Obzirom na potpuni zaokret u politici koji je Microsoft napravio u pogledu Xbox One konzole i vjerojatnu konfuziju u glavama potencijalnih Xbox gamera, smatrao sam da je red napraviti pregled ključnih stvari, te baciti pokoji komentar o svemu. A tko zna, možda i razjasnimo pokojem zbunjenom čitatelju (a i nekima u redakciji) neke od najavljenih (pa povučenih) funkcionalnosti za novu konzolu iz Redmonda. U tekstu ću se baviti samo potvrđenim i službenim informacijama, a ne o špekulacijama oko yielda na grafičkom čipu ili slično. O svemu se pisalo na široko i nadugačko, pa ajmo ne čekati previše već početi odmah o DRM-u, always online politici i slično…
Xbox, DRM OFF!
Svi smo strahovali od Microsoftovog DRM-a koji je u suštini bio ništa drugo nego Steam na konzolama. Globalna kritika na ovu striktnu politiku od strane gamera je bila eksplozivna i brza, a na kraju se čak i Sony javno sprdao s ovom “stavkom” Xbox One konzole. Gledati na ukidanje DRM-a kao neku pobjedu igrača nad Microsoftom je suludo, jer očito je primarni razlog bilo figurativno Sonyevo zavrtanje rukom i loši rezulutati prednarudžbi. Tko zna, da im je marketing odradio bolji posao, možda ne bi ni došlo do “zaokreta”. Valveov Steam na PC-u već godinama koristi identičan DRM model i gameri su i više nego zadovoljni, no ruku na srce Steam to može zahvaliti i više nego konkurentnim cijenama, urnebesno kvalitetnim (i povoljnim) akcijama i sjajnom PR-u.
Nekako se ne mogu oteti dojmu da je Sony mudro šutio o svom DRM-u da vidi reakciju na Microsoftov potez, obzirom da je Sony patentirao upravo sličnu tehnologiju za budućnost svoje Playstation platforme, malo je čudno vidjeti da se danas ismijavaju nečem takvom. Sony je vidio reakciju i očigledno odlučio odustati od tog puta, privremeno ili ne vrijeme će pokazati. Obzirom na najavu silnih tehnologija za PS3 pa oduzimanje istih, na kraju dana ništa nas ne smije iznenaditi, ali vjerujem da za sada možemo mirno spavati. A opet, tko zna, možda Microsoft s vremenom odluči uvesti ovu politiku na mala vrata kao i Sony svojevremeno s svojim Network Passom na Playstationu 3 (Network Pass neće zaživjeti na Playstationu 4).
Ukidanje DRM politike – što to znači za krajnjeg korisnika?
- Obvezna online autorizacija igara isključivo u podržanim zemljama? – Nije potrebna uopće.
- Prodaja igara s punom funkcionalnošću? – Moguća.
- Vezanje igara za XBL account? – Samo digitalnih, fizičke kopije se ne vežu za account (osim ako developeri implementiraju nekakav kod).
- Kupovina/razmjena rabljenih (fizičkih medija) igara? – Moguća.
- Jesu li igre Region Free? – Fizičke kopije jesu, za digitalne još nije poznato.
- Offline igranje? – Da, biti će moguće potpuno offline igranje.
Ukidanje always online politike i Xbox Family Sharinga
Ajmo sada zaviriti u ukidanje always online politike. Microsoft je originalno zamislio Xbox One kao konzolu stalno spojenu na internet, koja u svakom trenutku svog “života” komunicira s određenim online servisima (IPTV, Cloud computing i slično…). Dakle, originalno predstavljeno “javljanje” na XBL mothership svaka 24h više nije potrebno. Što smo konkretno dobili, a što izgubili ukidanjem ove “stavke” Xbox Onea. Pa, dobili smo to da je igre moguće igrati i u pećini (pod uvjetom da imate struju) bez konekcije na internet. Jedini slučaj kada će vam trebati internet jest da biste upogonili konzolu prvi put, odnosno pokupili svoj XBL profil i day one update (vjerojatno). Ono što je izgubljeno jest Family Game Sharing koji je bio zamišljen na način da 10 frendova može činiti Xbox obitelj, a uvjet takve “grupe” je da pojedinci koji su članovi budu prethodno barem 30 dana prijatelji na XBL-u.
