Sedam godina je prošlo od Fallouta 3, prvog Fallouta kojeg je izradila Bethesda. Od Fallouta 2 je prošlo više nego bi mnogo nas htjelo, a od Fallouta 1 neću ni reći da ne padnem u depresiju. No da se vratimo u danas, ono što nam donosi 2015. je najava Fallouta 4 i po svemu sudeći njegov izlazak (10.studenoga 2015.godine). Kako bi se pripremili i dodatno ugrijali za novi nastavak legendarnog serijala kojeg mnogi jako vole, pripremljena je mala retrospektiva koja će pokušati dati kontekst za neke subjektivne strahove autora, kao i nadanja koja se odnose na (već sada) veliki Fallout 4.
ŠTO SVE NE VOLIM
Osobno, osjećaji su mi pomiješani. Novi Fallout sam po sebi, naravno, izaziva na prvu oduševljenje kakvo se rijetko desi u gamingu. Kada se radi o Bethesdi osjećaji su na prvu slični … ali … Kombinacija Fallouta i Bethesde se za sada pokazala više nego problematičnom. Ovdje se dakako radi o osobnom mišljenju s kojim se mnogi neće složiti, ali oni nemaju pojma te ću samo reći “Fallout: New Vegas”. Da ne stane samo na ovome razložiti ću malo svoje strahove i stavove, naravno, ne osuđujući odmah Fallout 4 prije nego je uopće izašao. Štoviše, za Bethesdu i Fallout me ne vežu samo i isključivo strahovi, ima tu i odličnih mogućnosti i pretpostavki temeljenih na do sada viđenom u Elder Scrollsima, njihovoj uvjerljivo najboljoj franšizi. Međutim, izvor iz kojeg dolazi moj optimizam je isti iz kojeg dolaze i moje sumnje i strahovi.
Za početak osvrnuti ću se na Fallout 3 koji je, unatoč tome što je bio solidna igra, zapravo uvjerljivo najslabija karika u franšizi. Bethesda je u Fallout krenula stopama Elder Scrollsa što se vidi na mnogo mjesta, što je dobro, ali i loše. Prvi put kada sam vidio Fallout 3 misao mi je bila “Hej, vidi, Oblivion with guns”. OK, Oblivion je u svoje vrijeme bio FANTASTIČNA igra na kojoj sam kao i mnogi drugi potrošio stotine sati igranja i blago ugrozio svoje školovanje, ali transformacija Fallouta u Oblivion with Guns nije bila baš najsretnija stvar i tu ne mislim na grafiku. Izlaskom Skyrima i modova za Skyrim ti problemi su postali još očitiji, a povratak na igranje Fallouta 2 su ga gotovo ubili. Fallout New Vegas je bio na kraju metak u čelo, čin milosrđa i iskupljivanja koje je još ostavilo cijeli serijal na životu.
O čemu se konkretno radi: Fallout 3 je PUST .. i tu ne mislim ”Wasteland pust” nego ”prokleto pust” … cijeli svijet je zlokobno pust do razine nesuvislosti tako da su i naseljena mjesta (ono malo, malo, malo što ih ima) bila apsurdno nesuvisla, njihovo postojanje je bilo nelogično i nedovoljno i sam svijet nije imao – života. Jednostavno se nije osjetio život, društveni sustav, zapravo ništa vam nije govorilo kako su zaboga ti ljudi koji tamo žive uopće preživjeli tjedan. Raidera i mutanata je bilo koš i, zapravo, iritantno previše naspram ostale populacije. Fallout 2 nema tih problema, imate karavane, odnose među naseljima, politiku, frakcije između kojih se vrši interakcija, civilizaciju koja doduše živi u ruševinama prave civilizacije ali i dalje je to bila civilizacija … Fallout 3 ima par šupa koje nekim čudom nisu izbrisane od 4 mutanta ili 5 – 6 raidera. Tri naselja koja ne upadaju u tu kategoriju nemaju nikakav doticaj. Tu pustoš koju uporno gura Bethesda u potpunosti su ogolili modovi za Skyrim, a i Fallout New Vegas im je zalijepio dobru šamarčinu iako ni on nije savršen.
