
INFO BOX
- DEVELOPER: Reflector Entertainment
- PUBLISHER: Bandai Namco
- PLATFORME: PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S, PC
- ŽANR: Akcijska avantura
- DATUM IZLASKA: 18. listopada 2024.
- PLATFORMA NA KOJOJ JE IGRA TESTIRANA: PS5
Kada je akcijska avantura Unknown 9: Awakening inicijalno najavljena, mnogi su pomislili da nas očekuje rađanje nove ambiciozne franšize. Igra dolazi iz kuhinje Reflector Entertainmenta, studija koji je pod okriljem Bandai Namcoa odlučio zakoračiti u veliki svijet novih franšiza i to s pokušajem stvaranja nečega potpuno originalnog i mnogo većeg od uobičajenog gaming serijala. U ovom slučaju, nije riječ samo o igri. Ne, ne, igra je samo dio šireg Unknown 9 metauniverzuma, transmedijskog projekta koji uključuje stripove, knjige, podcaste i tko zna što još. Ideja je bila stvoriti bogati svijet pun misterija, tajnih društava i nadnaravnih moći, a sve to začiniti s alternativnom poviješću. Zvuči kao recept za nešto što bi moglo biti sljedeći veliki hit, zar ne? Hm, bilo bi cool da je doista tako..
Dobra ideja…
Unknown 9: Awakening je akcijska avantura čija je radnja smještena u alternativnu verziju ranog 20. stoljeća, gdje Haroona, mlada Quaestorica, iliti osoba s moćima povezanim s misterioznim Foldom, kreće u osvetničku misiju nakon što njen mentor strada od ruke tajanstvene organizacije Ascendants. Priča nas vodi od prašnjavih ulica Indije do portugalskih vila i zračnih brodova, dok Haroona pokušava shvatiti svoje moći i zaustaviti zlokobne planove svojih neprijatelja. Univerzum igre ima ambiciju biti nešto poput Assassin’s Creeda s primjesom Indiana Jonesa. Pun je tajnih društava, drevnih znanja i nadnaravnih elemenata, a ideja da Haroona može skakati u Fold i manipulirati svijetom oko sebe ima potencijal za epsku priču koja bi nas ostavila bez daha. Iskreno, na papiru sve to zvuči fantastično, no u praksi je situacija potpuno drukčija.
Tu dolazimo do prvog problema – izvedbe ovog ostvarenja. Priča počinje sporo, gotovo kao da igra ne zna kako da nas uvuče u svoj svijet. Uvodni sati su puni konfuznih termina kao što su “Fold”, “Quaestor” i “Ascendants”, a objašnjenja dolaze u komadićima koji se ne slažu uvijek glatko. Haroona je simpatičan lik, hrabra je, sarkastična, s dozom ranjivosti, a Anya Chalotra, glumica poznata iz Netflixove The Witcher serije, udahnula joj je život s puno šarma. Njeni saveznici, poput mentorice Reike ili kasnijeg pratitelja Luthera, imaju zanimljive trenutke, ali često ostaju nedovoljno razvijeni. Protivnik, Vincent Lichter, trebao bi biti zastrašujući, no njegova motivacija ostaje mutna, a prisutnost sve blijeđa kako igra odmiče. To je šteta, jer je svijet igre, s njegovim drevnim tajnama i globalnim zavjerama, doista imao potencijala da bude fascinantan.
Ok, ok, ima igra i dobrih strana. Primjerice, kada priča krene da se raspetljava, otprilike na polovici igre, konačno postaje intrigantnija. Otkrivanje veze između Folda i ljudske povijesti ima nekoliko “aha!” trenutaka koji nagrađuju strpljenje. Također, Haroonina osobna borba, od osvete do spoznaje šire slike svega, ima emocionalnu težinu, pogotovo u kasnijim poglavljima. No, unatoč tim svijetlim trenucima, loše strane su itekako prisutne i dominiraju. Tempo priče je neuravnotežen, dijalozi su često totalno klišejizirani, a transmedijski elementi koji bi trebali obogatiti svijet često se osjećaju kao marketinški dodatak, a ne organski dio priče. Ukratko, narativ ima srce i dušu, ali mu nedostaje finoća da doista zablista. Kao da je Reflector imao sjajnu ideju, ali nije znao kako je pretočiti u koherentnu pustolovinu.
Mlaka realizacija..
Što je sa gameplayem, pitate se? Bez brige, idemo vidjeti kako ova igra stoji na tom polju. Naime, Unknown 9: Awakening je akcijska avantura iz perspektive trećeg lica koja kombinira stealth, borbu i lagane platformerske elemente, s Harooninim Fold moćima kao glavnim adutom. Najveća zvijezda ovdje je “Stepping” mehanika, zahvaljujući kojoj Haroona može projicirati svoj duh u neprijatelje i preuzeti kontrolu nad njima na nekoliko sekundi. Zamislite ovo, uskočite u snajperista, naredite mu da ustrijeli svog kolegu, pa se vratite u svoje tijelo i gledate kako nastaje totalni kaos. Radi se o fantastičnoj ideji koja donosi svježinu u žanr, podsjećajući na Dishonored ili čak Control, ali s vlastitim štihom. U kombinaciji s drugim sposobnostima, nevidljivošću, telekinetičkim guranjem i povlačenjem, Stepping daje osjećaj moći i kreativnosti.