Svi članovi XBL obitelji bi mogli “koristiti” igre od svih ostalih članova pod uvjetom da ju stave u “shared games library”. Dva člana XBL obitelji bi mogli igrati jednu “kopiju” igre istovremeno. Za ostale je vrijedilo pravilo: da bi osoba A mogla igrati igru od osobe B, osoba B ju ne smije igrati. Microsoft tvrdi da s promjenom DRM politike ovo nije moguće izvesti na zadovoljavajući način. Sklon sam vjerovati da je ovo teško izvesti s fizičkim kopijama igre, no za digitalne igre koje se i tako vežu za account ne vidim tehnološki razlog za kompletno ukidanje ove funkcionalnosti. Tko zna, možda se na kraju predomisle i ostave ovu mogućnost barem za digitalne verzije igara, obzirom da su zaokrenuli svoju politiku drastično, ništa nas ne treba iznenaditi. Eh da, vrijedno je spomenuti glasine da Valve planira uvesti game sharing na Steamu na sličan način kakav je Microsoft zamislio za Xbox One. Ako zaista bude kompletno izbačeno (a zasada se tako čini), osobno mislim da je to veliki gubitak, no isto tako smatram da postoji realna (tj. tehnička) šansa da se vrati u nekakvom obliku s vremenom.
Region Free i Xbox?
Nakon što sam se danima prepucavao s Xbox supportom na twitteru, završio na redditu zbog svojih pitanja oko regionalnog zaključavanja putem IP geolockinga, stigla je informacija da će jedna Xbox konzola po prvi puta biti region free. Zvuči super, no što to konkretno znači? Ukratko, region free za kupovanje recimo igara iz SAD-a ili Azije ali ne i za registriranje na sam Xbox Live servis. Da, očito ćemo i dalje morati imati profil s adresom u podržanoj zemlji (UK je popularan kod naših gamera), nije poznato hoćemo li za preuzimanje određenog sadržaja morati i dalje koristiti VPN rješenja i “varati” Microsoft da zaista dolazimo iz zemlje u kojoj nam je profil registriran. Ono što znamo sigurno jest da ovaj odgovor od Xbox Supporta više “ne pije vodu”.
Dakle, Xbox One je skoro region free (barem po dostupnim informacijama), za razliku od Playstationa 4 (i PS3) koji će biti potpuno region free, na kojem nije potrebno dodatno kemijati da bismo mogli doći do željenog sadržaja uz još na sve to cijene na PSN-u su već odavno u kunama i tako će ostati i za Playstation 4.
Xbox Cloud, sada nešto drugačiji
Kada su ga najavili, jasno su dali do znanja da će se resursi clouda moći iskoristiti i u singleplayer naslovima, ali pod uvjetom da su igra i konzola spojeni na Xbox Live servis. Ukidanjem always online politike (check in svaka 24h) ovaj feature ostaje u svojevrsnom limbu, te je nepoznato na koji će se način ostvariti real-time update (dok je igra pokrenuta) za igre koje neće biti vezane za vaš account i stalno spojene na Xbox Live servis. Obzirom da će sve igre (sa singleplayer komponentom) raditi i u offline modeu ovo će biti tehnički neizvedivo. Obzirom da developeri neće moći izvršiti offload pojedinih komponenti singleplayer igre na cloud vjerojatno će rezultirati nešto siromašnijim igrama nego su ih developeri inicijalno zamislili. Zamislite Skyrim koji se proteže na 3000 puta većoj mapi nego trenutnoj, a sve to se učitava s nekog servera u Amsterdamu (nama najbližeg velikog Azure nodea) i čak u našem slučaju ping i latencije bi bile zadovoljavajuće. E sad sjednite i prihvatite da tog neće biti.
