Valorant je vjerojatno najiščekivaniji gaming projekt godine. Usudit ću se reći iščekivaniji i od Cyberpunka 2077. Hype koji je napravio lansiranjem beta verzije bio je ogroman i još uvijek traje, iako je peak prošao. Zašto se sve to dešava i što je uopće Valorant, pokušat ću da objasnim u tekstu, ali odmah da kažem da je ovo isključivo moje mišljenje – sasvim je u redu da se s njim ne slažete.
Valorant je projekt tvrtke Riot, zaslužne za najuspješniji esport naslov do danas. Naravno, radi se o League Of Legendsu. Može se slobodno reći da je ova kompanija jedan od najvećih igrača u poslu iako se ne razbacuju brojem prodanih kopija i zarađenih para. Ono što je do sada napravio LoL, nije uspjelo ni jednom drugom naslovu, tako da njihovu snagu i udio na tržištu nećemo dovoditi u pitanje. Reći ćemo samo da je ogroman.
Još krajem prošle godine objavili su da rade na FPS-u kodnog naziva Project A. U startu je bilo čudno da ulaze na tržište shootera, jer nemaju nikakvog iskustva na tom polju, ali u neku ruku i očekivano, jer su MOBA svijet pokorili odavno, pa je red da dodatno prošire publiku. Početkom godine, najavili su da se igra zove Valorant i nekim gameplay videima potvrdili da se radi o character based FPS-u.
Kada je FPS scena u pitanju, a pogotovo character based scena, velika je praznina nastala opadanjem popularnosti Overwatcha. S druge strane, tactical based semi realistic shooter kao što je CSGO nikada nije bio jači. Za očekivati bi bilo da Valorant zauzme poziciju umjesto Overwatcha i, uz učenje na greškama koje je napravio Activision Blizzard, ne dozvoli da mu se desi strmoglav pad. Međutim, pri samom lansiranju bete, vidjeli smo da Riot velikim djelom cilja i na dio CSGO populacije. Jako veliki broj CSGO streamera je dobio key da pri objavljivanju igraju Valorant. Rezultat smo vidjeli, Twitch je zakucao brojku na 1.8 milijuna ljudi koji gledaju Valorant. Ok, da, znam…broj je nafriziran, jer puno ljudi je popalilo po 10-20 tabova u nadi da će im to donijeti beta access, ali 1.8 milijuna se neće promjeniti, ta cifra će ostati upisana, ma koliko svi znali da je nafrizirana. BMW ili Samsung neće ni pitati je li nafrizirana, nego će dati pare za sponzorstvo i zato je ta cifra bitna. Na kraju je i Summit podigao dosta prašine sa izjavom da su turniri ubili gledanost CSGO-a na Twitchu i da je Valorant samim tim bolji za njega kao streamera. Ima tu neke istine, ali nemojmo biti naivni, Summitu se samo sviđa što su mu brojke skočile do mjere da ga uopće nije potreslo otkazivanje sponzorstva od strane Monstera zbog bonga koji mu je bio u kadru na streamu.
Da bismo dalje vidjeli mjesto Valoranta u samom ekosistemu, moramo da se pozabavimo i gameplayom. Kao što rekoh, u pitanju je character based FPS. Naravno, pucanje raznim napravama uz korištenje spellova odmah vuče na Overwatch, međutim tu se stvari kompliciraju, ili u slučaju gameplaya pojednostavljuju. Ako bismo pucanje u FPS-ovima podjelili na one realistične (PUBG, Tarkov i slični), one arkadne (Overwatch, Quake, Apex) i one između (CSGO), Valorant bismo bez problema svrstali u ove treće. Kretanje i pucanje savršeno odgovara mehanici iz CSGO-a i tu odmah vidimo sličnosti. Skoro preslikana mehanika pucanja u kojoj recoil postoji, ali nije prerealističan i spray pattern svake pucaljke je drugačiji. Sa druge strane, metak nema balističke vrijednosti kao npr u PUBG-u (dužina leta i tendencija pada uslijed sile gravitacije). Samim tim kompletan gameplay više podsjeća na CSGO nego na Overwatch. Ali kad na sve to ubacimo spellove, dobijemo taj character based dio igre. Većina spellova radi na sličnom sistemu kao utility u CSGO-u. Dimne bombe ili neke druge vrste smanjivanja vidljivosti, kojekakve vatre i bombe koje bacate na protivnike. Ipak ima dosta spellova koji daju taktičku dubinu svemu ovome, jer se mogu koristiti na zaista zanimljive načine, ali opet ima i onih koji su na prvu OP i možda im i nije mjesto da budu u ovakvoj igri, kao npr bazooka koja bez problema raznosi po tri ili četiri protivnička igrača, neko oživljavanje suigrača, global air strikeovi i slično. Jednostavno je previše game changing mehanizama koji ne zahtjevaju nikakav poseban skill, a protivniku ne daju šansu za preživljavanjem. Igra je još uvijek u beti i sve ovo će trebati puno poliranja da bi se dovelo do nekog balansiranog nivoa. Na početku će se vjerojatno dešavati hard meta kompozicije koje se moraju igrati, jer nećete moći sebi dopustiti da igrate bez nekog OP abilityja. Sama postavka igre se ne razlikuje uopće od CSGO-a. Dva tima, napadači i branitelji, svaki sa po 5 igrača, runde od po 2 min, 2-3 mjesta za postavljanje spikea (nije C4 nego spike).
