jedne velike avanture. Cijeli kontinent je jedno ogromno područje koja samo čega da ga istražite. Lokacije kojima prolazite detaljno su napravljene i imaju unikatan pečat. Glazbena podloga koja vas prati je odlična i podsjeća nas na zlatno 16-bitno razdoblje RPG igara. Zanimljivo je kako vas igra svakom novom lokacijom sve više i više iznenađuje. Iako su lijepa, područja su jako opasna jer su ispunjenja sa brojnim neprijateljima. Jedina mjesta gdje vlada predah od borbe su sela. Naravno u igri postoje i poneke mirnije lokacije. Svako područje je prekrasno napravljeno i zadivljujuće. Unatoč tome što je s današnjeg stajališta grafika prilično arhaična, impresionirati će vas izgled sela, šume, planine, džungle i ostalih lokacija koje ćete posjetiti tijekom avanture. Veliko iznenađenje ćete doživjeti ulaskom u selo – u njemu možete hodati u svim smjerovima.
Razgovor s likovima je napravljen u tipičnom RPG stilu. Prilikom lutanja selom ili bilo kojom drugom lokacijom susretati ćete brojne žitelje željne razgovora. Normalnim pritiskom na tipku započet ćete razgovor s njima. NPC-ovi će vam dati određeni hint, zadati vam misiju ili ćete otkriti pokoju informaciju više o svijetu oko sebe. Ključna stvar u igri je istraživanje, istraživanje i samo istraživanje. Naime istraživanjem i otkrivanjem dodatnih stvari olakšavate si igru. Tombi je prepun raznih sitnica i trikova kojih vam olakšavaju prelaženje, no najbolje je da ih sami otkrijete.
HINT: Ako ste razvili Tombija na maksimalni level na kraju igre tada će vam zadnja borba biti prelagana. Naime posljednji šef vas svojim napadima neće moći raniti.
Od predmeta koji vam pomažu najkorisniji su ključevi pomoću kojih otključavate škrinjice. Kao u svakome RPG-u jako puno škrinja je razbacano diljem igre i samo čekaju na vas da ih otključate. Od ostalih itema na početku na početku igre, Charity wings su jako korisna stvar jer služe za teleportiranje na lokacije gdje ste već bili. Ako vam se ne da šetati krila su idealna za vas ali njihov broj je ograničen. Ako ste loši u borbi i stalno vas ozljeđuju i imate malo energije, ne morate očajavati. Energija se može obnoviti na više načina. Prvi način je ubiranjem voća a drugi je putem Lunch Boxa. Također, razgovor sa određenim NPC-ovima obnovit će vam energiju.
Oink! Oink! Oink!
Borbe sa šefovima se jako razlikuju u odnosu na druge 2D igre. Naime, vaš cilj nije ubiti šefove već ih je potrebno zatočiti u vreću. Svaka borba se odvija na posebnom stageu. Preduvjet za borbu protiv šefova ostvaruje se pronalaženjem odgovarajućih vreća. One su razbacane diljem cijeloga kontinenta. Ne morate se brinuti jer vreće nije teško skupiti. Ima ih samo 7. Nakon što pokupite vreće morati ćete pronaći mjesto gdje dotična svinja obitava i zatim ćete ju neplanirano posjetiti.
I to je igra?
Neke stvari, detalje i trikove u ovoj recenziji namjerno nisam otkrio. U igri postoji hrpa stvari koje obogaćuju gameplay i produbljuju iskustvo igranja, a na vama kao igraču je da ih sami otkrijete. Siguran sam da će vam njihovo otkrivanje biti lijepo iznenađenje.
Jedina zamjerka koja postoji u Tombiju je nedostatak mini – igara. Točnije postoji jedna jedina mini – igra i stvarno je šteta što ih nema više.
Kolika je trajnost igre? Kada sam prvi puta u životu igrao Tombija trebalo mi je 10-tak sati za prelazak. Ako ste iskusan igrač tada je prosjek oko 6 – 8 sati. Najbrže što sam završio čistu igru (bez dodatnih misija) je bilo 1 sat i 52 minute. Tombi kao RPG je poseban i zanimljiv. Ako ste ljubitelj 2D grafike i RPG igara tada je Tombi idealna stvar za vas.
Svidjela vam se ova recenzija? Što još čekate? Vrijeme je da odigrate ovaj dragulj. Vjerujte mi, nećete pogriješiti. Cijena igre na američkome PSN-u je niska i ona iznosi samo 9.99 USD-a (cca 60 kn).