Što se tiče multiplayer i MMO igara, tu stvari postaju zanimljivije i manje više sve funkcionalnosti koje su najavljene poput offloada određenih elemenata igre na cloud su izvedive i dalje. Titanfall i Forza Motorsport će biti najsvjetliji primjeri toga u početku. Većina developera će (barem ja to tako vidim) koristiti cloud servis za dedicated servere svojih multiplayer igara, no naravno možemo se samo nadati da će resurse iskoristiti za više od tog.
Što je to uopće cloud computing pitate se? Zamislite (doslovno) farmu servera koji funkcioniraju kao jedan i čije resurse možete koristiti kako god želite i za bilo koju svrhu (naravno ovisi koliko love imate). Cloud computing je postao popularan prije 2/3 godine kada se pokazao kao isplativija alternativa ulaganju u licence za softver i hardver koji bi sve to vrtio. Danas dosta firmi koristi cloud computing za offload svojih heavy load servisa, poput e-mail servera, floating aplikacija i slično. XboxCloud je baziran na Azure tehnologiji koju Microsoft “renta” već godinama i pokazala se kao jednom od najboljih i najstabilnijih na tržištu.
Osobno sam imao priliku korisititi Azure resurse za Office, Exchange i srodne uredske servise na razini više tisuća korisnika i mogu vam reći da to radi jako dobro. Kako će se pokazati u igrama u kojima je niska latencija kralj ostaje nam da vidimo, no tješi činjenica da Microsoft ima doslovno na svakom kontinentu ogromne datacentre za Azure Cloud servise na kojima će se vjerojatno vrtiti i Xbox Cloud. Treba dodatno naglasiti da su developeri sretni s opcijom Xbox Clouda iako će im njegovo korištenje Microsoft naplaćivati. Respawn Entertainment (Titanfall) je dodatno to potvrdio s činjenicom da im je jednostavnije i neusporedivo jeftinije rentati resurse u Cloudu nego imati svoje dedicated servere. Ono što je sjajno u ovom slučaju jest skalabilnost cloud servisa, koja se naplaćuje po iskoristivosti.
Što to znači konkretno? Uzmimo primjer već spomenutog Titanfalla, igra će nakon izlaska vjerojatno imati par milijuna igrača na serverima što će raditi veliki load kojeg će cloud žvakati bez previše muke, no kako vrijeme ide, broj igrača će opadati, a samim time će i load na cloudu biti manji. Odnosno, Respawn će plaćati “rentu” po opterećenju servera u cloudu (u realnom vremenu), a ne fiksnu “rentu” kakvu bi plaćao da unajmi dedicated servere bez obzira na njihovo opterećenje. Ukoliko ova činjenica nije baš jasna, slobodno opalite u komentarima pitanje.
Kinect je obvezan, nema slušalica više? TV, TV, TV…
Naravno da ih ima, ali ovaj put će biti izbačene iz standardnog paketa, a u paket je stavljen Kinect po defaultu. Ukoliko ne želite davati dodatnu lovu za slušalice pored već paprene konzole, high-tech multidirekcijski mikrofon kojeg Kinect ima u pogodu može vam poslužiti za online okršaje, no onda moramo prihvatiti činjenicu da će nam glas od suboraca i protivnika dolaziti direktno iz TV-a, odnosno zvučnog sustava. Već zamišljam kako igram Halo (XY) na godišnjem dok moja kćer ugodno vrišti po dnevnoj sobi i Kinect to sve vjerno prenosi ekipi diljem svijeta. Tko zna, možda to mogu iskoristiti kao distrakciju za protivnika, ali prije je da ću zaraditi prijavu na XBL-u od strane nabrušenih gamera. Jedva čekam gnjevne žene/cure kako prigovaraju svojim muževima/dečkima jer se igraju “opet”.