Nadalje, glavni junak/inja dakako opet spašava svijet (Elder Scrolls, anyone?). OK, tema je pitku vodu pa ima smisla, ali i to je obavljeno kroz main quest podosta loše, ne baš maštovito i naravno – kratko. Istina je da su u svim drugim Falloutima glavni junak/inja isto bili “spasitelji”, ali njihovo djelovanje je bilo u okviru realnog, spašavali su zajednicu iz koje su potekli te usput “napravili i nešto više”, što je sasvim plauzibilan slijed događaja. Tako da Bethesdin Fallout poprilično kaska za njima te izgleda zaista neuvjerljivo. Neki će reći ”krive su konzole” na koje se Bethesda snažno okreće i sa Elderima te je u Falloutu našla drugu franšizu s kojom će cikličkim izlascima dizati ogroman novac, ali ne bih okrivio isključivo konzole (koje istina jesu faktor) jer na konzolama ima zaista dobrih igara s odličnim pričama. Nazvao bih to jednostavno Bethesdinom rak ranom koju su razvili paralelno s napretkom u grafici. Veliki je problem što zapravo Bethesdine igre izgledaju nedovršeno, kao da im u nekom trenutku pukne film pa izdaju igru 6 mjeseci prije nego bi trebali pa eto ”moderi spašavajte nam guzice”.
Loše razrađene dobre ideje su posebna priča. Navesti ću samo radio koji je uveden u Falloutu 3, fantastična ideja koja povećava immersion odličnom muzikom i radijskim voditeljem. Fallout 3 je tu ubacio odličnu ideju i, dakako, uspio ju osakatiti. Sam po sebi radio u F3 nije bio loš, ali tu ponovo dolazi New Vegas koji udara Bethesdi još jednu šamarčinu. Naime,u F3 radijski voditelj govori samo o glavnom junaku, spasitelju,mesiji, geniju bla bla bla … totalno adolescentski napumpava ego wannabe vel’kog junaka. New Vegas s druge strane prati vaš rad, ali kroz događaje ovisno kako ste riješili quest i ne stavlja vas u prvi plan već prati događaje – neusporedivo bolje i pametnije i, da ne kažem, realnije. Takvih primjera ima na pretek.
A SAD MALO O FALLOUTU 4
No, da ne ostanemo samo na kritici i plakanju o “boljoj prošlosti”, osvrnuo bi se sada na budućnost i mogućnosti koje se otvaraju sa Falloutom 4. Ono što se dalo naslutiti iz trailera je to da je protagonist/kinja ponovo “Vault Dweller”, što je OK i očekivano s obzirom da Bethesda i u Elderima ima uvijek istu genezu protagonista/kinje. To je neka vrsta zaštitnog znaka koja nije loša (iako malo ograničava), međutim u dugoročnoj priči je to vjerovatno važno jer sam sustav Vaultova je očito iznimno bitan (još ne znamo točno kako u potpunosti iako ima tragova- Dwemeri.. anyone?). Ono što se također direktno vidi je Brotherhood of Steel power armor i drage nam gun crazy izolacioniste ćemo vidjeti i ovdje (jej!) što je dobar znak jer je njihova priča jedna od bolje razrađenih u cijelom univerzumu. Vertibirdi aka cool helikopteri također će napokon biti u igri i izgleda da je Bethesda napokon odlučila ubaciti ih kao nešto što ćemo moći koristiti. Napokon! S obzirom da smo u Skyrimu mogli jahati “a motherfriggin’ dragona” za očekivati je bilo da će se i u Falloutu moći letjeti. Mjesto radnje je Boston i okolica, dakle ostajemo na istočnoj obali. Oko toga imam podijeljeno mišljenje jer to nam govori o potpunom odmaku od F1 i F2 na simboličkoj osnovi manifestiranoj kroz prostor. Zapadna obala je dosta obrađena pa mogu to nekako i progutati ako to dugoročno ima nekog smisla, ali ako je samo u svrhu nedostatka mašte za nastaviti na odlično razrađenu Zapadnu obalu onda nisam sretan. Sam trailer je kombinacija vremena prije pada bombi i nakon njih što je možda hint o main questu koji će se možda ”vrtiti” oko restauracije civilizacije na nekoj većoj skali? Nije nemoguće i bilo bi u skladu sa Bethesdinim kompleksom mesije, što bi u ovom slučaju i funkcioniralo. U prilog tome ide i hint u F3 da je u okolici Bostona funkcionalna iznimno tehnološki napredna frakcija koja je sposobna proizvoditi androide koji se ne razlikuju od ljudi. Da podsjetim, takvu tehnologiju ne posjeduje nitko pa ni Vault Tech.