Stealth je još jedna svijetla točka, ali samo kada funkcionira. Igra vas potiče da budete lukavi. Možete privući neprijatelje zvučnim “Ripple” efektom, eliminirati ih tiho ili ih navesti da upadnu u zamke. Kada sve klikne, osjećate se kao pravi Fold-ninja. Postoje i polulinearni nivoi s skrivenim collectiblesima i nadogradnjama, što dodaje dozu istraživanja. No, evo gdje stvari počinju opasno škripati. Borba, kad se ne oslanjate na Fold moći, osjeća se mlitavo i beznačajno. Haroonini udarci nemaju težinu, a animacije su krute, što čini sukobe s više neprijatelja frustrirajućima. AI nije pretjerano pametan, tako da ćete često vidjeti neprijatelje kako stoje kao kipovi dok ih polako eliminirate jednog po jednog.
Još jedan problem je repetitivnost. Nakon nekoliko sati, gameplay petlja, koju čine stealth, Stepping i borba, postaje nekako predvidljiva. Skill tree nudi neke nadogradnje, poput duže nevidljivosti ili jačih napada, ali ne mijenja fundamentalno iskustvo. Boss borbe su posebno razočaravajuće. Većinom su to obični fizički okršaji bez korištenja Steppinga, što je čudno s obzirom na to koliko je ta mehanika naglašena. Platformiranje je, pak, osnovno. Haroona ne može sama skakati, već se oslanja na označene površine, što čini istraživanje ograničenim i automatiziranim.
Sve u svemu, gameplay ima trenutke genijalnosti, ali nedostaje mu dubina i ispoliranost da bi bio zaista nezaboravan. Kao da je Reflector bacio nekoliko sjajnih ideja u lonac, ali zaboravio ih promiješati, pa mu je cijeli čušpajz pomalo zagorio.
Hrđavost ispod novog sloja boje
S tehničke strane, Unknown 9: Awakening je poput automobila koji izgleda dobro izdaleka, ali čim sjednete unutra, primijetite da nešto škripi. Grafički, igra ima svojih trenutaka. Lokacije poput indijskih džungli ili zračnog broda Morning Star imaju atmosferu i detalje koji oduševljavaju. Također, osvjetljenje i efekti Folda su posebno lijepi. Ali onda dođete do modela likova i zastarjelih tekstura. Haroona i njeni saveznici izgledaju kao da su izvučeni iz prošlogeneracijske prosječne igre koju muče krute animacije, mrtve oči likova i teksture koje kasne s učitavanjem. Neprijatelji su još gori, s repetitivnim dizajnom koji vrišti “generičnost i masovna proizvodnja”.
Zvuk je, srećom, znatno svijetlija točka. Glazba je dramatična i podupire atmosferu, a glasovna gluma je vrhunska. Anya Chalotra daje Harooni toplinu i snagu, dok ostatak ekipe, pogotovo Luther, drže korak. Dijalog možda nije uvijek shakespearovski, ali izvedba ga čini uvjerljivim. Kontrole su funkcionalne, ali ne baš intuitivne – Stepping i borba često pate od laganih kašnjenja, što može biti frustrirajuće u žaru bitke jer sve izgleda kao da uvijek imate potez viška.
Kada su u pitanju tehnički problemi koji muče ovo ostavrenje, moramo spomenuti brojne bugove i glitcheve koji su prisutni na svakom koraku. Bugovi su, nažalost, česti gosti – od collectiblesa koje ne možete pokupiti do neprijatelja koji levitiraju u zraku. Framerate zna pasti u gušćim i dinamičnijim scenama, a teksture često iskaču i pucaju pred vašim očima. Ovo nije najgori tehnički nered koji smo vidjeli, ali za igru koja cilja na AAA status, očekivali smo znatno više ispoliranosti. Načelno, tehnički aspekti su mješavina impresivnih trenutaka i očitih propusta, pa imamo dojam kao da je Reflector imao viziju, ali ne i proračun da je ostvari.
Iznimno skup pucanj u prazno
Unknown 9: Awakening je igra puna ambicije, ali i kompromisa koji su je skupo koštali. Ima svokjih dobrih trenutaka, poput, primjerice, Haroonine karizme, Stepping mehanike ili fascinantnog svijeta, ali sve to tone pod teretom neravnomjernog pacinga, mlitavog gameplaya i tehničkih propusta. Reflector Entertainment je htio stvoriti nešto novo i hrabro, i za to im skidamo kapu. No, ne možemo se oteti dojmu da je ovo tek nacrt za nešto veće, a ne potpuno ostvarena vizija. Ako volite linearne avanture s naglaskom na priču, možda ćete pronaći dovoljno šarma da progurate kroz osam sati igre. Ali ako tražite nešto po čemu će se ova igra izdvojiti iz mase sličnih, teško ćete to naći. Možda sljedeći korak u Unknown 9 univerzumu donese više. Za sada, Awakening ostaje isprazna pustolovina s puno potencijala i jednako puno promašaja.