Dodatne slušalice kao izbor su tu, no nisu “mukte” kako su bile na Xbox 360, a šlag na tortu je da stare sluške nisu kompatibilne s Xbox One konzolom. Reakcije gamera na ovaj minus treba pričekati jer vijest očito nije dobila dovoljno publiciteta pored svih ostalih. Sony je istu stvar napravio s Playstationom 3 i ništa posebno strašno se nije dogodilo, no treba naglasiti da Playstation 4 dolazi s slušalicom (uber jeftinom) za VOIP komunikaciju.
Omražena TV podrška? Tehnološki sposobniji korisnici Xbox 360 konzole već sada gledaju Sky TV na svojim konzolama iako je za većinu on regionalno (IP geolock) onemogućen. Što se tiče TV podrške za Xbox One, premda je tehnički izvediva (IPTV je standard već par godina) sa sigurnošću možemo reći da gameri u RH i regiji mogu zaboraviti na ovo. Naravno, ovo sve ovisi o finalnoj definiciji region free aspekta, ukoliko XBL dođe u RH, onda bi se i domaći IPTV operateri mogli priključiti ovom tipu ponude. MaxTV sa 150 kanala za 99,99kn s ugovorom na 24 mjeseca i Xbox One za 1kn, zvuči blesavo ali znate i sami da bi ovakvo nešto bilo moguće. Iako sam siguran da od ovog neće biti ništa, vrijeme će pokazati ‘ko kome i ‘ko koga.
Što se nije diralo?
Video upload i integracija s Twitch TV-om je ostala netaknuta što je sjajno, cross game/windows platform chat ostaje isti uz dodatak Skype komunikacije na sve Skype sposobne uređaje. Smart Match je novitet za ovu generaciju i ostaje upravo onako kako je i najavljen. Dakle, možemo igrati jednu igru dok u drugoj čekamo svoj red da upadnemo u igru s prijateljima (ili neprijateljima). TV podrška i funkcionalnost ostaju isti, no kao što sam već spomenuo za nas je to potpuno nebitno.
Cijena, dostupnost u RH, prognoze?
Kao što svi znamo, Microsoftov zabavni ogranak nije naklonjen Hrvatskoj (a bome niti regiji) od prvog dana, službeni razlog je visoka stopa piratstva. Moje osobno mišljenje je da je piratstvo na Xboxu u opadanju zadnje dve/tri godine, a to mogu potkrijepiti popriličnim porastom Xbox Live “frendova” koji aktivno plaćaju XBL pretplatu (s fiktivnim adresama u UK i drugim podržanim zemljama) zadnjih par godina. Naravno ovo je moj osobni stav koji se ne može smatrati nikako nekakvim službenim podatkom. Što se tiče cijene ona je poznata već i pticama na grani (499,99 €), a obzirom da ćemo za dan/dva biti punopravna članica Europske unije za nas će se otvoriti hrpa mogućnosti nabavke igraćih konzola izvan RH. Slovenski trgovci već zadovoljno trljaju ruke, a jedan od njih nam je potvrdio da će se Xbox One moći prednaručiti za dostavu u RH već nakon 1.sprnja.
Kako će proći Xbox One na tržištu? Što se tiče Hrvatske, vjerojatno ultra loše (zlo i naopako mi padaju na pamet). Slično mišljenje imam za veći dio Europe, jedino di imaju šanse napraviti neki rezultat jest UK u kojem postoji poprilična baza Xbox igrača. Nakon potpunog zaokreta u načinu rada same konzole, prednarudžbe su porasle (konkretne brojke nisu poznate). Krajnji uspjeh će ovisiti o par faktora, brzina izlaska na tržište (prije ili barem u isto vrijeme kao PS4), brža integracija TV servisa u EU (za sada je to 12 mjeseci od SAD-a) koji bi privukao casual gamere i naravno koliko će vremena proći od prvog spuštanja cijene. Kako god bilo, zasada se čini da Sony globalno neće imati previše problema da skoči s trećeg mjesta na prvo.
Leave a Comment