Nadalje, vidimo protagonista u interakciji s njemačkim ovčarom koja izgleda potpuno van okvira svega što je Bethesda do sada napravila. Ta činjenica obećava jer je granica interakcije s okolinom očito drastično pomaknuta, a to veseli. Istini za volju, Bethesdina jaka strana uvijek i je bila interakcija s okolinom i grafika u datom trenutku tako da se tako nešto zapravo i očekuje od njih. Skyrim je bio velik korak prema naprijed kako grafički tako i u ponašanju NPC-a unutar naselja koji imaju svoju dnevnu rutinu i poslove/zadatke koje obavljaju nevezano za to što vi radite. Sam trailer zapravo ne govori puno, što je dobro ( za razliku od filmskih nakon kojih vam nije potrebno ni odgledati film). On daje neke naznake i da će Fallout 4 biti velik pomak naspram Fallouta 3 koji je bio prvi Fallout koji je radila Bethesda pa im ostavljam mogućnost da će ipak popraviti svoje prve rezultate po principu “prvi mačići …”(odvratna anologija, ali opće poznata). Poznato je također po izjavama iz Bethesde da im je Fallout dugoročan projekt i da će ih biti podosta u budućnosti što svakako veseli. Samim time Bethesdina boljka oko priče main questova donekle biva ublažena, ali se iskreno nadam da će to popraviti ili u najmanju ruku omogućiti da se Fallout 4 može modati kao i Skyrim.
Sve u svemu ostaje nam čekati još koju mrvicu ili trailer u nadi da ćemo u samoj igri možda ponovo sresti stare nam poznanike Marcusa ili Harolda ili koju referencu na prethodne nastavke koji su mali, ali toliko vesele. Nostalgija je gadna stvar te se osobno nadam da Fallout 4 neće razočarati.
Živi bili pa vidjeli!
ŠTO NAM JE SVE DONIO E3 SAJAM
Prva stvar koja je zapala u oko nakon E3 sajma, a koja je očekivano fantastična (što je dobro jer očekivanja su ogromna) je nesumnjivo izgled … i tu ne mislim samo na fantastičnu grafiku nego na sam izgled svijeta. Ono što sam uspio vidjeti do sada je ono što smo svi očekivali od Eldera, a to je ugođaj Morrowinda i upgradeani izgled Skyrima prebačen u Fallout svijet. To je po meni ogroman bonus jer glavni minus F3 je bio upravo taj nedostatak atmosferičnosti ( i kratka kampanja, mala karta … itd..).
Druga stvar koju moram napomenuti je veliki plus također, a vezan je za svima nama poznati power armor. Power armor će po svemu sudeći biti iznimno kompleksan i apsolutno negeneričan. Razina customizacije će po svemu sudeći biti iznimno velika, sa preko 100 mogućih kombinacija. Taj detalj je zapravo fantastičan jer ima smisla po loreu … u svijetu gdje se sve sastavlja od postojećeg (recikliranje kao da su zeleni 😀 )to ima velikog smisla te je zapravo verzija stavljanja enchantmenta na oklope u elderima.Osim power armora, svo, ali SVO oružje u igri će se moći customizirati! Shodno tome, mnoštvo itema razbacanih po svijetu će biti nužno za izgradnju ili nadogradnju … nečega. Fantastično.