Prelijep je osjećaj igrati Tombija pomoću PlayStation 3 joypada, lijepo je ponovno uživati u igri nakon dugog vremena. Nažalost, trenutno je nepoznato kada će se igra pojaviti na europskome PlayStation Networku. Ako Tomba ostvari dobre prodajne rezultate na američkome PSN-u, velika je vjerojatnost da će se u bliskoj budućnosti pojaviti na euro PSN-u. Ako prodaja bude zadovoljavajuća, Tombi 2 bi se također mogao pojaviti na PSN-u. Mi smo svoj digitalni primjerak igre kupili i nismo požalili. Ukoliko financijski rezultat bude zadovoljavajući u bliskoj budućnosti bi se mogli pojaviti HD remakeovi oba dvije igre i eventualno postoji nada za pojavljivanje Tombi! 3 igre.
Za ultimativno gaming iskustvo najbolje bi bilo igru proći bez ikakvih prohoda. Jednostavno jubito i gejmfeks ubijaju onaj osjećaj igranja kakav je postojao prije 10-tak + godina. Bilo je to vrijeme prije masovne popularizacije interneta u Hrvatskoj i prohode igara smo čitali u časopisima. Predobar je bio osjećaj kada smo zapeli u igri i nakon nekoliko sati sami riješili problem. Danas je nažalost nestalo te čarolije i reizdanja klasičnih igara sjajan su fix za nas nostalgičare.
Iako ima svojih mana, Tombi je uz Castlevaniu: Symphony of the Night najbolja 2D avanturističko-platformska igra na PlayStationu. Ako ste ljubitelj 2D igara, SNESolike grafike i RPG-a tada ne bi smjeli propusti priliku da zaigrate ovu zanimljivu igru.
Postoji i nastavak!
Svidio vam se opis Tombi igre? Htjeli bi više? Iako Tombi! 2 nije dostupan na US ili EU PSN-u (JP PSN ga u ponudi ima od 2011. godine) svejedno vam donosimo mini opis igre. Razvoj dvojke je trajao više od 1 godine i igra je trebala postati uspješna. Nažalost, gameri nisu prepoznali njenu kvalitetu i broj prodanih primjeraka je bio mizeran. Tombi! 2 u Europi je izašao 20. lipnja 2000. godine. Kada sam prvi puta odigrao Tombija sa radošću sam razmišljao kakav bi nastavak mogao biti. Očekivao sam igru s prekrasnom 2D grafikom dvostruko duže trajnosti i puno novosti. Ono što sam dobio bilo je teško razočaranje!
Prvi zaključak prilikom igranja je taj kako je u odnosu na prvu igru Tombi! 2 puno lošiji. Jedna od stvari koja će odbiti okorjele ljubitelje SNESolike grafike je promjena grafičkoga stila. Umjesto prekrasne 2D grafike dobili smo „ružnjikavi“ 2.5D grafički prikaz. Iako grafika u igri nije loša, jednostavno sa novim prikazom nestao je djelić one dobre atmosfere. 3D praščići iako simpatični bolje su izgledali u starome ruhu.
Pametni ljudi kažu: „If it ain’t broke, don’t fix it“ i u potpunosti su u pravu. Grafika je jedina doživjela svoj revamp, a ostale stvari su iste kao u originalnoj igri. Kompletna game mehanika je u potpunosti nepromijenjena u odnosu na original. AP-i su prisutni i njihova uloga je ostala ista. Skakutanje na praščiće je i dalje zabavno. Praščići su doživjeli malu vizualnu promjenu i sada su postali ljubičasti i dobili su mala krilca. Glavni razlog Tombijeve nove avanture je otmica njegove prijateljice iz djetinjstva zvane Tabby. Zločesti pajceki su je oteli i vaš cilj ju je pronaći i spasiti. Trajnost vaše avanture je standardna (8 – 10 sati). U igri se pojavljuju poznati likovi iz jedinice + poneki novi. Boss borbe su bazirane na istom principu kao u prvome dijelu. Sveukupno postoje 133 zadatka, a ako na memory cardu imate posljednju save poziciju iz prve igre tada ćete otključati 4 dodatne misije. Broj oružja je povećan i po prvi puta tijekom svoje avanture Tombi će moći koristiti magiju. Tijekom avanture Tombi će pronaći specijalna odijela koje će mu donijeti posebne moći. Brojne misije koje ćemo obavljati tijekom prelaska igre su zanimljive. Jedna stvar je posebno dobra, a to je veći broj mini-igara. Ako volite 3D grafiku tada ćete uživati u ljepoti brojnih lokacija kroz koje ćete prolaziti. Kao veteranu prvoga dijela vrijeme prilagodbe mi je bilo kratko i igra vas jedino može zbuniti ako ste prvi puta zakoračili u Tombijev svijet. No dobro, dosta je bilo o pozitivnim stranama, vrijeme je da progovorimo i o negativnim stranama igre.