Po svemu onome što smo do sada vidjeli, Riot agresivno napada CSGO tržište. Da se razumijemo, CSGO je bušan, izuzetno bušan. Ali i ovaj način na koji to Riot radi je previše providan. Igra je toliko preslikana, da se čak i snajper zove Operator, kako bi mu skraćenica bila OP koju koriste CSGO igrači za AWP. Pandan AK-47 je u Valorantu sasvim slučajno nazvan Vandal. Previše je tih stvari koje iz Riota nisu ni pokušali da prikriju. Ono najbitnije što Valorant ima je pristupačnost mlađoj publici i većem broju sponzora. Nema terorista i nitko nikoga ne raznosi bombom pa samim tim igra nema neke prepreke koje je CSGO imao. Riot ništa nije prepustio slučaju, na sve se mislilo prilikom pravljenja igre i sve je bilo planski. Od ciljne publike, eventualnih sponzora, sistema takmičenja, pro igrača, streamera… Način na koji su izveli launch bete je za svaku pohvalu, izuzetan marketinški potez. Razlog ovog svega je jednostavan, oni će pokušati da iskoriste potencijal koji CSGO nije. League od Legends jeste najveći esport naslov, ali dubina i kompleksnost same igre nikada nisu mogle navesti casual gledatelja da pogleda neki meč, jer jednostavno ne razumije igru i nema šanse da će je shvatiti dok ne provede sate igrajući je. Sa druge strane CSGO je toliko jednostavan i gledljiv da svaki čovjek na planeti nakon pola sata gledanja shvata u čemu je keč i tko tu kome što radi. Ima uvijek ona ŠBBKBB ali dosta ljudi se slaže sa konstatacijom da bi CSGO da nije tog terorista/bomba momenta do danas bio popularan isto koliko i tradicionalni nogomet. Upravo to je ono što Riot hoće da uradi sa Valorantom.
Veliko je pitanje da li će oni uspjeti u tome. Prvo, čim se tu ubace spelovi jako teško je izbalansirati igru. Drugo, činjenica da su svi agenti neki cartoonish likovi ubija određenu ozbiljnost. Treće, sam skill cap je bar za sada čudan i teško mi je uopće odrediti gdje će ići a to je jako bitno za esport jer ako ljudi nađu način da iskorištavaju spelove da bi pravili negledljivi kaos na mapi, onda bi to bilo sličnije Overwatchu, a to nitko ne želi. Četvrto i možda najbitnije od svega, CSGO je nikad jači, upravo su imali novi peak igrača a povrh toga Gabe i Valve šute i rade i vjerojatno neće prepustiti svoju teritoriju bez borbe. Ipak pričamo o jednom od najvećih umova gaming industrije i čovjeka koji je više puta promjenio način na koji igramo igre.
Na kraju, meni osobno je Valorant zabavan, ali ne na način na koji je to CSGO. Da li zbog toga što je još uvijek beta, nemam pojma, ali mogu bitno da razdvojim ove dvije igre i vjerojatno će mi uvijek CSGO biti bolji. Čim vi tu ubacite spelove, dolazi se do dodatnih komplikacija na koje se jako teško navikavam. Tamo je jednostavno, puška i nišan i ili jesi bolji ili nisi. Ovde je to sve malo zamuljano. U svakom slučaju čekamo ljeto i da igra izađe iz beta faze, pa da možemo napisati i neku ozbiljniju recenziju.
Leave a Comment