Treća velika, zapravo ogromna novost je gradnja. Svi koji su igrali Skyrim znaju za Heartfire dodatak i mnoge modove za gradnju baza u kojima ste mogli ostavljati sve cool stvari koje ste kupili po putu, a nisu vam više od koristi a totalno vam je bed baciti ih. Štoviše, jedan fantastičan mode je bio takav da sastavljate svoj grad. PA u Falloutu 4 to NEĆE biti mod već će biti dio igre. Igrač/ica će po svemu sudeći, moći ne samo sastaviti svoju kuću nego cijelu bazu, štoviše – cijelo malo naselje! Način na koji će to raditi je isto fantastičan. Naime, zgrade koje će igrač sastavljati biti će napravljene od postojećeg materijala u okolini! Dakle, opet reciklaža. Ta razina interaktivnosti s okolinom do sada po mojim saznanjima nije viđena i u potpunosti se uklapa u Fallout lore. Da stvar bude još bolja, izgleda da će te tu bazu moći koristiti kao mjesto od kuda će te moći koristiti svoj vlastiti Veribird kojeg sam već spomenuo kao dio razloga za veliko veselje oko novoga nastavka. Na temelju toga, postavlja se pitanje u kakvom će te odnosu kao likovi biti sa svima nama dragim Brotherhoodom of Steel, pošto oni nisu skloni dijeliti tehnologiju. Postoje neke naznake da će drago Bratstvo možda preuzeti i ulogu negativca u igri … ali to još nije sigurno, osobno smatram da je to samo mala buba ubačena od strane proizvođača da nam malo ostavi upitnika u glavi pošto zaista puno već pokazuje.
Zadnje što mislim da je neophodno dodati je izgradnja lika. Klasična Fallout metoda je uvelike nadograđena i sustav perkova će sada imati veliki utjecaj na izgradnju lika i samu igru, što je odlično pošto u F3 perkovi jedva ikad služe ičemu. Razina customizacije je očito dovedena do detalja što je odlično, pošto je mene osobno izrazito živciralo to da mi atributi lika nikako ili jedva ikako utječu na igru. Primjer, u F3 mi snaga 6 ili 9 nije činila gotovo nikakvu razliku što je iritantno. Druga krajnost je bio Skyrim koji je glupo izbacio primarne atribute i ostavio samo perkove (mora se priznati da su bili funkcionalni) te tako napravio situaciju da je jedan Wood Elf zapravo bio jak kao neki Ork, a Ork je bio jednako brz i sposoban za skokove i akrobacije kao neki Khajit (rasa mačaka) … notorna glupost. Fallout 4 će izgleda naučiti na tim primjerima te customizaciju dovesti do detalja baš iz razloga da vam samu igru čini drugačijom na temelju izgradnje svog lika. Napokon.
Sve u svemu, Fallout 4 dolazi iza vrlo dobrog Dragon Agea, niza zaista dobrih low budget RPG igara zadnjih godinu i pol, te jednostavno fantastičnog Witchera 3 (rasno pitanje na stranu). Za razliku od navedenih igara, Bethesda je podosta slaba u izgradnji nezaboravnih likova, što je za RPG bitno, te se stoga očito prebacila na svoju jaču stranu, a to je izgradnja ne viđenih mogućnosti u interakciji s okolinom i samim svijetom i pričom/a u njemu. Hoće li to biti dovoljno da oduzme titulu igre godine Witcheru3 nisam siguran ali sam definitivno siguran da će pružiti “gadnu” borbu. Ono što je neosporno je to da počinjem štedjeti za komp koji će mi moći pokrenuti ovu divnu igru koje izlazi kroz par mjeseci.
Leave a Comment