Nažalost moguće je. Mnoge stvari u igri će iživcirati gamere. Prva stvar koja je iritantna su 3D sela i rotiranje kamere u njima. Umjesto lijepih statičnih 2D sela dobili smo zbunjujuća 3D sela. Rotiranje kamere u RPG igrama je zbunjujuće iskustvo, a najveći razlog zbog kojega ga mrzimo je taj što sela i gradovi imaju hrpu kući i potrebno je zapamtiti gdje se što nalazi. Jednostavnije je lutati u statičnim 2D selima. Grafička promjena u 2.5D stil jednostavno ne odgovara igri i da se u njoj ne pojavljuju svinje zapitali bi se koju mi to igru prelazimo.
Prekrasne anime animacije su izbačena i umjesto njih imamo CGI. Osim grafike još jedna stvar je doživjela promjenu i to nagore.Svijet u kojem se krećemo jednostavno nije povezana cjelina kao što je bio u originalnoj igri. Iako je zamišljeno da se radnja odvija na cjelovitoj world mapi, povezanost lokacija je slabija karika. U prvome dijelu lokacije su bile logički povezane i kada smo se kretali po njima imali smo dojam kako je svijet igre stvaran. U dvojci ta iluzija je nestala. Jednostavno između svake nove lokacije postoji tunel i ulaskom u njega aktivira se loading i nakon par sekundi pojavimo se na drugoj strani. Zar je zbilja bilo teško u 3D igru ubaciti normalnije povezan game world?
Težina igre je nažalost olakšana, naime izbačeni su životi i postavljen je neograničen broj continuea. Neiskusni igrači će pozdraviti ovu novost kao dobrodošlu, no ipak nama starijima gamerima izazov u prelaženju igre je važniji. Ne želimo šetnju parkom već se želimo pomučiti u dostizanju konačnoga cilja.
Iako su ove stvari sitnice, mnogima zagorčavaju život i prilikom igranja znaju izbaciti čovjeka iz takta. Najgore što se može dogoditi je igranje Tombi! 2 igre samo radi igranja, a ne radi zabave! Ako vam se to dogodi, tada vam je najbolje da ugasite PlayStation, izvadite CD i ponovno počnete prvu Tombi! igru prelaziti.
Dragi čitatelji vjerojatno ste zbunjeni s ovim opisom koji zrači s negativnošću i pitate se da li igrati Tombi! 2 ili ne. Nemojte da vas on zavara. Tombi! 2 je izuzetno kvalitetna igra i ako ste ljubitelj avantura i RPG-a tada obvezno nabavite igru. Vjerujte mi, nećete se razočarati.
Glavni razlog zašto mi se igra nije svidjela je promjena grafičkoga stila i nedostatak atmosfere u odnosu na prvi dio. Razlika između 2 igre je slična kao razlika između Alundre i Alundre 2. Prva Alundra je imala prekrasnu 2D grafiku, odlične zagonetke i bila je najbliža PlayStation igra slična The Legend of Zelda serijalu. Par godina poslije pojavila se Alundra 2 koja je donijela 3D grafiku i totalno upropastila sve ono dobro što je bilo izgrađeno u prvoj igri. Jednostavno kada sam igrao igru nisam se mogao prisiliti da uživam u njoj. Za razliku od Tombija kojega sam prešao 10-tak puta, dvojku sam prešao samo 2 puta.
Pogledajte slike iz igre, gameplay video isječke i dobro razmislite da li želite ili ne želite nabaviti igru. Ako ste ljubitelj 2D SNESolike grafike i old skul gameplaya Tombi! 2 će vam biti grafički premoderna igra i jednostavno ćete se razočarati, s druge strane ako ste ljubitelj 2.5D / 3D grafičkoga stila igra će vam pružiti veliku količinu zabave.
Za kraj evo par zanimljivosti:
– Tombijev otac je Tokuro Fujiwara (zaslužan za Ghost N Goblins i Megaman serijal)
– Tombi je bio među prvim PlayStation igrama koja je koje su koristile vibraciju
– danas je cijena original diska jako skupa i na eBayu se kreće u intervalu od 900 do 1800 kuna (po savršeno sačuvanome primjerku)
– Alberto Tomba je glavni krivac za promjenu imena igre u Europi
– 2000. godine je izašao Tombi! 2
– iako su oba nastavka hvaljeni od kritike, igrači nažalost nisu prepoznali kvalitetu tj. igre se nisu prodale u velikom broju primjeraka i nedugo nakon izlaska drugoga djela Whoopee Camp je prestao s radom
– navodno je Whoopee Camp započeo rad na trećoj igri koja je trebala izaći za PlayStation 2 – nažalost Tomba!/Tombi! 3 nikada nije ugledao svijetlo dana
Leave a Comment